Předmět a očekávaný výstup

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Environmentální výchova
Advertisements

Dravci a Sovy Přírodopis 6.třída
Vymírání velryb. Velryby Velryba není ryba, ale savec z řádu kytovci. Mimo jiné to znamená také to, že dýchá vzduch stejně jako všichni ostatní savci,
Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ; tel.: ; Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Lesní obratlovci – savci
Oblast: Autor:Mgr. Alena Shánělová Název:VY_32_INOVACE_PR7_07 - Paryby
Předmět a očekávaný výstup
Předmět a očekávaný výstup
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Předmět a očekávaný výstup
Označení DUM Fi- DUM Autor Příjmení a jméno: Fialová Kamila, Mgr.
Předmět a očekávaný výstup
Předmět a očekávaný výstup
Předmět a očekávaný výstup
Předmět a očekávaný výstup
Předmět a očekávaný výstup
Předmět a očekávaný výstup
Předmět a očekávaný výstup
KYTOVCI Žijí výhradně ve vodě.
Předmět a očekávaný výstup
Předmět a očekávaný výstup
Předmět a očekávaný výstup
Autor: Mgr. Hana Krajčová
Označení DUM Fa - DUM Autor Příjmení a jméno: Fichna Josef, Mgr. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace.
Předmět a očekávaný výstup
Metodický list ZŠ a MŠ TGM Bílovec Pořadové číslo:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Zkvalitnění výuky přírodovědných předmětů s cílem zvyšování motivace
Ploutvonožci, kytovci Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Kosterní stavba těla savců
SAVCI 3. A 4. TŘÍDA.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Předmět a očekávaný výstup
Autor: Mgr. Eliška Nováková
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: listopad 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Kytovci (Cetacea).
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Autor: Mgr. Hana Krajčová
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
Pří_227_Savci_Vývoj lidského plodu Autor: Mgr. Martina Vaculová
Autor Příjmení a jméno: Fialová Kamila, Mgr. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace Adresa: Zahradní 10, Štěpánkovice,
Autor: Mgr. Eliška Nováková
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
SAMOSTUDIUM TEST TULEŇ OBECNÝ RYPOUŠ SLONÍ LACHTAN HŘIVNATÝ MROŽ LEDNÍ
Savci pro 5. ročník ZŠ Člověk a jeho svět – Rozmanitost přírody – Třídění živočichů Mgr. Hana Patschová duben 2011 VY_52_INOVACE_19.
KYTOVCI SIMONA LEHOCKÁ.
Autor: Mgr. Eliška Nováková
Podříše: Prvoci - KMENY: Nálevníci Výtrusovci Mnohobuněční – KMENY:
Označení DUM Fa - DUM Autor Příjmení a jméno: Fichna Josef, Mgr. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace.
Řád: Kytovci. Charakteristika: Žijí jen v moři Mají kůži bez srsti Mají silnou vrstvu podkožního tuku Dorozumívají se echolokací Vydechovaný vzduch kondenzuje.
 AUTOR: Ing. Tereza Kovalská  NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_Kytovci  ROČNÍK: 9. ročník ZŠ  VZDĚLÁVACÍ OBLAST:Člověk a příroda  VZDĚLÁVACÍ OBOR: Přírodopis.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Jitka Marečková Název: VY_32_INOVACE_14C_13_Savci _Kytovci Téma: 14C_Př8.roč.
DUM / VYDMUCHOV / POLIAČÍKOVÁ / ČLOVĚK A PŘÍRODA/ 001
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
VY_32_INOVACE_05_Kytovci
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
AUTOR: Mgr. Ladislava Kobzová
Kruhoústí, paryby Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se stavbou a základním systémem kruhoústých a paryb. Materiál.
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
Mgr. Jiří Olexa, 21. listopadu 2012, 8
KYTOVCI.
VY_32_INOVACE_PŘZOO.16 Autor: Mgr. Jitka Žejdlíková
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Dostupné z Metodického portálu ISSN
Transkript prezentace:

Předmět a očekávaný výstup Označení DUM 19 - 13 - Fa - DUM Autor Příjmení a jméno: Fichna Josef, Mgr. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace Adresa: Zahradní 10, Štěpánkovice, 747 28 Předmět a očekávaný výstup Ročník: 8. Datum: 27. 3. 2012 Předmět: Přírodopis Tematický celek: Savci – kytovci Očekávaný výstup: Charakterizuje kytovce. Urči vybrané zástupce kytovců a zařadí je do hlavních taxonomických skupin. Porovnává základní vnější a vnitřní stavbu vybraných zástupců kytovců. Odvodí základní projevy chování kytovců v přírodě, objasní jejich způsob života a přizpůsobení se danému prostředí. Zhodnotí význam kytovců v přírodě i pro člověka. Anotace: Prezentace pro žáky, ve které se dozví základní informace o kytovcích. Vybraní žáci budou mít vlastní prezentace na vybrané zástupce kytovců. Klíčová slova: Kytovci, delfín, kosatka, velryba, plejtvák

KYTOVCI Obr. 1

Zařazení do taxonomických skupin 1. říše – Živočichové 2. podříše – Mnohobuněční 3. kmen – Strunatci 4. podkmen – Obratlovci 5. nadtřída – Čelistnatci 6. třída – Savci 7. podtřída – Živorodí 8. nadřád – Placentálové 9. řád – Kytovci

CHARAKTERISTIKA Kytovci jsou největší žijící živočichové na Zemi – plejtvák obrovský měří až 30 m a váží přes 150 t Jsou dokonale přizpůsobeni životu v jediném prostředí - ve vodě - vydrží pod vodou až 80 minut a ponoří se do hloubky 1000 m Mají kůži bez srsti a silnou vrstvu podkožního tuku Přední končetiny jsou přeměněny v ploutve, zadní zanikly, k pohybu také používají vodorovnou ocasní ploutev (ocas) Dýchají plícemi – jen 4 krát za minutu po vynoření Někteří kytovci používají k orientaci ultrazvuk (delfín), dorozumívají se zvuky Samice rodí 1 mládě (ocasem napřed), které vynese nad hladinu k prvnímu nadechnutí Kytovci mají ozubené čelisti – jsou to predátoři (lovci), nebo rohovité kostice, kterými cedí plankton

STAVBA TĚLA - KOSTRA Obr. 2

KOSTRA - KONČETINY Obr. 3

KOSTICE Obr. 4

ZÁSTUPCI (referáty na vybrané savce) Kytovci s ozubenými čelistmi: - Delfín obecný, skákavý - Kosatka dravá - Vorvaň tuponosý - Narval jednorohý Kytovci s rohovitými kosticemi: - Plejtvák obrovský - Velryba grónská - Velryba jižní - Velryba keporkak

DELFÍN OBECNÝ Obr. 5

KOSATKA DRAVÁ Obr. 6 Obr. 7

VORVAŇ TUPONOSÝ Obr. 8

PLEJTVÁK OBROVSKÝ Obr. 9

VELRYBA GRÓNSKÁ Obr. 10

VELRYBA JIŽNÍ Obr. 11

VELRYBA KEPORKAK Obr. 12

VELRYBA KEPORKAK - PLOUTVE Obr. 13

NARVAL JEDNOROHÝ Obr. 14 Obr. 15

LOV KYTOVCŮ Obr. 16 Obr. 17

ZÁPIS Řád – KYTOVCI Kytovci jsou největší žijící živočichové na Zemi – plejtvák obrovský (30 m, 150 t) Jsou dokonale přizpůsobeni životu ve vodě - vydrží pod vodou až 80 minut a ponoří se do hloubky 1000 m (vorvaň) – všichni dýchají plícemi Mají kůži bez srsti a silnou vrstvu podkožního tuku Přední končetiny jsou přeměněny v ploutve, zadní zanikly Mají vodorovnou ocasní ploutev (ocas) Někteří kytovci používají k orientaci ultrazvuk (delfín) a dorozumívají se zvuky Samice rodí 1 mládě (ocasem napřed) Kytovci mají ozubené čelisti – jsou to predátoři (delfín, kosatka, vorvaň, narval), nebo rohovité kostice, kterými cedí plankton (plejtvák, velryba grónská, jižní, keporkak)

OPAKOVÁNÍ Doplňte text: Kytovci jsou ……….. žijící živočichové na Zemi. Největším živočichem je ………. ………, který měří …….... m a váží …….… t. Jsou dokonale přizpůsobeni životu ve ………. . Nejdéle vydrží pod vodou …….…. ………., a to až ………. minut a ponoří se do hloubky ………. m. Všichni kytovci dýchají ……….., kůži mají bez ………. a pod ní je silná vrstva podkožního ……….. Přední končetiny jsou přeměněny v ……….. a zadní končetiny ……….. . K pohybu používají také ……….. ocasní ploutev. Někteří kytovci používají k orientaci ultrazvuk jako například …….…. ……….. . Samice kytovců rodí ………. mládě, a to ………. napřed. Někteří kytovci mají ………. čelisti, jsou to ………., jako je například ………., ………. a ……….. Jiní kytovci mají rohovité ………., kterými cedí ………., jako je ………., velryba ………., ………. a ……….. . ………. ………. má kel, který měří až 2,5 m, a vznikl přeměnou zubu, dříve byl považován za roh bájného ………. .

SPRÁVNÉ ŘEŠENÍ Kytovci jsou největší žijící živočichové na Zemi. Největším živočichem je plejtvák obrovský, který měří 30 m a váží 150 t. Jsou dokonale přizpůsobeni životu ve vodě. Nejdéle vydrží pod vodou vorvaň tuponosý, a to až 80 minut a ponoří se do hloubky 1000 m. Všichni kytovci dýchají plícemi, kůži mají bez srsti a pod ní je silná vrstva podkožního tuku. Přední končetiny jsou přeměněny v ploutve a zadní končetiny zanikly. K pohybu používají také vodorovnou ocasní ploutev. Někteří kytovci používají k orientaci ultrazvuk jako například delfín obecný. Samice kytovců rodí 1 mládě, a to ocasem napřed. Někteří kytovci mají ozubené čelisti, jsou to predátoři, jako je například delfín, kosatka a vorvaň. Jiní kytovci mají rohovité kostice, kterými cedí plankton, jako je plejtvák, velryba grónská, jižní a keporkak. Narval jednorohý má kel, který měří až 2,5 m, a vznikl přeměnou zubu, dříve byl považován za roh bájného jednorožce.

Autorizace Autorizace z použité literatury VANĚČKOVÁ,I., SKÝBOVÁ,J., MARKVARTOVÁ,D., HEJDA,T. Přírodopis 8 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia, Plzeň, Fraus 2006 KANTOREK,J., JURČÁK,J., FRONĚK,J. Přírodopis 8, Olomouc, Prodos 1999  SIGMUND,L., HANÁK,V., PRAVDA,O. Zoologie strunatců, Praha, Karolinum 1994 Autorizace z CMIS Obr. 1 Použitý zdroj: <http://karachimetrological.files.wordpress.com/2011/09/karachi-whale-cetaceans.jpg >[cit. 2012-03-19] Obr. 2 Použitý zdroj: <http://thewildclassroom.com/cetaceans/images/anatomy.jpg > [cit. 2012-03-19] Obr. 3 Použitý zdroj: < http://www.nzetc.org/etexts/Bio20Tuat01/Bio20Tuat01_008a(h280).jpg > [cit. 2012-03-19] Obr. 4 Použitý zdroj: <http://ed101.bu.edu/StudentDoc/current/ED101fa10/lizabeth/images/baleen.jpg > [cit. 2012-03-19] Obr. 5 Použitý zdroj:<http://www.imagenesamor.net/bulkupload/delfin/Delfines/Delfin%20Mama.jpg> [cit. 2012-03-19] Obr. 6 Použitý zdroj: <http://1.bp.blogspot.com/-LBkKvxfBE6I/Tq4DoSP9FdI/AAAAAAAABXc/_UgjiAadgHE/s400/Killer+whale1.jpg> [cit. 2012-03-19] Obr. 7 Použitý zdroj: <http://www.talismancoins.com/catalog/Orca_Killer_Whale_Completely_Breaching.jpg > [cit. 2012-03-19] Obr. 8 Použitý zdroj: <http://petcaregt.com/blog/wp-content/uploads/2008/10/whales.jpg > [cit. 2012-03-19] Obr. 9 Použitý zdroj: <http://media-1.web.britannica.com/eb-media//57/73257-050-7BA1BE72.jpg > [cit. 2012-03-19] Obr. 10 Použitý zdroj: <http://2.bp.blogspot.com/_VfmDLAjyHj8/TIPSeiG2ASI/AAAAAAAAAJg/fg-6RqjiORM/s1600/bow2g.gif> Obr. 11 Použitý zdroj: <http://media.web.britannica.com/eb-media/61/73261-004-9B29FCD0.jpg > [cit. 2012-03-19] Obr. 12 Použitý zdroj: <http://entersection.com/wordpress/wp-content/uploads/2010/10/uko_gorter-humpback_whale-001.jpg> Obr. 13 Použitý zdroj: <http://static.flickr.com/4049/4481260171_bbbd046ded.jpg> [cit. 2012-03-19] Obr. 14 Použitý zdroj: <http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/5c/Narwhals_breach.jpg/258px-Narwhals_breach.jpg> [cit. 2012-03-19] Obr. 15 Použitý zdroj: <http://zivazeme.cz/images/narval02.jpg > [cit. 2012-03-19] Obr. 16 Použitý zdroj: <http://photos.end.com.ni/2011/01/639x360_1293939833_mar-sangre1.jpg > [cit. 2012-03-19] Obr. 17 Použitý zdroj: <http://www.ecologiaverde.com/wp-content/2010/12/trafico-ballenas.jpg > [cit. 2012-03-19]