Evropská ústavní smlouva po 29.květnu 2005 Ivo Strejček Poslanec Evropského parlamentu Hospodářský a měnový výbor EP Výbor pro mezinárodní obchod EP ODS
Co ukázalo francouzské NE Obava o francouzský sociální model Obava z dalšího rozšiřování EU Strach z „lacinější“ středo a východoevropské konkurence na pracovním trhu Obava o zkrácení příspěvků z CAP pro francouzské farmáře Obavu o ztrátu suverenity národního rozhodování v klíčových oblastech Nezájem mladých Odmítnutí „Evropy Mitteranda a Khola“
Co ukázalo francouzské NE Výsledek francouzského referenda nelze snižovat – vysoká účast (70%) Nezájem o elitářské (a tudíž nepochopitelné a nepraktické) projekty Neochota předat pravomoci k rozhodování o vlastní životní úrovni mimo území národního státu Nedůvěra k nadnárodním rozhodovacím strukturám a obava z výsledků jejich rozhodnutí
Růst HDP skupiny EU-15 v čase s postupující mírou politické integrace (zdroj: výpočet autora na základě dat z MMF)
Průměrný hospodářský růst v letech (%) Růst HDP u skupin s odlišnou mírou politické integrace (zdroj: výpočet autora na základě dat z MMF)
Hodnocení makroekonomického výkonu dle míry integrace za léta Společná měnová politika (eurozóna) = nejvyšší míra politické integrace (2,09%) EU 15 mimo euro – bez rigidní politiky hospodářské a měnové unie (2,79%) „nových 10“ – za sledované období nejméně integrovaná skupina (asociační dohody) (3,96%)
Příčiny postupného poklesu ekonom. výkonu zemí EU - 15 Vyšší míra politické integrace Vyšší objem nadnárodní regulace Vyšší míra nadnárodního přerozdělování Euroústava = prohloubení politické integrace zřejmě povede k dalšímu zpomalení ekonomického výkonu
Kdy dožene EU ekonomický výkon USA? (zdroj: Eurochambres, Association of European Chambres of Commerce and Industry) Zaměstnanost: pokud růst míry zaměstnanosti bude v EU ročně o 0,5% rychlejší, pak v roce 2023 Výzkum a vývoj: pokud budou investice ročně o 0,5% vyšší v EU než v USA, pak v roce 2123 Příjem na hlavu:bude-li ročně v EU o 0,5% vyšší, pak se EU vyrovná USA v roce 2072
Jak měl návrh evropské ústavní smlouvy změnit EU (1) více pravomocí do Bruselu na úkor národních vlád doktrína „sociálně tržního hospodářství“ harmonizace hospodářské a fiskální politiky na nadnárodní úrovni omezuje pravomoci národních vlád a národních parlamentů vést nezávislou hospodářskou politiku odpovídající národním zájmům harmonizací sociálních politik zvyšuje rigiditu pracovního trhu Zavádí jednotnou společnou zahraniční a obrannou politiku
Jak měl návrh evropské ústavní smlouvy změnit EU (2) zavádí občanství Unie, kterým doplňuje občanství národního státu. nadřazuje sebe sama i právo Unie ve "svěřených pravomocích" národním ústavám a právu členských států posiluje byrokratický princip vlády více vlády úředníkům = méně demokratické kontroly zavádí rysy budoucího jednotného státu - měnu, vlajku, znak, hymnu, heslo a oficiální svátek (9.5.).
Jak měl návrh evropské ústavní smlouvy změnit EU (3) hlasování kvalifikovanou většinou zvýhodňuje "velké" před "malými" tomuto typu hlasování svěřuje 40 dalších a nových oblastí, které byly do současnosti v rozhodovací pravomoci národních států výrazně snižuje možnost použít při hlasování národního veta
Další předpokládaný vývoj v post-francouzském období „To, co je dnes důležité, je dát si čas na reflexi“ Tony Blair „V komisi se shodujeme v tom, že není žádný plán B, že proces ratifikace musí pokračovat a že návrat k jednání o smlouvě není realistickou variantou“ Margot Wallströmová „Pokud to bude ANO, pak řekneme ´jdeme dál´, pokud to bude NE, pak řekneme ´pokračujeme´“ Jean-Claude Juncker „Naší strategií je respekt k francouzskému modelu…ne k tomu anglo-saského typu“ J.Chirac „Jsem militantní Evropan. Evropská unie udělá všechno pro to, aby se ústava stala skutečností“Jean-Claude Trichet „Rozhodnutí bylo učiněno a každý mu rozumí“ Václav Klaus
Další předpokládaný vývoj v post-francouzském období Souboj o interpretaci výsledků referend Čekání na summit v Bruselu Zvýšený tlak na dokončení ratifikačního procesu ve všech členských státech Postupná aplikace částí ústavního textu do dnešních institucionálních postupů Narůstající tendence k ukončení rozšiřování EU
Další předpokládaný vývoj v post-francouzském období Vzdálení vyjednávacích pozic při schvalování finančního rámce 2007 – 2013 Oddálení pokusu částečně reformovat CAP Posílení tendencí změkčit Pakt růstu a stability (a politicky oslabit euro) Oslabení pravomocí Evropského parlamentu Šance pokusit se reformovat ekonomiky národních států v rámci stávající evropské legislativy
Něco veselého na závěr Charles de Gaulle (o Valéry Giscard d´Estaign): „Je to schopný chlapík. Jeho jediným problémem je respektovat vůli lidí“ 1963