CHOVÁNÍ VÝROBCE: - NÁKLADY A NABÍDKA MIKROEKONOMIE I

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie II – přednáška č. 5: Dokonalá konkurence
Advertisements

Mikroekonomie II – přednáška č. 3: Produkční analýza firmy
Mikroekonomie I Formování cen na trzích výrobních faktorů
Rozhodování firmy v postavení monopolu o výstupu a ceně
TEORIE VÝROBNÍCH FAKTORŮ A ROZDĚLOVÁNÍ
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Mikroekonomie I Cvičení 7 – Náklady, příjmy a zisk
Mikroekonomie I Výroba a náklady
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Mikroekonomie I Chování výrobce: náklady a nabídka
Mikroekonomie II Volba technologie Ing. Vojtěch Jindra
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence.
3. Dlouhé období.
Teorie firmy II - Optimum výrobce - Mezní produkt, zákon klesajícího mezního produktu - Izokvanty produkční funkce - Další modely výrobce
Nákladové funkce - celkové, variabilní a fixní náklady v krátkém období - průměrné a mezní náklady - nákladová křivka v dlouhém období - optimum výrobce,
D) Produkční a nákladová funkce
D) Užitek a optimální rozhodnutí
Výroba a náklady Pojmy Produkční funkce – je technický název vztahu mezi maximálním množstvím výstupu, které může být vyrobeno a vstupy požadovanými k výrobě.
POPTÁVKA PO VF TRPX – příjem z celkového produktu faktoru
TEORIE NABÍDKY TEORIE FIRMY, PRODUKČNÍ FUNKCE.
Specifika formování poptávky firem po práci a kapitálu
Mikroekonomie I Užitek spotřebitele a odvození poptávky Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Mikroekonomie I Nedokonalá konkurence
Poptávka na nedokonale konkurenčním trhu práce
TRH VÝROBNÍCH FAKTORŮ MIKROEKONOMIE I
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Opakování základních tezí mikroekonomické.
nabídka DOKONALe konkurenční firmy Mikroekonomie I
Mikroekonomie I Teorie výroby, produkční funkce
Produkční analýza firmy
Základy ekonomie Téma č. 4: Nabídková strana trhu výstupu
Výrobní náklady firmy a jejich vztah k nabídce
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
CHOVÁNÍ FIRMY V DOKONALÉ KONKURENCI
Náklady a příjmy firmy Analýza chování výrobce. Racionální chování výrobce Cíl výrobce/producenta: Prostřednictvím vstupů (výrobních faktorů) dosáhnout.
Dokonalá konkurence předpoklady DoKo
Mikroekonomie II Příjmy firmy Ing. Vojtěch Jindra
DOKONALÁ KONKURENCE.
Trh výrobků a služeb – teorie firmy
Náklady a příjmy firmy definice nákladů náklady v krátkém období:
Odvození nabídkové křivky
Teorie firmy Téma 3 Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS
Základy ekonomie Seminář Spotřebitel nakupuje statky X a Y, přičemž MUX = MUY. Platí, že PX < PY. Plyne z toho, že racionální spotřebitel zvýší.
Mikroekonomie II – přednáška č. 4: Náklady a příjmy firmy
Mikroekonomie II Náklady firmy Ing. Vojtěch Jindra
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
3. Produkční analýza firmy
Náklady a zisky producenta (výrobce, poskytovatele služeb) Účetní zisk: rozdíl mezi celkovými příjmy a účetními náklady ACP = TR – ACC ACP = účetní zisk,
Mikroekonomie I Náklady, příjmy, zisk
9. dokonale konkurenční trh práce – formování poptávky po práci
Všeobecná rovnováha Téma 10 Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS
Náklady, příjmy, ekonomický zisk
Nabídka a náklady firmy Ing. Vojtěch Jindra
Teorie firmy Téma 3 Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS
Náklady a zisky producenta (výrobce, poskytovatele služeb)
4. Náklady a příjmy firmy.
1. Předpoklady dokonalé konkurence 2. Příjmy v DK
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
I. Firma a volba technologie II. Náklady firmy. 1.Firma a její cíl 2.Produkční funkce 3.Nákladová funkce 4.Produkční a nákladová funkce v krátkém období.
Produkční analýza firmy. Základní východiska analýzy firmy Firma je subjekt specializující se na výrobu (přeměnu zdrojů/vstupů na statky/výstup). Firma.
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Příjmy a zisk.
Náklady firmy.
Analýza nákladů TNH 1 – (4.) seminář
Výroba a náklady Mikroekonomie I.
3. Produkční analýza firmy
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Mikroekonomie II – přednáška č. 4: Náklady a příjmy firmy
Základy Ekonomie pro adiktology část 10 Prof. Martin Dlouhý
Transkript prezentace:

CHOVÁNÍ VÝROBCE: - NÁKLADY A NABÍDKA MIKROEKONOMIE I Ing. Veronika Mazalová, Ph.D.

Definice a podstata firmy FIRMA je obecné označení pro ekonomicko-právní subjekt, který tvoří jednu ze základních forem institucionálního uspořádání ekonomiky založené na výrobě zboží a poskytování služeb za úplatu, subjekt specializující se na výrobu, tj. na přeměnu zdrojů ve statky a služby, nakupuje výrobní faktory (VF), organizuje přeměnu VF ve výstup, prodává svůj výstup.

Stanovení cílů firmy V téměř každé definici charakterizující podnikání (včetně současného obchodního zákoníku) je formulován cíl této činnosti slovy „za účelem dosažení zisku“. Lze tedy za základní cíl firmy považovat tuto skutečnost. Cíle podniku jsou žádoucí stavy, kterých se podnik snaží dosáhnout prostřednictvím své existence a svých činností. Stupeň dosažení cílů lze označit za nejdůležitější kritérium hodnocení činnosti podniku. Podniky mohou mít různé cíle: udržení určité úrovně zisku, udržení určité úrovně hospodárnosti (nízké úrovně nákladů), udržení určité úrovně výroby výrobků a poskytování služeb vysoké kvality, vedoucí postavení na trhu co do objemu prodeje, maximalizace úrovně dividend, apod.

Cíl firmy maximalizace zisku Co ovlivňuje chování firmy? cena výrobních faktorů, volba technologie, konkurenční prostředí, cena vyrobeného statku, specifické vlivy, délka období. Zisk = příjmy - náklady

Délka období velmi krátké období krátké období dlouhé období nelze měnit vstupy krátké období firma může měnit pouze jeden ze vstupů dlouhé období všechny vstupy jsou proměnlivé velmi dlouhé období vliv technického pokroku

Produkční funkce udává jaký maximální objem produkce může firma, při dané technologii a při daných VF vyrobit v určitém období, můžeme ji charakterizovat jako vztah mezi množstvím vstupů, které byly použity ve výrobě v daném období a maximálním objemem výstupu, který vstupy svým fungováním v daném období vytvořily. Q = f (F1, F2, … Fn)

Vlastnosti produkční funkce výstup může být vyroben různými kombinace vstupů, ukazuje technologická omezení výroby, nepředpokládá neefektivní výrobní procesy. Vlastnost produkční funkce v krátkém období výnosy pouze z jednoho variabilního VF. Vlastnosti produkční funkce v dlouhém období substituce vstupů, výnosy z rozsahu vstupů.

Náklady v krátkém období

Celkový, průměrný a mezní fyzický produkt Celkový produkt (TPP) - celkové množství vyrobeného výstupu ve fyzických jednotkách Mezní produkt (MPP) - dodatečný produkt vyrobeného výstupu přidáním jednotky vstupu Průměrný produkt (APP) - celkový výstup vydělený počtem jednotek vstupu MPP = TPP / F APP = TPP / F

Vztahy mezi TPP, APP a MPP TPL C B Rostoucí výnosy (úsek 0-A) objem produkce (Q) roste rychleji než variabilní VF TPPL A Klesající výnosy (úsek od A) objem produkce (Q) roste pomaleji než variabilní VF a od určitého množství variabilního vstupu může výstup klesat (od C) L A' APL B' MPL APPL Konstantní výnosy (lineární průběh) změna všech vstupů vede ke stejně velkému zvýšení výstupu C' L MPPL

Celkové náklady Otázka: Jak volba množství inputu a objemu vyrobené produkce ovlivní náklady? Celkové náklady (Total Costs –TC) – mají dvě složky: Variabilní náklady (Variable Costs – VC) – náklady, které s růstem objemu výroby rostou. Fixní náklady (Fixed Costs – FC) – náklady, které se s objemem výroby nemění. Firma je musí hradit, i když je objem výroby nulový (nájemné,..). Vývoj nákladů odvodíme z produkční funkce.

Graf celkových nákladů Křivka TC = součet VC a FC tvar křivky TC je určen tvarem křivky VC Kč TC A VC FC QA Q

Explicitní a implicitní náklady Explicitní náklady náklady, které musí firma reálně vynaložit v peněžní podobě na nákup nebo nájem výrobních faktorů. Můžeme je tedy zjistit v účetních výkazech. Implicitní náklady náklady, které firma reálně neplatí. Jedná se o „ušlý příjem“ z výrobních faktorů, které jsou ve vlastnictví firmy; takovéto náklady nazýváme alternativní náklady, resp. náklady obětované příležitosti (Opportunity costs); jsou alternativní náklady výrobních faktorů ve vlastnictví majitele firmy.

Průměrné náklady Průměrné celkové náklady (Average costs - AC) – náklady na jednotku produkce Průměrné náklady můžeme dále rozdělit na: Průměrné fixní náklady (AFC) Průměrné variabilní náklady (AVC) ATC = TC / Q AFC = FC / Q AVC = VC / Q ATC = AFC + AVC

Vztah AFC, AVC a AC AFC, AVC,AC ATC AVC AC = AVC + AFC AFC q1 Q AVC při q1 AFC AFC při q1 q1 Q S rostoucím množstvím produkce Q se ATC začínají postupně přibližovat k AVC, AFC s rozsahem výroby klesají.

Mezní náklady Mezní náklady (Marginal Costs – MC) – náklady potřebné k rozšíření objemu výroby o jednotku. MC nejdříve klesají a od určitého množství produkce rostou. zákon klesajících výnosů MC = TC / Q

Vztah MC a AC AC, MC MC AC ACmin q1 q2 Q q1: MC < AC q2: MC > AC

Grafické vyjádření AC a MC Kč/Q MC MC < AC MC > AC AC AVC AFC Q1 Q Křivka MC má tvar písmene J Křivka AC je součtem křivek AVC a AFC Křivky AC a AVC mají tvar písmene U platí zákon klesajících výnosů

Náklady v dlouhém období

Náklady v dlouhém období Podobně jako nám indiferenční analýza umožnila odvodit křivku poptávky, z mapy izokvant můžeme odvodit křivku celkových nákladů. Křivka celkových nákladů má v dlouhém období podobný tvar, jako v období krátkém. V krátkém období její tvar určuje: Vývoj výnosů z variabilního faktoru V dlouhém období její tvar určují: Výnosy z rozsahu

Izokvanta Izokvanta (indiferenční křivka produkce) představuje takové kombinace výrobních faktorů, jejichž pomocí je možno vyrobit stejný objem produkce. Izokvanty vzdálenější od počátku odpovídají vyššímu objemu výroby, izokvanty jsou klesající, protože vyšším množstvím obou výrobních faktorů je možno vyrobit vyšší množství produkce. Mapa izokvant – soubor izokvant dvou inputů (práce, kapitál)

Izokosta Izokosta (linie stejných celkových nákladů) – je linie celkových nákladů XY, která znázorňuje všechny kombinace výrobních faktorů maximálně dostupné vzhledem k daným celkovým nákladům. Izokvanta vyjadřuje všechny kombinace použití výrobních faktorů přinášejících stejný objem produkce. Izokosta vyjadřuje všechny maximálně dostupné kombinace v rámci celkových nákladů.

Produkční analýza firmy v dlouhém období; rovnováha firmy (E) IQ = izokvanta Y CL = izokosta, linie nákladů firmy E (rovnováha, optimum firmy) IQ při konstantním Q CL při dané PL (w) a PK (r) X L Bod E: taková kombinace množství VF (K a L) s daným rozpočtovým omezením firmy CL, která umožní maximální dostupný výkon Q; Firma volí optimální (nejlepší) kombinaci výrobních faktorů.

Křivka celkových nákladů TC Kč C3 C2 C B C1 A Q1 Q2 Q3 Q

Příjmy, zisk a optimum firmy Mikroekonomie I

Celkový příjem Celkový příjem (Total Revenue – TR) – je celková částka, kterou firma získá prodejem svých výrobků. Zvolení objemu produkce a ceny – mohou nastat : Cena je konstantou nezávislou na firmě – firma může prodat všechny produkty, bez ohledu na výši ceny, poptávka je dokonale elastická. Rozhoduje jen objem. Cena závisí na objemu produkce – cena s růstem objemu klesá, poptávka není dokonale elastická. TR = P . Q

Průměrný a mezní příjem Průměrný příjem (Average Revenue – AR) – je příjem na jednotku produkce Křivka AR je vždy totožná s křivkou poptávky po produkci firmy. Mezní příjem (Marginal Revenue – MR) je změna celkového příjmu vyvolaná změnou vyrobeného množství o jednotku. AR = TR / Q AR = (P.Q) / Q AR = P MR = TR / Q

Zisk Zisk (z) – je rozdíl mezi celkovými příjmy a celkovými náklady: Zisk na jednotku produkce: Celkový zisk můžeme vyjádřit následujícím způsobem: z = TR - TC z/Q = TR/Q - TC/Q z/Q = AR - AC z = (AR – AC) . Q

Zisk (účetní a ekonomický) Čistého ekonomického zisku firma dosahuje, když je zisk větší než tzv. normální zisk normální zisk = implicitní náklady čistý ekonomický zisk = TR – explicitní náklady – implicitní náklady účetní zisk = TR – explicitní náklady čistý ekonomický zisk = účetní zisk – implicitní náklady

Optimum (rovnováha) firmy Je-li MR=MC, zisk je maximální, protože změnou objemu produkce není možno zisk zvýšit. Objem výroby je v této oblasti optimální. Je-li MR>MC, potom při zvýšení výroby o jednotku vzrostou TR více než TC a vzroste tedy i zisk. Je-li MR<MC, zvýšení objemu výroby o jednotku způsobí větší růst TC než TR a zisk tedy klesne. Objem produkce je vyšší než optimální. MR = MC

Otázky na cvičení 4. přednáška – chování výrobce: náklady a nabídka Definujte pojem firma, cíle firmy, produkční funkce, vlastnosti Náklady firmy v krátkém období (grafické znázornění) Náklady firmy v dlouhém období Příjmy, zisk a optimum firmy

Děkuji Vám za pozornost Ing. Veronika Mazalová, Ph.D.