ZÁKON ZACHOVÁNÍ HMOTNOSTI

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_01 - ČÍM SE CHEMIE ZABÝVÁ?
Advertisements

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Chemické reakce I. díl Rozdělení reakcí podle druhu přeměny
Atom Složení a struktura atomu Jádro atomu, radioaktivita
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Typy chemických reakcí
ALKALICKÉ KOVY Vlastnosti, použití
ČÁSTICOVÉ SLOŽENÍ LÁTEK
STECHIOMETRICKÉ VÝPOČTY PŘÍKLADY Chemie 8. ročník
Výpočty z chemických rovnic
Zákon za chování hmotnosti
Vlastnosti, příprava a použití
Vlastnosti a použití Výukový materiál, kód:EU-OP VK- III/2 ICT DUM 294, zpracovala Marie Kupková.
STECHIOMETRICKÉ VÝPOČTY Chemie 8. ročník
ČÁSTICOVÉ SLOŽENÍ LÁTEK
Chemická reakce Mgr. Jakub Janíček VY_32_INOVACE_Ch1r0120.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_14.
Chemická reakce, chem. rovnice
CHEMIE CHEMICKÉ ROVNICE.
Chemická reakce a její rovnice
Chemické reakce Materiál je určen k bezplatnému používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další používání.
Chemická reakce a její rovnice
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Stejnorodé směsi (Homogenní )
Dopočítávání rovnic II.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_238 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Petr Křížek Předmět Chemie.
Chemický děj Chemie Autor: Ing. Šárka Psíková
Základní charakteristiky látek
Jméno autoraMgr. Eva Truxová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablony V/2 Inovace.
Anorganické sloučeniny - úvod
CHEMICKÉ REAKCE A ROVNICE
Látkové množství, molární hmotnost
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Dopočítávání rovnic I. Mgr. Radovan Sloup
OSOBNOSTI ČÁSTICOVÉ SLOŽENÍ LÁTEK Výukový materiál, kód:EU-OP VK- III/2 ICT DUM 283, zpracovala Marie Kupková.
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
SLOUČENINY sloučením atomů 2 či více prvků
ZÁKON ZACHOVÁNÍ HMOTNOSTI, CHEMICKÁ REAKCE
1) Podmínka zachování druhu atomů - Na levé i pravé straně chemické rovnice nesmí chybět žádný druh atomů reagujících látek, může však být obsažen v látce.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: V/2 Název: Využívání.
REDOXNÍ REAKCE Chemie 9. ročník
CHEMICKÁ REAKCE-PŘÍKLADY Chemie 8. ročník
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: V/2 Název: Využívání.
ZÁKON ZACHOVÁNÍ HMOTNOSTI VYČÍSLOVÁNÍ ROVNIC
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 8. ročník ZŠ Předmět: Chemie Autor: Mgr. Václava Ilkóová Základní.
Látkové množství Mgr. Jakub Janíček VY_32_INOVACE_Ch1r0109.
Chemický děj a jeho zápis
Ch_014_Zákon zachování hmotnosti a hmotnostní zlomek Ch_014_Chemické reakce_Zákon zachování hmotnosti a hmotnostní zlomek Autor: Ing. Mariana Mrázková.
CHEMICKÉ REAKCE © Mgr. Petra Vojtěšková, Mgr. Irena Plucková, Ph.D.
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Výpočty z chemických rovnic I Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky se základními postupy při řešení výpočtů z chemických.
ZŠ BENEŠOV, JIRÁSKOVA 888 CHEMIE Základní veličina v chemii, 8. ročník Mgr. Jitka Říhová.
Chemické reakce. Chemická reakce je děj, při kterém z výchozích chemických látek vznikají jiné chemické látky. Výchozí chemické látky = REAKTANTY Vzniklé.
Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov-Město, příspěvková organizace Projekt: Tvorba inovativních výukových materiálů Šablona: „Přírodní vědy“ Předmět:
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Chemická reakce a její rovnice
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je
Autor: Stejskalová Hana Název : VY_32_INOVACE_11C_07_Molekuly
Číslo materiálu: VY_42_INOVACE_06_27_FIKA
Typy chemických reakcí, Chemie 8. a 9. ročník
Obecná a anorganická chemie
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Vyrovnávání chemických rovnic
Rozdělení chemických dějů
Vývoj a historie chemie
Látkové množství, molární hmotnost
Autor: Mgr. M. Vejražková
Chemické reakce probíhají i v lidském těle, zajišťují životní funkce
Transkript prezentace:

ZÁKON ZACHOVÁNÍ HMOTNOSTI CHEMICKÉ REAKCE ZÁKON ZACHOVÁNÍ HMOTNOSTI Výukový materiál, kód:EU-OP VK- III/2 ICT DUM 293, zpracovala Marie Kupková

CHEMICKÁ ROVNICE - POJMY jedná se o zápis chemické reakce pomocí značek udává, které látky reagují, a které vznikají REAKTANTY→ PRODUKTY na obou stranách rovnice je stejný počet atomů téhož prvku  Vodík + chlor → chlorovodík       H2      +   Cl2   →  2HCl

CHEMICKÁ ROVNICE Na příkladech urči reaktanty a produkty, porovnej oba zápisy, urči čím se liší 1) 2H2O →  2H2 + O2 2) 2H2 + O2 → 2H2O

ZÁKLADNÍ TYPY REAKCE Slučování (Syntéza) ze dvou nebo více reaktantů vzniká jeden nebo více produktů Rozklad výchozí reaktant se rozkládá na dva či více produktů  

URČI TYP CHEMICKÉ REAKCE H2  +  Cl2  →  2HCl 2H2O →  2H2 + O2 N2 + 3H2 → 2NH3 4P + 5O2 → 2P2O5

ŘEŠENÍ H2 + Cl2 → 2HCl slučování 2H2O → 2H2 + O2 rozklad N2 + 3H2 → 2NH3 slučování 4P + 5O2 → 2P2O5 slučování Povedlo se? Výborně!

ZÁKON ZACHOVÁNÍ HMOTNOSTI poprvé jej vyslovili nezávisle na sobě dva chemici Francouz Lavoisier Rus Michail Ivanovič Lomonosov

ZÁKON ZACHOVÁNÍ HMOTNOSTI Součet hmotnosti reaktantů se rovná součtu hmotnosti produktu Slovy Lavoisiera „nic se neztratí, nic se nevytvoří, vše se jenom přemění v něco jiného.“ Zdroj: http://www.serialzone.cz/serial/byl- jednou-jeden-vynalezce/epizody/lavoisier- a-chemie/#ixzz1AHvNcNG2

VYČÍSLOVÁNÍ ROVNIC Vyčíslování chemických rovnic má svá pravidla, která je nutno dodržovat!!! Počet atomů určitého prvku, musí být na levé i pravé straně stejný. Postupujeme od látek, jejichž počet známe, k látkám, jejichž počet neznáme. Do hotových vzorců již nelze zasahovat. Číslice, které píšeme před vzorce nebo značky a násobí celý vzorec.

ZDROJE http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Antoine _lavoisier.jpg http://www.quido.cz/osobnosti/lomonosov.h tm Použitá literatura: BENEŠ, P. a kolektiv. Základy praktické chemie (1. díl). Praha: Fortuna 2003, ISBN 80-7168-879-7

Výukový materiál, kód:EU-OP VK- III/2 ICT DUM 293, zpracovala Marie Kupková v rámci projektu EU PENÍZE ŠKOLÁM – operační program vzdělávání pro konkurenceschopnost, projekt: Moderní škola