ZÁKON ZACHOVÁNÍ HMOTNOSTI CHEMICKÉ REAKCE ZÁKON ZACHOVÁNÍ HMOTNOSTI Výukový materiál, kód:EU-OP VK- III/2 ICT DUM 293, zpracovala Marie Kupková
CHEMICKÁ ROVNICE - POJMY jedná se o zápis chemické reakce pomocí značek udává, které látky reagují, a které vznikají REAKTANTY→ PRODUKTY na obou stranách rovnice je stejný počet atomů téhož prvku Vodík + chlor → chlorovodík H2 + Cl2 → 2HCl
CHEMICKÁ ROVNICE Na příkladech urči reaktanty a produkty, porovnej oba zápisy, urči čím se liší 1) 2H2O → 2H2 + O2 2) 2H2 + O2 → 2H2O
ZÁKLADNÍ TYPY REAKCE Slučování (Syntéza) ze dvou nebo více reaktantů vzniká jeden nebo více produktů Rozklad výchozí reaktant se rozkládá na dva či více produktů
URČI TYP CHEMICKÉ REAKCE H2 + Cl2 → 2HCl 2H2O → 2H2 + O2 N2 + 3H2 → 2NH3 4P + 5O2 → 2P2O5
ŘEŠENÍ H2 + Cl2 → 2HCl slučování 2H2O → 2H2 + O2 rozklad N2 + 3H2 → 2NH3 slučování 4P + 5O2 → 2P2O5 slučování Povedlo se? Výborně!
ZÁKON ZACHOVÁNÍ HMOTNOSTI poprvé jej vyslovili nezávisle na sobě dva chemici Francouz Lavoisier Rus Michail Ivanovič Lomonosov
ZÁKON ZACHOVÁNÍ HMOTNOSTI Součet hmotnosti reaktantů se rovná součtu hmotnosti produktu Slovy Lavoisiera „nic se neztratí, nic se nevytvoří, vše se jenom přemění v něco jiného.“ Zdroj: http://www.serialzone.cz/serial/byl- jednou-jeden-vynalezce/epizody/lavoisier- a-chemie/#ixzz1AHvNcNG2
VYČÍSLOVÁNÍ ROVNIC Vyčíslování chemických rovnic má svá pravidla, která je nutno dodržovat!!! Počet atomů určitého prvku, musí být na levé i pravé straně stejný. Postupujeme od látek, jejichž počet známe, k látkám, jejichž počet neznáme. Do hotových vzorců již nelze zasahovat. Číslice, které píšeme před vzorce nebo značky a násobí celý vzorec.
ZDROJE http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Antoine _lavoisier.jpg http://www.quido.cz/osobnosti/lomonosov.h tm Použitá literatura: BENEŠ, P. a kolektiv. Základy praktické chemie (1. díl). Praha: Fortuna 2003, ISBN 80-7168-879-7
Výukový materiál, kód:EU-OP VK- III/2 ICT DUM 293, zpracovala Marie Kupková v rámci projektu EU PENÍZE ŠKOLÁM – operační program vzdělávání pro konkurenceschopnost, projekt: Moderní škola