Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0374 Inovace vzdělávacích metod EU.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Advertisements

Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Jak se tvoří názvy kyselin
Zpracovala: Ing. Martina Hrabáková
VY_32_INOVACE_18 - KYSELINY
Sloučeniny vodíku a kyslíku
Zpracovala: Ing. Martina Hrabáková
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
KYSELINY.
Kyseliny a zásady.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
KYSELINY.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Opakování kyseliny a zásady
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Názvosloví anorganických sloučenin,
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Výkladová prezentace PowerPoint s komentářem učitele Člověk a příroda
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/CH13/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: KYSELINY A ZÁSADY Autor:
bezkyslíkaté, kyslíkaté
Hydroxidy Mgr. Helena Roubalová
Výkladová prezentace PowerPoint s komentářem učitele Člověk a příroda
Kyseliny Ing. Jarmila Kirvejová.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Kyseliny.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o kyselinách Autor Ing. Lenka Kalinová JazykČeština Očekávaný výstup Žák porovná vlastnosti.
KYSELINY a)kyslíkaté ( HNO3 b)bezkyslíkaté (HCl, HF, HI, HBr)
Kyseliny.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Kyseliny Mgr. Helena Roubalová
NÁZVOSLOVÍ DVOUPRVKOVÝCH SLOUČENIN
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_240 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Petr Křížek Předmět Chemie.
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Kyseliny - zástupci Název projektu: Šablony Špičák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Autor VM: Mgr.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
14.1 Vím, co jsou kyseliny. Výroba kyselin je náročná.
Názvosloví kyselin a hydroxidů
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Vlastnosti a reakce kyselin
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Bezkyslíkaté kyseliny
Kyslíkaté kyseliny.
8.2 Nepostradatelné kyseliny.
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE
Tříprvkové sloučeniny. 1.) Hydroxidy Patří mezi zásady Jejich vodné roztoky nazýváme louhy Obsahují hydroxidový aniont (OH) - a kationt kovu (nebo amonný.
KYSELINY, pH Cíl: seznámení se zástupci, jejich vlastnostmi, vznikem a použitím a zjišťováním pH látek Výstup: VY_52_INOVACE_CH.8.25 Výukový materiál zpracovaný.
Kyseliny. Látka, která má hodnotu pH nižší než 7 Látka, která je schopna v roztoku disociovat, odštěpit proton H + + H 2 O  H 3 O +
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8 Autor: Mgr. Radek Martinák Kyseliny – názvosloví H 3 PO 4 HCl HNO 3 H 2 SO 4 H 2 CO 3 H2SH2S sírová.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
KYSELINY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_06_26.
08 kyseliny – bezkyslíkaté kyseliny
Transkript prezentace:

Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU - OP VK Číslo a název klíčové aktivityIII/2 inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT AutorBc. Tomáš Černý Číslo materiáluVY_32_INOVACE_CAP_1S1U_ČE_16_04 NázevKyseliny Druh učebního materiálu Výkladová prezentace PowerPoint s komentářem učitele Předmět Člověk a příroda Ročník První Tématický celekAnorganická chemie AnotaceKyseliny a jejich rozdělení Metodický pokyn Materiál slouží k výkladu nové látky a následnému pochopení vzájemných souvislostí (30 min.) Klíčová slovaKyselina, kyslík, vodík, tekutina Očekávaný výstupŽáci budou znát rozdělení kyselin a jejich základní druhy Datum vytvoření

 - jejich roztoky jsou vodivé; vodivost způsobují  vodíkové kationty H +, které se ve vodě uvolňují   HCl → H + + Cl -  H 2 SO 4 → 2H + + SO 4 2-

 - lakmus (indikátor) barví červeně  - reakcí s kovem vzniká vodík  - žíraviny – 1. pomoc při poleptání – umýt  proudem vody, polít roztokem jedlé sody,  popř. mýdla, a znovu umýt vodou 

 Bezkyslíkaté kyseliny  HCl  HBr  Kyslíkaté  kyseliny  H 2 SO 4  HNO 3

 - dvouprvkové sloučeniny, které vždy začínají  písmenem H (vodík)  - prvek na druhém místě dává kyselině název  H Cl kyselina chlorovodíková  H Br kyselina bromovodíková

 - tříprvkové sloučeniny  - na začátku vzorce je vždy H (vodík), na konci  O (kyslík). Uprostřed je značka prvku, který dává  kyselině pojmenování H 2 SO 4 kyselina sírová H NO 3 kyselina dusičná

 Tvoření názvu kyseliny  1. určíme oxidační čísla jednotlivých prvků ve sloučenině (vodík má vždy I, kyslík -II; prostřední prvek má kladné oxidační číslo a při jeho určení vycházíme z pravidla o součtu oxidačních čísel ve sloučenině, které je vždy nula )  H I 2 S VI O -II 4  2. I + x + 4.(-II) = O  2. sloučeninu pojmenujeme: a) název vždy začíná slovem kyselina b) na druhém místě je přídavné jméno, které je odvozeno od prostředního prvku a je zakončeno koncovkou podle příslušného oxidačního čísla kyselina sírová

 Tvoření vzorce kyseliny  kyselina dusičná  1. pořadí prvku ve vzorci - na prvním místě vždy značka vodíku, uprostřed prvku, který dává kyselině název, na třetím místě značka kyslíku  H N O  2. určení oxidačních čísel – vodík vždy I, kyslík -II; u dusíku určíme dle koncovky přídavného jména - ičná, tzn. V  H I N V O -II  3. vzorec upravíme podle pravidla o součtu oxidačních čísel ve sloučenině (vždy nula) – sečteme kladná oxidační čísla a vydělíme -II. Výsledek zapíšeme vpravo dolu ke značce kyslíku  H I N V O -II 3

HCl  kyselina solná  - bezbarvá, těkavá kapalina, max. 37%; technická  zbarvena dožluta příměsmi FeCl 3  - 0,3% obsažena v žaludeční šťávě, kde se podílí  na štěpení bílkovin  - použití: - čištění kovů před letováním - výroba plastů, barviv - v koželužském a potravinářském průmyslu

H 2 SO 4  - bezbarvá, olejovitá, silně žíravá kapalina, max. 98%  - přírodním látkám odebírá vodu (dehydratuje) → látka zčerná  - použití: hnojiva, barviva, plasty, výbušniny

HNO 3  - bezbarvá kapalina, nestálá na světle (žloutne)  - silná žíravina, max. 65%  - použití: hnojiva, výbušniny, barviva  - využití: prubířská zkouška (zlatnictví)

 1. Vyjmenuj základní vlastnosti kyselin.  2. Zapiš rovnicí štěpení kyseliny chlorovodíkové ve  vodě.  3. Jak bys dokázal/a roztok kyseliny.  4. Popiš, jak bys poskytl/a 1. pomoc při poleptání kyselinou.

 5. Z následujících sloučenin vyber vzorce kyselin.  Podle čeho je poznáš?  Li 2 O, Fe Cl 3, Pb (OH) 2, HNO 3, Mn 2 O 7,  HCl, Fe(OH) 3, CaF 2, NaBr, SO 3  6. Doplň: Kyselina chlorovodíková má vzorec _________ a patří mezi _______________ kyseliny. V lidském těle se nachází v _________________, kde se podílí na štěpení_____________________.

 7. Kyselina sírová je:  A/ pevná látka E/ olejovitá kapalina  B/ plyn F/ odebírá látkám vodu  C/ bezbarvá G/ černé barvy  D/ žíravina H/ nestálá na světle  8. Pojmenuj následující sloučeniny:  HClO 4 HF H 2 SO 3 H 3 PO 4  9. Napiš vzorec následujících kyselin:  a) kyselina jodovodíkovác) kyselina uhličitá  b) kyselina jodičná d) kyselina dusitá