Dotace 2014+ aneb kde hledat +? Klára Dostálová, Marta Valešová, David Sventek, Viktor Jaroš
TEMATICKÉ CÍLE DLE NAŘÍZENÍ 1303/2013
EVROPA 2014-2020 DLE CÍLŮ POLITIKY SOUDRŽNOSTI Méně rozvinuté regiony (HDP/osoba < 75 % průměru EU 27) Přechodové regiony (HDP/osoba 75 – 90 % průměru EU 27) Více rozvinuté regiony (HDP/osoba > 90 průměru EU 27)
EVROPA 2014-2020 DLE CÍLŮ POLITIKY SOUDRŽNOSTI
EX-ANTE KONDICIONALITY Předběžné podmínky – posouzení jejich naplnění; harmonogram splnění – do konce roku 2016 Hodnoceno při schvalování Dohody o partnerství Pokud nebude členský stát souhlasit s aplikací konkrétní ex-ante podmínky, musí EK prokázat její přímou vazbu/použitelnost Rozdělení vázání ex-ante podmínek pro úroveň operačního programu a pro úroveň Dohody o partnerství Možnost přesunu pozastavených prostředků na prioritu, která příslušnou ex-ante podmínku splňuje nebo se na ni podmínky vůbec nevztahují
SROVNÁNÍ PODPOROVANÝCH AKTIVIT V ROP JV A IROP Podporované aktivity ROP JV Návrh podporovaných aktivit IROP Doplňující informace k IROP 1.1 - silnice II. a III. třídy, letiště 1.1 - vybrané úseky silnic II. a III. třídy vybranou regionální silniční síť vymezuje příloha č. 4 PD IROP 1.2 - informační a odbavovací systémy, přestupní terminály, telematika, parkoviště, 1.2 - informační a odbavovací systémy, přestupní terminály, telematika, parkoviště doplnkově rozvoj zelené infrastruktury 1.3 - nákup a modernizace vozidel VHD 1.2 - nákup vozidel VHD, výstavba plnících a dobíjecích stanic pro VHD 1.4 - cyklostezky, bezbariérový přístup 1.2 - cyklostezky, cyklotrasy 2.1 - turistická infrastruktura, památky, ubytovací a stravovací zařízení, cyklotrasy, naučné stezky, hipostezky, přístupové komunikace 3.1 - infrastruktura pro zpřístupnění kulturního a přírodního dědictví; zpřístupnění sbírek a mobiliárních fondů; památky Podpořeny mohou být i památky navržené k prohlášení za národní kulturní památky. 2.2 - marketingové strategie a kampaně, propagace turistických produktů, kulturní akce prozatím nepodporováno nerelevantní 3.1 - 3.4 - veřejná prostranství, zařízení CŽV a sociální péče, školy a zdravotnická zařízení, infrastruktura pro kulturu a sport, regenerace brownfields, výstavba místních datových sítí PO 2 - školská zařízení vč. vybavení, zhodnocení zdravotnických zařízení včetně přístrojového vybavení, zařízení sociálních služeb, sociální bydlení Podporovány budou projekty, jejichž aktivity budou v rozsahu zákona č. 561/2004 Sb. minimálně z 50 %. Navíc budou v rámci IROP podporovány tyto aktivity: výcviková střediska a stanice IZS, sociální podniky, datový fond a sítě veřejné správy, inteligentní aplikace, radiokomunikační systém IZS, snižování spotřeby energie zlepšením tepelných vlastností budov a zařízení pro vytápění nebo přípravu teplé užitkové vody u budov se čtyřmi a více byty
FINANCE Programové období 2007-2013 Cca 26,7 mld. EUR (přepočteno kurzem 27,53 Kč/EUR k 2.1.2007 – cca 735 mld. Kč), z toho: 7 ROP - 4,66 mld. EUR ROP JV – 0,7 mld. EUR Programové období 2014-2020 Cca 20,5 mld. EUR (přepočteno kurzem 27,48 Kč/EUR k 2.1.2014 – cca 563 mld. Kč), z toho: IROP - 4,72 mld. EUR OPD - 4,69 mld. EUR OPPIK - 4,61 mld. EUR OPVVV – 2,78 mld. EUR OPŽP - 2,65 mld. EUR OPZ - 2,13 mld. EUR
SPOLUFINANCOVÁNÍ Materiál vlády ČR - Pravidla spolufinancování ESIF 2014-2020 dle návrhu kraj a jeho příspěvkové organizace (vyjma škol a školských zařízení) budou své projektové záměry spolufinancovat v min. výši 15 % způsobilých výdajů, a to u všech fondů ESIF – na rozdíl od obcí a PO obcí (od 5 % v ESF po 10 % v ERDF) návrh nastavuje rozdíl ve spolufinancování mezi školami (15 %) a soukromoprávními subjekty (5 %) vykonávající veřejně prospěšnou činnost, nicméně i školy vykonávají veřejně prospěšnou činnost (viz školský zákon) návrh nerozlišuje spolufinancování u subjektů v pozici zřizovatelů (v ESF kraj 15 % versus škola 0 %) při realizaci plošných či systémových projektů, které pro své organizace zajišťují jejich zřizovatelé
ÚZEMNÍ DIMENZE Akční plán SRR rozpracovává Strategii regionálního rozvoje ČR 2014–2020 nedílnou součástí Regionální akční plány respektující priority rozvoje příslušného kraje a strategické dokumenty dalších územních partnerů Národní stálá konference (NSK) účelem zajištění vzájemné koordinace státu a regionů při implementaci územní dimenze, realizaci DoP a programů z fondů ESIF Regionální stálá konference (RSK) zřízena na principech partnerství s působností ve všech krajích ČR. Mezi hlavní cíle RSK patří zejména naplňování cílů SRR formou přípravy, realizace a vyhodnocování Regionálních akčních plánů
PŘÍPRAVA KRAJŮ vzájemná komunikace krajů se zástupci aglomerací od roku 2012/2013 současný stav příprav platforem RSK je různý, většina dokumentů a analýz napřič kraji je ve fázi zpracování postavení krajů v implementační struktuře zůstává v národním kontextu nevyjasněné, čeká se na finální verze dokumentů k územní dimenzi, statut RSK požadavek na rozhodování dle principu subsidiarity nikoliv z centra, ale z území
REGIONÁLNÍ STÁLÁ KONFERENCE (RSK) zástupce Ministerstva pro místní rozvoj zástupci kraje zástupce nositele ITI/IPRU zástupce za střední velikost měst zástupce za venkov (SMS/SPOV) regionální S3 manažer zástupce MAS zástupce Krajské hospodářské komory zástupce NNO zástupce Úřadu práce vlastní výběr dle potřeb regionu RSK - celkem 18 členů (kraje mají více zástupců) - rozhodování konsenzem
REGIONÁLNÍ STÁLÁ KONFERENCE (RSK) Historie 2007-2013 Integrované plány rozvoje měst (IPRM) a Komunitně vedený místní rozvoj (CLLD) Současnost 2014-2020, nařízení EU č. 1303/2013: Integrované územní investice (ITI), Komunitně vedený místní rozvoj (CLLD) a dále Integrované plány rozvoje území (IPRÚ), co by národní specialita 1+1=3
METROPOLITNÍ/AGLOMERAČNÍ OBLAST ITI/IPRÚ
ROZVOJOVÁ, STABILIZOVANÁ A PERIFERNÍ ÚZEMÍ (SRR 14-20) cca 30 % obyvatel ČR je v ITI a IPRÚ
POKRYTÍ ČR MAS