PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy sportovního tréninku mládeže
Advertisements

Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Aplikační téma Výchova k sexuálnímu zdraví a zdravému životnímu stylu definice “Sexuálního zdraví“ (Světová zdravotnická organizace Kadaň 1974) "Sexuální.
Sexuální výchova.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Pozitivní hodnocení sebe
Obecná a vývojová psychologie dne
Dospělost Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov33 Autor Mgr. et.
Vzdělávání dospělých: základní principy. PhDr. Zuzana Sládková ÚISK, FF UK.
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
Trh práce „pomyslný prostor, v němž zaměstnavatelé hledají pracovní sílu a pracující ji nabízejí ve snaze obstarat si prostředky k obživě. Vzájemný poměr.
Charakteristika období dospívání
– ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA
Vývojová stádia člověka
Vývoj člověka Ontogeneze.
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
OBDOBÍ DOSPÍVÁNÍ.
Poradenství ve vzdělávání PhDr. Pavel Beňo Tel ,
Rozdíly mezi osobnostmi
Období mladé dospělosti
DVĚ EXTRÉMNÍ KONCEPCE SOCIALIZACE
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Nákupní jednání zákazníků Pochopení zákazníků je východiskem pro navrhování marketingových nabídek, které splní jejich požadavky.
PSYCHOLOGIE LIDSKÉHO VÝVOJE
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Adolescence (16 – 18 až 20 – 22 let).
Člověk a dospívání Petr Machala.
Institut výzkumu dětí, mládeže a rodiny Fakulta sociálních studií
Gender problematika Nejprve zmíním motivaci tohoto výzkumu,
Tělesné sebepojetí.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
(Presenium) Jiří Vítovec
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Předškolní věk = období hry Experimentace – cca do 2 let věku, procvičování pohybů s vlastním tělem, nebo jednoduchými předměty, prozkoumávání okolí a.
Vývojová psychologie OP3BK_PSVP
Kupní chování a EU.
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
YMCA Young Men´s Christian Association Křesťanské sdružení mladých mužů.
Řízení a plánování kariéry
Základní charakteristika
 biologicky – první známky pohlavního zrání (objevení prvních sekundárních pohlavních znaků) a znatelnou akcelerací růstu, na druhé straně dovršením.
Mgr. Michal Vičar.  Zrání (biologický vývoj) versus učení  Aktivita versus pasivita  Vědomý versus nevědomý vývoj  Nature vs. Nurture.
Adolescence doc.PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D. Fakulta sportovních studií Masarykova univerzita.
Profese učitele z pohledu praxe střední školy (vážně i nevážně) Duben 2008.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
Osoba a osobnost Pavlína Jordánová, Margita Přikrylová, Eliška Roubalová.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Vedení dialogu a diskuse Dobrá dohoda je dcerou nespoutaného myšlení a vzájemného respektu Jiří Plamínek.
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Tělesné a duševní změny u dospívajícího. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura,
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Vojtěch Smejkal, Mikuláš Radouš.
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Mediální manipulace rozjizdeji-kampan-proti-propagande-a- bludum/r~c1f97c0ea36f11e6a16a fea04/
ETAPY VÝVOJE LIDSKÉHO ŽIVOTA II
Vývoj člověka Ontogeneze.
Psychologie adolescentů
Socializace Kejřová.
Období dospívání Andrea Ječmenová 2012.
Psychologie adolescentů
Transkript prezentace:

PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. Adolescence PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D.

Adolescence (od 15 do 20-22 let věku) Na vrcholu mládí I Adolescence (od 15 do 20-22 let věku) adolesco = dospívat, vyvíjet se, vzmáhat se, mohutnět a sílit ADOLESCENCE JAKO ČAS PRO SPLNĚNÍ VÝVOJOVÉHO ÚKOLU toto hledisko zastával R. J. Havighurst. Pro naplnění vývojového úkolu nabízí konkrétní společnost (kultura) určité vzorce chování (patterns). Pokud je však člověk nerespektuje je často sankciován. Havighurst uvádí několik vývojových úkolů:

Adolescence (od 15 do 20-22 let věku) Na vrcholu mládí I Adolescence (od 15 do 20-22 let věku) ADOLESCENCE JAKO ČAS PRO SPLNĚNÍ VÝVOJOVÉHO ÚKOLU (R. J. Havighurst) Přijetí vlastního těla, fyzických změn, včetně pohlavní zralosti a pohlavní role. Kognitivní komplexnost, abstraktní myšlení, schopnost aplikovat intelektový potenciál v běžném životě. Uplatnění emocionálního a kognitivního potenciálu ve vrstevnických vztazích, schopnost vytvářet a udržovat vztahy s vrstevníky obojího pohlaví. Změna vztahu k dospělým, zejména rodičům, autonomie, případný respekt a tolerance. Získání představy o ekonomické nezávislosti a směřování k určitým jistotám, volba povolání, profesní kvalifikace. Získání zkušeností v erotickém vztahu, příprava na partnerství, rodinu. Rozvoj intelektu, emocionality a interpersonálních dovedností zaměřených ke komunitě a společnosti. Představa o budoucích prioritách a cílech, o stylu života. Ujasnění hierarchie hodnot, reflexe stabilizace vlastního vztahu ke světu a životu.

Na vrcholu mládí I TEORIE ADOLESCENCE JAKO BOUŘE A KONFLIKT G. Stanley Hall ADOLESCENCE Z POHLEDU PSYCHOANALÝZY S. Freuda ADOLESCENCE JAKO ČAS PRO SPLNĚNÍ VÝVOJOVÉHO ÚKOLU R. J. Havighurst ADOLESCENCE Z POHLEDU PSYCHOSOCIÁLNÍ TEORIE E. H. Erikson

Na vrcholu mládí I TEORIE ADOLESCENCE JAKO PROCES UČENÍ, POZNÁVÁNÍ A PŘIJÍMÁNÍ ROLÍ ADOLESCENCE JAKO KONCEPTUALIZACE VLASTNÍHO ŽIVOTNÍHO PROSTORU ADOLESCENCE JAKO UTVÁŘENÍ VLASTNÍHO VÝVOJE

Adolescence (od 15 do 20-22 let věku) Na vrcholu mládí II Adolescence (od 15 do 20-22 let věku) Tělesný růst a dispozice CH: 171cm v 15 letech – 178cm v 18 letech D: 164cm v 15 letech – 165cm v 18 letech Harmonizace proporcí – dospělý vzhled – zřejmé odlišení ženské a mužské postavy Mutace – kolem 16. roku Zvýšená funkce kožních žláz Středem pozornosti tělo

Adolescence (od 15 do 20-22 let věku) Na vrcholu mládí III Adolescence (od 15 do 20-22 let věku) Inteligence „nic nového“, rozdíl v kvalitě – rychlosti – spolehlivosti – zkušenosti překonání zbytků kognitivního egocentrismu – „nejsem středem světa … pozornosti druhých …“; „nejsem výjimečný/á … nezranitelný/á …“ základ myšlenkových operací – pojmy úbytek spontaneity, fantazie, živosti vnímání a představ na vrcholu, či těsně pod

Adolescence (od 15 do 20-22 let věku) Na vrcholu mládí IV Adolescence (od 15 do 20-22 let věku) Zájmy, aktivity, volný čas diskuze, disputace, rozhovory, popovídání si … média – kniha … PC … hudba … film tanec, sport, pohyb dramatizace – literární pokusy … divadlo … hudba … fotografie (vs výtvarné umění) - možnost vžívání se do druhých sebevzdělávání, osobní růst a vývoj

Adolescence (od 15 do 20-22 let věku) Na vrcholu mládí V Adolescence (od 15 do 20-22 let věku) Láska a sexualita intenzita – rozmanitost – štěstí i neštěstí – radost i smutek a zoufalství erotika vs sex romantika vs pornografie vývoj v celospolečenských postojích za uplynulých 100 let biologické vs sociální „hodiny“ 1. sexuální zkušenost vs začátek a další průběh sexuálního života polygamní sexualita a flirt

Adolescence (od 15 do 20-22 let věku) Na vrcholu mládí VI Adolescence (od 15 do 20-22 let věku) Dobro – zlo – spravedlnost Mravní vývoj v adolescenci „absolutismus“ „megalomanie“ solidarita stabilita vs flexibilita ideály vs realizace; aktivita vs lenost; statečnost vs nalhávání si

Adolescence (od 15 do 20-22 let věku) Na vrcholu mládí VII Adolescence (od 15 do 20-22 let věku) Generace proti generaci společenská neofílie vs „beru tě vážně, mladej“ emancipační proces rozchody, „ztráty a nálezy“ vazby a jejich proměny

Adolescence (od 15 do 20-22 let věku) Na vrcholu mládí VIII Adolescence (od 15 do 20-22 let věku) Kdo skutečně jsem? identita a její utváření Hledisko formální a obsahové experimentování, zvraty a introvertovanost Adolescentní moratorium