ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT AUTOR:Ivan Nývlt TEMATICKÁ OBLAST:Dějepis NÁZEV DUMu:Umělecké směry 2.poloviny 20.století - malířství POŘADOVÉ ČÍSLO DUMu:16 KÓD DUMu:IN_D_16 DATUM TVORBY: ANOTACE (3.ROČNÍK): Tento DUM studentům spíše psanou, ale zároveň netradiční, formou připomíná vybrané umělecké směry druhé poloviny 20.století (vizuální – obrazová část zde není až tak obsažena, a to z důvodu ochrany uměleckých děl autorskými právy, řada autorů je ještě žijících nebo od jejich smrti neuplynulo 70 let.) I tak studenti získávají teoreticko-vědomostní základ pro identifikaci moderních uměleckých směrů. METODICKÝ POKYN:
UMĚLECKÉ SMĚRY 2.POLOVINY 20.STOLETÍ MALÍŘSTVÍ
Obecná charakteristika Umělec je nespoutaný, tvoří bez ohledu na konvence, tradice, zažité techniky. Experimentujte, hledá. Umění je dynamické, akční, rozpohybované. Uměleckým objektem se stává i sám autor nebo divák nebo prakticky kdokoliv a cokoliv. Umělec si hraje – sám se sebou, s divákem, se světem. Do vytváření uměleckého díla zapojuje i nejnovější dostupné technologie a výdobytky techniky.
Obecná charakteristika - pokračování Spousta uměleckých děl směřuje k abstrakci, nefigurativnímu pojetí („chybí tam člověk“, ale ten je promítnut do jiných abstraktních dimenzí) Umělec často počítá s proměnami i samotným zánikem jeho díla, netrvá na jeho „věčné existenci“ (tvoří i ze sněhu, ledu, písku, zapojuje okolní krajinu atd.) Umělec mnohdy nepožaduje sebeprezentaci, zůstává anonymní, tvoří jen pro potěšení a pocit z tvorby. Umělec často není ani členem skupiny výtvarných umělců, ale je vyčnívajícím solitérem a tudíž je i nezařaditelný!
Vybrané umělecké směry a jejich představitelé Akční malba (action painting) + dripping + slash painting – „vezmi barvy a vystřel je proti plátnu – buď rovnou z plechovky nebo rozmáchnutím štětce!“ Představitelem Jackson Pollock. Obdobou v Evropě je tachismus (la tache = skvrna). Informel (informe = netvárný) – „tvoř v silných vrstvách barvy namíchaných se sádrou či omítkou a do toho se spontánně vrývej špachtlí, rukou nebo čímkoliv!“ Představitelem Antonio Saura. Op-art (optical art =optické umění) – „lidský zrak je nedokonalý, tak jej oklam, dezorientuj diváka!“ Představitelem Victor Vasarely. Kinetické umění (kineze = pohyb) –“do díla vlož fyzikální zákony, zákony přírody, přitažlivost, vítr, magnetismus…a čekej, co to udělá a pak s tím pracuj klidně dál!“ Představitelem Alexander Calder.
Vybrané umělecké směry a jejich představitelé - pokračování Pop-art (popular art) – „vezmi komiks, reklamu, fotku, přebal knihy, přefoť to, rozstříhej to, udělej z toho koláž! Buď moderním člověkem, člověkem velkoměsta, užívej si i plakátu, barevnosti!“ Klasikem Andy Warhol. Hyperrealismus, též fotorealismus – „buď fotograficky přesný, absolutně dokonalý, perfektní v detailu!“ Představitelem Theodor Pištěk. Konceptuální umění – „buď neuchopitelný, dělej si, co chceš a jak chceš. A když se ti bude chtít, sleduj reakce diváka!“
Ukázky k jednotlivým směrům – ke kterému z uvedených by mohly patřit?
Shrnutí Druhá polovina 20.století přináší bezpočet uměleckých směrů, ale i autorů, kteří jsou nezařaditelní a tvoří originálním a specifickým způsobem. Vnímat tato umělecká díla, předpokládá „naladit se“ na stejnou vjemovou „notu“ s umělcem – proto některá z nich ani jako umělecká díla nevnímáme. Součástí prezentace výtvarných děl bývá happening či „perfomance action“.
Zdroje Vlastní práce autora.
Obrázky VARÁDI ZSOLT. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ecs_-_vasarely0.jpg ecs_-_vasarely0.jpg _Calder_Crinkly_avec_disc_Rouge_ jpg _Calder_Crinkly_avec_disc_Rouge_ jpg