VÝVOJ ČESKÉHO UMĚNÍ VE 20. STOLETÍ OSOBNOSTI ČESKÉ KULTURY

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
HUDBA PŘELOMU 19. A 20. ST..
Advertisements

Impresionismus v českých zemích
POP ART Daniela Kubáňová.
První představitelé impresionismu
©c.zuk ©c.zuk Obchodní akademie a Střední odborná škola,
Jan Jakub Hartmann Alegorie vody
VY_52_INOVACE_DEK_59 NOVÝ REALISMUS, NOVÁ FIGURACE, HYPERREALISMUS
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Pop-art 2.polovina 20. století.
AVANTGARDNÍ UMĚLECKÝ SMĚR
Surrealismus, Čechy 20. století. Nejznámější představitelé Jindřich Štýrský Toyen – vl. Jménem Marie Černínová Václav Tikal a Václav Zykmund /Ra Mikuláš.
ČESKÝ IMPRESIONISMUS 90. léta 19. století.
Co (ne)vím o Pražském jaru a 60. letech. 1. Zhodnoťte své znalosti týkající se 60. let 20. století, Pražského jara a okupace Československa v roce 1968:
Kubismus I. Polovina 20. století.
NOVÁ FIGURACE SOUČASNÉHO UMĚNÍ
KUBISMUS.
Abstraktní expresionismus
VY_52_INOVACE_DEK_58 POP-ART
VY_52_INOVACE_DEK_34 Impresionismus
Předpoklady nástupu moderních směrů 20. století
Moderní umělecké směry KUBISMUS
Užité umění po 2. světové válce
MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY 1905 – 1914
Expresionismus Expresionismus - evropský umělecký směr.
VY_52_INOVACE_DEK_46 PRVNÍ UMĚLECKÉ SLOHY 20. STOLETÍ
VY_52_INOVACE_DEK_51 ABSTRAKCE PŘED 1. SVĚTOVOU VÁLKOU
VY_52_INOVACE_DEK_41 EXPRESIONISMUS VINCENTA VAN GOGHA
Umělecké směry 20. století
JAN ZRZAVÝ český malíř, grafik, ilustrátor a scénograf, významný představitel české výtvarné avantgardy nastupující začátkem 20. stol ,
Vývoj Československa v 60. letech
ČESKÝ KUBISMUS Jiří Salajka.
IMPRESIONISMUS.
VY_32_INOVACE_04_08 Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis Název materiálu:Impresionismus Anotace: V prezentaci se žáci seznámí s pojmem impresionismus,
VY_32_INOVACE_3D.9.02 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
VY_52_INOVACE_DEK_56 MALÍŘSTVÍ PO DRUHÉ SVĚTOVÉ VÁLCE
Eduard Manet Název školy
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Zpracováno: Autor: Dobruše Fajkusová
Estetika režného zdiva v díle Jana Kotěry
Umělecké směry 20. století
Geometrická abstrakce
ČESKÝ INFORMEL Jana Bobčíková.
Paul Cézanne MgA. Lukáš Psík
KUBISMUS.
Výtvarné směry 2. poloviny 20. století
Májovci, ruchovci a lumírovci léta 19. století
KUBISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Evropské umění počátku 20. století
Poúnorové ČSR a padesátá léta 20. století
Nela Sováková, Johana Černá
Poezie 1. pol. 20. století Skupina 42. Skupina 42 Skupina 42 České umělecké sdružení, vzniklo v roce 1942, odtud označení celé skupiny Sdružovala výtvarníky,
Projekt 8.A.   Úvod  Film a diskuze  Práce ve skupinách, tvorba prezentací  Prezentace skupin  Tvorba animace  Exkurze + fotodokumentace.
„Napříč moderním uměním aneb kreativity se nebojíme“ -výtvarná soutěž pro II.stupeň ZŠ a MŠ Nedašov Mgr. Jarmila Švédová.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Věra Slezáková Název materiálu:
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Využití ICT, výtvarná výchova, Kubismus v malířství Autor: Mgr. Olga Pasovská.
MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY NA PŘELOMU 19. A 20. STOLETÍ - 2
Výtvarné umění I. Tematická oblast
Japonská Šumava expresionismus.
VY_32_INOVACE_14_Kultura za první republiky
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
EXPRESIONISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
ŠABLONA III/2 REALISMUS V 19. STOLETÍ Mgr
Kubismus Název školy: Zš Karla klíče Hostinné
Totalitní vláda komunistické strany
Expresionismus Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném
Poezie ve světě v 1.polovině 20.století
Křivonosková Kateřina
Transkript prezentace:

VÝVOJ ČESKÉHO UMĚNÍ VE 20. STOLETÍ OSOBNOSTI ČESKÉ KULTURY Tereza Budská 2.B.

VÝVOJ Na přelomu devatenáctého a dvacátého století se české umění vyvíjelo pod silnými vlivy, které k nám doléhaly především z pařížského centra tehdejší evropské výtvarné scény. Základním rysem prvního desetiletí 20. století se stalo především sjednocování jednotlivých malířů do různých spolků, sdružení nebo skupin. První skupinou, která stojí za zmínku je Spolek výtvarných umělců Mánes, který byl založen roku 1887. Svou výstavnou činností soustavně diskutoval a informoval o aktualitách v moderním umění českém i evropském a přinášel početnější soubory prací nejznámějších osobností malby, z níž pak získávali čeští malíři potřebný inspirační prostředek ve své práci.

Docházelo tak k postupné adaptaci zahraničních vlivů na české prostředí, která tak dala vzniku novým malířským osobnostem, jako byl figuralista Jan Preisler nebo krajinář Antonín Slavíček. Základem tvorby se stalo vnímání obrazu jako nového celku jak z pohledu kompozičního, tak především v rovině barev, které se zbavovaly starých galerijních rysů a uplatňovaly přímou výzvu na smysly diváka – pozorovatele. Významnou skupinou, která se objevila v další generační vlně prvního desetiletí dvacátého století, byla výtvarná skupina Osma. Jejím nejvýraznějším projevem se staly dvě výstavy z let 1907 a 1908, na kterých představilo svá díla osm výtvarníků. Obě výstavy znamenaly významnou událost ve světě českého umění. Byli to nespokojení studenti Akademie, které učarovala výstava Edvarda Muncha konaná v Praze roku 1905.

Mezi tyto umělce patřili Emil Filla (1882 – 1953), který svou tvorbou poukazoval na dobově přitažlivá témata a význam barev, Otakar Kubín (1883 – 1969), Bohumil Kubišta (1884 – 1918), který vyjadřoval vážnost a pochmurnou náladu svými náměty z všedního života a předměstské krajiny, Antonín Procházka (1882 – 1945), Emil Artur Pittermann (1885 – 1936), Max Horb (1882 – 1907), Bedřich Fiegl (1884 – 1965) a Willi Nowak (1886 – 1977). Později se přidal ještě malíř Vincenc Beneš (1883 – 1979). Svým manifestem se hlásili k dvěma základním evropským uměleckým směrům k expresionismu a fauvismu. Hlavními inspiračními zdroji se staly práce předních evropských osobnosti výtvarné kultury Edvard Munch, Paul Cézanne, Vincent van Gogh. Jejich pozornost se tak upřela na vnímání současného prožitku v závislosti na expresionistickém vyjádření barev.

Emil Filla

Vincenc Beneš

2.Polovina 20.století Počátkem padesátých let se objevila nová generační vlna mladých umělců (Richard Fremund, Adolf Born, Bohdan Kopecký, Otakar Slavík), která se začala prosazovat právě v době nejsilnější cenzury a dogmatické víry s přísnými výtvarnými hranicemi a kritérii. Jakékoli jiné tendence než realisticky angažované byly zakázány a pronásledovány. Na rozdíl od starších výtvarníků, kteří měli možnost navázat na své předválečně znalosti a zkušenosti, směry a tvorbu, měla nová skupina umělců velice těžkou výchozí situaci s naprostým nedostatkem informaci o umění. Zhruba v polovině padesátých let došlo k jistému uvolnění od výtvarné socialistické doktríny. Začali vznikat nové umělecké skupiny sdružující jak malíře, tak významné poválečné sochaře, kteří společně určovali vývoj českého výtvarného umění následujících desetiletí (Trasa – Eva Kmentová, Olbram Zoubek, Jitka Válová, Květa Válová; UB12 – Václav Boštík, Jiří John, Adriena Šimotová; Máj – Robert Piesen, Jiří Blacar

Na přelomu padesátých a šedesátých zasvětili umělci svou tvorbu různým formám abstrakce. Na jedné straně stáli umělci inspirovaní radikálním informelem (Mikuláš Medek, Jan Koblasa, Aleš Veselý) a na straně druhé zase mírnější lyrickou abstrakci nebo lettrismem (Karel Malich, Jan Kotík). V šedesátých letech docházelo k rozvoji tzv. nové figurace a pop-artu. Hlavními představiteli se stali Eva Kmentová, Jitka a Květa Válovy, Karel Nepraš, Olbram Zoubek, Jaroslav Vožniak, Adriena Šimotová, Jiří Načeradský a Jiří Sopko. V roce 1968 došlo k obsazení Československa sovětskou armádou a nástupu komunistické strany k moci. Tato událost znamenala útlum výtvarného života. Řada umělců emigrovala v průběhu sedmdesátých let do zahraničí a těm co zůstali, bylo zakázáno tvořit a vystavovat. Mohli se věnovat jen restaurátorským pracím nebo tvořit v ústraní. Pořádali pouze neoficiální výstavy svých děl.

Eva Kmentová

Robert Piesen

80.Léta 20.století V osmdesátých letech se v českém umění začaly pozvolna prosazovat postmoderní tendence. Tvorba nové generační skupiny, která studovala v sedmdesátých letech, ukázala, že postupně dochází k obnovení kooperace se světovým uměním. Umělci se celou tu dobu snažili držet krok s vývojem umění v zahraničí a dnes můžeme říci, že vedle sebe mohou existovat velice zajímavé a srovnatelné výtvarné projevy. V posledním desetiletí zažívá umění veliký rozvoj v oblasti počítačové grafiky (Eduard Ovčáček). Vývoj v oblasti komunikačních technologií a internetu výrazně zasáhl současnou výtvarnou kulturu. Velice oblíbenými se staly různé formy videa, projekce a další technologické zpracování obrazu.

Eduard Ovčáček

Otakar Kubín (1883 – 1969)

Antonín Procházka

Bohumil kubišta

www.wikipedia.com http://www.creativoas.cz/ http://www.image-identity.eu/artists