I/2: čtenářská a informační gramotnost - inovace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_18 - JADRNÁ ENERGIE
Advertisements

Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Fyzika Ročník : 9.
Jaderná energie.
Základní škola a mateřská škola Bzenec
Základní škola a mateřská škola Bzenec
Základní škola a mateřská škola Bzenec
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Jádro atomu Předmět: Fyzika.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
PaedDr. Ivana Töpferová
50. Jaderná fyzika II.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
I/2: čtenářská a informační gramotnost - inovace
I/2: čtenářská a informační gramotnost - inovace
Speciální vzdělávací potřeby Klíčová slova Druh učebního materiálu
ZKOUMÁ VYUŽITÍ ENERGIE ATOMŮ
REFERÁT na ZÁŘENÍ Kristina Kuboková 4.C.
Fy-kvarta Yveta Ančincová
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: I/2: čtenářská a informační gramotnost.
Základní škola a mateřská škola Bzenec
Radioaktivita Obecný úvod.
RADIOAKTIVNÍ ZÁŘENÍ Fotoelektrický jev byl poprvé popsán v roce 1887 Heinrichem Hertzem. Pozoroval z pohledu tehdejší fyziky nevysvětlitelné chování elektromagnetického.
Jaderná energie Atomová jádra Jaderné reakce Radioaktivita
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: I/2: čtenářská a informační gramotnost.
JADERNÁ ENERGIE Co už víme o atomech Atomová jádra Radioaktivita
Jana Brabencová, Martin Brdek, Michal Jirovský, Filip Pertlík
Název projektu: Škola a sport
Radioaktivita,radioaktivní rozpad
Kompendium fyziky pro 8. a 9. ročník
Jaderná energie Radioaktivita.
Radioaktivita.
RADIOAKTIVITA. Radioaktivitou nazýváme vlastnost některých atomových jader samovolně se štěpit a vysílat (vyzařovat) tak záření nebo částice a tím se.
Využití jaderného záření
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: I/2: čtenářská a informační gramotnost.
Jaderná energie.
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: I/2: čtenářská a informační gramotnost.
Využití jaderného záření
Jaderné záření -využití
1 Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_FYZIKA1_11 Tematická.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Elektronická učebnice - II
VY_32_INOVACE_16 - JADERNÁ ENERGIE - VYUŽITÍ
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: I/2: čtenářská a informační gramotnost.
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: V/2: přírodní vědy - inovace Vypracoval/a:
Pavel Vlček ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_348
Atomy Každé těleso je tvořeno malými, které se nedají dělit, nazýváme je atomy Látky jednoduché nazíváme prvky Látky složené nazýváme sloučeniny Při spojování.
Radioaktivita Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Záření alfa a beta Vznikají při radioaktivním rozpadu některých jader.
Neseďte u toho komplu tolik !
JADERNÁ FYZIKA.
Záření, radon a životní prostředí.
Radioaktivita. Struktura prezentace otázky na úvod výklad příklad/praktická aplikace otázky k zopakování shrnutí.
Název školyZákladní škola Šumvald, okres Olomouc Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Název šablony klíčové aktivity Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
50. Jaderná fyzika II.
NÁZEV ŠKOLY: 2. ZÁKLADNÍ ŠKOLA, RAKOVNÍK, HUSOVO NÁMĚSTÍ 3
Název školy Základní škola Šumvald, okres Olomouc Číslo projektu
Atomová jádra, radioaktivita
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_08 Jaderná energie-test
Atomová jádra, radioaktivita
Název školy Základní škola Šumvald, okres Olomouc Číslo projektu
Atomová jádra, radioaktivita
Radioaktivita.
Radioaktivita VY_32_INOVACE_12_228
RADIOAKTIVITA Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_17_32.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Ing. Renata Kremlicová NÁZEV: Radioaktivita TÉMATICKÝ CELEK: Energie.
Rozdělení čoček a jejich charakteristické paprsky
19. Atomová fyzika, jaderná fyzika
Radioaktivita radioaktivita je samovolná schopnost některých druhů atomových jader přeměňovat se na jádra stálejší a emitovat přitom tzv. radioaktivní.
Transkript prezentace:

I/2: čtenářská a informační gramotnost - inovace Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2769 Číslo a název šablony klíčové aktivity: I/2: čtenářská a informační gramotnost - inovace Vypracoval/a: Mgr. Jana Presová Ověřil/a: Mgr. Jana Presová

Jaderná fyzika - 9. ročník Název výukového materiálu: Jaderná fyzika - 9. ročník   Vzdělávací obor: fyzika Tematický okruh: jaderná energie Téma: Základní pojmy z jaderné fyziky, historie Druhy jaderného záření Použití jaderného záření v praxi Stručná anotace: Prezentace shrnující nejdůležitější informace o historii jaderné fyziky, základní pojmy (nuklid, izotop, umělá a přirozená radioaktivita, …), druzích jaderného záření a jejich použití v běžném životě.

5.1. Dala by se bez nadsázky nazvat fenoménem dvacátého století. Dopady jejích objevů velmi významně ovlivnily dějiny minulého století.

V roce 1896 francouzský fyzik A. H V roce 1896 francouzský fyzik A. H. Becquerel objevil, že uranová ruda zvaná smolinec (z českého Jáchymova) vyzařuje neviditelné záření – zjistil to po expozici fotografické desky, na kterou ten smolinec položil.

Manželé Curieovi porovnali záření vycházející z čistého uranu a ze smolince a usoudili, že smolinec musí obsahovat ještě nějaké další prvky schopné vyzařovat toto záření. Objevili tak další dosud neznámé prvky – polonium a radium. Všichni tři dostali roku 1903 Nobelovu cenu.

složení jádra atomu můžeme popsat třemi čísly: jádra atomů jsou složena ze dvou druhů elementárních částic – protonů a neutronů, společně je nazýváme nukleony složení jádra atomu můžeme popsat třemi čísly: protonovým Z - je rovno počtu protonů v jádře, udává také počet elektronů neutronovým N - je rovno počtu neutronů v jádře nukleonovým A - je rovno počtu nukleonů v jádře

nuklid – látka složená z atomů se stejným počtem protonů a nukleonů: chemický prvek – látka složená z atomů se stejným počtem protonů, počet nukleonů ale může být různý: 6C12 6C14 6C11 6C13 nuklid – látka složená z atomů se stejným počtem protonů a nukleonů: 6C12 6C12 6C12 6C12 izotopy - různé nuklidy téhož prvku, mají stejné protonové číslo Z, ale liší se nukleonovými čísly izotop:       6C12 6C12 6C12 6C12 izotop:       6C14 6C14 6C14 6C14 prvek je směs izotopů

V přírodě se vyskytují atomy, jejichž jádra jsou nestabilní a samovolně se přeměňují na jádra jiných prvků, přitom vzniká neviditelné ionizující (radioaktivní) záření. Schopnost některých prvků vyzařovat toto neviditelné záření se nazývá přirozená radioaktivita. Nuklidy, které mají schopnost samovolně vyzařovat toto záření, se nazývají přirozené radionuklidy – uran, rádium, … (v přírodě je jich asi 50).

Radioaktivními se však mohou stát i původně stabilní jádra ozařováním, například v jaderném reaktoru. V tom případě se jedná o umělou radioaktivitu. Nuklidy, které lze k vyzařování donutit nebo je lze vyrobit, nazýváme umělé radionuklidy (radioizotopy) – je jich několik tisíc (např. problematické plutonium) a hojně se využívají ve vědě, technice a lékařství.

Důležitou vlastností radionuklidů je poločas přeměny – doba, za kterou se přemění polovina z celkového počtu jader v daném množství radionuklidu. Radon – 3,8 dne Radium – 1 620 let Uran 238 – 4,5 miliardy let Jedovaté plutonium 239 – 24 000 let Radiouhlík C 14 – 5 730 let

5.2. Jádra radionuklidů mohou vyzařovat pronikavé záření několika druhů. Označujeme je jako záření alfa, beta, gama a záření neutronové. Z praktického hlediska se tyto druhy záření liší především svou pronikavostí a účinností na lidský organismus.

je tvořeno částicemi alfa jsou to jádra atomu helia (He) - skládají se ze dvou protonů a dvou neutronů toto záření je pomalé, má malou pronikavost a pohltí ho i list papíru nebo tenká vrstva vzduchu může být však nebezpečné, je-li vdechnuto nebo pozřeno !!! z toho vyplývá, že je také nebezpečné vdechování radioaktivního plynu radonu, který se hromadí v nevětraných prostorách zděných budov a který je zdrojem záření alfa    

je tvořeno zápornými elektrony nebo pozitrony (kladně nabité elektrony) je pronikavější a nebezpečnější než záření alfa, pohltí jej například tenký hliníkový plech (alobal) nebo 1cm široká vrstva vody    Pevné oblečení a boty dokáže před zářením beta ochránit, ale na odhalené kůži může způsobit popáleniny, po snězení napadá kosti, trávící systém, štítnou žlázu, …

lze jej pohltit například vrstvou olova je ještě pronikavější je to krátkovlnné elektromagnetické záření, podobné záření rentgenovému lze jej pohltit například vrstvou olova     Gama záření často vzniká spolu s alfa či beta zářením při radioaktivním rozpadu jader. I když je záření gama méně ionizující než α a β, je pro živé organismy včetně člověka nebezpečné. Způsobuje podobná poškození jako rentgenové záření, např. popáleniny. V praxi se používá se např. ke sterilizaci chir. nástrojů, gama nůž,…

vzniká v jaderných bombách a jaderných reaktorech tvoří ho proud letících neutronů je nejpronikavější před neutronovým zářením chrání materiály obsahující vodík a jádra lehkých prvků - silná vrstva vody nebo betonu

Pronikavost záření Papír Hliník Olovo Beton  alfa beta   n alfa beta gama  rentgenové neutronové

5.3. jaderné záření ohrožuje sice lidské zdraví, ale na druhou stranu je pro nás taky velmi užitečné kromě využití v jaderných reaktorech k výrobě energie, se dále používá v: lékařství zemědělství technice archeologii chemii hutnictví …

diagnostika nemocí kontrola správné činnosti orgánů – např. plíce … radioaktivní indikátor … pacient vdechne malé množství nezávadného radionuklidu a jeho průchod plícemi se sleduje vyšetřování a léčení štítné žlázy radiochirurgie – k operacím mozku se může použít gama nůž ozařování zhoubných nádorů balneologie – používání radioaktivních koupelí (léčba revma) výroba léčiv sterilizace chirurgických nástrojů, obvaziva, …

ozařování potravin – ničení látek způsobující kažení potravin (plísně, bakterie jako je salmonela, brání se tím taky v klíčení rostlin, …) zjišťování přítomnosti toxických látek v potravinách z blízkosti silnic, … metoda značených atomů – zjišťování koloběhu některých prvků v rostlinách a živých organismech … stačí použít malé množství radionuklidu a měřit záření, které na své cestě organismy vydává (přítomnost draslíku v rostlinách, jódu ve štítné žláze, krevní oběh, …) sledování pohybu škodlivých látek v životním prostředí

historikové a archeologové používají radiouhlíkovou metodu k: určování stáří organických látek - dřevěných předmětů, kostí, zbytků ohnišť, oděvů, listin ověřování pravosti starých předmětů

zjišťování chemického složení látek barvení skel ozářením vhodným radionuklidem pomocí záření gama lze měřit například výšku hladiny roztavených kovů nebo nebezpečných kapalin v nádobách, kontrola oslabených stěn zkorodovaného potrubí apod.

Technika: defektoskopie: měření objemového průtoku vody v potrubí studování struktury materiálu, odhalování skrytých vad materiálu zjišťování opotřebení součástek strojů ověřování kvality výrobků, správně svařených spár u potrubí sledování tloušťky plechů podle jejich schopnosti pohlcovat jaderné záření měření objemového průtoku vody v potrubí zjišťování čistoty vody hlásiče požárů – čidlo nebo radioaktivní zářič svítící součástky hodinek

Technika: jaderné elektrické baterie ... použití v kosmu a na odlehlých místech, kde není k dispozici jiný zdroj, staví na tom, že se radionuklidy samy zahřívají dozimetry – kontrolní měřící přístroje zaznamenávají sílu radioaktivního záření radiační polymerace – ozářením dojde k polymeraci materiálů, sloužících k výrobě sportovní výstroje, obuvi, čalounění

Učebnice fyziky pro základní školy R. Kolářová, J. Bohuněk, I. Štoll, M. Svoboda, M. Wolf, nakladatelství Prometheus 2001 K. Rauner, V. Havel, M. Randa, nakladatelství Fraus 2007 Z. Lustigová, nakladatelství Fortuna 1999 J. Maršák, nakladatelství Kvarta Praha 1993 Pracovní sešit k učebnici fyziky Přehled učiva fyziky S. Pople a P.Whitehead, nakladatelství Svojtka&Co. 1999 Fyzika - přehled učiva základní školy J. Vachek, nakladatelství SPN 1978 Fyzika I. a II. Z. Horák a F. Krupka, nakladatelství SNTL/ALFA, 1976 

Chemie. Fyzika, astronomie Pohled do vesmíru C. Scottová, nakladatelství Fragment 2006 Věda – hranice poznání C. A. Ronan, nakladatelství Knižní klub 1997 Chemie. Fyzika, astronomie Překlad J. Braun, P. Anderle, I. Haverlík, nakladatelství Albatros 1978 10 g uranu u desetníku

http://www.aldebaran.cz http://cernobyl.euweb.cz/ http://fyzweb.cz http://www.aldebaran.cz http://cernobyl.euweb.cz/ http://fyzweb.cz http://www.youtube.com encyklopedie – wikipedie http://www.enviweb.cz/clanek/atom/83969/utajeny-ceskoslovensky-cernobyl http://uran-238.navajo.cz/ http://nuclearfissionary.com/2010/03/17/nuclear-fission-for-dummies-alpha-radiation/ http://www.physics.isu.edu/radinf/properties.htm http://geologie.vsb.cz/loziska/suroviny/vyuziti_radioaktivnich.html http://www.cez.cz/edee/content/microsites/nuklearni/index.htm http://technet.idnes.cz/jak-funguje-temelin-byli-jsme-primo-v-srdci-reaktoru-f9n-/tec_reportaze.asp?c=A070417_135542_tec_technika_rja www.jreichl.com/fyzika/vyuka/vyuka.htm http://www.ian.cz/index.php http://bestpage.cz/gif.html http://www.topclanky.cz/Ceskoslovensky-Cernobyl-32552