Číslo projektu CZ.1.07/1.500/34.0200 Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_15 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Advertisements

MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
Matematika a její aplikace
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
Kdo chce být milionářem ?
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_05 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková.
Dělitelnost přirozených čísel
Nejmenší společný násobek
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_12 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková.
Dělitelnost přirozených čísel-slovní úlohy
Markéta Zakouřilová ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_169
Společný násobek nejmenší společný násobek (n)
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Martina Burgetová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu.
Zábavná matematika.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Největší společný dělitel
Prvočísla a čísla složená
Největší společný dělitel
Nejmenší společný násobek, největší společný dělitel
Dělitelnost přirozených čísel
Nejmenší společný násobek
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Zpracováno v rámci OP VK - EU peníze školám Jednička ve vzdělávání.
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ V OBORU DO 100
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_01_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
DĚLITELNOST Prvočísla Dělitel Násobek Znaky dělitelnosti Čísla složená.
Celá čísla Dělení.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_11 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková.
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Martina Dostálová VY_32_INOVACE_18_Matematika pro 6.ročník_Krácení zlomků Téma: Krácení zlomků Vytvořeno: březen 2012 CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_22 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_02 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_01 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_01_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Přednost početních operací
VY_42_INOVACE_386_NEJMENŠÍ SPOLEČNÝ NÁSOBEK, NEJVĚTŠÍ SPOLEČNÝ DĚLITEL
Násobilka 6, 7, 8, 9 VY_32_INOVACE_090, 5. sada, M ANOTACE
Násobilka 2, 3, 4, 5 VY_32_INOVACE_085, 5. sada, M ANOTACE
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_04 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková.
Znaky dělitelnosti.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_09 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_19 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_17 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_30 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_21 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_14 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_06 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_10 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_20 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_29 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_28 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_23 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_26 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_18 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_08 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_25 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_27 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_24 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_13 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková.
AUTOR: Martina Dostálová
Transkript prezentace:

Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_15 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková Tematický celek Matematika Ročník prima víceletého gymnázia, 6.ročník ZŠ Datum tvorby březen 2012 Anotace V prezentaci jsou uvedeny definice týkající se společnými násobky Metodický pokyn prezentace je určena jako výklad do hodiny Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

Společné násobky A Pan Novák jezdí do práce autobusem. Nejprve linkou D a na stanici Královka přestupuje na linku F. První autobusy obou linek přijedou na Královku v 5:00 hodin ráno. Pak má linka D až do 8 hodin interval 10 minut, linka F má ve stejné době interval 8 minut. a) Pan Novák dnes přijel na Královku v 6:30. Kolik minut bude čekat na linku F? b) Kolikrát přijedou mezi pátou a šestou hodinou podle jízdního řádu autobusy obou linek na Královku současně? A v kolik hodin?

B Anička dostala za úkol napsat všchna čísla menší než 80, která jsou násobky 9 i 12. Zkontroluj ji: násobky 9: 9, 18, 27, 36, 45, 54, 63, 72, 81 násobky 12: 12, 24, 36, 48, 60, 72, 84 Společné násobky čísel 9 a 12 menší než 80 jsou 36 a 72.

C Najdeš další tři čísla, která jsou násobky čísel 9 i 12? Čísla 36, 72, 108, 144, 180, … jsou násobky čísla 9 a čísla 12. Jsou to SPOLEČNÉ NÁSOBKY čísel 9 a 12. Číslo 36 je NEJMENŠÍ SPOLEČNÝ NÁSOBEK čísel 9 a 12. Nejmenší společný násobek čísel 9 a 12 označíme n(9,12): n(9,12) = 36

D Hledáme společné násobky čísel 4, 6 a 8, které jsou menší než 50, a nejmenší společný násobek těchto čísel. Kontroluj nás. násobky 4: 4, 8, 12, 16, 20, 24, 28, 32, 36, 40, 44, 48, 52 násobky 6: 6, 12, 18, 24, 30, 36, 42, 48, 54 násobky 8: 8, 16, 24, 32, 40, 48, 56 Společné násobky čísel 4, 6 a 8, které jsou menší než 50, jsou 24 a 48. n(4,6,8) = 24 Nejmenší společný násobek čísel je dělitelem každého společného násobky těchto čísel.

E Pohodlný způsob hledání nejmenšího společného násobku Budeme hledat n(45,18). 1. Rozložíme obě čísla na součin prvočísel: 45 = = Nalezneme nejmenší součin prvočísel, který obsahuje rozklady obou čísel A teď zkontroluj: a) Součin čili číslo 90 je společným násobkem čísel 45 a = = 90 b) Číslo 90 je dokonce nejmenším společným násobkem čísel 45 a 18. Vyzkoušej si, že žádné menší číslo než 90 už není společným násobkem těchto čísel. Celé řešení můžeme zapsat takto: 45 = = n(45,18) = = 90

F Nejmenší společný násobek tří čísel jsme se učili určovat už v D. Teď uvedeme ještě jeden způsob. Ukážeme si ho pro čísla 60, 18 a Určíme nejmenší společný násobek čísel 60 a 18: 60 = = n(60,18) = = Zjistíme nejmenší společný násobek vypočítaného čísla 180 a čísla 24, které je poslední z naší trojice: 180 = = n(180,24) = = 360 Takto nalezené číslo 360 je nejmenším společným násobkem čísel 60, 18 a 24: n(60,18,24) = 360 Zkontroluj tento výsledek, který znáš z D.

Zdroje: doc. RNDr. Oldřich Odvárko, DrSc. doc. RNDr. Jiří Kadleček, CSc. Matematika pro 6. ročník základní školy, 2. díl 2. vydání