Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Advertisements

ODDĚLOVÁNÍ SLOŽEK ZE SMĚSÍ
Směsi, jejich třídění, oddělování složek směsí
Třídění směsí Homogenní (stejnorodé, roztoky) Heterogenní (různorodé)
Směsi, jejich třídění, oddělování složek směsí
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
AUTOR: Ing. Ladislava Semerádová
Metody dělení složek směsí
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Oddělování složek směsí 1
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Chemie Ročník: 9. ročník
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Chemie Ročník: 9. ročník
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Metody oddělování složek směsí
Základní škola a mateřská škola T.G.Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Separační metody.
Směsi Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
jméno autora Mgr. Eva Truxová název projektu
ODDĚLOVÁNÍ SLOŽEK ZE SMĚSÍ.
Metody oddělování složek směsí
Směsi a jejich dělení Mgr. Jakub Janíček VY_32_INOVACE_Ch1r0102.
Oddělování složek směsí.
ODDĚLOVÁNÍ SLOŽEK SMĚSÍ Chemie 8. ročník
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 06.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
METODY ODDĚLOVÁNÍ SLOŽEK SMĚSÍ
Oddělování složek směsí 2
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Oddělování složek směsí
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Destilace Mgr. Helena Roubalová
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: V/2 Název: Využívání.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: V/2 Název: Využívání.
Chemické riskuj! Opakování – chemických prvků, laboratorního skla, směsí a oddělování složek ze směsí © Mgr. Petra Vojtěšková, Mgr. Irena Plucková, Ph.D.
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE Směsi – test, 8. ročník Mgr. Jitka Říhová.
Dělící metody používané k oddělování složek směsí Chemie – 8.ročník Autor: Mgr. Jitka Pospíšilová.
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_12_05_úvod do chemie Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679, příspěvková.
DĚLENÍ SMĚSÍ... aneb jak rozdělit směs na jednotlivé složky …
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_11_05_úvod do chemie Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679, příspěvková.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8 Autor: Mgr. Radek Martinák Téma : Metody dělení směsí Můžeme ze směsi oddělit složky??? Odtučnit mléko?
Oddělování složek směsí -provádí se různými metodami.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_04-15 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice AutorIng.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Směsi = smíšeniny dvou nebo více CHL CHL, které směs obsahuje = složky
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE
VY_32_INOVACE_467 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Směsi, jejich třídění, oddělování složek směsí
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Autor: Stejskalová Hana
Oddělování složek směsí.
SMĚSI HRA.
Vzdělávací oblast/obor: Člověk a příroda/chemie
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
AUTOR: Mgr. Gabriela Budínská NÁZEV: VY_32_INOVACE_7B_07
Uváděj písmenem typ směsi
Transkript prezentace:

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/21.2791 VY_32_INOVACE_286_CH8 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: chemie Ročník: 8. ročník Klíčová slova: Oddělování složek ze směsí, filtrace, destilace, krystalizace, sublimace, usazování Autor: Mgr. Helena Lehkoživová Vzdělávací zařízení: Základní škola Frýdek-Místek, Pionýrů 400 Pionýrů 400, 738 02 Frýdek-Místek Ověřeno ve výuce dne: 19.10 . 2012

Anotace: výukový materiál vytvořen jako prezentace v aplikaci Microsoft PowerPoint Slouží k seznámení s nejvýznamnějšími metodami oddělování složek směsí, je doplněn procvičením na interaktivní tabuli a pracovním listem sloužícím k ověření zvládnutí učiva

Oddělování složek ze směsí Usazování Filtrace Destilace Krystalizace Sublimace

USAZOVÁNÍ (SEDIMENTACE) Metoda oddělování vzájemně nerozpustných složek směsí, které mají rozdílnou hustotu. Příklady směsí, které lze oddělit usazováním: olej a voda písek a voda kávová sedlina a káva Využití: čištění vody- voda se zbavuje usazováním hrubých nečistot čištění ropy-oddělení ropy, vody a pevných usazenin

FILTRACE Oddělování pevných nerozpustných složek od složek kapalných nebo plynných. Pevné složky se při filtraci zachytí na filtru, kapaliny protékají jako filtrát. Jako filtry se používají síta, tkaniny, papírové filtry. K čištění vody jsou vhodnější štěrk a písek.

FILTRAČNÍ APARATURA 1 kádinka 2 filtrační kruh 3 nálevka 4 filtrát 5 chemický stojan 6 skleněná tyčinka 7 filtrační papír

DESTILACE Oddělování složek směsí na základě rozdílné teploty varu. Jedná se o metodu často používanou v laboratořích i v průmyslu. Při zahřívání se ze směsi více odpařuje ta složka, která má nižší teplotu varu. Využití: příprava destilované vody výroba ethanolu(lihu) oddělování jednotlivých složek ropy

DESTILAČNÍ APARATURA 1 teploměr 2 nádstavec 3 varná baňka 4 kahan 5 chladič 6 varná baňka 7 alonž

KRYSTALIZACE Využívá se při ní schopnosti některých látek vylučovat se z roztoků ve formě krystalů-krystalovat. Je to nejdůležitější metoda čištění pevných látek, neboť látka zpravidla vykrystalizuje v čisté formě. Krystalizaci urychlíme zahříváním roztoku, tím dochází k odpařování rozpouštědla a vzniku nasyceného roztoku, po jeho ochlazení se pak vyloučí krystaly. Využití: výroba cukru získávání soli z mořské vody čištění krystalických látek

SUBLIMACE Sublimace je změna skupenství ze skupenství pevného přímo do skupenství plynného. Opačná změna ze skupenství plynného přímo do pevného skupenství pevného se nazývá desublimace. Tuto vlastnost mají pouze některé látky(např. jod nebo naftalen), lze ji proto využít k oddělení sublimující látky z jejích směsí.

Použitá literatura: Pavel Beneš-Václav Pumpr- Jiří Banýr, Základy praktické chemie 2 pro 9. roč. ZŠ 2. aktualizované vydání, Nakladatelství Fortuna Jiří Šibor, Irena Plucková, Josef Mach, Chemie pro 8. ročník, Nová Škola, s.r.o. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Filtracia.png http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Aparatura_do_destylacji_2_ubt.svg?uselang=cs