Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/02.0041 Předmět : Matematika a její aplikace Ročník : 6. Téma : Rozdělění trojúhelníků Autor : Mgr. David Suchánek
Rozdělení trojúhelníků
Trojúhelník obecný C ABC b a B A c Obecný trojúhelník má všechny tři strany různě dlouhé. Každý trojúhelník musí však splňovat trojúhelníkovou nerovnost: součet dvou stran trojúhelníka musí být větší než třetí strana, tedy: a + b > c a současně b + c > a a současně a + c > b
Rozhodni, zda existuje trojúhelník s těmito délkami stran. a) 6cm, 2cm, 3cm b) 9mm, 10mm, 11mm c) 14m, 14m, 14m d) 5dm, 5dm, 10dm e) 2m, 3m, 4m f) 100m, 200m, 300m a) ne b) ano c) ano d) ne e) ano f) ne
Trojúhelník rovnoramenný C |AC| = |BC| a = b rameno rameno základna A B Rovnoramenný trojúhelník má dvě strany stejně dlouhé, říkáme jim ramena. Třetí, zbývající strana se nazývá základna. U rovnoramenného trojúhelníka jsou stejné i úhly přiléhající k základně.
Trojúhelník rovnostranný C |AB| = |BC| = |AC| a = b = g = 60° B A Rovnostranný trojúhelník má všechny tři strany stejně dlouhé. Jsou stejné i jeho všechny vnitřní úhly a mají velikost 60°.
Vlastnosti Rovnoramenný trojúhelník ABC je osově souměrný podle přímky o, která je osou jeho základny AB. Rovnostranný trojúhelník ABC je osově souměrný podle tří os, které jsou osy stran AB, AC, BC.
Pojmenuj trojúhelníky! 1 8 9 4 5 7 6 2 3
Zdroje: Odvárko – Kadleček, 2000, Matematika pro 6. ročník základní školy 3 – Úhel, trojúhelník, Osová souměrnost, Krychle a kvádr Obrázky: http://www.autodoplnky.cz/picture/shop/zbozi/detail/trojuhelnik.jpg (3.8.2010) http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5b/VlastnostiRovnoramennehoTrojuhelnika1.jpg (3.8. 2010) http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1a/VlastnostiRovnostrannehoTrojuhelnika.jpg (3.8. 2010)