Biologická zralost jedinců ve sportovních třídách se zaměřením na volejbal Šárka Honsová honsova@ftvs.cuni.cz Katedra základů kinantropologie a humanitních.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sexuální zneužívání v České republice: Výsledky národního výzkumu
Advertisements

Základy sportovního tréninku mládeže
IX. Řešení úloh v testech Scio z obecných studijních předpokladů
Produkce odpadů 2002 – 2007 obce ORP Šumperk
UKAZATELE ZPŮSOBILOSTI A VÝKONNOSTI
Nauka o podniku Seminář 6..
Referenční hodnoty variability srdeční frekvence u dětí
VLIV SVALOVÝCH DYSBALANCÍ NA POSTAVENÍ PÁNVE U KARATISTU
Renata Schejbalová Konference AŘG , Přerov.
Oddělení vzdělávání trenérů FAČR. Motto Dovolte sobě i druhým se cítit dobře.
Systém péče o nadané a talentované jedince v ČR
Žena a sport Mgr. Lukáš Cipryan.
Charakter a projevy talentovanosti jako obecného fenoménu s aplikací na některé aspekty ve sportovních hrách s míčem Katedra základů kinantropologie a.
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Spektra zatížení Milan Růžička 1 Dynamická pevnost a životnost
Téma 3 Metody řešení stěn, metoda sítí.
Počet žáků ve třídě Marcela Matějková Dagmar Šetková Martina Říhová
1. Datum vytvoření: Téma: Slovesa Cíl prezentace: Základní názvosloví a mluvnické kategorie Časová dotace: 45 min Anotace: Výukový materiál.
Porovnání hodnotících škál bolesti v závislosti na kognitivní funkci
Dědičnost ukazatelů fyzické zdatnosti
Pedagogika volného času II Vladimír Jůva
Návrh a optimalizace filtru OTA-C s využitím evolučních algoritmů Praha 2007 Bc. Dalibor Barri ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE Fakulta elektrotechnická.
CELÁ ČÍSLA.
Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL 2
Prezentace nového SQL modulu Mzdy a personalistika Pavel Pitaš Miloš Jirčík.
ARITMETICKÁ POSLOUPNOST I
Teorie atletické přípravy dětí a mládeže
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ předpověď počasí na 13. května 2014.
Statistika Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Základní statistické pojmy a postupy
projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ

Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. Předpověď počasí na
Posloupnosti, řady Posloupnost je každá funkce daná nějakým předpisem, jejímž definičním oborem je množina všech přirozených čísel n=1,2,3,… Zapisujeme.
předpověď počasí na 14. května 2009 OBLAČNOST 6.00.
Šárka Honsová Katedra tělesné a sportovní výchovy Západočeská univerzita v Plzni Příspěvek k přenosu motorických předpokladů z rodičů na děti.
Komplexní testové systémy a Systémy pro Evidenci pohybové aktivity
8. listopadu 2004Statistika (D360P03Z) 6. předn.1 chování výběrového průměru nechť X 1, X 2,…,X n jsou nezávislé náhodné veličiny s libovolným rozdělením.
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není – li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Vlastnosti motorických testů a baterií
Žena a sport.
Pojmy a interpretace.
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
MÍRY ZÁVISLOSTI Oddělení antropomotoriky, rekreologie a metodologie Katedra kinantropologie, humanitních věd a managementu sportu © 2009 FTVS UK.
Pravděpodobnost a genetická prognóza
1 © Mediaresearch, a.s., 2008 NetMonitor a AdMonitoring Výsledky za říjen 2008.
Kvadratické rovnice 1) Vypočítejte rovnici: 3x 2 – 4x + 1 = – a = 3 b = -4 c = 1 Pokračovat.
Prevalence obezity v dětském věku – nové výsledky
Slovní úlohy řešené soustavou rovnic
1 6 Predikce potřeby Servisní logistika prof. Ing. Václav Legát, DrSc. Technická fakulta ČZU v Praze Katedra jakosti a spolehlivosti strojů
Některé aspekty predikce úspěšnosti jedinců ve sportovních hrách s míčem Katedra kinantropologie a základů humanitních věd FTVS UK Praha Šárka Honsová.
Statistika Ukazatelé variability
ZÁKLADNÍ SOUBOR Základní soubor (populace) je většinou myšlenková konstrukce, která obsahuje veškerá data, se kterými pracujeme a není vždy snadné jej.
Charakter a projevy talentovanosti jako obecného fenoménu s aplikací na některé prvky v míčových hrách představení projektu disertační práce Katedra kinantropologie.
HODNOCENÍ ROZDÍLŮ VÝKONŮ Oddělení antropomotoriky, rekreologie a metodologie Katedra kinantropologie, humanitních věd a managementu sportu © 2010 FTVS.
SOMATICKÝ PROFIL A SOMATOTYP CHLAPCŮ
Spolupráce obcí a málotřídních škol v České republice Dana Knotová, Kateřina Trnková Ústav pedagogických věd FF MU Brno.
Výkon a výkonnost Tělesná cvičení jsou základním prostředkem tělesné výchovy a sportu. Mají tři stránky : 1.strukturální- jde o fáze pohybu(cyklické,acyklické,kombinované)
Řízení sportovního tréninku
Plavec Vztah mezi kalendářním, kostním a tzv. proporcionálním věkem špičkových sportovních gymnastů a gymnastek J. Novotný Fakulta sportovních studií Masarykovy.
Školské systémy, vzdělanost a ekonomická výkonnost
Vztahová vazba mezi rodiči a jejich dospívajícími dětmi léčenými v Ambulanci dětské a dorostové adiktologie, na Klinice adiktologie 1. LF UK a VFN v Praze.
Antropomotorika PhDr.Radek Vobr, Ph.D.
Hodnocení závislosti STAT metody pro posouzení závislosti – jiné pro:
Výzkum hodnot u adolescentů s poruchami chování
Transkript prezentace:

Biologická zralost jedinců ve sportovních třídách se zaměřením na volejbal Šárka Honsová honsova@ftvs.cuni.cz Katedra základů kinantropologie a humanitních věd, FTVS UK

Úvod na hráče ve volejbalu jsou kladeny stále větší požadavky díky současnému životnímu stylu se zužuje základna sportujících dětí důraz na co nejefektivnější výběr do specializovaných sportovních tříd při základním výběru je pozornost věnována především hodnocení předpokladů, které se v terénu dobře testují pomocí motorických testů podceňuje se fakt, že výkonnost v motorických testech je závislá na biologickém věku

Cíle práce porovnat kalendářní a biologický věk u dětí, které navštěvují sportovní třídy se zaměřením na volejbal zmapovat stav biologicky akcelerovaných a biologicky retardovaných jedinců v těchto sportovních třídách

Teoretická východiska velká interindividuální a intersexuální variabilita v biologické zrání a růstu - výrazné rozdíly mezi kalendářním a biologickým věkem nutno brát v úvahu při interpretaci výsledků motorických a zátěžových testů u biologicky akcelerovaných jedinců po rychlém nástupu většinou další vývoj motorické výkonnosti stagnuje u retardovaných jedinců – pomalejší zlepšení, ve starším věku mohou být jejich motorické výkony lepší a stabilnější, což platí zejména pro technicky náročná sportovní odvětví

Teoretická východiska vysoce validní a spolehlivá neinvazivní metoda (ve věkovém intervalu 3 -18 let) - metoda určení proporcionálního věku (Sedlak & Riegerová, 1998). proporcionální věk se určuje na základě výpočtu KEI indexu jedna z možností výpočtu KEI indexu - software Antropo

Metodika Výzkumný soubor: Výpočet KEI indexu: 42 žáků (17 dívek, 25 chlapců) z 6. – 9. ročníku sportovních volejbalových tříd ZŠ Bolevecká v Plzni Výpočet KEI indexu: software Antropo verze 2000.2. Převod KEI indexu na roky: regresní rovnice podle Šelingerové (1992)

Metodika výpočet rozdílu mezi biologickým a chronologickým věkem vyjádřený v rocích průměrný jedinec - diference mezi biologickým a kalendářním věkem < ± 12 měsíců retardovaný nebo akcelerovaný jedinec - diference mezi biologickým a kalendářním věkem  ± 12 měsíců

Metodika Normativní hodnoty KEI českých chlapců a dívek (Šeligerová, 1992) Dekadický věk (roky) chlapci dívky 11,00-11,99 y = -0,18425 + 15,74803x y = 1,75944 + 11,96809x 12,00-12,99 y = 0,13738 + 15,97444x y = 2,11852 + 12,34568x 13,00-13,99 y = 2,14917 + 13,81216x y = 3,85565 + 10,93560x 14,00-14,99 y = 2,07328 + 14,36782x y = 3,82190 + 11,73403x 15,00-15,99 y = 1,50625 + 15,62500x y = 3,60846 + 12,69394x

Výsledky Frekvence rozdílů mezi biologickým a kalendářním věkem chlapci (25) Kalendářní věk počet rozdíl>- 12 počet (± 12) počet rozdíl>+ 12 11,00-11,99 3 12,00-12,99 9 1 13,00-13,99 5 14,00-14,99 2 15,00-15,99 4

Výsledky Frekvence rozdílů mezi biologickým a kalendářním věkem dívky (17) Kalendářní věk počet rozdíl>- 12 počet (± 12) počet rozdíl>+ 12 11,00-11,99 2 12,00-12,99 3 13,00-13,99 6 14,00-14,99 1 15,00-15,99

Výsledky Průměrný a maximální rozdíl mezi kalendářním a biologickým věkem (roky, dekadické vyjádření) chlapci dívky Kalendářní věk průměrný rozdíl maximální rozdíl 11,00-11,99 1,726 2,005 0,771 0,983 12,00-12,99 2,344 3,748 1,147 1,953 13,00-13,99 1,733 2,140 0,458 0,910 14,00-14,99 1,282 1,693 1,191 1,497 15,00-15,99 2,984 3,317 -

Výsledky nejvíce dětí ze zkoumaných tříd (podle norem uváděných Bláhou (1987) a regresních rovnic uváděných Šelingerovou (1992) je biologicky retardovaných poměr biologicky retardovaných vůči průměrným jedincům činí 28:14 jako biologicky akcelerované nevyšlo žádné z dětí

Výsledky více biologicky retardovaných jedinců se vyskytlo mezi chlapci (23 chlapců ku 5-ti dívkám) maximální rozdíl mezi kalendářním a biologickým věkem činí u chlapců 2,984 roku, což je i celkový maximální rozdíl. u dívek byl největší rozdíl 1,953 roku

Závěry ve vybraných sportovních třídách převažovali biologicky retardovaní jedinci a to ve všech zkoumaných věkových kategoriích přestože nemůžeme zobecňovat, protože se nejedná o reprezentativní výběr, můžeme tyto výsledky považovat za potvrzení předpokladu, že i v současné populaci, která navštěvuje sportovní třídy je hodně biologicky retardovaných jedinců, což by se mělo při výběru i dalším hodnocení zohledňovat

Děkuji za pozornost