Technické řešení stacionární části systému ERTMS/ETCS v úrovni L1, L2, LC 24. října 2004.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Aplikace ERTMS/ETCS v ČR
Advertisements

© 2000 VEMA počítače a projektování spol. s r. o..
PROVOZNÍ ASPEKTY APLIKACE ERTMS/ETCS V ČR
Adresa pro stažení ČD Z1 v elektronické podobě:
PRO ČD V EVROPSKÉM KONTEXTU
Ing. Jiří Nouza náměstek primátora hl. m. Prahy Zóny placeného stání.
Rozvoj nových technologií na síti SŽDC
ITS v regionální dopravě Ing. František Kopecký KPM CONSULT, a.s.
Aplikace ERTMS/ETCS v ČR
Vybrané otázky aplikace TSI „Řízení a zabezpečení“
APLIKACE ERTMS/ETCS v ČR
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
Nejmodernější zabezpečovací zařízení v železniční dopravě
Význam infrastruktury pro konkurenceschopnost v kontextu kohezní politiky a budoucí priority ČR Ing. Lukáš Hampl 1. náměstek ministra dopravy.
Zákon č. 266/1994 o dráhách zákon upravuje
LZA Liniový zabezpečovač s automatickým vedením vlaků metra
Elektromechanického staničního zabezpečovacího zařízení
ROZHODOVACÍ PROCESY PRO VÍCECESTNÉ TELEMATICKÉ APLIKACE Filip Ekl
Třídění PA. Kompaktní PA (KPA) -menší - měly původně pevně danou konfiguraci integrovaných modulů a byly uzavřeny v jednom pouzdře. -Pouzdro se montuje.
Facility management ČSN EN
Dopravní fakulta Jana Pernera
Problematika rozhraní v ITS Kopecký František, Votruba Zdeněk
Definování prostředí pro provozování aplikace dosud jsme řešili projekt v obecné rovině aplikace bude ovšem provozována v konkrétním technickém a programovém.
METROPOLITNÍ PŘENOSOVÝ SYSTÉM
Řízení přístupových práv uživatelů
KP ETCS Kolín – Břeclav Infrastruktura a RBC
Výhody užití architektury ITS ve veřejné osobní dopravě
Dispečerské řízení pražského metra
Projekt: UČÍME SE V PROSTORU Oblast: Elektrotechnika Název předmětu: AUTOMATIZACE (INTELIGENTNÍ BUDOVY - ZABEZP. SYSTÉMY) Název a ID tématu: ELEKTRICKÁ.
Inovace výuky ve vazbě na požadavky Mezinárodních výukových standardů doc. Ing. Marie Pospíšilová,CSc. SVŠES.
Řešení elektronického docházkového systému Vema
Univerzální přípojka koncepce a realita Miroslav 30.březen 2004.
06/2003Přednáška č. 11 Dynamický model stárnutí objektu (části objektu) – základní popis Předmět: Modelování v řízení MR 11 (Počítačová podpora) Obor C,
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_169_IT 9 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Předmět:Informatika.
KONSTRUKČNÍ BEZPEČNOST VÝTAHŮ V ROCE PRINCIPY v ČR 50léta – evropská bezpečnostní špička 50léta – evropská bezpečnostní špička 60 léta – jakost.
17. března 2003 Univerzální přípojka – brána do IVS Miroslav Nováček Libor Neumann.
Podpora a rozvoj komunikační infrastruktury ISVS Ing. Lubomír Moravčík
Veřejné projednávání PÚR ČR září  Byl zpracován na základě § 32 zákona č.183/2006 Sb. V souladu s tímto ustanovením: ◦ stanoví republikové.
Postup prací na realizaci projektů ETCS v síti SŽDC z pohledu hodnotitele bezpečnosti (2014) Michal Stolín, květen 2014.
1 Zpráva o výsledcích finančních kontrol ve veřejné správě za rok 2006 – za Liberecký kraj a jím zřízené příspěvkové organizace.
Rozvoj nehlasových služeb Současnost a budoucnost mobilních sítí
Projekt realizace referenčního rozhraní Ing. Jan Pokorný Ministerstvo informatiky ČR ISSS, 5. dubna 2005.
AK signal Brno a.s. Ing. Ladislav Polcar AK signal Brno a.s.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_168_IT 9 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Předmět:Informatika.
ITS v regionální dopravě Ing. František Kopecký KPM CONSULT, a.s.
Pozemní komunikace v intravilánu ČSN „Projektování místních komunikací“, 2006 Změna Z1 – 2010 – Přechody a místa pro přecházení, rozhledové.
Informatika pro ekonomy přednáška 4
IEC 61850: Soubor norem pro komunikaci v energetice
ŽST Jedlová.
VÝZKUMNÝ ÚSTAV ŽELEZNIČNÍ, a.s. Zkušenosti z použití TSI za subsystém Řízení a zabezpečení V ÝZKUMNÝ Ú STAV Ž ELEZNIČNÍ, a.s. Obsah:  Použité.
Projekty ITI pro zlepšení společného IDS Prahy a Středočeského kraje Ing. Radim Vysloužil.
ELEKTRONICKÉ ZABEZPEČOVACÍ SYSTÉMY. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Provozování systému ETCS L2 v rámci PP Poříčany – Kolín Seminář ČVTSS 2012, Praha, Ing. Vladimír Říha, TÚDC Bezpečnost železničního provozu.
Výuka oboru DE. O bor O bor Dopravní elektroinženýrství a autoelektronika Odborná zaměření: Automobilová elektronika Elektrická trakce Sdělovací a zabezpečovací.
Problematika rádiového prostředí SŽDC. Systém GSM-R Zajišťuje hlasovou komunikaci a přenos dat mezi terminály a pevnými účastnickými zařízeními a spojení.
Problematika rádiového prostředí SŽDC Bc. Ondřej Borovský.
Obhajoba maturitní práce Automatizované řízení MSP Filip Došlov DPE4.
Materiál je určen pro 1. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
ELEKTRONICKÉ ZABEZPEČOVACÍ SYSTÉMY. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
BOZP při práci ve výškách
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Dopravní kurz Vlakové cesty
Tabulky traťových poměrů
Informatika pro ekonomy přednáška 4
Ing. Jiří Baťka, AŽD Praha
Stav projektu ERTMS / ETCS v České republice
Informatika pro ekonomy přednáška 4
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.
4. železniční balíček a ERTMS/ETCS
Transkript prezentace:

Technické řešení stacionární části systému ERTMS/ETCS v úrovni L1, L2, LC 24. října 2004

Úvod - pojmy ERTMS= European Railway Traffic Management Systém evropský systém řízení železničního provozu ETCS = European Train Control System jednotný evropský systém zabezpečení vlakové dopravy EIRENE = European Integrated Railway radio Enhanced Network funkční a systémové specifikace jednotné rádiové sítě vedoucí k GSM-R 24. října 2004

Proč ERTMS/ETCS v ČR Zajištění INTEROPERABILITY: Schopnost zajistit bezpečný a nepřerušený pohyb vlaků, které splňují požadované parametry, v rámci evropského železničního prostoru. Zvýšení bezpečnosti: Trvalá kontrola rychlosti. Vyloučení vlivu lidského činitele. 24. října 2004

Základní princip systému ETCS Vlastnosti vlaku Statické rychlostní profily Informace strojvedoucímu Nejvíce omezující profil Dynam rychlostní profil Porovnání Brzdění provozní Brzdění nouzové Data o trati Povolení k jízdě Skutečná aktuální rychlost vlaku 24. října 2004

ERTMS/ETCS Základní rozdělení: mobilní část stacionární část Eurobalisa LEU lineside electronic unit Euroloop Radio infill unit RBC (+ Euroradio) 24. října 2004

Eurobalisa + LEU LEU Balísa prostředek bodového přenosu informací ze stacionární části na část mobilní kontaktní délka je cca 1m napájení je zajištěno z projíždějící mobilní části pevná balísa předává fixní informace uložené přímo v její elektronické části (BEU Balise Electronic Unit) přepínatelná balísa disponuje možností změny přenášených dat, a to prostřednictvím LEU Informace pro vlak LEU Balísa Napájení Vzduchová mezera 24. října 2004

RBC + Eurorádio RBC je procesorový elektronický systém, který získává informace z: infrastrukturních vnějších zabezpečovacích zařízení a komunikace s mobilní částí řízených vlaků Úloha RBC: vypracovává zprávy zasílané prostřednictvím komunikační sítě GSM-R na řízené vlaky vstupující nebo pohybující se v oblasti vybavené ETCS L2, resp. L3. Hlavním obsahem těchto zpráv je poskytovat MA, tj. povolit bezpečný pohyb vlaků po železniční infrastruktuře. Z pohledu požadavků na interoperabilitu je nezbytná jednotnost procesu výměny dat mezi RBC a mobilní částí systému ETCS různých výrobců. 24. října 2004

Komponenty stacionární části Eurobalisa Eurobalisa LEU Euroloop 24. října 2004

Stacionární část systému ETCS Mobilní část ETCS L STM STM Národní systém VZZ Rádiová komunikační síť GSM-R pevná síť GSM-R mobilní část L1 Rádio in-fill unit L2, L3, LC RBC 2 RBC 1 Stacionární část ETCS Eurobalísa Euroloop L1 LEU Konvenční zabezpečovací zařízení (SZZ, TZZ, PZZ) DOZ 24. října 2004

Aplikační úrovně ETCS Úroveň Definice L0 Stacionární část ERTMS/ETCS není vybudována, resp. je ve fázi ověřování, stacionární část národního vlakového zabezpečovacího zařízení není instalován. LSTM Stacionární část národního vlakového zabezpečovacího zařízení je instalována a jeho informací využívá mobilní část ERTMS/ETCS prostřednictvím STM (Specific Transmission Module). L1 Stacionární část ERTMS/ETCS L1 tvoří pevné a prostřednictvím LEU přepínatelné eurobalísy, dále může být vybavena eurosmyčkami, resp. rádiovým doplňkovým obvodem. L2 Stacionární část ERTMS/ETCS L2 tvoří pevné eurobalísy a RBC komunikující prostřednictvím přenosové sítě GSM-R s vlaky v řízené oblasti, funkce lokalizace vlaku i kontrolu jeho integrity provádí vnější zabezpečovací systémy. L3 Vybavení stacionární části ERTMS/ETCS L3 je podobné úrovni L2, v této úrovni přebírá funkci lokalizace vlaku a kontrolu jeho integrity mobilní část ERTMS/ETCS. LC Vybavení stacionární části ERTMS/ETCS se předpokládá funkčně podobné jako v úrovni L3, přičemž počet pevných eurobalís by měly být minimalizován (současně se zvažuje možnost použití satelitní navigace jako mezilehlých referenční lokalizačních bodů). 24. října 2004

1. aplikační úroveň ETCS Euroloop 24. října 2004 Kontrola volnosti Kontrola stavu venkovních prvků Stavění a rušení jízdních cest Rádio in-fill unit Vnější zabezpečovací systémy (SZZ, TZZ) LEU Euroloop BP BF 24. října 2004

1. aplikační úroveň ETCS Shrnutí: Provoz zabezpečuje a řídí stávající zabezpečovací zařízení ETCS L1 = bodový VZZ jako nadstavba nad stávající ZZ návěstidla musí zůstat v činnosti Vybavení traťové části ETCS L1: fixní balísy přepínatelné balísy ovládané LEU možnost doplnění infill prostředků (euroloop a infill radio unit) Hlavní funkce stacionární části ETCS L1: vymezení MA podle informací vnějších zabezpečovacích zařízení bodový přenos MA na mobilní část ERTMS/ETCS bodový přenos fixních informací o trati na mobilní část ERTMS/ETCS 24. října 2004

2. aplikační úroveň ETCS 24. října 2004 Kontrola volnosti Kontrola stavu venkovních prvků Stavění a rušení jízdních cest Přiřazení rychlostních profilů jízdním cestám Zašifrování zpráv, distribuce na vlaky RBC GSM-R Eurorádio Konvenční zabezpečovací systémy (SZZ, TZZ) BF 24. října 2004

2. aplikační úroveň ETCS Shrnutí: Provoz zabezpečuje a řídí stávající zabezpečovací zařízení ETCS L2 = liniový jednosměrný přenos informací prostřednictvím GSM-R, VZZ jako nadstavba nad stávající ZZ návěstidla na trati se nemusí budovat Vybavení stacionární části ETCS L2 RBC (+Eurorádio) pro obousměrnou komunikaci (Fixní) Eurobalísy Hlavní funkce stacionární části ETCS L2 identifikuje každý konkrétní vlak vybavený ERTMS/ETCS L2 v dané oblasti, sleduje pohyb každého vlaku, na základě informací z konvenčního zabezpečovacího zařízení stanovuje povolení k jízdě (MA) samostatně pro každý vlak, předává povolení k jízdě a popis příslušné části tratě samostatně pro každý vlak, zajišťuje přechod vlaku mezi sousedními RBC. 24. října 2004

Kontrola polohy a integrity vlaku 3. aplikační úroveň ETCS RBC + zabezpečovací zařízení Kontrola volnosti Kontrola stavu venkovních prvků Stavění a rušení jízdních cest Přiřazení rychlostních profilů jízdním cestám Zašifrování zpráv, distribuce na vlaky Konvenční zabezpečovací systémy (SZZ, TZZ) RBC GSM-R Eurorádio Kontrola polohy a integrity vlaku BF 24. října 2004

3. aplikační úroveň ETCS Shrnutí: Nový komplexní systém sdružující funkce RBC a konvenčních ZZ nepředpokládá se použití návěstidel Vybavení stacionární část ETCS L3: RBC Eurorádio pro obousměrnou komunikaci Eurobalísy Hlavní funkce stacionární části ETCS L3: identifikuje každý konkrétní vlak vybavený ERTMS/ETCS L3 v dané oblasti, sleduje pohyb každého vlaku v oblasti řízené jedním RBC, staví a ruší jízdní cesty na základě informací získávaných z vlaku, stanovuje povolení k jízdě (MA) samostatně pro každý vlak, povolení k jízdě a popis příslušné části tratě předává samostatně pro každý vlak, zajišťuje přechod vlaku mezi dvěma RBC. 24. října 2004

STM úroveň ETCS STM ETCS L2 ETCS L STM 24. října 2004 Konvenční zabezpečovací systémy (SZZ, TZZ) Kontrola volnosti Kontrola stavu venkovních prvků Stavění a rušení jízdních cest STM BF ETCS L2 ETCS L STM 24. října 2004

LC úroveň ETCS Systém ERTM/ETCS LC by se měl skládat z následujících částí: mobilní část ERTMS/ETCS (Kompatibilní s L2 a L3) komunikační systém GSM-R řídící dopravní centrum TCC ovladače venkovních prvků OC (Object Controller) Funkce TCC: poskytuje podporu obsluhujícímu zaměstnanci a řídí pohyb vlaků a posunujících dílů v řízené oblasti, obsahuje funkce stavědla v potřebném rozsahu má integrovány funkce RBC (pevný a pohyblivý blok L3) disponuje funkcemi DOZ řídí vlaky na trati i ve stanici v obou směrech bez jakýchkoli restrikcí OC jsou bezpečná rozhraní mezi TCC a venkovními prvky jako jsou přestavníky, výkolejky, přejezdy, elektromagnetické zámky, místní obslužná pracoviště a další speciální prvky. Možnosti komunikace mezi TCC a OC: po existujících pevných vedeních variantně se předpokládá použití radiové sítě GSM-R 24. října 2004

Děkuji za pozornost Ing. Karel Višnovský AŽD PRAHA, s. r. o Děkuji za pozornost Ing. Karel Višnovský AŽD PRAHA, s.r.o. Žirovnická 2 106 17 Praha 10 Tel.: +420 2 67287 223 visnovsky.karel@azd.cz http://www.azd.cz 24. října 2004