Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Stav projektu ERTMS / ETCS v České republice

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Stav projektu ERTMS / ETCS v České republice"— Transkript prezentace:

1 Stav projektu ERTMS / ETCS v České republice
Součástí této prezentace bude pravděpodobně diskuse, jejíž výsledkem budou akce. Pomocí aplikace PowerPoint lze navržené akce zaznamenávat v průběhu prezentace. V zobrazení Prezentace klepněte pravým tlačítkem myši. Vyberte příkaz Poznámky lektora. Vyberte kartu Akce. Zapisujte průběžně akce. Klepnutím na tlačítko OK toto pole zmizí. Tak bude na konci prezentace automaticky vytvořen snímek Akce, který bude obsahovat vaše poznámky. Stav projektu ERTMS / ETCS v České republice Petr Varadinov TÚDC Praha

2 Historie 19. století - železniční provoz v rámci více státních celků, projevují se rozdíly v provedení železničních zařízení 1892 založena UT – Unité Technique (Technická jednotnost), mezivládní organizace, definice základních parametrů pro mezinárodní dopravu. Vývoj techniky vyžaduje širší technickou koordinaci 1922 v Paříži založena UIC (Mezinárodní železniční unie), vydává vyhlášky a dokumenty důležité pro mezinárodní dopravu v oblasti provozní, technické, finanční, a oblasti výměny dat, iniciuje řešení projektů pro koncepční rozvoj železnic

3 Současnost CER – Sdružení evropských železnic – vztahy k EU, dopravní politika ERRI – Evropský železniční výzkumný ústav UNIFE – Unie železničního průmyslu se sídlem v Bruselu EUROSIG – sdružení evropských výrobců zab. techniky UNISIG – sdružení spol. dodávajících zařízení ERTMS EU, EK, DG VII TREN (doprava a energie) AEIF – Evropská asociace pro železniční interoperabilitu, sdružuje UIC, UITP a UNIFE ERA – Evropská železniční agentura – širší působnost

4 Interoperabilita Je prioritou dopravní politiky EU
Je ve směrnici 2001/16/EC definována jako: „Schopnost evropského konvenčního železničního systému umožňovat bezpečný a nepřerušovaný pohyb vlaků, které splňují požadované úrovně výkonových parametrů pro tyto tratě. Tato schopnost spočívá na všech regulačních, technických a provozních podmínkách, které musejí být splněny, aby došlo k naplnění základních požadavků „

5 Koncepce a základní cíle interoperability
Transevropská železniční síť TEN směrnice 96/48/EC - vysokorychlostní tratě směrnice 2001/16/EC - konvenční tratě Technické specifikace interoperability – TSI Základní cíle: Závaznost základních parametrů a systémů Uznávání shody Posílení železničního sektoru v Evropské unii Jednotný otevřený trh pro železniční průmysl Zvýšení mobility osob a zboží

6 Historie projektu ERTMS
1989 – EK iniciovala projekt – analýza problémů zabezpečení a řízení jízd vlaků 1990 – ERRI skupina železničních expertů A tvorba požadavků na systém jednotného vlakového zab. zařízení, aktivní účast specialistů ČD 1991 – EUROSIG, UIC a ERRI A 200 – úzká kooperace pro tvorbu specifikací pro průmyslový vývoj systému Projektový rámec: EUROCAB, EUROBALISE, EURORADIO – položeny základy projektu ETCS pro zajištění interoperability v oblasti zabezpečovací techniky

7 Současný stav projektu ERTMS
1995 – EK – definuje globální strategii pro vývoj systému ERTMS - European Rail Traffic Manangement System (Evropský železničního řídícího systém), který pokrývá oblast komunikace, zabezpečení, řízení a provozu Specifikace ERTMS Class 1 (povinné požadavky) schváleny 04/2000 Současně probíhá ověřování subsystémů (balíza, MMI) a příprava pilotních projektů. První zkušenosti z pilotních projektů vedly k revizí specifikací – verze SRS schválena v 02/2002, v současné době je zapracována do TSI CCS

8 ERTMS Projekty ERTMS KOMUNIKACE EIRENE GSM-R ŘÍZENÍ - ETML OPTIRAILS
PROVOZNÍ PŘEDPISY EOR ZABEZPEČENÍ ETCS

9 Pilotní projekty Maďarsko: Vídeň- Budapešť – implementace do podmínek blízkých podmínkám v ČR Španělsko: Madrid – Sevilla – testy interoperability Itálie: Florence – Arezzo – zkoušky zahájeny již 2001 Švýcarsko: Oltern – Luzern – bez návěstidel, všechna vozidla vybavena mobilní částí ETCS Německo: Berlín – Halle – Leipzig – snaha o vybudování referenční trati Navazují další pilotní projekty u španělských, francouzských, britských a nizozemských železnic.

10 Vývoj situace v České republice
Národní systém LS – počátek 60. let, informace pouze o omezení rychlosti návěstidlem, nikoliv o jeho velikosti, nekontroluje skutečnou rychlost vlaku, pouze periodická kontrola bdělosti, dnešní požadavky na úroveň bezpečnosti a na další funkce VZ přesahují možnosti LS Vybaveno přes 1440 km tratí a cca 2200 vozidel 80. léta – kroky ke zlepšení LS – doplnění bodovým systém přenosu informací, v rozhodovací fázi vzniká projekt ETCS v zásadě odpovídající zamýšlené inovaci, rozhodnuto provést pouze technologické úpravy (EK, LS 90), neinovovat LS, aktivně podporovat projekt ETCS

11 První snahy o ETCS v ČR Významný podíl expertů ČD na řešení projektu ETCS 1995 – přípravná studie pro PP ETCS na trati Praha – Drážďany – očekáván výrazný přínos k vývoji ETCS Minimum zkušeností a nepružnost české strany v jednání s administrativou EU a PHARE vedly ke skluzům, které ČD vyřadily z první vlny PP ETCS dochází ke ztrátě pozic v projektu získaných vynikajícím hodnocením práce českých expertů Aplikace ETCS odsunuta na německou stranu, odsunuto zahájení aktivit v oblasti implementace ETCS do podmínek provozu železnice v ČR

12 Evropský konvenční železniční systém
Potřebu implementace systému ERTMS do podmínek železnice v ČR výrazně aktualizovaly následující kroky: - směrnice 2001/16/EC nastartovala proces praktické realizace dosažení interoperability - sdělení EK RE a EP k integrovanému evropskému železničnímu prostoru KOM(2002)18 zavádí podmínku interoperability pro financování dopravy ze zdrojů Společenství - blížící se vstup ČR do EU a z něj plynoucí závaznost evropských právních předpisů

13 Příprava nového PP ETCS v úseku Poříčany - Kolín
06/2001 – VÚŽ - Specifikace pro PP ETCS v ČR 12/2001 – VÚŽ - Studie proveditelnosti PP ETCS v ČR 12/2001 – GŘ ČD – výzva DEK ke spolufinancování PP ETCS z fondu ISPA 01/2002 – GŘ ČD - ustaven řídící tým ERTMS ČD, s.o., později upraven jako společný tým ČD, a.s. a SŽDC, s.o. 06/2002 – TÚDC – přípravná dokumentace PP ETCS 10/2002 – GŘ ČD - žádost o spolufinancování z ISPA 12/2003 – EK schvaluje finanční memorandum – PP bude spolufinancován z fondu ISPA podílem 75 %

14 Mezinárodní obchodní veřejná soutěž na realizaci PP ETCS v ČR
3/2003 – požadavek EK o předložení tendrové dokumentace podle Yelow Book – vyprojektuj a dodej 04/2004 – EK schvaluje tendrovou dokumentaci a je zveřejněn inzerát o vyhlášení tendru na PP, otevírání obálek stanoveno na 5 – 6/2004 – prohlídka staveniště, otázky k tendrové dokumentaci, na žádost většiny uchazečů je lhůta pro předložení nabídek zadavatelem tendru SŽDC, s.o., prodloužena do 9/2004 – nabídku podali čtyři účastníci výběrového řízení, probíhá vyhodnocení nabídek

15 Děkuji za pozornost ŽZO GSM-R RBC ETCS Poříčany Kolín


Stáhnout ppt "Stav projektu ERTMS / ETCS v České republice"

Podobné prezentace


Reklamy Google