Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Advertisements

Mladší školní věk 6/7 – 11/12 let
Sexuální výchova.
VY_32_INOVACE_VkZ.6.06-Vývojové etapy člověka-prezentace
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Vývoj člověka - postnatální
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK 6/7 – 11/12 vývojová psychologie.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK
Rámci projektu Digitální učební materiál vytvořený v rámci projektu: HUMANIZACÍ ŠKOLSTVÍ K ROVNÝM PŘÍLEŽITOSTEM CZ.1.07/1.4.00/ Dětský domov, základní.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Vývoj člověka Ontogeneze.
Těhotenství, dětství a dospívání
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
Anotace: Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
STÁRNEME A MĚNÍME SE Alica Vacková 4.B
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ON ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Mladší školní období.
OBDOBÍ DOSPÍVÁNÍ.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Vývojová stádia člověka (porod – starší školní věk) 5. ročník
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Adolescence (16 – 18 až 20 – 22 let).
Adolescence Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov31 Autor Mgr.
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Tento materiál není určen pro jakékoliv další šíření či citování
Biologické děje v dospívání
Vývojová psychologie OP3BK_PSVP
Střední pedagogická škola J.H.Pestalozziho Litoměřice Pedagogika a psychologie 2. ročník HRA JAKO PROSTŘEDEK VÝCHOVY Mgr.Irena Kudláčková.
Základní charakteristika
D OSPÍVÁNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
ETAPY LIDSKÉHO VÝVOJE. Prenatální období Od početí do porodu Prudký tělesný vývoj Interakce s vnějším světem.
Změny v životě člověka – puberta, dospívání
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
Dětství, puberta, dospělost Prezentaci vytvořil Jiří Nezbeda.
Druhy změn ve vývoji.  Během života nastává mnoho životních změn změn  Změny můžeme rozdělit do čtyř základních skupin základních skupin  Tyto změny.
TĚLESNÝ, FUNKČNÍ A PSYCHICKÝ VÝVOJ DĚTÍ A MLÁDEŽE Linda Husáková UTV-SE
Ontogenetický vývoj. cílová skupina: střední školy anotace : charakteristické znaky období adolescence, plné dospělosti, zralosti, středního věku a stáří.
Tělesné a duševní změny u dospívajícího. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura,
Školní zralost Bc. Lenka Hufová 2016.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Vojtěch Smejkal, Mikuláš Radouš.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
ETAPY VÝVOJE LIDSKÉHO ŽIVOTA II
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Vývoj člověka Ontogeneze.
Postnatální období –starší školní věk
Období dospívání Andrea Ječmenová 2012.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0188 Název projektu: Moderní škola Autor: Mgr. Andrea Dobšíková, Ph. D. Název materiálu: Školní věk Označení materiálu: VY_32_INOVACE_PSY. SP4. 816 Datum vytvoření: 29. 3. 2013 Vzdělávací oblast: Psychologie Ročník: Sociálněsprávní činnost – 4. ročník Název školy: Střední škola, základní škola a mateřská škola pro zrakově postižené, Brno, Kamenomlýnská 2

Anotace Psychologie. Učební materiál pro výuku předmětu psychologie. Prezentace k vysvětlení nových témat z oblasti vývojové psychologie – školní věk.

Metodické pokyny Jedná se o prezentaci v programu PowerPoint, v jejíž první části je zpracována teorie k danému učivu. Text je vhodný k výkladu při probírání nové látky na téma školní věk. Druhá část DUMu obsahuje otázky k procvičení. Ve výuce je možná samostatná i skupinová práce. K použití DUMu ve výuce je zapotřebí PC s programem PowerPoint a dataprojektor.

Zdroje LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 3. přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 1998, 343 s., obr. ISBN 80-716-9195-X. KOPECKÁ, Ilona. Psychologie: učebnice pro obor sociální činnost. 1. vyd. Praha: Grada, 2011, ISBN 978-802-4738-758. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Dětství, dospělost, stáří. 1. vyd. Praha: Portál, 2000, 522 s. ISBN 80-717-8308-0.

Zdroje http://www.mamaaja.cz. [online]. [cit. 2013-03-29]. Dostupné z: http://www.mamaaja.cz/ActiveWeb/Article/2890/trileti_ctenari_%E2%80%93_radost_i_starost.html http://www.novinky.cz. [online]. [cit. 2013-03-29]. Dostupné z: http://www.novinky.cz/zena/deti/154319-jak-vybrat-tu-nejvhodnejsi-hracku-pro-vase-dite.html http://www.maminka.cz. [online]. [cit. 2013-03-29]. Dostupné z: http://www.maminka.cz/clanek/deti-a-materstvi/starsi-skolni-vek-11-az-15-let-puberta

Školní věk Raný školní věk: trvá od nástupu do školy, tedy od 6–7 let do 8-9 let. Je charakteristický změnou životní situace, tedy nástupem do školy. Střední školní věk: od 8–9 let do 11–12 let. Je obdobím, kdy dítě přechází na 2. stupeň základní školy a začíná dospívat. Starší školní věk: 11–12 let až přibližně 15 let, tedy ukončení základního vzdělání. Obr. Č. 1

Mladší školní věk Somatický vývoj: Je rovnoměrnější a pomalejší, děti za rok vyrostou asi o 4,5–5,5 cm a přibývají na hmotnosti přibližně 2–3 kg. Mozek v tomto období již dosahuje hmotnosti dospělého člověka. Významné je zdokonalování v hrubé motorice – pohyby jsou rychlejší a lépe koordinované. Roste zájem o pohybové hry. Zdokonaluje se též koordinace zápěstí a prstů: pro budoucí psaní dítěte je důležité, aby ruka byla připravená a uvolněná. Zejména se jedná o uvolnění velkých kloubů: rameno, loket, zápěstí.

Kognitivní vývoj Pozornost: na počátku ještě převažuje paměť bezděčná nad úmyslnou. Paměť: mechanické zapamatování převažuje nad logickým. Představivost: dosahuje svého vrcholu – eidetismus. Myšlení: Názorné myšlení je nahrazeno stádiem konkrétních logických operací, tj. dítě dělá úsudky logicky správné, pochopilo princip zachování hmoty, plochy, umí zdůvodnit např. proč je korálků stejně při jejich přesypání, proč se nezmění množství plastelíny, když z ní vytvoří jakýkoli tvar.

Kognitivní vývoj Školák již není závislý na svých fantaziích a přáních - toto období pak nazýváme obdobím střízlivého realismu. Přičemž se nejprve jedná o realismus naivní – dítě je odkázáno na informace z rodiny, knih , TV. Tedy to, co mu sdělí autorita je pro něj závazné. Teprve později začne na informace nazírat kriticky, a hovoříme pak o realismu kritickém. Řeč: slovní projev se zdokonaluje, roste slovní zásoba, délka vět, jejích složitost i skladba.

Kognitivní vývoj Obr. č. 2

Citový vývoj City ztrácejí afektivní charakter, dostávají se pod vědomou kontrolu. Dochází k rozvoji vyšších citů, na jejichž rozvoj má vliv rodinná a školní výchova, četba. Dítě přijímá roli školáka. Hlavní činností se stávají učební činnosti, které se střídají s hrou. Dochází k rozvoji zájmů, vztahům k vrstevníkům, velmi důležitá je v tomto období role učitele.

Sociální vývoj V tomto období ztrácí rodina své dominantní postavení v procesu socializace. Většího významu nabývají učitelé a spolužáci. Sebepojetí a sebevědomí dítěte začínají vedle rodiny utvářet i vrstevníci. Pozvolna se upevňuje i systém hodnot a vývoj morálního vědomí a jednání.

Dospívání Období, které zahrnuje bouřlivý proces přechodu od dětství k dospělosti. Začátek zahrnuje první známky pohlavního zrání a jeho konec je dovršením plné pohlavní zralosti a ukončením tělesného růstu. Obr. č. 3

Dospívání Období pubescence (11–15 let) Prepuberta – u dívek od 11–13 let, u chlapců o rok, dva později. Objevují se první sekundární pohlavní znaky, končí první menstruací u dívek a noční polucí u chlapců. Puberta – druhá fáze puberty. U dívek tato fáze probíhá obvykle od 12–15 roku, u chlapců o rok později. Začíná dokončením prepubertálních změn a trvá do dosažení reprodukční schopnosti. Období adolescence (dívky15–22 let, chlapci 16–22 let)

Somatický vývoj V tomto období dochází k prudkému tělesnému růstu. Tělesný růst však neprobíhá rovnoměrně, což má za následek přechodnou neobratnost. Dolní a horní končetiny rostou na začátku období dospívání rychleji, takže dochází k disharmonii pohybu. Lidově se říká: „Je samá ruka, samá noha“.

Kognitivní vývoj Myšlení: podle Jeana Piageta – stádium formálních operací, tedy dokáže myslet logicky o abstraktních pojmech a neustále si ověřuje stanovené hypotézy (abstraktní pojmy: pravda, spravedlnost atp.). Paměť: v tomto věku již plně rozvinuty. V pubertě lze sledovat výrazný přechod od mechanické paměti k paměti logické. Pozornost: koncentrace pozornosti je v důsledku oslabení nervové soustavy často kolísavá.

Citový vývoj Dochází k emoční labilitě, snadno „vybuchne“, reaguje prudce a nepředvídatelně, je impulzivní, vznětlivý. Mnozí pubescenti těmto výkyvům a změnám nerozumí, mohou pak své vnitřní stavy sledovat s úzkostí a obavami. To pak vede k zvýšenému sebepozorování, uzavření se do sebe, k dennímu snění. Emoční ladění se promítá zejména do citových vztahů – potřebuje navázat citový vztah, dochází k prvnímu zamilování a idealizaci partnera.

Sociální vývoj V procesu socializace je významným krokem tzv. emancipace, tj. vyproštění se ze závislosti od rodiny. Potřeba nezávislosti se projevuje v samostatném rozhodování a uplatnění vlastních názorů a napodobování chování dospělých. Období kritického realismu: je kritičtější vůči autoritám a jejich tvrzením. Zvyšuje se vliv vrstevnické skupiny.

Kontrolní otázky Na jaké fáze dělíme školní věk? Popiš somatické změny v raném, středním a starším školním věku: Vysvětlete, jaké rozdíly můžeme vysledovat v rámci emocionálního vývoje u dítěte v mladším školním věku a v pubertě: Co znamená pojem stádium formálních operací? Co v psychologii označujeme jako stadium kritického realismu?

Kontrolní otázky - řešení Na jaké fáze dělíme školní věk? Raný školní věk: trvá od nástupu do školy, tedy od 6–7 let do 8–9 let. Střední školní věk: od 8–9 let do 11–12 let. Starší školní věk: 11–12 let až přibližně 15 let. Popiš somatické změny v raném, středním a starším školním věku: Somatický vývoj je v raném školním věku rovnoměrnější a pomalejší, děti za rok vyrostou asi o 4,5–5,5 cm a přibývají na hmotnosti přibližně 2–3 kg.

Kontrolní otázky - řešení Tělesný růst v prepubertě a pubertě však neprobíhá rovnoměrně, což má za následek přechodnou neobratnost. Dolní a horní končetiny rostou na začátku období dospívání rychleji, takže dochází k disharmonii pohybu. Lidově se říká: „Je samá ruka, samá noha“. Vysvětlete, jaké rozdíly můžeme vysledovat v rámci emocionálního vývoje u dítěte v mladším školním věku a v pubertě: V mladším školním věku city ztrácejí afektivní charakter, dostávají se pod vědomou kontrolu. Dochází k rozvoji vyšších citů, na jejichž rozvoj má vliv rodinná a školní výchova, četba.

Kontrolní otázky - řešení V období dospívání dochází k emoční labilitě, snadno „vybuchne“, reaguje prudce a nepředvídatelně, je impulzivní, vznětlivý. Co znamená pojem stádium formálních operací? Dokáže myslet logicky o abstraktních pojmech a neustále si ověřuje stanovené hypotézy Co v psychologii označujeme jako stadium kritického realismu? Začne na informace nazírat kriticky, hovoříme pak o realismu kritickém.