Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P26/15. 4. 2013, Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Stavba rostlinného těla.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P14/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu:Botanika –věda o rostlinách.
Advertisements

Semenné rostliny, rostlinné orgány
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P22/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Biologie člověka Autor:
Anotace: Soubor se skládá z prezentace, která je námětem
ORGÁNY ROSTLIN-KOŘEN A STONEK
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Název šablony: Inovace v přírodopisu52/P01/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: PLANETA ZEMĚ A VZNIK.
stélka - tělo nižších rostlin, není tvořeno pletivy kormus - členěné tělo vyšších rostlin.
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.15 Anotace: Prezentace popisuje stavbu těla, vývoj kořene a stonku. Vzdělávací oblast: Krytosemenné rostliny, stavba těla, kořen,
Cíl: seznámení se stavbou, druhy, typy a funkcí
BOTANIKA ROSTLINNÉ ORGÁNY
Stavba rostlinného těla
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Soustavy pletiv Pletiva – skupiny buněk stejného tvaru, funkce.
ROSTLINNÁ PLETIVA Krytosemenné rostliny mají na povrchu těla KRYCÍ PLETIVA = ty chrání vnitřek rostliny před vysycháním U nadzemních částí rostliny krycí.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Pionýrů 400, Frýdek-Místek
VY_52_INOVACE_PŘ. 7.13_Botanika , test Název šablony – Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd Zaměření VM – Člověk a příroda – Přírodopis.
Přechod rostlin na souš
Digitalizace výuky Příjemce
Název šablony: Inovace v chemii52/CH28/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Autor: Mgr. Eva Vrtišková Předmět:
63. RISK VÝTRUSNÉ ROSTLINY
Kořen autor: David Hainall.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P13/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Hmyz Autor: Mgr. Eva Vrtišková.
Mgr. Zuzana Holemá-Skřivánková ZŠ, Liberec, Na Výběžku 118, p. o.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis - Biologie rostlin
Rostlinné orgány - kořen
Kořen Bohumil Bareš.
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P28/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Části rostlinného těla.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_481_Př7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Přírodopis Ročník:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
ROSTLINNÉ ORGÁNY I. KOŘEN Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
rostlinné orgány složeny z vyskytují se u rozdělení: vegetativní
Uspořádání rostlinného těla
Kořen (radix) VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.03/Li
Kořen Jan Skála, 4.ročník Bi-Ze.
STAVBA TĚLA KRYTOSEMENNÝCH ROSTLIN
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
PLETIVA VY_52_INOVACE_B1 – 31 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
SEMENNÉ ROSTLINY STAVBA TĚLA KOŘEN.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Základy anatomie rostlin 1. díl (kořen – stonek)
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Kořen Tematická oblast:Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
KOŘEN.
METAMORFÓZY KOŘENE Mgr. Michal Střeštík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková.
KOŘEN Biologie, 2. ročník, Botanika. Obecná charakteristika kořen patří mezi tzv. vegetativní orgány společně se stonkem a listem pravý kořen se poprvé.
Stavba rostlinného těla KOŘEN.
Vegetativní orgány Stonek
Dělení rostlin Podle způsobu rozmnožování výtrusné – nekvetou,
Kořen Sofi dobrynina 5.A..
VY_32_INOVACE_09_Rostlinná pletiva – 2. část
Dělení rostlin Podle způsobu rozmnožování výtrusné – nekvetou,
Stavba rostlinného těla
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Anatomie rostlinných orgánů
Anotace Program slouží k procvičování a opakování přírodovědného učiva ve 4. ročníku.
Název projektu: Moderní škola
Vegetativní rostlinné orgány
ČÁSTI KVETOUCÍCH ROSTLIN (výklad)
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
KOŘEN VY_32_INOVACE_12_23.
Botanika.
Vegetativní orgány kořen.
Transkript prezentace:

Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P26/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Stavba rostlinného těla Autor: Mgr. Eva Vrtišková Předmět: Přírodopis Třída: VII. Tematický okruh : Rostlinné orgány Téma: Kořen Druh výukového materiálu: prezentace Použití ICT: interaktivní tabule, prezentace v.ppt, interaktivita Didaktické, metodické poznámky (popis použití výukového materiálu ve výuce): výklad seznamuje žáky se stavbou rostlinného těla,rostlinnými orgány a zejména stavbu a funkci kořene.Zároveň uvádí význam kořene pro člověka Použité zdroje: - Přírodopis, učebnice pro sedmý ročník ZŠ a víceletá gymnázia. FRAUS 2003, Plzeň. - Poznámky k učebnicím přírodopisu. Dostupné online z:

Podzemní část rostliny

Stavba rostlin Přechod rostlin z vody na souš umožněn díky vzniku krycích a vodivých pletiv Pletivo = soubor buněk stejného tvaru a funkce Pletivo vodivé – rozvádí vodu s rozpuštěnými látkami Pletivo krycí – zabraňuje vysušení rostliny Pletivo asimilační – provádí fotosyntézu Pletivo zásobní – v něm se ukládají zásobní látky Pletivo dělivé – umožňuje růst rostlin

Stavba rostliny

Stavba rostlin Několik různých pletiv vykonávajících společnou funkci = orgán – Kořen – Stonek – List – Květ – Plod Soubor rostlinných orgánů = rostlinné tělo – rostlina

Kořen Pokud za příznivých podmínek začne semeno klíčit, vyrůstá nejdříve kořen Proniká do půdy Roste ve směru gravitační síly Upevňuje rostlinu v půdě Přijímá z půdy vodu a živiny

Kořen Kořen roste do délky i šířky a začíná se větvit Vzniká kořenový systém, složený z kořene hlavního a kořenů postranních Tvar kořenového systému je typický pro určité skupiny rostlin Jednoděložné rostliny mají svazčité kořeny Dvouděložné rostliny mají kořen hlavní a postranní

Kořen Vzhled kořenového systému může být ovlivněn i vnějšími vlivy – sucho,

Získávání živin kořenem Živiny z půdy kořen získává pomocí kořenových vlásků, které vyrůstají z pokožky kořene Pronikají do cévních svazků Dřevní část cévního svazku rozvádí živiny do dalších částí rostliny Lýková část přivádí do kořene produkty fotosyntézy

Získávání živin kořenem Příčný řez kořenem Podélný řez kořenem

Růst kořene Kořeny rostou díky dělivému pletivu Na špičkách kořenů Před poškozením jej chrání kořenová čepička Neustále se obnovuje

Význam kořene Funkce zásobní – ukládání látek-tloustnutí kořene – Např. mrkev, křen – Kořenové hlízy u okrasných rostlin – jiřiny Funkce přichycovací – tzv. příčepivé kořeny – Přichycení popínavých rostlin k opoře – břečťan Vzdušné kořeny – visí volně ze stonku a umožňují získávání vody ze vzdušné vlhkosti – Tropické rostliny - monstera

Význam kořene Kořeny cizopasných rostlin – Vnořují se do pletiv hostitele a čerpají odtud živiny – jmelí

Kořen Hlavní a postranní kořen Svazčité kořeny

Typy kořenů

Vyber správná tvrzení Mezi funkce kořene nepatří – A)upevnění rostliny v půdě – B)vytváření postranních kořenů – C)ukládání zásobních látek – D)rozmnožování vegetativní – E)fotosyntéza – F)příjem vody Kořenová čepička slouží – A)k ochraně kořene – B)vytváření postranních kořenů – C)uchování zásobních látek V kořenu jsou ukládány – A)bílkoviny – B)tuky – C)voda – D) škrob

Použité zdroje 84bc18514d/klicek_zito.JPG 84bc18514d/klicek_zito.JPG mages/prijem_zivin/koren_anatomie.jpg mages/prijem_zivin/koren_anatomie.jpg d= d= jmeli-bile-viscum-album.jpg jmeli-bile-viscum-album.jpg