Číslo a název šablony klíčové aktivity

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Advertisements

Kdo nás živí Co je to litosféra Co je to zvětrávání
Půdy:.
Vznik, složení a význam půd
Půda v ČR Hlavní zdroj obživy.
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Číslo a název šablony klíčové aktivity
PEDOSFÉRA = půdní obal Země Vznik půdy a její složky
Autor: Mgr. Helena Uhříková
PEDOSFÉRA.
Úrodnost půdy, půdní druhy, půdní typy
PEDOSFÉRA PŮDA NA ZEMI.
Půdní obal ZŠ TGM Rajhrad Mgr. Zdeňka Hohnová Pedosféra.
Půdy jsou všude kolem nás.
Elektronická učebnice - I
PEDOSFÉRA.
Planeta Země – Pedosféra
Pedosféra Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Pedosféra.
PEDOSFÉRA.
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Planeta Země – 6. ročník Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Základní škola Frýdek-Místek,
Půdní obal Země, nacházející se na povrchu litosféry.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Pedosféra.
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd zaměření VM:6. ročník – Člověk a příroda – Zeměpis – pedosféra autor VM:Ondřej Vojáček.
Pedosféra.
Pedosféra 1 Igor Dostal.
Pedosféra Filip Bordovský.
Zpracoval: ing. Pavel Králík
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Mgr. Jakub Karásek ZŠ Liberec, Na Výběžku 118, p. o. Vytvořeno: květen 2012 EU peníze školám CZ 1.07./1.4.00/ PEDOSFÉRA – PŮDNÍ OBAL ZEMĚ 6. třída.
PEDOSFÉRA Půdní obal Země
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
PEDOSFÉRA Jan Stávek 8.J.
Pedosféra Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková.
ZEMĚPIS 8. ročník PŮDY ČR.
PŮDA 10 cm půdy se vytváří 100 let.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Pedosféra Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_Inovace_
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV: VY_32_INOVACE_ S 19 TEMA: Pedosféra – půdní obal Země.
= půdní obal Země (z řeckého slova pedon = půda) - na povrchu litosféry - základní podmínka ž ivota na Zemi.
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Fyzická geografie Datum vytvoření
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Pedosféra pastviny zemědělská půda sady.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace, Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
PEDOSFÉRA VY_32_INOVACE_23_464
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
PEDOSFÉRA.
Pedosféra.
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_147_ Půda
PEDOSFÉRA Přírodopis 9. třída Zpracovala: Mgr. Jana Richterová
půdy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Autor: Mgr.Renata Viktorinová
VY_32_INOVACE_ZE6-14 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Sada 3 Rozmanitost přírody ZŠ a MŠ Dešná
Pedosféra = půda na Zemi
Pedon = půda Hlavní zdroj obživy
PEDOSFÉRA - půdní obal země - vzniká postupným rozpadem hornin.
Půdy.
KRAJINNÁ SFÉRA Pedosféra. půdní obal Země důležitá pro růst rostlin a fotosyntézu (výroba kyslíku)
Nauka zabývající se půdami = PEDOLOGIE
KRAJINNÁ SFÉRA Pedosféra. půdní obal Země důležitá pro růst rostlin a fotosyntézu (výroba kyslíku)
Půdy.
Transkript prezentace:

Číslo a název šablony klíčové aktivity Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1989 Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada VY_32_INOVACE_14_01_17 Název materiálu Pedosféra Jméno vyučujícího Božena Váchalová Třída 6. ročník Předmět Zeměpis Datum vytvoření 12. 12. 2012

Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Tematický okruh: Určeno pro: Anotace: Člověk a příroda Zeměpis Obecný fyzický zeměpis 6. ročník pojmy – pedosféra, , na závěr je opakování učiva

Vznik, význam a rozdělení Pedosféra – Vznik, význam a rozdělení

Vymezení pojmů Část zemské kůry pedosféra Věda zkoumající půdy pedologie Půda je důležitým zdrojem obživy člověka

Každé území má určitý podklad, ten tvoří horniny. Z čeho vzniká půda? nejsvrchnější část zemské kůry je pokrýván zvětralinami je rozrušovaná (zvětrávání) vnější vlivy (voda, vzduch, organismy) přeměňují nejsvrchnější zvětraliny na půdu Každé území má určitý podklad, ten tvoří horniny.

Půda se liší složením, barvou, úrodností V půdě jsou různě zbarvená patra– půdní horizonty Podle zbarvení a půdních horizontů – půdní typy Půdní profil (vrstvy, tzv. horizonty) O - nadložní organický horizont A - humusový horizont B - metamorfický horizont C - půdotvorný substrát - matečná hornina Obr. 4

Půdu tvoří složky neživá živá kořeny živých rostlin mikroorganismy drobní živočichové (dešťovky, brouci, stonožky, krtci, larvy aj. částečky jílu, hlíny, písku, kamínky půdní voda a půdní vzduch Odumřelé části rostlin a zbytky těl živočichů ty se rozpadají a působením půdních bakterií jsou přeměňovány na tmavou hmotu – humus; nejúrodnější část půdy

Základem úrodnosti půdy jsou matečné horniny Úrodnost půdy - je schopnost půdy dávat rostlinám vše co potřebují k životu (živiny, voda, vzduch aj.) je to nejcennější vlastnost půdy největší díky humusovému horizontu působení člověka (+, -) Základem úrodnosti půdy jsou matečné horniny nejsvrchnější vrstvou půdy je ornice, obsahuje nevíce humusu

Půdní typy mírného pásu Obr. 1 Půdní typy mírného pásu Černozem – má mnoho humusu, proto černá barva – je to nejúrodnější půda Hnědé lesní půdy a hnědozemě – mají méně humusu (půdy hnědé barvy); v mírném pásu (také v ČR) většina zemědělské půdy Podzolová půda – šedá barva, je v našich vrchovinách a hornatinách

Půdy za polárním kruhem Z velké části jsou oblasti pokryty ledem - rozkládá Severní ledový oceán Na pobřeží Evropy, Asie a S Ameriky tundra – dlouhodobě zmrzlá půda, kamenité půdy – arktická půda; v jižních oblastech kontinentální ledovec Obr. 3

Půdy mezi obratníky písek, různé kameny, nedostatek vody, půdy se tvoří těžko – pouště (neúrodné krajiny)a polopouště Kolem rovníku četné deště, po celý rok příznivé teploty – velice hluboké půdy; růst organismů (mohutné stromy, patra) – tropické deštné pralesy (srážky vyplavují živiny – snižuje se úrodnost – červenozemě a žlutozemě Obr. 2

Vliv člověka Pozitivní - člověk úrodnost záměrně zvyšuje vhodným obděláváním hnojením zavodňováním a odvodňováním Negativní – získávání nové půdy, nárůst lidské populace kácení a vypalování lesů, dezertifikace (šíření pouští–zabírají 28,5% zem. povrchu) eroze půdy používání pesticidů a nových odrůd těžební, průmyslová činnost, Obr. 5 Důl na měď Utah

Význam půdy Je zdrojem obživy člověka (zemědělství Zdroj surovin (stavební materiál) a energie Prostor pro stavbu obydlí, průmyslových zón Umožňuje život organismů (rostlin a živočichů) Pohlcuje znečišťující látky, rozkládají je Estetická část

Opakování Co je půda? Co je to zvětrávání? Jaké složky tvoří půdu? Jmenuj pozitivní a negativní vlivy člověka? Základní výrobní prostředek, vrchní část zemské kůry rozrušování horniny vlivem vody, tepla, slunce aj. Neživá a živá

Citace zdrojů Obr. 1 NEZNÁMÝ. http://www.gate2biotech.cz/vedci-vratili-psenici-ztraceny-gen-a-vylepsili-tak-jeji-vynos-na-slanych-polich/ [online]. [cit. 5.12.2012]. Dostupný na WWW: http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR5WVRX35KkOD5BKnhbCwgM4i1MAkBJmhUt3-25OUciBAc-aw3PMQ Obr. 2 NEZNÁMÝ. http://ashinin.wordpress.com/2012/02/25/extremni-zivotni-prostredi-pouste-i-2/ [online]. [cit. 5.12.2012]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b4/Dunas_corralejo_3.jpg Obr. 3 JERZY STRZELECKI. http://www.veda.cz/article.do?articleId=71014 [online]. [cit. 5.12.2012]. Dostupný na WWW: http://www.veda.cz/dwn/5430/71015B_Hornsund_polarnistanice.jpg Obr. 4 NEZNÁMÝ. http://wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cc/Soil_profile.jpg [online]. [cit. 5.12.2012]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cc/Soil_profile.jpg Obr. 5 NEZNÁMÝ. http://www.iclickfun.com/10-most-incredible-earth-scars/ [online]. [cit. 5.12.2012]. Dostupný na WWW: http://www.cittadella.cz/cenia/sites/images/vzdel_modul/spolecensko-ekonomicky_pohled/puda_a_zemedelstvi_ve_svete/m_prirodni_nerostne_zdroju_ve_svete_539.jpg Neoznačené obrázky z galerie http://Office microsoft.com/cs. Dostupná verze (Microsoft Office_2010), licence zakoupena školou v roce 2011