Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ Týn nad Vltavou, Malá Strana
Porovnávání celých čísel Matematika 7. ročník Jana Míková
Obsah Opakování absolutní hodnoty Porovnávání celých čísel Uspořádání celých čísel
Vypočítej: │-6│+│-12│-│9│= – 9 = nejprve odstraníme absolutní hodnotu 1. │-12│-│-8│+│15│= 2. │-7│.│6│-│-13│= 3. │35│:│-5│+│-14│= 4. │-6│.│8│-│-9│.│-3│= 5. │-23│-│-3│.│6│= 6. │-6│.│-8│-│49│:│-7│=
Porovnávání celých čísel Je to stejné jako s teplotou nebo s penězi: Pokud je venkovní teplota +4°C, je tepleji, než když je mráz -10°C. Pokud mám v peněžence 50Kč, je to víc, než když někomu 50Kč dlužím. 8 > <
< 20 < 7-6 < 0 Každé kladné číslo je větší než číslo záporné. Každé záporné číslo je menší než nula. Každé kladné číslo je větší než nula. Doplň
Na číselné ose jsou čísla vlevo vždy menší než čísla vpravo -10 < -8-5 < -2 Doplň správně u záporných celých čísel:
Úkoly:
Vypiš z celých čísel vyznačených barevnými kroužky ty, pro která platí: a)Jsou větší než 0 b)Jsou menší než -1 c)Jsou větší než -4 d)Jsou větší než -5 a zároveň menší než 6 e)Jsou menší než 8 a zároveň větší než -6 Řešení: a)2, 4, 6, 9 b)-3,-4, -5, -8, -9 c)-3, -1, 0, 3, 4, 6, 9 d)-4, -3, -1, 0, 3, 4 e)6, 4, 3, 0, -1, -3, -4, -5
Uspořádání celých celých čísel Zapiš všechna celá čísla x, pro která platí: 1 ≤ x < 7 -3 < x < ≤ x ≤ < x ≤ -2
Uspořádej celá čísla od nejmenšího po největší: 12; -21; 0; -6; -10; 7; ; -54; 26; 62; 0; -8; -26; 45 23; 32; -232; -323; 0; -23; 230; ; -17; 71; -35; 65; 0; -7; -65;
Zdroje: Rosecká, Z.-Čuhajová V.: Aritmetika pro 7. ročník, nakl. Nová Škola, Brno 2003 Odvárko, O.-Kadleček, J.: Matematika pro 7. ročník ZŠ, 1. díl, nakl. Prometheus, Praha 1998 Trejbal, J.-Kučinová, E.: Sbírka úloh z matematiky pro 6. a 7. ročník ZŠ, SPN- pedagogické nakladatelství, Praha 1999