Agrese a šikana jako pedagogické jevy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁSILÍ V RODINĚ.
Advertisements

ŠIKANA Mgr. Jan Žufníček.
ŠIKANA Co je šikana, její druhy Občanská výchova Milan Šimek.
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Šikana v České republice
ŠIKANA.
Domácí násilí „Domácí násilí je nejrozšířenější, nejvíce podceňované, nejméně kontrolovatelné.“
VLIV RODINY A PROSTŘEDÍ NA STRAVOVACÍ ZVYKLOSTI DĚTÍ
PROGRAM PROTI ŠIKANOVÁNÍ Vypracovala Mgr
Školní násilí Agresivita Šikana.
Mgr. Jolana Polzová Mgr. Jan Žufníček
Dítě v dnešním světě - obrat k dítěti v pedagogice
Co je vztahová patologie?
VY_32_INOVACE_VkZ.6.01-Šikana-prezentace
Emoce ve sportu Agresivita
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Výuková prezentace Předmět:
Šikana Zdroj: .
ŠIKANA Mgr. Radka Mrázová.
Klára Šťastná 2.Ročník MK
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
Agrese.
ŠIKANA základní fakta.
Školní program proti šikanování
Vzájemná pomoc Petr Machala. Alfred Adler říkal, že člověk usiluje získat osobní moc neúspěch může vyvolat pocit méněcennosti Jste v něčem lepší než ostatní?
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Inovace.
RIZIKOVÉ CHOVÁNÍ VE ŠKOLE
Šikana příčiny diagnostika praktická pomoc
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Inovace.
Agrese a agresivita.
Riziko: Chybí ochranné prostředí, které nevyhovuje individuálním potřebám dítěte. klíčové: uzpůsobit prostředí patří mezi první úkoly + Náročnější prostředí.
Sociální patologie SCPT SCPA
Problémový žák Biologie a chemie se zaměřením na vzdělávání
Teorie výchovy a řešení výchovných problémů
Sociální patologie SCPT SCPA
Základy speciální pedagogiky Etopedie Rizikové a protektivní faktory vzniku poruch chování Mgr. Jarmila Matochová,
Kazuistiky Problém Nejslabší místo Prvotní Intervence.
Seminář pro učitele MŠ_13. ledna 2014 (CCVJ a KHS Pk) Obsah Proč začít Jak hovořit s rodiči o kouření a proč? Jsou děti v bezpečí ? Nikotin jako droga.
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Zákony učení.
KRIMINALITA ŠIKANA MOBBING + BOSSING Brno, FÁZE ŠIKANY I. Ostrakismus II. Přitvrzování – ojedinělá fyzická agrese III. Vytvoření jádra agresorů-klíčový.
Nová šetření výskytu a podob šikany Centrum sociálních služeb Praha – Pražské centrum primární prevence.
Krizové situace : šikanování VY_32_INOVACE_7_VÝCHOVA KE ZDRAVÍ_2_ŠIKANOVÁNÍ Dětský domov, Základní škola a Střední škola, Duchcov, příspěvková organizace.
Agresivita ve sportu Doc.PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D.
KYBERŠIKANA Mgr. Martina Miloica ZŠ Heyrovského 33, Olomouc.
Problematika násilí na dětech Syndrom CAN – syndrom týraného, zanedbávaného a zneužívaného dítěte Způsoby vzniku: Akce Ne-akce.
PROTIDROGOVÁ PREVENCE Syndrom týraného dítěte Zpracovala: Mgr. Bc. Eva Franzová Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková.
PROTIDROGOVÁ PREVENCE Násilí Zpracovala: Mgr. Bc. Eva Franzová Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Výchovné metody Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 12.října 2012.
Šikana mezi dětmi a ve školách Vypracovala: Terezie Daňková.
ŠIKANA základní fakta. Definice  Fyzické, psychické či kombinované ponižování až týrání žáků obvykle jinými žáky, vzácněji dospělými. Probíhá buď v dyádě,
PROTIDROGOVÁ PREVENCE Agrese, šikana Zpracovala: Mgr. Bc. Eva Franzová Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Sociálně-patologické jevy u dětí a mládeže Pojem patologie Sociální deviace Sociální kontrola (vnější, vnitřní – formální/neformální)
Číslo v digitálním archivu školyVY_52_INOVACE_VZ_35 Sada DUMVýchova ke zdraví PředmětVýchova ke zdraví Název materiáluŠikana Anotace Ž8ci se v průběhu.
Teorie výchovy a řešení výchovných problémů
Partnerské násilí Osobnost agresora.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Šikana ….. a její prevence VY_32_INOVACE_10_36.
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
KYBERŠIKANA.
Šikana.
seminář Teorie a metodiky výchovy
Syndrom rizikového chování v dospívání
Školská sociální práce
ŠIKANA Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_05_šikana.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Agrese a šikana jako pedagogické jevy

Vztah agrese a šikany Agrese = napadení (nejobvyklejší výklad tohoto pojmu) Šikana = zvláštní případ agrese, znamená obtěžování, týrání, sužování, pronásledování atd. Někteří psychologové tvrdí, že agrese je „naučená“ – že si ji osvojíme na základě zkušenosti (přímé nebo zprostředkované), v tomto pojetí se z dítěte se stává agresivní člověk postupně, a to tak, že si „pamatuje“ způsoby jednání, které vedou k „úspěchu“

Příčiny, znaky a druhy šikany K původu (podstatě) agrese a šikany – příklady interpretací: 1) teorie identifikace původní oběti s agresorem 2) teorie přeměny (transferu) nenaplněného pozitivního vztahu ve vztah negativní Znaky šikany: opakované ubližování bezbrannost oběti asymetričnost (více proti jednomu)

Druhy šikany: přímá (tvrdé projevy, mírnější projevy) nepřímá (pomluvy, intriky, izolace…) Motivace k šikaně: touha po mužnosti touha dominovat motiv krutosti zvědavost nuda

Aktéři a oběti šikany Aktéři šikany – agresoři: poškození nevhodnou výchovou (citový chlad, lhostejnost, tolerance k násilí, ponižování…) somatické zvláštnosti specifické projevy chování temperamentové dispozice souvislost mezi chováním otce a účastí syna na šikaně socioekonomický status učitel jako spoluaktér šikany

somatické zvláštnosti psychické příčiny: Oběť agrese – šikany: somatické zvláštnosti psychické příčiny: děti s nízkým sebevědomím (tiché, plaché, citlivé, ustupující…) děti neschopné zaujmout (osamělé – bez kamarádů, neduživé…) děti s útočným chováním (dráždící, popichující – protivné…) noví žáci, vynikající žáci, jemní žáci…

Vývojové stupně šikanování 1. stupeň - zrod ostrakismu = mírné, převážně psychické formy násilí (oběť se necítí dobře, je neoblíbena, neuznávána…) 2. stupeň - fyzická agrese a přitvrzování manipulace 3. stupeň - vytvoření jádra (šiřitelé „viru“ začnou spolupracovat a systematicky šikanovat nejvhodnější oběť (oběti) 4. stupeň – většina přijímá normy agresorů 5. stupeň – dokonalá šikana – prorůstání šikany do oficiální (školní) struktury

Pedagogické prostředky řešení šikany a její prevence Diagnostikování šikany učitelem přímé znaky: specifické verbální projevy a reakce na ně specifické fyzické projevy a reakce na ně nepřímé znaky: osamělost – izolovanost nejistota, ustrašenost, smutek výrazné zhoršení prospěchu vyhledávání blízkosti učitelů odmítavý vztah ke sportu poškozené, znečistěné věci nebo zranění, která nejsou uspokojivě vysvětlena

Postoje školy k šikaně: „ať si to vyřídí mezi sebou“ „jakmile zasáhneme, šikana se utají“ „řešení ublíží pověsti školy“ Doporučované postupy: vyšetření případu jednoznačné odsouzení šikany první fáze nápravy prevence

Náprava a prevence (týmová práce): jednání s obětí jednání s agresorem jednání s rodiči oběti a agresora jednání se žáky (například diskuse o problému pasivní tolerance…) otázka „publicity“ – zveřejnění celého případu

Literatura: ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1995. ELLIOTOVÁ, M. Jak ochránit své dítě. Praha: Portál, 1995. KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách. Praha: Portál, 1995.