Zpráva
publicistický, případně prostěsdělovací styl informační (i popisný) slohový postup informace o události, která se stala odlišit od útvaru ČLÁNEK hlavní funkce je informační, okrajově apelativní informuje o události, která se stala má být objektivní, aktuální, věcně správná, musí obsahovat všechny podstatné informace dílčí (okrajové) hodnocení, zejména v závěru, nikoliv komentáře, nutno oddělit objektivní informace od hodnotících
smysluplně vychází ze základních otázek KOMPOZICE smysluplně vychází ze základních otázek KDY? KDE? JAK? preferujeme chronologický kompoziční postup lze využít shrnující první odstavec, tento oddělujeme od hlavní textu, např. mezerou lze funkčně začlenit přímou řeč (pouze okrajově) stručnost přehlednost věcnost přinášených informací JAZYK spisovný jazyk možno použít automatizaci a aktualizaci při naplňování apelativní funkce je možné využít slova či obraty s emocionálním zabarvením
(2 x 200 slov) 1. Poprask s motivačním dopisem Zpracování: zpráva do školního časopisu inspirovaná vyučovací hodinou, v níž byli studenti seznámeni s výsledku domácí slohové práce 2. Den otevřených dveří Českého reálného gymnázia 15. listopadu 2012 Zpracování: zpráva do regionálního tisku o průběhu a významu akce (výchozí text je nutné zpracovat s ohledem na skutečnost, že zpráva zpravuje o akci, která již proběhla)
výchozí text viz www.crg. cz 1. výchozí text viz www.crg. cz Program dne otevřených dveří – 15. listopad 2012 Základní informace / 15:00–16:00 vedení školy / 1. patro / učebny 2. a 3. ročníku Prezentace výuky / 16:00–18:00 matematiky a fyziky: PaedDr. O. Švejda, Mgr. Soňa Hřídelová 1. patro / učebna primy anglického a německého jazyka: Mgr. M. Bavorová, Mgr. I. Vlková 1. patro / jazyková laboratoř přírodních věd s ukázkami práce se systémem Pasco: Mgr. K. Boháčová, Mgr. L. Filipová, Mgr. Petr Syrovátka¨ přízemí / multifunkční učebna přírodních věd informatiky: Mgr. J. Flaška 1. patro / učebna IVT českého jazyka, společenských věd a dějepisu: Mgr. V. Kabíček, V. Křešnička 1.patro / učebna kvarty