Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu Orbis pictus 21. století
OB21-OP-STROJ-TE-MAR-U-2-041 Kolíky a kolíková spojení Ing. Josef Martinák
Spojení konstrukčních součástí s hřídelí Ruční kola, páky, malá ozubená kola, kliky Zajištění polohy, vystředění konstrukčních součástí Ložiskové kryty, lišty, zarážky Ustavení součástí, zajištění původní polohy Namáhání kolíků na střih
Kolíkové spoje Spojení válcovým kolíkem Díry pro kolíky nutno vyvrtat o 0,1 až 0,3mm menší a vystružit je na H7 (uložení s přesahem) Nebo H9 (uložení s vůlí)
Uspořádání kolíků Kolík zajišťuje konstrukční součásti proti posunutí a zajištění správné polohy při montáži a demontáži Kolíky umístit co nejdále od sebe v co největší vzdálenosti, aby střižné síly na kolících zůstaly malé
Použití válcových kolíků Jak musí být připraveny díry pro válcové kolíky? Určete ze strojnických tabulek horní a dolní mezní úchylku u kolíků Ø10m6 , Ø10h8 , Ø10h11
Tvary kolíků Mají kuželovitost 1:50 Díru je nutné vyvrtat na malý průměr kolíku Jsou samosvorné
Namáhání kuželového kolíku na střih Kolík je namáhán na střih, průřezy s1 a s2 Nevýhoda kolíkových spojů – zeslabují spojované součásti Při otřesech se může samovolně uvolnit
Použití kuželového kolíku Spojení kroužku s hřídelem Zajištění přesné vzájemné polohy dvou součástí Při montáži se kolíky narážejí do přesných kuželových děr
Jakým způsobem demontujeme válcový kolík? Jakým způsobem demontujeme kuželový kolík Jaký kuželový kolík použijeme při montáži do slepé díry?
Použitá literatura: Moderní strojírenství J.Dillinger a kolektiv Technologie J.Švagr , J.Vojtík