Projekt CZ.04.1.03/3.2.15.2./0270 financovaný MŠMT a ESF ČR. FELLNEROVÁ I., HLAVÁČEK L., STONOVÁ D., KINCL L. Univerzita.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nabídka aktivit pro mateřské školy Mezinárodní environmentální vzdělávací, poradenské a informační středisko ochrany vod Vodňany Nabídka služeb:
Advertisements

Ústav distančního vzdělávání OPF SU Karviná
Systém vzdělávání vzdělavatelů dospělých
Projekt „Učme se podnikat!“ Žadatel: LAG Podralsko o.s.
Úřad vlády České republiky Modernizace elektronických knihoven Informačního systému ODok Úřadu vlády Úřad vlády České republiky.
Environmentální výchova pro základní školu
Nikola Malá, 3.A Gymnázium U Balvanu březen 2013
CZ.1.07/2.2.00/ KA1 - Inovace laboratoří Geotechniky využívaných v rámci praktické výuky studentů Fakulty stavební a Hornicko-geologické fakulty.
Modernizace studijních opor Představení LMS Moodle
Cíl práce: Pro naši práci bylo velmi důležité co nejobjektivněji zmapovat názory jak pasivních uživatelů (studentů), tak tvůrců PPT prezentací (učitelů).
Virtuální lektor? Miroslava Dvořáková Jiří Votava.
Hodnocení e-learninkových opor Inovace kombinované formy studia bakalářského a magisterského studijního programu „Tělesná výchova a sport“ a jeho učitelských.
INFORMATIKA 8 MS Word III2 – I ANOTACE Materiál obsahuje prezentaci ve formátu Microsoft PowerPoint (.ppt) pro učivo v předmětu Informatika, respektive.
Vysoká škola Báňská - Technická univerzita Ostrava Inovace výuky odborných předmětů na bázi řízení projektu Jana Šarmanová Libor Holub Radoslav Fasuga.
VYUŽITÍ ICT PŘI TVORBĚ DUM
Etická výchova a Finanční gramotnost
E-learning na vysokých školách ? Jaroslava Mikulecká Petra Poulová Fakulta informatiky a managementu Univerzita Hradec Králové.
JPD 3 CZ / /0370 Posílení konkurenceschopnosti pražských podnikatelů v programech zahraniční rozvojové spolupráce Evropských společenství.
Obrázky poskytla firma Complex,
Rozvoj Národní soustavy kvalifikací podporující propojení počátečního a dalšího vzdělávání Systémový projekt (NSK – Národní Soustava Kvalifikací)
Jak na Prezentace? Power Point ZŠ Jiráskova Benešov
E-learning ve výuce na SŠ
TVORBA VÝUKOVÉ PREZENTACE II. Mgr. René Szotkowski TENTO MATERIÁL VZNIKL ZA FINANČNÍ PODPORY EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU A STÁTNÍHO ROZPOČTU ČESKÉ REPUBLIKY.
Začlenění multimédií do HTML dokumentu Moderní počítačové aplikace.
Co jsou to multimédia Bohumil Bareš.
CZ / /0048 Centrum pro transfer technologií Technologické centrum AV ČR SSŠ AV ČR, VŠE, VŠCHT, ÚPV, ZeNTIVA, a.s., ČKD Nové Energo, a.s.
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
Učebnice VINOHRADNICTVÍ Číslo aktivity: 3 Název klíčové aktivity:
Projekt CZ / /0270 financovaný MŠMT a ESF ČR FELLNEROVÁ I., HLAVÁČEK L., STONOVÁ D., KINCL L. Univerzita.
Pro výuku jakéhokoli předmětu je důležitá nejen odborná kvalifikace vyučujícího, ale také způsob prezentace učiva studentům. Současný rozvoj multimediálních.
Vzdělávací technologie aplikace Jaromír Reger (L07155)
Zapojení ZŠ Krnov, Dvořákův okruh 2 do projektu. Mgr.Ivana Procházková Krnov
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
Počítačové simulace ve výuce chemie
INFORMATIKA 8 Multifunkční zařízení III2 – I8- 06.
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Katedra didaktiky ekonomických předmětů VŠE v Praze DIDAKTICKÁ SLOŽKA STANDARDU UČITELE ODBORNÝCH PŘEDMĚTŮ Miloslav Rotport Kostelec nad Černými lesy 27.
Publikování prostorových dat na Internetu (prezentace pro VLE Dílna) Ing. Jan Růžička Institut geoinformatiky VŠB-TU Ostrava, HGF tř. 17.listopadu
Základní škola, Březinská 1702, Vlašim
Výukový software - přehled, komparace Jiří Tesař.
E-learningové aktivity na MU Luděk Matyska
Výpočetní technika při výuce fyziky Jiří Tesař. VT – při výuce VT nedílná součást každodenního života, VT musí být také součástí výuky, vybavení škol.
Výukový software - přehled, komparace Jiří Tesař.
Tvorba e-learningové aplikace pro výuku obchodního práva na oborech s ekonomickým zaměřením Jindřiška Šedová a kol. Masarykova universita Ekonomicko-správní.
Zápatí prezentace1 Evropské projekty a jejich podpora na ESF MU v roce 2009 Porada vedení fakulty+ vedoucí kateder předkládá: proděkan pro SaR.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 7 Fyzikální učebnice
TVORBA VÝUKOVÝCH PROGRAMŮ PRO PROJEKTOVÉ VYUČOVÁNÍ
DIDAKTIKA FYZIKY I. 8 ICT ve Fy Josef Trna PdF MU©2009.
Vyšší odborná škola zdravotnická a Střední zdravotnická škola, Hradec Králové, Komenského 234 Mgr. Jana Heřmanová Mgr. Blanka Kadeřávková Spolupráce VOŠ,
Přínos projektu VIP Kariéra II – Kariérové poradenství v podmínkách kurikulární reformy Ing. Jiří Vojtěch, hlavní manažér projektu, vedoucí oddělení pro.
PROJEKT R E G I O N PROGRAM ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVY V ÚSTECKÉM A KARLOVARSKÉM KRAJI CZ.1.07/1.1.00/
Profese učitele z pohledu praxe střední školy (vážně i nevážně) Duben 2008.
PRAKTICKÁ PODPORA ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVY S VYUŽITÍM AUDIOVIZUÁLNÍCH PROSTŘEDKŮ reg.číslo:CZ.1.07/1.1.00/ Člověk v tísni o.p.s. vzdělávací program.
MATURITA 2010 změna modelu a novelizace zákona základní model nové maturity skladba zkoušek nové maturity maturita bez hendikepů průběh maturity organizace.
„Podpora zaměstnanosti Litoměřicka“ CZ.1.04/3.3.05/ Projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Vzduch Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Integrační trendy při tvorbě multimediálních výukových portálů pro medicínu a zdravotnictví V. Mihál, J. Potomková Lékařská fakulta Univerzity Palackého.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Koloběh látek v ekosystému Tematická oblast: Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
PORADENSKÉ CENTRUM ZF JU V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH Bohumila Voženílková Zdeněk Štěrba Katedra rostlinné výroby Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích.
A-1.  studentům a učitelům:  základních,  středních,  vysokých škol  zájemcům o přírodní vědy Dle aktuálních potřeb je možné využít:  celého rozsahu.
Název prezentace (DUMu): Voda
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
3. Autotrofní a heterotrofní organismy
Význam ovzduší, vodstva, půd, rostlinstva a živočišstva na Zemi
Didaktika přírodopisu 2 Pracovní list a jeho tvorba
Možnosti audio-vizuálních aplikací v IS MU Mgr. Jitka Daňková
Název prezentace (DUMu): Abiotické podmínky prostředí
Virtuální výtvarné světy a materiálovost ve výtvarném projevu mládeže.
Název prezentace (DUMu): Vlastnosti živých soustav
Cyklus kvality z pohledu kariérového poradenství
Transkript prezentace:

Projekt CZ / /0270 financovaný MŠMT a ESF ČR. FELLNEROVÁ I., HLAVÁČEK L., STONOVÁ D., KINCL L. Univerzita Palackého Olomouc, Přírodovědecká fakulta Obr. 1 Čáp bílý - kombinace různých AV prvků v ppt : Komplexní pohled na čápa bílého umožňuje použití klasické fotografie, doplněné krátkou videosekvencí, zachycujícího čápa v letu ( ) a ukázkou hlasu ptáka ( ). Prostřednictvím hypertextu ( ) je možné přímo z prezentace snadno otevřít internetové stránky s dalšími informacemi k danému tématu. Obr. 2 - Proces pigmentace kůže po expozici slunečnímu záření: Ukázka původní kreslené animace. CD Biologie rostlin a hub FotosyntézaVodní režim rostlin Ochrana rostlin CD Biologie rostlin a hub obsahuje výběr osmi multimediálních výukových programů z různých částí botaniky. Názorné, didakticky promyšlené prezentace zpracovávají zajímavá témata, jako např. Fotosyntéza, Vodní režim rostlin či Ochrana rostlin. Kromě četných obrázků, makro- i mikrofotografií, internetových odkazů a jiných prostředků zvyšujících názornost učiva, obsahují prezentace i četné animace biologicky významných jevů zachycených pomocí kreslených obrázků a schémat. Pedagogové snažící se o moderní pojetí středoškolské biologie dnes stojí před obtížným úkolem, jak studentům objasnit složité funkční a vývojové vztahy, které se často neobejdou bez poznatků molekulární a buněčné biologie. Procesy probíhající na molekulární úrovni bývají často velmi abstraktní a obtížně představitelné. Abstraktní rovina učiva v kombinaci s jednotvárností výuky navíc velmi ztěžují pochopení a zapamatovatelnost látky. Studenti pak snadno ztrácejí motivaci a zájem o předmět, což se zpětně může odrazit ve zhoršených studijních výsledcích. Ekologie a ochrana životního prostředí BiodiverzitaBiologické invazeNarušení ozonové vrstvySkleníkový efekt CD Ekologie a ochrana životního prostředí obsahuje výběr osmi multimediálních výukových programů z různých oblastí učiva středoškolské biologie. Formou vysoce názorných a didakticky promyšlených prezentací jsou zde zpracována zajímavá, často i vysoce aktuální témata, jako např. Biodiverzita, Biologické invaze, Narušení ozonové vrstvy či Skleníkový efekt. Tyto výukové prezentace lze dobře využít jako základ nebo doplněk výuky příslušných tematických celků středoškolské biologie. Obr. 6 - Biodiverzita Snímek využívá k výkladu kromě tradičních prvků (text, schéma, fotografie) také odkaz na komplexně pojaté video ( ). Video přibližuje na vysoké odborné i didaktické úrovni problematiku biodiverzity, rizika jejího narušení i nezbytné kroky, které lidstvo musí učinit v zájmu zachování života na Zemi. Pedagogický software 2008, České Budějovice Obr. 5 - Transpirace Na snímku je transpirace jako biologicky významný jev prezentována v širších biologických souvislostech na různých systémových úrovních – od úrovně organizmální (celá rostlina) až po úroveň jednotlivých pletiv (příčný řez listem). Snímek je doplněn jednoduchou animací ( ). Snímky 2a-2c zachycují jed- notlivé fáze procesu, které na sebe v multimediální prezentaci postupně navazují a tvoří ná- zornou plynulou animaci ( ). Původní animační sekvenci je možné v kterémkoli kroku pozastavit (popř. vrátit) a doplnit ústním výkladem. Obr. 4 Distribuce sodíkových a draslíkových iontů na membráně. Snímky 4a-4c znázorňují funkci membránového proteinu sodíko- draslíkové pumpy a její význam pro udržení konc. gradientu Na + a K + iontů na membráně. Na snímku jsou dále zobrazeny Na + a K + kanály, které iontových gradientů využívají např. při vzniku nervového vzruchu. Činnost těch- to transportních proteinů je v multimediální prezentaci zná- zorněna plynulou animaci ( ). Obr. 3 Nukleové kyseliny: Snímek představuje základní objevy týkající se NK a vědců, kteří se na objevech podíleli. Je využito několika hypertextových odkazů na životopisy badatelů a také odkazu na informační stránky o historii Nobelových cen ( ). Snímek je doplněn jednoduchou animací modelu NK ( ). CD Biologie živočichů a člověkaCD Obecná biologie a genetika CD Biologie živočichů a člověka obsahuje celkem 16 multimediálních prezentací, CD Obecná biologie a genetika obsahuje 8 ppt prezentací z oblasti středoškolské biologie. Výukové prezentace didakticky vhodně kombinují tradiční prvky (text, obrázek, foto, hypertext) s prvky počítačové grafiky (původní kreslené animační sekvence). CD jsou, spolu s dalšími dvěma, součástí projektových materiálů, poskytovaných zdarma absolventům instruktážního kurzu Atraktivní biologie. 612 MB 16 ppt 115 MB 8 ppt 184 MB 8 ppt 546 MB 8 ppt Problematika výuky středoškolské biologie K projektům, které se snaží přispět ke zkvalitnění výuky biologie na moravských SŠ, patří i grant financovaný ESF a MŠMT „Aktivní začlenění SŠ pedagogů do tvorby a využití multimediálních výukových programů v biologii“ (CZ.04.I.03/ /0270). K naplnění obecného cíle projektu vedlo několik dílčích kroků: Možnosti zlepšení 1. TVORBA MULTIMEDIÁLNÍCH PREZENTACÍ Projektový tým sestavil 40 multimediálních výukových prezentací tématicky členěných do čtyř základních oblastí středoškolské biologie (CD1-CD4). Na tvorbě prezentací se podíleli VŠ odborníci, učitelé partnerských SŠ a v neposlední řadě VŠ studenti v rámci diplomových a doktorských prací. Multimediální prezentace jsou vysoce názorné a didakticky promyšlené PowerPoint prezentace, využívající především efektních názorných animací v kombinaci s obrázky, mikro- a makrofotografiemi, videosekvencemi a hypertextovými odkazy vč. propojení na relevantní internetové stránky. Jejich výhodou je vysoká variabilita a snadná možnost aktualizace. Jsou multifunkční, lze je použít jako základ nebo doplněk výuky – s ohledem na individuální požadavky školy, úroveň a zaměření studentů a pojetí učiva pedagogem. 2. USPOŘÁDÁNÍ INSTRUKTÁŽNÍHO KURZU Cílem kurzu bylo intenzivní individuální formou výuky ukázat středoškolským pedagogům, jak efektivně sestavovat resp. podle svých potřeb modifikovat námi vytvořené PPT prezentace. V rámci našeho kurzu byli zájemci formou individuální instruktáže (plně respektující úroveň jejich počítačové gramotnosti) seznámeni s širokými možnostmi při sestavování ppt prezentací. Každý z účastníků obdržel zdarma kromě sady 4 multimediálních CD též názorný školicí manuál „Jak na PowerPoint?“ a řadu dalších motivujících materiálů (obr. 7). 3. ZALOŽENÍ INTERNETOVÝCH STRÁNEK Projektové internetové stránky jsou volně přístupné pro učitele, studenty i širokou veřejnost. Obsahují výukové prezentace (8b,d), postupně se rozšiřující obrazovou databázi původních fotografií a kreseb (8c), ukázky studentských prezentací, databázi testových otázek a fotogalerii z projektových akcí. Dále obsahují informace o kurzu Atraktivní biologie vč. hodnocení absolventů kurzu (8e). Obr. 7 Školicí a vzdělávací materiály pro účastníky kurzu Atraktivní biologie 8a8b8c8d8e