Metody psychologie PhDr. Eva Tomešová, PhD.. Jak psychologové dospějí k závěrům o neznámém?  Používají VĚDECKOU METODU: IDENTIFIKACE VĚDECKÉ OTÁZKY FORMULACE.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cíle a postupy empirického výzkumu
Advertisements

Testování parametrických hypotéz
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Úvod do metodologie vědy
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
DOTAZOVÁNÍ v rámci kvantitativních i kvalitativních výzkumů
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Metody zkoumání ekonomických jevů
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Hypotézy ve výzkumu.
1: Předmět a význam psychologie
Sociologický výzkum.
Jak jste dopadli? Kvaliťák nebo kvantiťák? Kreativec nebo analytik?
Biostatistika 10. přednáška
KVANTITATIVNÍ NEBO KVALITATIVNÍ VÝZKUM?
Kritéria vědeckého zkoumání, validita, reliabilita
1. přednáška Specifika vědeckého výzkumu pedagogických jevů, jak může empirie mást, co je výzkum, jak se formuluje výzkumná otázka, výzkum jako tvorba.
Spotřebitelský výzkum
PŘIPRAVUJEME KVANTITATIVNÍ VÝZKUM
Metodologické základy výzkumu veřejného mínění
1. přednáška specifika vědeckého výzkumu pedagogických jevů
VY_32_INOVACE_EKO_06 MARKETINGOVÝ VÝZKUM I. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Lineární regrese.
Lineární regresní analýza
Biostatistika 6. přednáška
Test dobré shody Fisherův přesný test McNemar test
DKV část 31 Design kvantitativního výzkumu 4. část ( ) Jiří Šafr UK FHS Historická sociologie (LS 2010)
Téma Výzkumný problém Přednášky ze Základů pedagogické metodologie
Metody sociální psychologie
Tvorba simulačních modelů. Než vznikne model 1.Existence problému 2.Podrobnosti o problému a o systému 3.Jiné možnosti řešení ? 4.Existence podobného.
Skupinové interview (Focus group)
Sociologie C 3. cvičení Tematická rekapitulace 2. cvičení - pojem paradigma a výzkumná paradigmata v sociologii – kvantitativní a kvalitativní metoda.
Teorie psychodiagnostiky a psychometrie
Praktikum elementární analýzy dat Třídění 2. a 3. stupně UK FHS Řízení a supervize (LS 2012) Jiří Šafr jiri.safr(zavináč)seznam.cz poslední aktualizace.
8. Kontingenční tabulky a χ2 test
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
Biostatistika 1. přednáška Aneta Hybšová
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
PŘÍPADOVÁ STUDIE - zaměřuje se na podrobný popis a rozbor jednoho nebo několika málo případů. - výzkumná otázka: Jaké jsou charakteristiky daného případu.
Základy sociální psychologie
Základy sociální psychologie
INOVACE VE VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Zdenko Reguli Lucie Mlejnková.
Metodologie 2 Lekce 1 Lenka Slepičková.
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Poděkování: Tato experimentální úloha vznikla za podpory Evropského sociálního fondu v rámci realizace projektu: „Modernizace výukových postupů a zvýšení.
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.
Výzkumné metody v psychologiI
Psychologie – úvodní informace PhDr. Eva Tomešová, Ph.D. konzultační hodiny:St: 12:00 – 13:30 Čt: 9:30 – 11:00 č.108 studijní materiály.
Metodologie pedagogiky. Základy vědeckého výzkumu. Základy pedagogiky, KS – I. ročník.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Kritéria kvality metod a výzkumného šetření
VÝZKUM V POLITOLOGII III.
Metody psychologie.
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
Úvod do kvalitativního výzkumu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Úvod do psychologie II. přednáška
Název vědeckého projektu
Statistika a výpočetní technika
7. Kontingenční tabulky a χ2 test
Základy statistiky.
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

Metody psychologie PhDr. Eva Tomešová, PhD.

Jak psychologové dospějí k závěrům o neznámém?  Používají VĚDECKOU METODU: IDENTIFIKACE VĚDECKÉ OTÁZKY FORMULACE VYSVĚTLENÍ teorie hypotéza REALIZACE VÝZKUMU operacionalizace hypotézy výběr metody výzkumu sběr dat analýza dat

Teorie  je pozorováno nějaké chování  vědec formuluje vědeckou otázku  formuluje teorii vysvětlení předpovědi… založena na poznatcích předchozích výzkumů!

Hypotéza = předpověď zformulovaná tak, že může být TESTOVÁNA = vychází z teorie = pomáhá testovat validitu teorie

Výzkum = testování hypotéz První krok: OPERACIONALIZACE = proces převodu hypotézy do sledu specifických, testovatelných procedur, které mohou být MĚŘENY či POZOROVÁNY závisí na vynalézavosti vědce!

Metody získávání dat

Analýza produktů např. historický výzkum  posouzení existujících záznamů s cílem potvrdit hypotézu + levný -neúplná data -nespolehlivá data -data neexistují

Přirozené pozorování  bez zásahů pozorujícího! +přirozené prostředí -nemožnost kontroly -nutnost čekat -reakce lidí, kteří vědí, že jsou sledováni

Dotazování = zjišťování chování, myšlení či postojů u vybrané skupiny lidí a zobecnění závěrů na celou sledovanou populaci + jednoduché a přímočaré + stačí relativně malý vzorek - nepřesná informace

Případová studie = podrobné zkoumání jedince nebo malé skupiny + přesnější pohled - opatrnost při zobecňování

Korelační výzkum = výzkum zjišťující vztah mezi dvěma či více proměnnými, tedy asociaci či „korelaci“  síla vztahu vyjádřena korelačním koeficientem r [-1,0;+1,0] + využitelný pro predikci (není nutné pochopení) - NELZE vyvozovat příčinný vztah

“Konzumace másla snižuje hladinu cholesterolu v krvi”  zdraví lidé nejsou motivováni jíst margarín a snižovat tak hladinu cholesterolu...  lidé z vesnice (zvyk, více přirozeného pohybu, více fyzické práce)  pravidelně sportující si mohou občas „dopřát něco méně zdravého“

3 podmínky pro vyvození kauzality 1. kovariance událostí 2. časová následnost 3. eliminace jiných možných příčin

Experiment = studie, ve které je jedna proměnná (nezávisle proměnná) měněna, s cílem zjistit, jaký vliv to má na jinou proměnnou (závisle proměnnou)  proměnná: jakýkoliv objekt, vlastnost nebo událost, které se nějak mění nebo kde existuje variabilita

SUBJEKTY (FOTBALISTI) POUZE ODPOČINEK JINÁ HUDBA K448 ČAS (PŘEK. DRÁHA) 52,1 s 54,0 s 54,2 s 1.identifi- kace subjektů 2.náhodné přiřazení subjektů k podmínkám 3. manipulace nezávislou proměnnou 4. měření závisle proměnné 5. srovnání výsledků skupin první je teorie!!!následuje replikace!!!

Psychologické testy

Vlastnosti testu  Standardnost a objektivita  Reliabilita  Validita Obsahová validita Kriteriální validita