Metody psychologie PhDr. Eva Tomešová, PhD.
Jak psychologové dospějí k závěrům o neznámém? Používají VĚDECKOU METODU: IDENTIFIKACE VĚDECKÉ OTÁZKY FORMULACE VYSVĚTLENÍ teorie hypotéza REALIZACE VÝZKUMU operacionalizace hypotézy výběr metody výzkumu sběr dat analýza dat
Teorie je pozorováno nějaké chování vědec formuluje vědeckou otázku formuluje teorii vysvětlení předpovědi… založena na poznatcích předchozích výzkumů!
Hypotéza = předpověď zformulovaná tak, že může být TESTOVÁNA = vychází z teorie = pomáhá testovat validitu teorie
Výzkum = testování hypotéz První krok: OPERACIONALIZACE = proces převodu hypotézy do sledu specifických, testovatelných procedur, které mohou být MĚŘENY či POZOROVÁNY závisí na vynalézavosti vědce!
Metody získávání dat
Analýza produktů např. historický výzkum posouzení existujících záznamů s cílem potvrdit hypotézu + levný -neúplná data -nespolehlivá data -data neexistují
Přirozené pozorování bez zásahů pozorujícího! +přirozené prostředí -nemožnost kontroly -nutnost čekat -reakce lidí, kteří vědí, že jsou sledováni
Dotazování = zjišťování chování, myšlení či postojů u vybrané skupiny lidí a zobecnění závěrů na celou sledovanou populaci + jednoduché a přímočaré + stačí relativně malý vzorek - nepřesná informace
Případová studie = podrobné zkoumání jedince nebo malé skupiny + přesnější pohled - opatrnost při zobecňování
Korelační výzkum = výzkum zjišťující vztah mezi dvěma či více proměnnými, tedy asociaci či „korelaci“ síla vztahu vyjádřena korelačním koeficientem r [-1,0;+1,0] + využitelný pro predikci (není nutné pochopení) - NELZE vyvozovat příčinný vztah
“Konzumace másla snižuje hladinu cholesterolu v krvi” zdraví lidé nejsou motivováni jíst margarín a snižovat tak hladinu cholesterolu... lidé z vesnice (zvyk, více přirozeného pohybu, více fyzické práce) pravidelně sportující si mohou občas „dopřát něco méně zdravého“
3 podmínky pro vyvození kauzality 1. kovariance událostí 2. časová následnost 3. eliminace jiných možných příčin
Experiment = studie, ve které je jedna proměnná (nezávisle proměnná) měněna, s cílem zjistit, jaký vliv to má na jinou proměnnou (závisle proměnnou) proměnná: jakýkoliv objekt, vlastnost nebo událost, které se nějak mění nebo kde existuje variabilita
SUBJEKTY (FOTBALISTI) POUZE ODPOČINEK JINÁ HUDBA K448 ČAS (PŘEK. DRÁHA) 52,1 s 54,0 s 54,2 s 1.identifi- kace subjektů 2.náhodné přiřazení subjektů k podmínkám 3. manipulace nezávislou proměnnou 4. měření závisle proměnné 5. srovnání výsledků skupin první je teorie!!!následuje replikace!!!
Psychologické testy
Vlastnosti testu Standardnost a objektivita Reliabilita Validita Obsahová validita Kriteriální validita