Chemie a biochemie pro studenty zubního lékařství Co by měli znát a co sami chtějí vědět Eva Anzenbacherová, Vilím Šimánek Ústav lékařské chemie a biochemie Lékařská fakulta Univerzity Palackého v Olomouci
Co by měli znát Co sami chtějí vědět Výuka předmětů Lékařská chemie a Biochemie obor Zubní lékařství na LF UPOL Obor Zubní lékařství s novou akreditací = změna náplně pro výuku Lékařské chemie a Biochemie Redukce výukových hodin (přednášky a cvičení) orientace na tématiku více spjatou s problematikou zubního lékařství Co by měli znát Co sami chtějí vědět Výrazná motivace studentů Zubního lékařství úspěšně zvládnout studium a získat co nejvíce informací z oboru
Co by měli znát Kung Fu Tzu (Konfucius) Co slyším, to zapomenu. Co vidím, si pamatuji. Co si vyzkouším, tomu rozumím. Kung Fu Tzu (Konfucius)
I.ročník – Lékařská chemie Témata přednášek: Úvod do obecné chemie (Chemické rovnováhy, kyseliny, zásady, základy elektrochemie) Struktura a chemické složení zubu. (Anorganické složky zubu, organické složky zubu, biomineralizace, chemické složení slin) Organické sloučeniny v zubním lékařství (Základní struktury, fyzikálně-chemické vlastnosti, biologické účinky vybraných látek a jejich použití; přírodní látky používané v zubním lékařství) Složení a fyzikálně chemické vlastnosti dentálních materiálů: Kovy a jejich slitiny, keramické materiály, zubní porcelány, zubní cementy, zubní sádry, brusné a lešticí materiály Makromolekulární látky, plastické hmoty, vosky a otiskovací hmoty. Skloionomerní cementy, kompomery, kompozitní pryskyřice
I.ročník – Lékařská chemie Praktická cvičení Příklady úloh: Chemické rovnováhy, rovnovážná konstanta, pH. Výpočty pH kyselin, zásad a solí. Měření pH nápojů. Výpočty a měření pH pufrů. Součin rozpustnosti. Příprava hydroxyapatitu a sádrovce. Tuhnutí a rozbor skloionomerního cementu, krystalizace CaSO4.2 H2O při tuhnutí sádry. Rozpustnost hydroxyapatitu v závislosti na pH. Odměrná analýza. Stanovení Ca2+ chelatometricky. Redoxní děje, energetika chemických reakcí. Korozivní test dentálních slitin. Stanovení železa ve slitině spektrofotometricky. Uhlovodíky, alkoholy, fenoly, aminy, karboxylové kyseliny – chemické vlastnosti, reaktivita.
I.ročník – Lékařská chemie Požadované znalosti: - ze střední školy (Rychlokurz chemie, Svatava Dvořáčková) přednášky a praktická cvičení Doporučená literatura: Večerek B., Schneiderka P., Prokeš J.: Lékařská chemie pro stomatology Valentová K.: Chemické vlastnosti dentálních materiálů Valentová K. a kol.: Praktikum lékařské chemie pro obor zubní lékařství
II.ročník – Biochemie Přednášky: I Postavení a perspektivy biochemie v zubním lékařství. Přehled metabolických dějů v organismu. Metabolické děje v buňce. Lokalizace metabolických dějů v organelách. Bioenergetika. Struktura a funkce buněčné membrány. Enzymy, mechanismus enzymové katalýzy. Kofaktory. Aktivita enzymů a její regulace. Přehled buněčného metabolismu sacharidů, jejich metabolismus v dutině ústní. Glukoneogenese, pentosový cyklus, metabolismus glykogenu. Přehled metabolismu lipidů. Metabolismus triacylglycerolů a mastných kyselin. Ketogeneze. Proteolýza, přehled katabolismu aminokyselin, biogenní aminy, tvorba močoviny. Postavení acetylkoenzymu A v metabolismu. Citrátový cyklus, oxidoredukční řetězec, aerobní fosforylace.
II.ročník – Biochemie Přednášky: II Biochemické procesy v trávícím ústrojí (TÚ). Štěpení základních živin, jejich absorpce, mikrobiální flóra TÚ. Vliv diety na kvalitu zubní tkáně. Endokrinní, parakrinní a autokrinní regulace metabolických dějů. Metabolismus cizorodých látek (xenobiotik). Funkce trávícího ústrojí, jater a ledvin. Biochemie pevných tkání. Osteosyntéza, osteolýza, osteoporóza Radikály, oxidační stres. Reaktivní formy kyslíku, oxid dusnatý, antioxidanty. Biochemie dutiny ústní I. Sliny – složení, funkce, diagnostický význam. Mikroflóra, mikrobiální metabolity (proteoglykany, glykoproteiny). Biochemie dutiny ústní II. Biochemie imunitní odpovědi a zánětu.
Praktická cvičení Příklady úloh: Práce s odbornou literaturou, databázemi. Účinné látky v zubní hygieně: Stanovení sanguinarinu v zubních přípravcích. Stanovení fluoridů v zubních přípravcích. Xenobiotika: Stanovení acetylsalicylové kyseliny. Stanovení paracetamolu. Radikálové reakce v organismu, reaktivní sloučeniny kyslíku: Stanovení askorbátu. Biochemie dutiny ústní: Kvalitativní důkaz organických látek ve slinách. Kvalitativní důkaz anorganických látek ve slinách. Demineralizace pevných tkání v ústní dutině. Elektroforéza proteinů slin.
Požadované znalosti: Zveřejněný přesně specifikovaný seznam požadovaných znalostí a dále témata esejí (písemná práce na zadané odborné téma). Téma je předneseno studentem na závěrečném semináři. Doporučená literatura M. Ledvina a kol.: Biochemie pro studující medicíny, I. a II. díl. R.K.Murray, D.K.Cranner, P.A.Mayes, V.W. Rodwell: Harperova biochemie. D. Voet, J. Voetová: Biochemie. E.P. Lazzari: Handbook of Experimental aspects of oral biochemistry S. Dvořáčková a kol.: Praktikum lékařské chemie a biochemie. E. Anzenbacherová a kol. Návody k praktickým cvičením z biochemie pro obor Zubní lékařství (přístupné na intranetu)
(Chtějí vědět víc, než je povinné minimum?) Co sami chtějí vědět (Chtějí vědět víc, než je povinné minimum?) Neformální diskuse se studenty Ano, i z chemie chtějí vědět víc, ale chtějí také mít pocit, že jim to bude k něčemu užitečné
Vypracování samostatné práce studentů na zadané téma – eseje. Požadavky a cíl: Vybrat témata - odborná, zajímavá, aktuální a orientovaná výhradně na problematiku zubního lékařství Naučit studenty vyhledávat informace, pracovat s odbornou literaturou a databázemi Motivace – eseje jsou bodově ohodnoceny, body jsou přičteny jako „bonus“ k hodnocení při zkoušce Přednesení eseje na semináři – s následnou diskusí 5) Otázky z témat esejí jsou součástí písemné zkoušky
Positiva Druhá strana mince Je to správný přístup k tomu, jak studenty zaujmout pro obor? Positiva Výsledky evaluace Diskuse se studenty po zkoušce, diskuse se staršími absolventy Druhá strana mince Velmi časově náročné pro vyučující - výběr témat - individuální přístup ke studentům (pomoc s vyhledáním vhodné literatury) - hodnocení esejí
Výuka předmětů Lékařské chemie a Biochemie v oboru Zubního lékařství na LF UPOL Počet studentů: 65 – 95 (každý rok se počet studentů mění) I. ročník - zimní semestr: 15 hodin přednášek 30 hodin praktických cvičení zakončení: písemná zkouška počet kreditů: 5 II. ročník – zimní semestr: 15 hodin přednášek 45 hodin praktických - letní semestr: 15 hodin přednášek počet kreditů: 7