Chemie a biochemie pro studenty zubního lékařství

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Barbora Dašková 3.ročník
Advertisements

VLIV VNĚJŠÍCH FAKTORŮ   ÚVOD FYZIKÁLNÍ FAKTORY CHEMICKÉ FAKTORY.
Otázky z fyziologie – přednášky
Christina Bočáková 3. ročník
Úvod do studia biochemie
BIOCHEMIE.
Chemie.
INTEGROVANÁ MARKETINGOVÁ KOMUNIKACE prof. PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
Modelování jako prostředek vytváření předmatematických představ
Fakulta stavební Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava 17. listopadu 15, Ostrava – Poruba.
RISKUJ ! Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Metabolismus A. Navigace B. Terminologie E. Sacharidy I. Enzymy
Výuka lékařské chemie pro Zubní lékařství na 1. LF UK v Praze
Látkové složení lidského těla- prvky
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Organické a anorganické sloučeniny lidského těla
Chemie technické lyceum 1. ročník
Výuka češtiny v anglickém programu na LF UP v Olomouci Pavel Kurfürst Centrum pro výuku cizích jazyků Lékařská fakulta Univerzita Palackého v.
Chemik technologických výrob projekt financovaný Úřadem práce.
Chemická stavba buněk Září 2009.
Vlastnosti živých organizmů (Chemické složení)
VÝŽIVA – MÝTY A SKUTEČNOST
Brno, Projekt Q – Ram Popis studijního předmětu B. Tremlová, V. Celer, J. Doubek.
Nutný úvod do histologie
Biochemie Úvod do biochemie.
Specializační vzdělávání v klinické biochemii
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_225.
Lukáš Pánek, Jaroslav Solfronk
Bílkoviny a jejich význam ve výživě člověka
Environmentální chemie I
Metabolismus ba kterií. – Bakterie se složením prvků zásadně neliší od ostatní živé hmoty – Stejně jako buňky rostlinné a živočišné obsahují biogenní.
Metabolismus bakterií
ZKUŠENOSTI S VÝUKOU CHEMIE V PROGRAMU ZUBNÍ LÉKAŘSTVÍ doc. MUDr. A
Cyklus kyseliny citrónové, citrátový cyklus.
Úvod do psychologie PhDr. David Kuneš, Ph.D
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Biochemie, složení živých organismů.
Za akademický rok 2013/2014 Hana Kolářová proděkanka LF UP.
Medicinska fakulteta Ljublana Jan Novák, Nikola Tkáčová Konference OptiMed,
Pokuste se vlastními slovy definovat karboxylové kyseliny: Karboxylové kyseliny jsou organickými kyselinami (zároveň kyslíkatými deriváty, které ve.
Pokuste se o definici proteinů svými vlastními slovy: Bílkoviny jsou organické, polymerní, makromolekulární látky, jejichž základními stavebními jednotkami.
N_MaEk Manažerská ekonomika 12. cvičení Cizoměnové operace (finanční deriváty – forwardy, futures, opce) léto 2014 Skupiny: N_MaEk/R3PH.
Za akademický rok 2011/2012 prof. RNDr. Hana Kolářová, CSc. proděkanka LF UP.
Za akademický rok 2012/2013 prof. RNDr. Hana Kolářová, CSc. proděkanka LF UP.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michal Kapoun. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM Látkový metabolismus.
BIOSTATISTIKA LS 2016 Garant předmětu: Ing. Martina Litschmannová, Ph.D. Přednášející: Ing. Martina Litschmannová, Ph.D. Cvičící: Ing. Martina Litschmannová,
Je celková antioxidační kapacita potravin kritériem jejich biologické hodnoty ? Z. Zloch Ústav hygieny Lékařské fakulty UK, Plzeň.
Chemické složení organizmů. Mezi přírodní (organické) látky patří: cukry (sacharidy) tuky (lipidy) bílkoviny (proteiny) nukleové kyseliny.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuZlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školyMatiční gymnázium Ostrava,Dr.
Integrační trendy při tvorbě multimediálních výukových portálů pro medicínu a zdravotnictví V. Mihál, J. Potomková Lékařská fakulta Univerzity Palackého.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo CZ.1.07/1.1.26/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuZlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školyMatiční gymnázium Ostrava,Dr.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 29 Anotace.
VSTŘEBÁVÁNÍ ŽIVIN A OSTATNÍCH SLOŽEK POTRAVY
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Buňka  organismy Látkové složení.
Chemické rovnice a reakce v praktické výuce chemie
za akademický rok 2015/2016 Hana Kolářová proděkanka LF UP
Moderní metody v ekotoxikologii Bi5596
Z. Zloch Ústav hygieny LF UK v Plzni
Název materiálu: VY_32_INOVACE_04_BUŇKA 1_P1-2
Střední uměleckoprůmyslová škola sklářská, Železný Brod,
Bílkoviny (proteiny).
Studijní obor Fyzioterapie
Sacharidy Lipidy Bílkoviny Nukleové kyseliny Buňka
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-10
Kurz 1FU191 Metodologický seminář
VÁŽENÍ STUDENTI 2. – 5. ROČNÍKU! BUĎTE „IN“!
Transkript prezentace:

Chemie a biochemie pro studenty zubního lékařství Co by měli znát a co sami chtějí vědět Eva Anzenbacherová, Vilím Šimánek Ústav lékařské chemie a biochemie Lékařská fakulta Univerzity Palackého v Olomouci

Co by měli znát Co sami chtějí vědět Výuka předmětů Lékařská chemie a Biochemie   obor Zubní lékařství na LF UPOL Obor Zubní lékařství s novou akreditací = změna náplně pro výuku Lékařské chemie a Biochemie Redukce výukových hodin (přednášky a cvičení)  orientace na tématiku více spjatou s problematikou zubního lékařství Co by měli znát Co sami chtějí vědět Výrazná motivace studentů Zubního lékařství úspěšně zvládnout studium a získat co nejvíce informací z oboru

Co by měli znát Kung Fu Tzu (Konfucius) Co slyším, to zapomenu. Co vidím, si pamatuji. Co si vyzkouším, tomu rozumím. Kung Fu Tzu (Konfucius)

I.ročník – Lékařská chemie Témata přednášek: Úvod do obecné chemie (Chemické rovnováhy, kyseliny, zásady, základy elektrochemie) Struktura a chemické složení zubu. (Anorganické složky zubu, organické složky zubu, biomineralizace, chemické složení slin) Organické sloučeniny v zubním lékařství (Základní struktury, fyzikálně-chemické vlastnosti, biologické účinky vybraných látek a jejich použití; přírodní látky používané v zubním lékařství) Složení a fyzikálně chemické vlastnosti dentálních materiálů: Kovy a jejich slitiny, keramické materiály, zubní porcelány, zubní cementy, zubní sádry, brusné a lešticí materiály Makromolekulární látky, plastické hmoty, vosky a otiskovací hmoty. Skloionomerní cementy, kompomery, kompozitní pryskyřice

I.ročník – Lékařská chemie Praktická cvičení Příklady úloh: Chemické rovnováhy, rovnovážná konstanta, pH. Výpočty pH kyselin, zásad a solí. Měření pH nápojů. Výpočty a měření pH pufrů. Součin rozpustnosti. Příprava hydroxyapatitu a sádrovce. Tuhnutí a rozbor skloionomerního cementu, krystalizace CaSO4.2 H2O při tuhnutí sádry. Rozpustnost hydroxyapatitu v závislosti na pH. Odměrná analýza. Stanovení Ca2+ chelatometricky. Redoxní děje, energetika chemických reakcí. Korozivní test dentálních slitin. Stanovení železa ve slitině spektrofotometricky. Uhlovodíky, alkoholy, fenoly, aminy, karboxylové kyseliny – chemické vlastnosti, reaktivita.

I.ročník – Lékařská chemie Požadované znalosti: - ze střední školy (Rychlokurz chemie, Svatava Dvořáčková) přednášky a praktická cvičení Doporučená literatura: Večerek B., Schneiderka P., Prokeš J.: Lékařská chemie pro stomatology Valentová K.: Chemické vlastnosti dentálních materiálů Valentová K. a kol.: Praktikum lékařské chemie pro obor zubní lékařství

II.ročník – Biochemie Přednášky: I Postavení a perspektivy biochemie v zubním lékařství. Přehled metabolických dějů v organismu. Metabolické děje v buňce. Lokalizace metabolických dějů v organelách. Bioenergetika. Struktura a funkce buněčné membrány. Enzymy, mechanismus enzymové katalýzy. Kofaktory. Aktivita enzymů a její regulace. Přehled buněčného metabolismu sacharidů, jejich metabolismus v dutině ústní. Glukoneogenese, pentosový cyklus, metabolismus glykogenu. Přehled metabolismu lipidů. Metabolismus triacylglycerolů a mastných kyselin. Ketogeneze. Proteolýza, přehled katabolismu aminokyselin, biogenní aminy, tvorba močoviny. Postavení acetylkoenzymu A v metabolismu. Citrátový cyklus, oxidoredukční řetězec, aerobní fosforylace.

II.ročník – Biochemie Přednášky: II Biochemické procesy v trávícím ústrojí (TÚ). Štěpení základních živin, jejich absorpce, mikrobiální flóra TÚ. Vliv diety na kvalitu zubní tkáně. Endokrinní, parakrinní a autokrinní regulace metabolických dějů. Metabolismus cizorodých látek (xenobiotik). Funkce trávícího ústrojí, jater a ledvin. Biochemie pevných tkání. Osteosyntéza, osteolýza, osteoporóza Radikály, oxidační stres. Reaktivní formy kyslíku, oxid dusnatý, antioxidanty. Biochemie dutiny ústní I. Sliny – složení, funkce, diagnostický význam. Mikroflóra, mikrobiální metabolity (proteoglykany, glykoproteiny). Biochemie dutiny ústní II. Biochemie imunitní odpovědi a zánětu.

Praktická cvičení Příklady úloh: Práce s odbornou literaturou, databázemi. Účinné látky v zubní hygieně: Stanovení sanguinarinu v zubních přípravcích. Stanovení fluoridů v zubních přípravcích. Xenobiotika: Stanovení acetylsalicylové kyseliny. Stanovení paracetamolu. Radikálové reakce v organismu, reaktivní sloučeniny kyslíku: Stanovení askorbátu. Biochemie dutiny ústní: Kvalitativní důkaz organických látek ve slinách. Kvalitativní důkaz anorganických látek ve slinách. Demineralizace pevných tkání v ústní dutině. Elektroforéza proteinů slin.

Požadované znalosti: Zveřejněný přesně specifikovaný seznam požadovaných znalostí a dále témata esejí (písemná práce na zadané odborné téma). Téma je předneseno studentem na závěrečném semináři. Doporučená literatura M. Ledvina a kol.: Biochemie pro studující medicíny, I. a II. díl. R.K.Murray, D.K.Cranner, P.A.Mayes, V.W. Rodwell: Harperova biochemie. D. Voet, J. Voetová: Biochemie. E.P. Lazzari: Handbook of Experimental aspects of oral biochemistry S. Dvořáčková a kol.: Praktikum lékařské chemie a biochemie. E. Anzenbacherová a kol. Návody k praktickým cvičením z biochemie pro obor Zubní lékařství (přístupné na intranetu)

(Chtějí vědět víc, než je povinné minimum?)  Co sami chtějí vědět (Chtějí vědět víc, než je povinné minimum?)  Neformální diskuse se studenty Ano, i z chemie chtějí vědět víc, ale chtějí také mít pocit, že jim to bude k něčemu užitečné

Vypracování samostatné práce studentů na zadané téma – eseje. Požadavky a cíl: Vybrat témata - odborná, zajímavá, aktuální a orientovaná výhradně na problematiku zubního lékařství Naučit studenty vyhledávat informace, pracovat s odbornou literaturou a databázemi Motivace – eseje jsou bodově ohodnoceny, body jsou přičteny jako „bonus“ k hodnocení při zkoušce Přednesení eseje na semináři – s následnou diskusí 5) Otázky z témat esejí jsou součástí písemné zkoušky

Positiva Druhá strana mince Je to správný přístup k tomu, jak studenty zaujmout pro obor? Positiva Výsledky evaluace Diskuse se studenty po zkoušce, diskuse se staršími absolventy Druhá strana mince Velmi časově náročné pro vyučující - výběr témat - individuální přístup ke studentům (pomoc s vyhledáním vhodné literatury) - hodnocení esejí

Výuka předmětů Lékařské chemie a Biochemie v oboru Zubního lékařství na LF UPOL Počet studentů: 65 – 95 (každý rok se počet studentů mění) I. ročník - zimní semestr: 15 hodin přednášek 30 hodin praktických cvičení zakončení: písemná zkouška počet kreditů: 5 II. ročník – zimní semestr: 15 hodin přednášek 45 hodin praktických - letní semestr: 15 hodin přednášek počet kreditů: 7