GEOMETRICKÉ MODELOVÁNÍ Seminář 1. 4. 2008 GEOMETRICKÉ MODELOVÁNÍ Filip Roubíček roubicek@math.cas.cz
Provázková geometrie
Výsledná reprezentační forma Provázková geometrie Použitý prostředek Výsledná reprezentační forma Charakteristické aktivity – jakákoliv manipulace s provázkem, jejímž výsledkem je například získání úseček stejné délky, středu úsečky nebo porovnání délek Roubíček, F. Geometrické konstrukce z pohledu různých didaktických prostředí. In Krátká, M. (ed.) Jak učit matematice žáky ve věku 11-15 let (Sborník příspěvků). Plzeň: Vydavatelský servis, 2006, s. 187-195.
Provázková geometrie Sestrojte pouze pomocí provázku a) rovnostranný trojúhelník b) rovnoběžník c) čtverec
Konstrukce pravého úhlu
Geoboard
Geoboard Geoboard je deska většinou s 5x5 kolíky uspořádanými do čtvercové sítě, ve které se modelují mnohoúhelníky pomocí gumiček. Jirotková, D. (2002) Vyžití geoboardu ve vyučování geometrii na prvním stupni ZŠ. In Jirotková, D., Stehlíková, N. Dva dny s didaktikou matematiky 2002. Sborník příspěvků. UK v Praze, PedF, s. 98-102.
Vytvořte geometrické úlohy řešitelné na geoboardu a) pro ZŠ b) pro SŠ
Krabicová geometrie
při řešení polohových úloh, při řešení metrických úloh, Krabicová geometrie Jak lze využít krabice při řešení polohových úloh, při řešení metrických úloh, při zobrazování a modelování? Sýkora, V., Roubíček, F., Přibyl, J. Geometrické modelování jako příležitost k aktivnímu učení. In Podíl učitele matematiky ZŠ na tvorbě ŠVP – Studijní materiály k projektu CZ.04.3.07/3.1.01.1/0137. Praha: JČMF, 2006. [CDROM], 135 stran, 4,65 MB
Polohové úlohy kvádr: stěny, hrany, vrcholy podstavné a boční hrany stěnové a tělesové úhlopříčky vzájemná poloha přímek v prostoru (mimoběžky)
Metrické úlohy délky hran kvádru síť kvádru, obsah podstavy a pláště povrch kvádru objem kvádru
Zobrazování a modelování volné rovnoběžné promítání pravoúhlé promítání sítě kvádru modely hranolů
Pop-up geometrie
Modelujte překládáním a střiháním papíru různé mnohostěny. Pop-up geometrie Modelujte překládáním a střiháním papíru různé mnohostěny. Sýkora, V., Roubíček, F., Přibyl, J. Geometrické modelování jako příležitost k aktivnímu učení. In Podíl učitele matematiky ZŠ na tvorbě ŠVP – Studijní materiály k projektu CZ.04.3.07/3.1.01.1/0137. Praha: JČMF, 2006. [CDROM], 135 stran, 4,65 MB