Místo důchodové reformy v sociálním, ekonomickém a politickém kontextu vývoje země Martin Potůček CESES FSV UK Praha, Česká republika

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Důchodová reforma (úvod do problematiky) Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR.
Advertisements

 Je v ČR organizováno a garantováno státem.  Vychází z Listiny základních práv a svobod, která zaručuje každému občanu právo na sociální zabezpečení.
Reformy v sociální oblasti Změny ve financování sociálních služeb Ing. Ondřej Mátl.
GENERALI TOP TALENT 2007 Návrh koncepce penzijní reformy Jan Krejsa.
Koncepce politiky bydlení v ČR do roku 2020 a sociální bydlení 18. Září 2012.
JE ČESKÝ SOCIÁLNÍ STÁT ROZHAZOVAČNÝ? Prof. Martin Potůček předseda odborné sociální komise ČSSD Seminář k zaměstnanosti, Praha,
Makroekonomie I ( Cvičení 12 – Fiskální politika - shrnutí )
Modelové příjmové situace rodin s malými dětmi při vstupu pečujícího rodiče na trh práce Robert Jahoda VUPSV, v.v.i.
Nástroj změny v místním prostředí
Nezbytná potřeba reformy důchodového systému Jan Kordík.
Dopad daňových reforem na trh bydlení ing. Tomáš Prouza, MBA, ředitel péče o klienty a ombudsman Stavební fórum, Praha, 22. května 2007.
Důchodová reforma ČSSD Principy a cíle Prof. PhDr. Martin Potůček, CSc. MSc.
Co je to rovná daň? Žďár nad Sázavou, Třebíč, Ivo Strejček poslanec Evropského parlamentu ODS.
Kritéria, pilíře, spravedlnost MARTIN POTŮČEK PREZENTACE NA 4. JEDNÁNÍ ODBORNÉ KOMISE PRO DŮCHODOVOU REFORMU PRAHA, MPSV ČR, … a jak dál.
Sociální pojištění Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Sociální zabezpečení a důchodová politika
NÁVRH KONCEPCE PENZIJNÍ REFORMY V ČR Generali TOP Talent 2007 Bc. Martin SVOBODA.
SOCIÁLNÍ POLITIKA STÁTU
Úsporná opatření v působnosti MPSV a daních z příjmů.
Milníky důchodové reformy
Předpokládaný vývoj počtu osob v produktivním a důchodovém věku
Daňová reforma - reformní novela 2013 JUDr. Radim Boháč, Ph.D
Návrh ČSSD na důchodovou reformu Prezentace na stejnojmenné panelové diskusi Prof. PhDr. Martin Potůček, CSc. MSc. Vedoucí odborné Sociální komise.
Měření flexibility trhu práce v ČR pomocí strukturálních indikátorů Jan Pavel MF, oddělení koordinace hospodářských politik.
Vyplatí se (více) pracovat? Jan Pavel MF, oddělení Koordinace hospodářských politik Smilovice – květen 2005.
Martin Potůček CESES FSV UK Praha, Česká republika Kulatý stůl
Učíme se podnikat Registrační číslo: CZ.1.07/1.3.00/
Hodnocení možností penzijních fondů v rámci penzijní reformy Autor práce: Ing. Petr Kupčík Vedoucí práce: doc. Ing. Eva Vávrová, Ph.D. Oponent práce: Ing.
Moderní žena myslí na budoucnost II. Jan Diviš. Bude v ČR důchodová reforma? Demografické okénko Rok 2003 Poválečné ročníky na prahu důchod Dobrá zpráva,
THEME 7 Social Security Welfare State Types of Social Security Systems.
Valná hromada Svazu dopravy - Ekologická daňová reforma v ČR Ekologická daňová reforma (EDR) v ČR JUDr. Jan Dusík, MSc. I. náměstek ministra ředitel.
Protikrizová strategie Jiří Havel. 25. ledna Motto ČSSD: Na krizi nesmí doplácet ti, kteří ji nezavinili!
Jan Škorpík a Martin Štěpánek 3. prosince 2008 Zavedení II. pilíře povinného důchodového systému v ČR, hlavní principy a návrh řešení.
Petr Nečas místopředseda vlády ministr práce a sociálních věcí 27. listopadu 2008 Důchodová reforma.
1 VŠFS KSM MEI Společný rozpočet EU Společný rozpočet EU Osnova: 1. Obecná charakteristika společného rozpočtu EU 2. Příjmy společného rozpočtu.
Důchodová reforma Pavel Rusý 1. Průběžnost vs. Akumulace Ekvivalence vs. Solidarita 2 Základní aspekty zajištění v důchodu Průběžný systém Fondový systém.
Daňová reforma ČR Konference ODS k reformním krokům vlády ČR Vlastimil Tlustý, 3. května 2007 Návrh nového zákona o dani z příjmů.
Právo sociálního zabezpečení J.Kožiak. Předmět úpravy  Pojem Právní odvětví, které upravuje pomoc občanům v tíživé společenské situaci z veřejných zdrojů.
Citlivostní analýza k některým parametrům důchodového systému a migraci.
Stáří jako sociální událost
Veřejné finance a penzijní systémy - klíčová východiska Státem provozovaný penzijní systém ve své stávající podobě je součástí veřejných rozpočtů váhově.
Navrhovaná reformní opatření důchodový systém Ministr práce a sociálních věcí Petr Nečas.
OSVČ – sociální zabezpečení 2014
Důchodový systém v České republice a jeho reforma zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění ve znění pozdějších předpisů.

Jana Leciánová Gymnázium Uherské Hradiště
Novela zákona o důchodovém pojištění (I. etapa důchodové reformy) Technická novela nového zákona o nemocenském pojištění Petr Nečas ministr práce a sociálních.
Druhá fáze reformy veřejných rozpočtů - prorůstové daňové změny - Ministerstvo financí ČR
Jabok, ETF 2010 Michael Martinek.  Sociální ◦ Politika ◦ Práce ◦ Událost ◦ Vyloučení ◦ Zabezpečení  Sociální politika: ◦ Objekt ◦ Subjekt ◦ Nástroj:
PRÁVO SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ Důchodové pojištění JUDr. Petr Čechák, Ph.D.
Sociální zabezpečení Sociální služby
TÉMA 10 VÝDAJE NA SOCIÁLNÍ ZABEZPEČENÍ. Člověk se dostane v životě do nesnází, v nichž potřebuje pomoc a podporu - peněžní, věcnou i jinou POMOC může.
OSVČ – zdravotní pojištění 2014
OSVČ – zdravotní pojištění 2014 Každý občan ČR a cizinec s přechodným či trvalým pobytem v ČR musí být zdravotně pojištěn Zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném.
Sociální pojištění Veřejný systém založený na rozpočtovém, nikoli pojistném principu. SZ a VZP.
Vliv demografického vývoje na důchodový systém v ČR Ing. Lenka Fulínová.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
7. PENZIJNÍ SYSTÉM ČR Základní parametry systému.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
DŮCHODOVÁ REFORMA. 2 Současné hlavní problémy I.pilíře Vnímání systému jako jednozdrojově financovaného (pouze pojistné) OSVČ - platí méně než 30% vyměřovacího.
Financování sociálního zabezpečení Mgr. Oldřich Hájek.
Vysoká škola technická a ekonomická Bakalářská práce Daňové a odvodové zatížení podnikatelů ČR Autor: Radka Přibylová Vedoucí práce : Ing. Marta Hortová.
Autor bakalářské práce:Martin Šíma Vedoucí bakalářské práce:Ing. Marta Hortová Oponent bakalářské práce:Mgr. Hana Bartošová DAŇOVÉ A ODVODOVÉ ZATÍŽENÍ.
Daně a rozpočty (Státní rozpočet, daňová soustava, hospodaření domácnosti, mzda, ZP + SP) Finanční gramotnost pro 9. ročníky 2016 / 2017 Bc. Tomáš Janda.
Soc. událostí….mateřství, rodičovství
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Projekce veřejných příjmů a výdajů v oblasti zdravotnictví
Transkript prezentace:

Místo důchodové reformy v sociálním, ekonomickém a politickém kontextu vývoje země Martin Potůček CESES FSV UK Praha, Česká republika Konference VŠFS a CESES FSV UK „Důchodová reforma – jak dál?“ Praha,

D ů chodová reforma p ř edstavuje pro novou politickou reprezentaci to nejzávažn ě jší strategické rozhodnutí. Témata k diskusi: Kritéria hodnocení důchodové reformy a jejích důsledků – povaha diskursu o ní Politický a správní kontext Ekonomický kontext Sociální kontext – souvislost s rodinnou politikou Citlivá místa realizace důchodové reformy

Kritéria hodnocení důchodové reformy a jejích důsledků Rozpočtová odpovědnost Kvalita života důchodců (v minimální variantě alespoň zábrana jejich propadu do chudoby) Solidarita: ◦ mezigenerační ◦ intragenerační (příjmová) Sociální spravedlnost: ◦ ekonomicky aktivní vs. důchodci ◦ zaměstnanci vs. OSVČ ◦ rodiče vs. bezdětní Ekvivalence (zásluhovost) Odolnost zvoleného řešení v čase N. Barr (2010)

Politický a správní kontext Významem nejzávažnější strategické rozhodnutí, čekající na novou politickou reprezentaci Přizvání odborníků k analýze situace a přípravě podkladů pro politické rozhodnutí (Poradní expertní sbor – PES, leden – květen 2010) Faktické vítězství pravice ve volbách do Poslanecké sněmovny PČR v květnu 2010 Bariéry dosahování širšího politického konsensu dané nízkou úrovní politické kultury Výrok Ústavního soudu, jímž shledal protiústavním ustanovení § 15 zákona č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, zakotvující v nynějších výších tzv. redukční hranice pro stanovení výpočtového základu procentní výměry důchodu, s odložením účinnosti do (Zbývá 15 měsíců!) Panevropský penzijní systém NDC (Holzmann – Palmer 2006)

Ekonomický kontext Globální krize: Pokles ekonomické dynamiky Stále rizikovější trh práce, vysoká a chronická nezaměstnanost Ekonomické zájmy soukromých finančních institucí (včetně penzijních fondů), pokles jejich důvěryhodnosti Rostoucí zadlužení států (včetně ČR)

Zdroje příjmů veřejných rozpočtů Daň ze zisku podniků, která činila ještě v roce %, poklesla až na 19 % v roce 2010, tedy na cca na třetinu toho, co před necelými dvaceti lety. Horní hranice zdanění příjmů fyzických osob, která činila v roce %, poklesla se zavedením rovné daně v roce 2008 nominálně na 15 % (fakticky na necelých 23 %), tedy na polovinu. U osob s příjmem vyšším než je šestinásobek průměrného měsíčního příjmu jde i o faktické 15 % zdanění. Výší složené daňové kvóty ve vztahu k HDP na obyvatele zaostávala ČR v roce 2008 za regresní přímkou vyjadřující tento vztah v rámci zemí EU o cca 2 procentní body. (Data Eurostatu) V rámci protikrizových opatření vlády z roku 2009 přicházejí veřejné rozpočty o další desítky miliard korun ročně. (Příklad: slevy na sociálním pojistném pro zaměstnavatele, odpisy DPH na pořízení nového automobilu pro podnikatele…) 6

Plátci povinného sociálního pojištění – zaměstnanci, zaměstnavatelé, OSVČ Zaměstnanci odvádějí příspěvky podle skutečné výše vyplacené mzdy Zaměstnavatelé odvádějí příspěvky podle výše mzdy svých zaměstnanců: ◦ pokud je ovšem skutečně odvedou (v roce 2006 bylo odvedeno 99,9 %, v roce 2009 už jen 95.9 % proti předpisu pojištění) ◦ pokud nepřesunou své zaměstnance do tzv. Švarc systému Více než 80 % osob samostatně výdělečně činných (OSVČ) volí minimální povolený základ pro odvod příspěvků, takže se po odchodu do důchodu stávají - díky stávajícímu regresivnímu způsobu výpočtu jeho výše - dalšími černými pasažéry systému. Jde o institucionální apendix z doby počátků transformace.

Ekonomický kontext V letech osciloval podíl starobních a pozůstalostních penzí na HDP v pásmu 7,2 až 8,5 %. Jak z hlediska výše tohoto podílu, tak i kvůli malému uplatnění principu ekvivalence máme úsporný a liberální penzijní systém. Podíl veřejných výdajů na sociální a zdravotní služby jako % HDP. Zdroj: Eurostat 8 Položky Celkem Sociální výdaje celkem Starobní a pozůstalostní penze Podpora rodiny Politika zaměstna- nosti Zdravotně postižení Bydlení Péče o zdraví Ostatní EU ,2 25,2 11,7 21,32 7,40,5 ČR ,6 18,0 8 1,70,61,50,66,10,1 Rozdíl -7,6 -7,2 -3,7 -0,3-0,7-0,5-0,7-1,3-0,4

Ekonomické charakteristiky stávajícího penzijního systému Průměrný starobní důchod činil v lednu Kč. Poměr důchodů k hrubé mzdě u nás poklesl za 20 let o více než 10 % a osciluje těsně nad mezinárodně stanovenou minimální úrovní 40 %. Penzistům významně komplikuje život růst nákladů na bydlení, vysoké ceny energií, služeb, zdravotní péče a dalších životních potřeb. „S nivelizovanými důchody se v tržní ekonomice přežívá jen obtížně.“ „České domácnosti jsou ve srovnání se západní Evropou skutečně chudé (…) úspory (nemohou) fungovat jako významný pilíř zabezpečení na penzi.“ (Úspory obyvatelstva… 2010) Celkovou nespokojenost české populace s penzijním systémem dokumentuje až 24. místo země v žebříčku evropských zemí. (Second European Quality of Life Survey Overview 2009) 9

Sociální kontext – souvislost s rodinnou politikou „K nejvýznamnějším změnám v úrovni a struktuře plodnosti by mělo dojít ještě před rokem 2020, zejména s ohledem na skutečnost, že se jedná o reálnou krajní hranici mezi odkladem a definitivním vzdáním se mateřství u generací žen, které se v 90. letech rozhodující měrou podílely na hlubokém poklesu plodnosti a které recentně překročily věkovou hranici třiceti let.“ (Burcin – Kučera 2010) Úhrnná plodnost – prognóza Burcin-Kučera 2003 Burcin-Kučera ,341, ,511,68

Souvislosti důchodové a rodinné politiky černými pasažéry Lidé, kteří jsou klienti povinného sociálního pojištění a nemají děti, jsou na rozdíl od rodičů pečujících o děti černými pasažéry systému PAYG: nenesou náklady ušlých příležitostí z důvodu péče o děti (ztráty výdělku, časové a kariérové omezení profesní kariéry, náklady na děti, které by jinak mohyl směřovat do jejich osobní spotřeby) Vzhledem k delší době zaměstnání a vyšším výdělkům nakonec pobírají i vyšší důchody, které jsou posléze hrazeny z příspěvků těch zaměstnaných dětí, do kterých svůj čas, zdroje a energii kdysi investovali jejich rodiče.

Jednoduchý příklad černého pasažérství Rodič, Syn (Rodiče) a Bezdětný jsou všichni klienty PAYG systému. Syn vydělává 23 tisíc Kč hrubého a platí z něj 28 % na sociální pojištění – 6440 Kč. Rodič i Bezdětný si užívají dvacet let důchodu. Příspěvek Syna se mezi ně rozdělí, každý dostane Kč. Výchova Syna stála Rodiče Kč, které Bezdětný mohl investovat jakkoli jinak do zajištění svého stáří. Pro život v důchodu měl tedy Rodič pro sebe k dispozici Kč, zatímco Bezdětný Kč. Rodič tedy disponoval ve srovnání s Bezdětným jen pouhými 22 % jeho zdrojů. (Volně podle Zborníka 2010, odhad nákladů na výchovu dítěte převzat z Hampla - Bartoše 2009)

Návrhy důchodové reformy z dílny PES v hledáčku zvolených kritérií Rozpočtová odpovědnost Kvalita života důchodců (v minimální variantě alespoň zábrana jejich propadu do chudoby) Solidarita: ◦ mezigenerační ◦ intragenerační (příjmová) Sociální spravedlnost: ◦ ekonomicky aktivní vs. důchodci ◦ zaměstnanci vs. OSVČ ◦ rodiče vs. bezdětní Ekvivalence (zásluhovost) Odolnost zvoleného řešení v čase Příslušné kritérium: Uplatněno plně Uplatněno částečně Uplatněno okrajově Ignorováno

Jak řešit důchodovou a rodinnou politiku v souvislostech? Možná zvýhodnění lidí pečujících o nezaopatřené děti: Dřívější odchod do důchodu (málo účinné) Vyšší (případně i univerzální) dětské přídavky Nižší daň z příjmu Nižší příspěvky do povinného sociálního pojištění Zvýhodněný výpočet výše důchodu Kombinace různých přístupů Jde o hledání sociálně spravedlivějšího řešení; lze očekávat i pozitivní efekt ve zvýšené fertilitě.

Jak zrovnoprávnit postavení zaměstnanců a OSVČ v důchodovém systému? zvyšovat minimální základ pro odvody na sociální pojištění u OSVČ; minimalizovat pracovní smlouvy nezakládající povinnost odvodu příspěvků na sociální pojištění; potlačit Švarc systém včetně důsledné kontroly zaměstnavatelů Úřady práce Výsledkem by byla vyšší účast pojištěnců i vyšší výnosy v prvním pilíři důchodového systému

Citlivá místa realizace důchodové reformy inspirované podkladem PES snížení procentní výměry příspěvků na sociální pojištění a spoléhání se na dodatečný příjem z výnosu obecných daní ponechání širokého prostoru pro masivní uplatňování strategie černého pasažéra ze strany pojištěnců reforma (snížení procentní výměry příspěvků do systému, snížení úrovně jejich zastropování i navrhované zvýšení 10 % výměry DPH) povede k dlouhodobému výraznému rozevírání nůžek mezi nízko- a vysokopříjmovými kategoriemi obyvatelstva reforma nereaguje na výnos Ústavního soudu o protiústavnosti nynějších redukčních hranic výpočtu důchodů. Změny posilující ekvivalenci ovšem budou znamenat zvýšené náklady. Kde najít zdroje s ohledem na ekonomický kontext reformy popsaný výše? nedostatek času na přípravu reformy může vést k její nevyváženosti a neudržitelnosti v čase. Nutnost fázování reformních kroků

Prameny : Barr, N.: Reforming Pensions: Principles and Policy Choices. Acta VŠFS, Vol. 4, 2010, No. 1, pp Burcin, B. – Kučera, T.: Prognóza populačního vývoje České republiky na období 2008–2070. Praha Česká republika v Evropské unii: proměny a inspirace. Sborník příspěvků z konference. Praha, CESES Hampl, O. - Bartoš, F. Analýza nerovného postavení rodin s dětmi a možnosti zmírnění této nerovnosti. Demografie, roč. 51, č. 2, s Holzmann, R. – Palmer, E. et al.: Pension Reform: Issues and prospects for Non- Financial Defined Contribution Schemes. Washington, The World Bank Potůček, M. – Musil, J. - Mašková, M. (eds.): Strategické volby pro českou společnost. Teoretická východiska. Praha, Sociologické nakladatelství Second European Quality of Life Survey Overview. Dublin, European Foundation for the Improvement of Living and Working Conditions p. Úspory obyvatelstva v ČR a v Evropě. Podkladový materiál PES. Praha Vostatek, J.: Vývojové tendence sociálního zabezpečení se zaměřením na Evropu a Česko. Referát na semináři „Výsledky vědecko-výzkumné práce VŠFS na úseku penzijní teorie a politiky.“ Praha, Závěrečná zpráva PES. Praha, červen s. a příl. Zborník, P.: ¨Investing in Children. Diplomová práce. FSV UK, Praha 2010, 139 s.

Děkuji za pozornost!