Úlohy ke shrnutí učiva č.2

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně
Advertisements

Měrná tepelná kapacita procvičení © Petr Špína 2011
Měrná tepelná kapacita látky
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
Název školy: Základní škola Lanškroun, nám. A. Jiráska 140 Autor: Mgr. Jiří Vávra Datum: Název: VY_32_INOVACE_05_F8 Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Výukový materiál.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Karolína Hadrbolcová Materiál: VY_52_INOVACE_PV14.31 Téma: Hustota látek.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Výukový materiál.
Název školy: Základní škola Lanškroun, nám. A. Jiráska 140 Autor: Mgr. Jiří Vávra Datum: Název: VY_32_INOVACE_03_F8 Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Předmět : F y z i k a Ročník : osmý
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
zpracovaný v rámci projektu
Teplo.
FYZIKA 8. ROČNÍK ŠÍŘENÍ TEPLA
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Výukový materiál.
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Tepelné jevy.
V ý u k o v ý m a t e r i á l zpracovaný v rámci projektu Šablona: Sada: Ověření ve výuce: Třída:Datum: Pořadové číslo projektu: VIII.A CZ.1.07/
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
Pokusné určení tepla.
Digitální učební materiál
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Název materiálu: TEPLO – výklad učiva.
Název školy: Základní škola Lanškroun, nám. A. Jiráska 140 Autor: Mgr. Jiří Vávra Datum: Název: VY_32_INOVACE_04_F8 Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Změny skupenství látek Autor:
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Karolína Hadrbolcová Materiál: VY_52_INOVACE_PV14.34 Téma: Teplo Číslo.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Teplo ZŠ Velké Březno.
Číslo: VY_32_INOVACE_22_16 Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček Název: VY_32_INOVACE_13_F8 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Šíření tepla.
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Na jednoduchých pokusech popis a vysvětlení přenosu části své pohybové.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení třetí závislosti tepla. K přímé úměrnosti tepla na hmotnosti.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Kladka pevná a volná Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Zabývá se vedením tepla ve vodě a ve vzduchu. Vysvětlení principu teplovodního.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák odpovídá na otázky řešící pohyb tělesa. Žák zná vzorec pro výpočet.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Prezentace slouží k zopakování naučeného učiva a k naučení nového učiva. Žák si nejprve formou otázek.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Žáci navazují na učivo 6. ročníku o změně skupenství látek. Prohloubení již naučených znalostí. Použití.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Popis tepelného záření, které nevnímáme jenom zrakem, ale i tepelnými.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák pozná podstatu přeměny skupenství kapalného na plynné (vypařování.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k celkovému zopakování učiva o pohybu těles. Žák odpovídá na otázky, řeší úlohy o pohybu tělesa.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Změna teploty těles tepelnou výměnou Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení, kdy těleso má polohovou (potenciální) energii, na čem polohová.
Úlohy ke shrnutí učiva č.2
Čemu jste se ve fyzice naučili- Fyzikální veličiny
Opakování 1 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
NÁZEV ŠKOLY: 2. ZÁKLADNÍ ŠKOLA, RAKOVNÍK, HUSOVO NÁMĚSTÍ 3
Fyzika hrou-opakování II.
Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně
Vlastnosti pevného, kapalného a plynného skupenství
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Hustota-odvozená fyzikální veličina
Tepelná výměna prouděním
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Zákon odrazu světla, Zobrazení na rovinném zrcadle
Úlohy ke shrnutí učiva č.2
Teplo Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_01_32.
Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně
Vlastnosti pevného, kapalného a plynného skupenství
Práce vykonaná pomocí jednoduchých strojů
Teplo VY_32_INOVACE_19_Teplo Autor: Pavlína Čermáková
Výpočet tepla VY_32_INOVACE_20_Výpočet tepla Autor: Pavlína Čermáková
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Měrná tepelná kapacita látky TÉMATICKÝ CELEK:
Rychlost Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Fyzika hrou-opakování II.
Transkript prezentace:

Úlohy ke shrnutí učiva č.2 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika Datum: 12/2011 Název materiálu: VY_32_INOVACE_ FY.8.A.15_Fyzika pro 8. ročník Název: Úlohy ke shrnutí učiva č.2 Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Úlohy ke shrnutí učiva č.2 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k procvičení naučeného učiva. Žák pochopí, že předané teplo závisí na hmotnosti tělesa, na rozdílu teplot i na látce, ze které je těleso. Žák dokáže pomocí Tabulek pro ZŠ určit, kolik tepla musíme dodat 1 kg tělesa, aby se jeho teplota zvýšila o 1 °C. Žáci řeší otázky týkající se tepelné výměny. Žák umí uvést příklady tepelných vodičů a tepelných izolantů.

1) Vypočítejte: Během noci klesla teplota vzduchu v pokoji horské chaty na 17 °C. Vzduch má hustotu 1,28 kg/ m3 a objem místnosti je 35 m3 . Kolik tepla musí vzduchu předat topné těleso, aby teplota v uzavřené místnosti vzrostla na 20 °C?

Řešení úlohy č. 1: V = 35 m3 ρ= 1,28 kg/ m3 t2- t1 = 3 °C Q = ? kJ Nejprve určíme hmotnost vzduchu v místnosti: m= ρ ⋅ V m = 1,28 ⋅ 35 m = 44,8 kg cvzduchu= 1 kJ/kg*°C Q = mc(t2-t1) Q = 44,8⋅1⋅3 Q = 134 kJ Topné těleso musí předat vzduchu v místnosti více než 134 kJ tepla.

2) Vypočítejte: Martinova maminka pekla v troubě maso. Když vyjmula pekáč z trouby, zbylo v něm asi 0,2 kg oleje. Předpokládejme, že olej byl zahřátý na teplotu 220 °C (při které se maso v troubě peklo). Kolik tepla předal olej do svého okolí, než v kuchyni vychladl? Teplota vzduchu v kuchyni je přibližně 20 °C.

Řešení úlohy č. 2: m=0,2 kg colej= 1,98 kJ/kg ⋅°C (t2-t1)=20 °C Q = ? kJ Q = mc(t2-t1) Q = 0,2⋅1,98 ⋅200 Q = 79 kJ Olej předal do svého okolí 79 kJ tepla.

3) Vypočítejte: Určete teplo, které spotřebuje 300 gramů vody na ohřátí o 5°C. Odhadněte, zda teplo, které je potřeba k zahřátí 300 gramů železa také o 5 °C, bude větší, nebo menší. Ověřte výpočtem.

Řešení úlohy č. 3: Voda: Q = mc(t2-t1) Q = 0,3 ⋅ 4,18 ⋅ 5 Q = 6,3 kJ Železo: Měrná tepelná kapacita je zhruba 9 krát menší, proto na ohřátí 300 g železa o 5 °C spotřebujeme méně tepla: Q = 0,3 ⋅ 0,450 ⋅ 5 Q = 0,675 kJ

4) Odpovězte na otázku: Vyjmenuj alespoň tři příklady, kdy v tvém okolí vzrostla vnitřní energie nějakého tělesa přenosem tepla.

Řešení úlohy č. 4: Např. Zahřívání konzervy ponořené v horké vodě. Zahřívání misky se studenou vodou na topení. Zahřívání teploměru v podpaží.

5. Vyberte správnou odpověď: Dvě stejné nádoby obsahují různá množství vody stejné teploty. Nádoby umístíme nad hořící kahan. Ve které nádobě se začne voda dříve vařit? A)V nádobě s menším množstvím vody. B)V nádobě s větším množstvím vody. C)V obou nádobách současně.

6. Odpovězte na otázku: Na nápojích nebo potravinách si obvykle můžeš přečíst informaci o jejich využitelné energii. V čem bývají nejčastěji tyto hodnoty uvedeny?

Řešení úlohy č. 6: Využitelná energie bývá uváděna na obalech potravin v joulech, kilojoulech (kaloriích, kilokaloriích). ☺☺☺

7. Vypočítejte: Teplota vody v mělkém venkovním bazénku se při slunečném počasí zvýšila během dne přibližně o 3 °C. Kolik tepla předalo vodě v bazénku dopadající sluneční záření, je-li její objem 2,5 m3?

Řešení úlohy č. 7: m= 2 500 kg c = 4,18 kJ/kg ⋅°C (t2-t1) = 3 °C Q = ? kJ Q = mc(t2-t1) Q = 2 500 ⋅ 4,18 ⋅ 3 Q = 31 500 kJ = 31,5 MJ Sluneční záření předalo vodě 31,5 MJ tepla.

Vyjmenujte alespoň tři příklady užití tepelných izolantů. 8. Odpovězte na otázku: Vyjmenujte alespoň tři příklady užití tepelných izolantů.

Řešení úlohy č. 8: zateplování domů pěnovým polystyrénem, ucha hrnců, dřevěná či plastová držadla kuchyňských nástrojů, oděvy, srst zvířat, peřiny, koberce, dvojitá okna…

9. Odpovězte na otázku: Z jakých materiálů se nejčastěji zhotovují držadla kuchyňských nástrojů, nářadí a spotřebičů, které se zahřívají na vysokou teplotu? Vyjmenujte alespoň tři takové předměty.

Řešení úlohy č. 9: Materiály na držadla: plasty, korek, dřevo Předměty: naběračka, hrnec, pánev, žehlička

10. Odpovězte na otázku: Proč mají materiály jako molitan, peří, pěnový polystyrén nebo sláma dobré tepelně izolační vlastnosti?

Řešení úlohy č. 10: Všechny uvedené materiály obsahují hodně vzduchu, který je výborným izolantem. ☺☺☺

Použité zdroje: galerie office doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, Fyzika pro 8. ročník základní školy, nakladatelství Prometheus, 2004, ISBN 80-7196-149-3. Karel Rauner, Josef Petřík, Fyzika 8, učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia, nakladatelství Fraus, 2006. www.fraus.cz http://www.thermomur.cz/images/polystyren-ex.jpg [ cit: 2011-12-12]

Metodika prezentace: Žák chápe, že předané teplo závisí na hmotnosti tělesa, rozdílu teplot i na látce, ze které je těleso a umí vypočítat příklady na množství přijatého nebo odevzdaného tepla. Žák odpovídá na otázky z praktického života. Žák umí uvést příklady tepelných vodičů a tepelných izolantů a pochopí, že vedení tepla je jeden z možných způsobů šíření tepla v pevných látkách, kapalinách a plynech. Žáci řeší postupně 10 připravených úkolů.