Evelina Wajtrova REFERÁT listopad 2012

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kdo nás živí Co je to litosféra Co je to zvětrávání
Advertisements

Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P19/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Vnější geologické děje.
Půdy:.
Vznik, složení a význam půd
PŮDA PŮDA PŮDA.
PEDOSFÉRA = půdní obal Země Vznik půdy a její složky
Kvarta A Podle učebnice Ekologický přírodopis
PEDOSFÉRA.
Vznik půd.
Vznik a složení půdy Vznik půdy
PEDOSFÉRA PŮDA NA ZEMI.
Půdní obal ZŠ TGM Rajhrad Mgr. Zdeňka Hohnová Pedosféra.
Půdy jsou všude kolem nás.
Elektronická učebnice - I
Planeta Země – Pedosféra
Pedosféra Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Lesnická geologie a pedologie
PEDOSFÉRA.
VY_52_INOVACE_PŘ.9.29 –PŮDA JAKO ZRCADLO KRAJINY- pracovní list
PŮDA.
Planeta Země – 6. ročník Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Základní škola Frýdek-Místek,
Půdní obal Země, nacházející se na povrchu litosféry.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Vznik půdy - půda pokrývá povrch zemské kůry
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd zaměření VM:6. ročník – Člověk a příroda – Zeměpis – pedosféra autor VM:Ondřej Vojáček.
Pedosféra 1 Igor Dostal.
Pedosféra Filip Bordovský.
Zpracoval: ing. Pavel Králík
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Mgr. Jakub Karásek ZŠ Liberec, Na Výběžku 118, p. o. Vytvořeno: květen 2012 EU peníze školám CZ 1.07./1.4.00/ PEDOSFÉRA – PŮDNÍ OBAL ZEMĚ 6. třída.
PEDOSFÉRA Půdní obal Země
PŮDY.
ZEMĚPIS 8. ročník PŮDY ČR.
PEDOLOGIE A OCHRANA PŮDY
VY_32_INOVACE_10-1-4_Rozvoj klíčových kompetencí v předmětu Pracovní činnosti v ročníku. Rozdělení půd Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li.
PŮDA 10 cm půdy se vytváří 100 let.
Naše půda ZŠ Sokolovská 1 Svitavy.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Pedosféra Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_Inovace_
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV: VY_32_INOVACE_ S 19 TEMA: Pedosféra – půdní obal Země.
= půdní obal Země (z řeckého slova pedon = půda) - na povrchu litosféry - základní podmínka ž ivota na Zemi.
Půda Anotace: Materiál je určen k výuce pracovních činností (pěstitelství) v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi o půdě, jejím vzniku.
Půda (pedologie) Půda tvoří nejsvrchnější vrstvu zemské kůry, je prostoupená vodou,vzduchem a organismy, vzniká v procesu pedogeneze pod vlivem vnějších.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Pedosféra pastviny zemědělská půda sady.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace, Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
PEDOSFÉRA VY_32_INOVACE_23_464
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
PEDOSFÉRA.
Název prezentace (DUMu): Půda
Pedosféra.
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_147_ Půda
PEDOSFÉRA Přírodopis 9. třída Zpracovala: Mgr. Jana Richterová
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_13_Půda
půdy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
VY_32_INOVACE_ZE6-14 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Půdy Podle velikosti částic rozlišujeme půdní druhy:
Sada 3 Rozmanitost přírody ZŠ a MŠ Dešná
Základní škola a Střední škola CREDO, o. p. s. Číslo projektu: CZ. 1
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676
Jak zlepšit – jak změnit – lze vytvořit půdu „novou“?
NEŽIVÁ PŘÍRODA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky a dělením neživé přírody.
VY_52_INOVACE_44_Pedosféra – učební text
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Pedosféra = půda na Zemi
Pedon = půda Hlavní zdroj obživy
Půdy.
KRAJINNÁ SFÉRA Pedosféra. půdní obal Země důležitá pro růst rostlin a fotosyntézu (výroba kyslíku)
Nauka zabývající se půdami = PEDOLOGIE
KRAJINNÁ SFÉRA Pedosféra. půdní obal Země důležitá pro růst rostlin a fotosyntézu (výroba kyslíku)
Půdy.
Transkript prezentace:

Evelina Wajtrova REFERÁT listopad 2012 PŮDA A JEJÍ VZNIK Evelina Wajtrova REFERÁT listopad 2012

CO JE PŮDA? Půda je nejsvrchnější část zemského povrchu.

JAK VZNIKÁ? Půda vzniká zvětráváním hornin a minerálů. Při zvětrávání hornina praská a na povrchu začínají růst rostliny. Tyto rostliny vypouštějí látky, které způsobují další zvětrávání. Na popraskanou půdu působí voda, vzduch, rostliny a živočichové a ty je velmi pomalu přeměňují na půdu.

SLOŽENÍ PŮDY Minerální látky tzv. mateční hornina půdní voda vzduch organické látky – rozdělujeme na dvě skupiny žíjící organismy ( rostliny a živočichové) odumřelé látky – půda je rozloží a vzniká HUMUS.

CO JE TO HUMUS? Humus dodává do půdy minerální látky. Je potřebný pro růst rostlin. Vzniká rozkládáním zbytků rostlin, hub, živočichů a z trusu živočichů. Rychlost rozkladu závisí na teplotě, dešti a bakteriích.

JAKÉ PŮDY ZNÁME ? Půdu rozdělujeme na tři základní druhy, a to podle velikosti zrn minerálů tedy podle toho kolik miniaturních částic obsahují a podle množství humusu. hlinitá písčitá jílovitá

VLASTNOSTI PŮDY Úrodnost půdy – nejdůležitější vlastnost. Závisí na množství minerálních látek, které obsahuje, jak umí zadržet vodu, množství vzduchu a množství humusu, které obsahuje. Úrodnost je také schopnost vytvořit rostlinám podmínky pro jejich růst. Zajišťovat dostatek vody a živin, aby mohli růst. Aby byla půda úrodná, lidé půdu hnojí a obdělávají.

OHROŽENÍ A OCHRANA PŮDY Půdu člověk využívá po tisíce let. V posledních sto letech ji ve velkém měřítku začal upravovat a vylepšovat podle svých potřeb. Tedy zvětšovat pole. COŽ BYLO ŠPATNĚ. Dříve měli lidé malé políčka mezi kterými byli např.stromy. Stromy zadržovali vodu když hodně pršelo. Tím, že lidé začali dělat velká pole, tak při dešti se spláchne vrchní část půdy. Říká se tomu půdní eroze. Nejvíce půdu ohrožuje tedy EROZE.

UKÁZKA PŮDNÍ EROZE

PÍSKOVEC PO ZVĚTRÁVÁNÍ

PÍSKOVEC

CO SI ZAPÍŠETE ? Půda je nejsvrchnější část zemského povrchu. Půda vzniká zvětráváním hornin. Půda se se skládá z : minerálů,vody,vzduchu a organických látek. Půdní druhy: hlinitá, písčitá, jílovitá Důležitá vlastnost půdy je úrodnost. Nejvíce půdu hrožuje půdní eroze.