Doplněk a vedlejší věta doplňková Ročník: 7. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Skladba Téma: Doplněk a vedlejší věta doplňková Jméno autora: Libuše Gondkovská Vytvořeno dne: 25. 8. 2011 Metodický popis, (anotace): Seznámí žáky s novým větným členem a vedlejší větou. VY_32_INOVACE_03-30
Doplněk a vedlejší věta doplňková
podstatné jm. v podmětu nebo předmětu Doplněk (Do) Jana se vrací z tréninku neupravená. Doplněk má dva řídící větné členy. Jaká Jana? Po Př Jak se vrací? sloveso v přísudku podstatné jm. v podmětu nebo předmětu
Doplněk Závisí na dvou řídících členech. Na jménu (nejčastěji v 1. a 4. p.) a na slovese. Vyjadřuje vlastnost podstatného jména za určitého děje. Doplněk může být vyjádřen různými slovními druhy. Rozlišujeme doplněk shodný a neshodný.
Pozorujte, kterým slovním druhem může být doplněk vyjádřen. Jirka odešel rozzlobený. Petra ráda navštěvuje botanickou zahradu. Slyšeli jsme slavíky zpívat. Jmenovali ho ředitelem. Jiřího Suchého známe jako skladatele. Mirek přiběhl první. Rowlingová vynikla jako spisovatelka. Dívka běhala po zahradě bosa. přídavné jméno jmenný tvar příd. jm. infinitiv slovesa podstatné jméno podstatné jméno číslovka podstatné jm. jmenný tvar příd.j
Doplněk shodný, neshodný Jitka přišla promoklá. ( promoklá Jitka) Do shodný Milan se vyučil truhlářem. Do neshodný Přídavné jm. se shoduje s podstatným jménem v rodě, čísle, pádě. 1.p. 7.p. Doplněk se neshoduje v pádě se jménem.
Podtrhni ve větě doplňky a urči, zda jsou shodné, či neshodné. Majitel firmy jmenoval syna vedoucím. Martínek běhal po trávě bosý. Veronika se vrátila z výstavy nadšená. Babička se vrátila z lázní odpočinutá. Katka se vyučila zlatnicí. Pana Koudelku zvolili starostou. Obrátili se na mě jako na odborníka. nesh. sh. sh. sh. nesh. nesh. sh.
Vedlejší věta doplňková Viděl jsem Petra, vystupujícího z tramvaje. Do shodný, rozvitý Viděl jsem Petra, jak vystupuje z tramvaje. VV doplňková Jak jsem viděl Petra? Doplňková věta závisí na podstatném jménu a na slovese z věty řídící (hlavní). Spojky: jak, kterak, aby, že
Utvoř z rozvitého doplňku větu doplňkovou Slyšeli jsme maminku v kuchyni polohlasně zpívat. Slyšeli jsme maminku, jak si v kuchyni polohlasně zpívá. Bára spatřila měsíc mizící za mrakem. Bára spatřila měsíc, jak mizí za mrakem. Viděl srnky vystupovat z lesa. Viděl srnky, jak vystupují z lesa. Zahlédli zmiji vyhřívat se na pařezu. Zahlédli zmiji, jak se vyhřívá na pařezu. Viděl jsem Matěje nastupovat do auta. Viděl jsem Matěje, jak nastupuje do auta. Pozorovali jsme muflony pasoucí se u jezírka. Pozorovali jsme muflony, kterak (jak) se pasou u jezírka.
Rozdíl mezi větou doplňkovou a předmětnou Slyšeli jsme slavíka, jak venku zpívá. Podstatné j. Je ve větě hlavní. 2 vazby Slyšeli jsme, jak slavík venku zpívá. Koho, co jsme slyšeli? VV předmětná
Změň větu doplňkovou na předmětnou. Policista pozoroval mladíka, jak se dobývá do auta. Policista pozoroval, jak se mladík dobývá do auta. Soused slyšel telefon, jak vyzvání v prázdném bytě. Soused slyšel, jak telefon vyzvání v prázdném bytě. Sledovali jsme herce, jak se pohybují na scéně. Sledovali jsme, jak se herci pohybují na scéně. Zahlédla jsem Míšu, jak se vrací z tréninku. Zahlédla jsem, jak se Míša vrací z tréninku. Myslivec zahlédl jezevce, jak mizí v noře. Myslivec zahlédl, jak jezevec mizí v noře.
Změňte větu předmětnou na větu doplňkovou. Sousedi vyslechli, jak si Mirek stěžuje. Sousedi vyslechli Mirka, jak si stěžuje. Poslouchala jsem, jak babička vypravuje pohádky. Poslouchala jsem babičku, jak vypravuje pohádky. Kluci sledovali, jak jde policejní pes po stopě. Kluci sledovali policejního psa, jak jde po stopě. Hráči zaslechli, jak je trenér povzbuzuje. Hráči zaslechli trenéra, jak je povzbuzuje. Policista viděl, jak sprejeři pomalovali dům. Policista viděl sprejery, jak pomalovali dům.
Použité zdroje: HORÁČKOVÁ, Miroslava, et al. Český jazyk pro sedmý ročník ZŠ. Havlíčkův Brod : Alter, 1999. 188 s. ISBN 80-7245-1001-8. HAUSER, Přemysl; STYBLÍK, Vlastimil. Český jazyk : Cvičebnice pro 9.ročník základních škol. Praha : Fortuna, 1996. 102 s. ISBN 80-7168-341-8.