Doplněk a vedlejší věta doplňková

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rozvíjející větné členy
Advertisements

Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Digitální učební materiál
VĚTNÉ ČLENY 6.ROČNÍK 6.ročník.
32_04_25 Podmět Anotace Prezentace: Základní větný člen – podmět, výklad s animacemi Vzdělávací oblast, vzdělávací obor Jazyk a jazyková komunikace, Český.
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Doplněk Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0112 Název sady:
Doplněk komplement.
Vedlejší věta předmětná
Věty vedlejší.
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Vytvořil: Mgr. Renáta Pokorná
PODMĚT Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-25
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Jméno autora:Mgr. Jitka Charvátová Třída/ročník:
P Ř EDM Ě T Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-33 Téma: ČESKÝ JAZYK – SKLADBA- PŘEDMĚT VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-33.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_CESKYJAZYK_08
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Doplněk Český jazyk - 7. ročník.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana Nové.
PŘÍVLASTEK Mgr. Michal Oblouk.
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PhDr. Bohumila Fillová. ANOTACE Výklad – základní skladební dvojice, vyjádření podmětu.
RVČ - předmět, přívlastek, doplněk
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
SYNTAX RISKUJ Autor: Mgr. Monika Dudová
VY_32_INOVACE_03-37 Ročník: 7. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Skladba Téma:
DOPLNĚK Mgr. Michal oblouk.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
Rozvíjející větné členy - opakování -
PŘÍSUDEK Mgr. Michal Oblouk.
V Ě T N É Č L E N Y Základní – podmět,přísudek
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Větné členy.
PŘÍVLASTEK DOPLNĚK Mgr. Michal Oblouk.
Rozvíjející větné členy - opakování -
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Markéta Hanzalová Náprstková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ N13_Přívlastek TEMA: Český.
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3 AUTOR: Mgr. Iveta Vostrá DATUM VYTVOŘENÍ: březen 2013 NÁZEV: VY_32_INOVACE_20_Český jazyk a.
Přívlastek VY_32_INOVACE_03-27 Ročník: Vzdělávací oblast:
Podmětná a přísudková věta
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Jitka Havránková
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Příslovce VY_32_INOVACE_03-15 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Příslovečná určení VY_32_INOVACE_03-25 Ročník:
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_276_ČJ8
Název: VY_12_INOVACE_ČJ_15   Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
Zájmena II VY_32_INOVACE_03-09 Ročník: Vzdělávací oblast:
Slovesa II VY_32_INOVACE_03-12 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Přídavná jména I VY_32_INOVACE_03-06 Ročník: 6. , 7.
Rozvíjející větné členy – 6. ročník
Grafické znázornění souvětí
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Příslovečná určení VY_32_INOVACE_03-26 Ročník:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Základní větné členy - podmět
Přívlastek Rozvíjí podstatné jméno Ptáme se: jaký, který, čí? Je vyjádřen: podst. jménem, příd. jménem, zájmenem, číslovkou, popř. infinitivem.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Rozvíjející větné členy
Jazyk a jazyková komunikace
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Základní větné členy – přísudek
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Transkript prezentace:

Doplněk a vedlejší věta doplňková Ročník:  7. Vzdělávací oblast:  Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh:  Skladba Téma: Doplněk a vedlejší věta doplňková Jméno autora:  Libuše Gondkovská Vytvořeno dne:  25. 8. 2011 Metodický popis, (anotace):  Seznámí žáky s novým větným členem a vedlejší větou. VY_32_INOVACE_03-30

Doplněk a vedlejší věta doplňková

podstatné jm. v podmětu nebo předmětu Doplněk (Do) Jana se vrací z tréninku neupravená. Doplněk má dva řídící větné členy. Jaká Jana? Po Př Jak se vrací? sloveso v přísudku podstatné jm. v podmětu nebo předmětu

Doplněk Závisí na dvou řídících členech. Na jménu (nejčastěji v 1. a 4. p.) a na slovese. Vyjadřuje vlastnost podstatného jména za určitého děje. Doplněk může být vyjádřen různými slovními druhy. Rozlišujeme doplněk shodný a neshodný.

Pozorujte, kterým slovním druhem může být doplněk vyjádřen. Jirka odešel rozzlobený. Petra ráda navštěvuje botanickou zahradu. Slyšeli jsme slavíky zpívat. Jmenovali ho ředitelem. Jiřího Suchého známe jako skladatele. Mirek přiběhl první. Rowlingová vynikla jako spisovatelka. Dívka běhala po zahradě bosa. přídavné jméno jmenný tvar příd. jm. infinitiv slovesa podstatné jméno podstatné jméno číslovka podstatné jm. jmenný tvar příd.j

Doplněk shodný, neshodný Jitka přišla promoklá. ( promoklá Jitka) Do shodný Milan se vyučil truhlářem. Do neshodný Přídavné jm. se shoduje s podstatným jménem v rodě, čísle, pádě. 1.p. 7.p. Doplněk se neshoduje v pádě se jménem.

Podtrhni ve větě doplňky a urči, zda jsou shodné, či neshodné. Majitel firmy jmenoval syna vedoucím. Martínek běhal po trávě bosý. Veronika se vrátila z výstavy nadšená. Babička se vrátila z lázní odpočinutá. Katka se vyučila zlatnicí. Pana Koudelku zvolili starostou. Obrátili se na mě jako na odborníka. nesh. sh. sh. sh. nesh. nesh. sh.

Vedlejší věta doplňková Viděl jsem Petra, vystupujícího z tramvaje. Do shodný, rozvitý Viděl jsem Petra, jak vystupuje z tramvaje. VV doplňková Jak jsem viděl Petra? Doplňková věta závisí na podstatném jménu a na slovese z věty řídící (hlavní). Spojky: jak, kterak, aby, že

Utvoř z rozvitého doplňku větu doplňkovou Slyšeli jsme maminku v kuchyni polohlasně zpívat. Slyšeli jsme maminku, jak si v kuchyni polohlasně zpívá. Bára spatřila měsíc mizící za mrakem. Bára spatřila měsíc, jak mizí za mrakem. Viděl srnky vystupovat z lesa. Viděl srnky, jak vystupují z lesa. Zahlédli zmiji vyhřívat se na pařezu. Zahlédli zmiji, jak se vyhřívá na pařezu. Viděl jsem Matěje nastupovat do auta. Viděl jsem Matěje, jak nastupuje do auta. Pozorovali jsme muflony pasoucí se u jezírka. Pozorovali jsme muflony, kterak (jak) se pasou u jezírka.

Rozdíl mezi větou doplňkovou a předmětnou Slyšeli jsme slavíka, jak venku zpívá. Podstatné j. Je ve větě hlavní. 2 vazby Slyšeli jsme, jak slavík venku zpívá. Koho, co jsme slyšeli? VV předmětná

Změň větu doplňkovou na předmětnou. Policista pozoroval mladíka, jak se dobývá do auta. Policista pozoroval, jak se mladík dobývá do auta. Soused slyšel telefon, jak vyzvání v prázdném bytě. Soused slyšel, jak telefon vyzvání v prázdném bytě. Sledovali jsme herce, jak se pohybují na scéně. Sledovali jsme, jak se herci pohybují na scéně. Zahlédla jsem Míšu, jak se vrací z tréninku. Zahlédla jsem, jak se Míša vrací z tréninku. Myslivec zahlédl jezevce, jak mizí v noře. Myslivec zahlédl, jak jezevec mizí v noře.

Změňte větu předmětnou na větu doplňkovou. Sousedi vyslechli, jak si Mirek stěžuje. Sousedi vyslechli Mirka, jak si stěžuje. Poslouchala jsem, jak babička vypravuje pohádky. Poslouchala jsem babičku, jak vypravuje pohádky. Kluci sledovali, jak jde policejní pes po stopě. Kluci sledovali policejního psa, jak jde po stopě. Hráči zaslechli, jak je trenér povzbuzuje. Hráči zaslechli trenéra, jak je povzbuzuje. Policista viděl, jak sprejeři pomalovali dům. Policista viděl sprejery, jak pomalovali dům.

Použité zdroje: HORÁČKOVÁ, Miroslava, et al. Český jazyk pro sedmý ročník ZŠ. Havlíčkův Brod : Alter, 1999. 188 s. ISBN 80-7245-1001-8. HAUSER, Přemysl; STYBLÍK, Vlastimil. Český jazyk : Cvičebnice pro 9.ročník základních škol. Praha : Fortuna, 1996. 102 s. ISBN 80-7168-341-8.