Dítě v osobnostním pojetí Z.Helus Sandra Jirušková 2.PMP

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Dítě v dnešním světě - obrat k dítěti v pedagogice
VOLNÝ ČAS TRÁVENÍ VOLNÉHO ČASU PATŘÍ MEZI ZÁKLADNÍ PSYCHOLOGICKÉ POTŘEBY KAŽDÉHO ČLOVĚKA.
Identita dětí v náhradní rodinné péči
PSYCHICKÉ JEVY.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Vymezení, funkce, zdroje
Přednáška Psychologie I. Povinnost k sobě. Stabilní vůdce = stabilní děti i oddíl Naší životním cílem by měla být práce na své osobnosti Snaha o sebezdokonalování.
Emoce (city).
Rysy osobnosti = povahová vlastnost, která se projevuje určitým způsobem jednání, chování, prožívání. Je příznačný pro určitého člověka (odlišuje ho od.
OSOBNOST.
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
TRANSAKČNÍ ANALÝZA.
Anotace: Výklad spojený s diskusí JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_20_OSZV_ON Ročník: I. Vzdělávací.
Motivační témata a životní příběhy
Rozdíly mezi osobnostmi
Motivační témata a životní příběhy
PSYCHOLOGIE LIDSKÉHO VÝVOJE
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Sebeuvědomění a sebekontrola
Psychologie II Sociální psychologie
Pedagogicko-etická podstata morální kreativizace osobnosti
Zpracovala: Simona Hyková
Mladší dospělost SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Teorie motivace Adéla Furiková.
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Teorie vzdělávání dospělých
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Předškolní vzdělávání v Evropských školách PhDr. Dana Musilová Inspektorka pro předškolní a primární cyklus Evropských škol
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Modely mentální retardace
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-M O s o b n o s t Mgr. Marie Mikulcová.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
Dětství, puberta, dospělost Prezentaci vytvořil Jiří Nezbeda.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U O s o b n o s t Mgr. Marie Mikulcová.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
MIROSLAV PROCHÁZKA Výchova a komunikace v rámci rodiny a školy, stresu a napětí.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Vojtěch Smejkal, Mikuláš Radouš.
Občanská výchova – 7. ročník, Člověk a jeho osobnost
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Zátěž a rizika povolání a optimismus učitele
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Teorie vzdělávání dospělých
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
ZÁKLADY SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE
Komunikace učitele se žáky
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Temperament, charakter, motivace
Náročné životní situace
Rodičovství biologické a pěstounské
Předsudky a stereotypy
Transkript prezentace:

Dítě v osobnostním pojetí Z.Helus Sandra Jirušková 2.PMP

Osobnostní zřetele v přístupu k dítěti

Zřetel k celistvosti – osobnost jako celek Za základní jednotky považujeme vlastnosti a rysy Vlastnosti osobnosti – vyznačují se stálostí , ovlivňují reakce a projevy jednice, můžeme předvídat chování a jednání jednice Rysy osobnosti - na rozdíl od vlastností nemají obecnou platnost a jsou spíše vázány na specifické situace každý člověk má řadu konkrétních vlastností, rysů, které ukazují jeho osobnost a jedinečnost Ve vztahu ke konkrétním jedincům odlišujeme jeho vlastnosti( G.W.Allport): KARDINÁLNÍ - jedince při každé jeho činnosti,kterou vykonavá CENTRÁLNÍ - jsou časově omezené, uplatňujeme je např.ve vztazích SEKUNDÁRNÍ - projevuje se zřídka,ve výjmečných situacích

Charakter Jsou to vlastnosti související s morálkou a chováním. Utáří se také samotnou aktivitou jedince. Piaget: 1) Heteronomní morálka - je plná příkazů a autority 2) Autonomní morálka - dítě postupem věku zjištuje, že pravidla mají své výjimky a přizpůsobují se situaci Schopnost - vlastnosti, které jedinci umožňují vykonávat dané činnosti - nárůstový (inkrementální) pohled – vychází z toho, že různé faktory a aktivity jedince mohou ovlivňovat růst nebo pokles inteligence (schopnosti) během života Gardnerova a Sternbergova teorie inteligence představuje svou koncepci mnohočetné inteligence - zde tvrdí, že tyto inteligence jsou na sobě nezávislé a fungují odděleně, jde o inteligenci jazykovou, hudební, logicko-matematickou, prostorovou, tělesně-pohybovou, personální a) Zjišťování intelektových profilů – odhaluje orientaci osobnosti, oblasti optimálních předpokladů rozvoje spojenou s motivací b) Vzdělávání inteligencí – nemusí jít o zvládání obsahu, ale o zvládání obsahu jako prostředku rozvoje Triarchická teorie inteligence a) Analýza složek, komponent vlastního inteligenčního jednání – zde jde o roli plánování a rozhodování , hledání cesty k něčemu…(př. Jaks e učit…) b) Využívání předchozích zkušeností – pomáhá při řešení situací, které jedinec už zná, použije řešení z předchozí situace, kterou tím řešením zdárně vyřešil c) Reflexe kontextu – jde o okolnosti, ve kterých je problém řešen (mezilidské vztahy, prostředí, vybavení,…)

Temperament Vztahuje se k chování, prožívání a projevování jedince. Každý druh temperamentu má své výhody i nevýhody. Rozlišujeme: Choleriky – snadno se silně vzruší, jsou netrpěliví, emoce těžko zvládají Flegmatiky – jsou zdrženliví, samotářští, citově snadno vzrušitelní Sangviniky – vzrušení jsou přelétavá, optimisté Melancholiky – silné a hluboké prožívání emocí, laděnost ke smutku U dětí S.Chesse a A.G.Briche rozdělili tyto typy: Typ snadno vychovávatelného dítěte - pozitivně ladělé dítě, rychlá přizpůsobivost, usínání bez obtíží, asi 40% Typ obtížně vychovávatelného dítěte - záporně citově naladěno, pomalé přizpůsobování, asi 10% Typ pomalého dítěte - apatické dítě, pravidelné biorytmy, mrzuté,asi 15%

Má každý jednotlivec svůj typ temperamentu po celý život Má každý jednotlivec svůj typ temperamentu po celý život? Nebo se to může i časem měnit?

Zřetel k zaměřenosti – osobnost jako cílesměrné usilování

Potřeby - dítě se během svého osobního vývoje a rozvoje odlučuje od potřeb nižších, tedy elemantárních - potřeby vyšší rozvíjí dál potřeby nižší, ty můžeme dále nazvat jako deficitní (nedostatkové) = například jídlo nebo sexuální touha, když máme těchto věcí nedostatek uspokojíme je, ale za určitou dobu se jejich nedostatek projeví znovu, tedy projeví se potřeba jíst nebo sexuálně žít - potřebách vyšších však můžeme říct, že jsou rozvojové = neobjevují se sice rytmicky, ale posouvají jedince dál a rozvíjí ho - problematikou potřeb se zabýval A.Maslow - uvedl pohyb potřeb od fyzických, přes potřeby pocitu bezpečí,lásky,sebeúcty, seberozvoje, až k potřebám poznávání a ovládání

Zájmy Tímto termínem chápeme aktivitu jedince,která je opakovaná, soustavná a rozvíjejcí. Jakýkoliv zájem integruje: Poznávací zaměřenost – dítě o dané věci sbírá informace, čte literaturu Sociální zaměřenost – dítě vstupuje do kroužků, nachází ostatní osoby se stejným zájmem Praktickou zaměřenost – dítě dělá činnosti,které k danému zájmu patří Hodnotovou zaměřenost – kvůli svému zájmu si dokáže odepřít některou ze součástí jeho života jako např. fotbalový zápas Zaměřenost životního stylu – jedinec svůj život podřizuje svému zájmu  

Perspektivní orientace Souvisí s tím, že náš život je spjatý s budoucností. Budoucnost je ohlašuje jako: - otevřený horizont – jde o jedince,kteří kladně přežijí i nejhorší životní situace, jsou to optimisté - uzavírající se horizont – lidé, kteří jsou zklamáni a negativně ovlivněni věci,které se jim stali - horizont vyvolávající úzkost a strach – naše budoucnost nás traumatizuje a jedinec se snaží utéct před fantazií a vzpomínkami

Zřetel k mezilidským vztahům – osobnost jako sounáležitost

Sociální interakce a komunikace Sociální interakci chápeme jako reakci lidí na druhého člověka (mimika, gesta,…). Komunikace je o sdělování informací pomocí řečí. V komunikaci se objevují různé jevy jako například komunikační BLUDNÝ KRUH = je to sestupná komunikační spirála, kdy v průběhu hovoru jeden podněcuje druhého ke komunikaci

Druhy komunikace 1. Podle prostředků – verbální - neverbální - tady je pro dítě nebezpečný mechanismus dvojí vazby - mechanismus dvojí vazby znamená, že člověk se tváří jinak než verbálně působí 2. Podle vyváženosti podílu zúčastněných osob – komunikace symetrická (komunikace je vyvážená) - komunikace asymetrická ( při komunikaci je jedna strana ve výhoně a druhá znevýhodněná)   3. Podle sladění zájmů mezi účastníky - komunikace harmonická – dochází k souladu zájmům,vycházejí si vstříc - komunikace konfiskní – objevuje se disharmonie, nesoulad zájmu 4. Podle určujícího stylu - soutěživá – jde o předhánění „kdo z koho“ - spolupracující – společně komunikují, podporují se

Jaké zkušenosti s komunikací s profesory vy? Pozitivní ? Negativní? Působení komunikace na osobnost dítěte Komunikace mezi učitelem a dítětem je velmi důležitá a ovlivňuje i jeho psychiku. Co se týče zkouškové trémy, není vrozená, ale je naučená díky předchozím hovorům s profesorem během zkoušení. Nejčastěji se tento strach projevuje fyzickými projevy jako například pocením dlaní, svíráním žaludku, třesem rukou nebo bolestí hlavy. Komunikace je důležitá, protože utváří vlastnosti osobnosti a ovlivňuje budoucí reagování a jednání. Jaké zkušenosti s komunikací s profesory vy? Pozitivní ? Negativní?

Syndrom naučené bezmocnosti: dítě „trojkař“ se rozhodne změnit své dosavadní známky a naučí se na zkoušenou látku, při zkoušení ví vše,ale protože učitelka není u daného žáka zvyklá na to, že látku umí, snaží se ho nachytat a neustále si chce ověřovat,zda to není jen náhoda, až ho nakonec opravdu nachytá Syndrom neúspěšného dítěte: - takové dítě bere neúspěch jako svoji vlastnost - je způsoben jeho okolím ( škola,rodina), které zdůrazňuje jeho nedostatky a neúspěchy - takový žák se projevuje: Má vůči škole a rodině negativní postoje Snaží se své neúspěchy kompenzovat jinde (parta) Nesnaží se v jakékoliv činnosti = podle něj to nemá smysl Nevěří svým schopnostem  

Zřetel k pohlaví – osobnost muž/žena

V čem bývají ženy znevýhodněné? Bývají znevýhodněni i muži? V čem? Osobnost muže a ženy - každý z nás je žena nebo muž - znevýhodněné bývá jen jedno pohlaví a to - ženy V čem bývají ženy znevýhodněné? Bývají znevýhodněni i muži? V čem? Co to je pohlaví? Můžeme tak definovat anatomicko-fyziologické rozdíly, rozdíl v hormonálním rozložení a rozdíly ve vnějších i vnitřních orgánech.

Gender – co to znamená? Vzniká působením kulturně-sociálních jevů a ukazuje nám, co z daného člověka vyroste. Existují 4 způsoby, kterými jsou děti utvářeny do svého budoucího života: Formování či manipulace – (1-5 let) to, co rodič říká svému dítěti, pak dítě bere jako fakt a věří tomu Systematické zaměřování pozornosti – jde o zaměřování dítěte na dané věci, směruje se jeho zájem na daný typ věcí a zájmů Verbální pojmenování – nazývání jako“hodná holka“ ujasňuje o jaké pohlaví jde a to určuje i rozdíly například v oblékání nebo toaletách Aktivizace – děti se aktivně zapojují do činností a prací, také podle pohlaví  

Zřetel k autoedukaci – osobnost jako vláda nad sebou samým

Dítě jako objekt manipulace - dítě je velmi tvárná osobnost a je jen na dospělých kam dětskou osobnost posunou - škola má působit jako edukační továrna a tvarovat dítě - dítě je učeno a samo o tom bud ví nebo ne - důležité také je, aby ten, kdo vychovává měl výchovný cíl = musí vědět, čeho chce dosáhnout - problém bývá v pasivitě žáka - učitel by ho měl vést k aktivnímu prožitkovému učení - další problém je špatná interakce mezi rodiči, učitelem a dítětem, pokud tyto postavy nejsou propojeny a nespolupracují edukace je nižší

Prohřešky školy - nedocenění významu žákova prožívání školních událostí a jeho důsledků - až jedna třetina žáků má ze školy pocit úzkosti - vytváří se bariéra mezi žákem a učitelem - objevují se špatné školní výsledky Syndrom neúspěšné osobnosti - žák prožívá opakované neúspěchy a je v tom verbálně utvrzováno Nevyváženost interakce mezi žákem a učitelem - brání v rozvoji studia i komunikace Netolerance vůči odchylkám - učitel nepřímá odlišnost například v nadání nebo dominanci pravé nebo levé mozkové hemisféry - bere je jako rušivé nebo drzé

Stadia vývoje osobonsti dítěte

Stadium pubescence - neboli raná adolescence nebo střední školní věk - pubes = lat.chmýří - projevy zrání, vnější i vnitřní vývoj 5 oblastí: Přijetí vlastního těla – v tomto období se výrazně mění tělesné znaky i psychika dítěte, mění se váha a celkový vzhled, objevují se nové pocity a touhy Sebeuvědomění svého pohlaví a náklonnost k opačnému pohlaví –všímání si vlastního pohlaví začíná už v batolecím věku, dítě sexuálně dozrává a všímá si opačného pohlaví Přijetí svého sociálního postavení – zde je důležité přizpůsobení se kamarádům a jejich společným zájmům, ujasňuje si vlastní zodpovědnost a existenci v partě, řeší konflikty s kamarády Počátky životních plánů – dítě hledá otázky na odpovědi a opravdu přemýšlí, co ho čeká v budoucnu a čím se bude opravdu živit, toto souvisí s hledáním vlastní identity Změny ve vztahu k rodičům – rodina už na dítě nepůsobí tak, jako když dítě bylo malé, je třeba vztahy v rodině utužovat a prohlubovat  

Stadium adolescence - poslední období, které předchází dospělosti 4 pohledy na adolescenci: Rozvoj civilizace a kulturního významu – v posledních letech se tento vývoj zrychluje, jinými slovy můžeme říci, že sexuální vývoj se u dívek i chlapců objevuje čím dál častěji už před desátým rokem života Problémy doprovázející pubescenci a přecházejí do adolescence – pokud bylo období pubescence dobře zvládnuté, v adolescenci se zrání v klidu dokončí, v tomto období se zaceluje osobnost a proto je zde riziko úniku do jiných světů jako například drogy nebo alkohol Starost o budoucnost – přemýšlení o budoucnosti nám pomůže s výběrem dalšího studia na střední škole, vyhledává si informace a uvažuje o nich, spolupracuje s rodiči a ti mu radí a doporučují mu správnou cestu Osobní identita a životní role – osobní identita dítěti ukazuje sám sebe, pomáhá dítěti v jeho budoucnosti

Sebevraždy dětí a adolescentů podle motivu… ….. 2002-2005….

Graf věkové struktury bezdomovců v ČR (2004)

Hodnotová orientace a životní postoje současných adolescentů…

Identita se projevuje: - v dalším utváření vztahů a vymanění se z rodiny - při hledání partnera - v oblasti společenských akcí a názorů v hledání vlastního životního stylu Objevování a respektování mezilidských vztahů – v tomto období začínají se sexuálním životem a upevňuje se jeho chování vůči druhému pohlaví