ÚVOD DO STUDIA LITERATURY

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zpracovala Mgr.Jindra Chejnová,
Advertisements

FORMÁLNÍ VÝSTAVBA VERŠE Mgr. Michal Oblouk
umělecký styl a jeho charakteristika
Obecné poučení o literatuře
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Název projektu: Moderní škola
Základy literární teorie
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
Rozbor uměleckého textu
 „EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Literární druhy a žánry
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.06 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici literárních pojmů, které jsou vysvětleny na příkladech. Vzdělávací oblast: český.
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA
Literární teorie Pro 8.ročník.
Básnické tropy a figury
Struktura literárního díla
Český jazyk Mgr. Milan Šimek
Poezie z řeckého poiésis – tvorba
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_035_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
Vypravování VY_32_INOVACE_ČJ-S 8.,9.11
Na stránce č. 4 jsou otázky testu. Na dalších stránkách
Obecné poučení o literatuře
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace
teze otázek ke státnicím v NMgr. studiu
CHARATKTERISTIKA UMĚLECKÉHO TEXTU
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Literární pojmy 2 Český jazyk 6. ročník ZŠ
LYRICKO – EPICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Žánry literatury 1) Lyrika - slovo řeckého původu - popisuje spisovatelovy prožitky, - popisuje spisovatelovy prožitky, pocity, dojmy a myšlenky pocity,
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Základní literární pojmy opakování.
BÁSNICKÁ POJMENOVÁNÍ 1 TROPY
BÁSNICKÁ POJMENOVÁNÍ 1 TROPY
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA VRSTVA TEMATICKÁ A MYŠLENKOVÁ Mgr. Michal Oblouk.
TEORETICKÁ ČÁST VYPRAVOVÁNÍ. Vypravování – útvar slohového postupu vyprávěcího Využití  v umělecké literatuře – základ epických děl (povídek, románů,
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
LITERÁRNÍ DRUHY LYRIKA – LYRICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Opakujeme literární druhy a žánry Návod Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Zámostná. Dostupné z Metodického portálu.
Literární druhy a žánry Literární druhy a žánryOB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
Literární žánry V této prezentaci se dozvíte, co je hlediskem pro dělení literatury na žánry, jak se dělí a podle čeho jednotlivé žánry poznáme.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám.
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy Zvolenovská 537, Hluboká.
Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy Zvolenovská 537, Hluboká nad Vltavou Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Obrazná pojmenování Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Duben 2012 Výukový materiál je určen pro ž áky 7. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1,4_44
Základní jazykové prostředky výstavby uměleckých textů
Literární pojmy Literatura.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Subjektivně zabarvený popis - líčení
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
STYLISTICKÁ TERMINOLOGIE
VY_12_INOVACE_C7.12 Autor: Mgr. Nováková Jana
VY_12_INOVACE_Tru_I_28 Název Rozlišení poezie a prózy
FORMÁLNÍ VÝSTAVBA VERŠE Mgr. Michal Oblouk
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
SUBJEKTIVNĚ ZABARVENÝ POPIS
SUBJEKTIVNĚ ZABARVENÝ POPIS
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organ.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
LITERÁRNÍ DRUHY A ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Český jazyk Mgr. Milan Šimek
Tematická a kompoziční složka literárního díla
Struktura literárního díla
Opakujeme základní pojmy
VOŠ A SPŠ ŠUMPERK V PROJEKTU MOV
Transkript prezentace:

ÚVOD DO STUDIA LITERATURY

Základní pojmy umění – způsob subjektivního zachycení skutečnosti literatura – vše, co bylo napsáno beletrie (= krásná literatura) – umělecké texty odborná literatura – funkce: naučná

Struktura literárního díla Tématika Kompozice Jazyk

I) Tématika námět – nejzákladnější, obecné téma – např. hlavní postava motiv - nejdrobnější děj – co se v díle odehrává

II) Kompozice chronologická kompozice retrospektivní kompozice paralelní kompozice rámcová kompozice

III) Jazyk funkce jazyka: sdělná, estetická základ: spisovný jazyk nespisovné prostředky – obecná čeština, nářečí, expresiva obrazná pojmenování

III) Jazyk Umělecké prostředky epiteton = básnický přívlastek lhavá beznaděj, rozvodněný čas metafora – nepřímé pojmenování, přenesení významu na základně vnější podobnosti (barva, ...) moře světel, rubíny květů, perly rosy

III) Jazyk Umělecké prostředky personifikace – zosobnění potok zpívá, stromy šeptají přirovnání večer byl tíživý a smutný jako voda synestezie – záměna počitků různých smyslů ticho černé jako tvé vlasy oxymorón – spojení slov protichůdného významu zbortěné harfy tón

III) Jazyk Umělecké prostředky metonymie – obrazné pojmenování na základně vnitřní souvislosti - např. soused vyhořel, četl Čapka perifráze – opis Japonsko = země vycházejícího slunce hyperbola – nadsázka už jsem ti to milionkrát říkal eufemismus – zjemnění opustil nás, odešel = zemřel ironie, sarkasmus

III) Jazyk Umělecké prostředky eufonie – libozvuk kakofonie – nelibozvuk krmí krví krky horských kondorů apostrofa – oslovení nepřítomné osoby nebo neživého předmětu

III) Jazyk autorská řeč řeč postav er-forma: vypravováno ve 3.osobě singuláru ich-forma: vypravováno v 1.osobě singuláru řeč postav dialog monolog

Poezie

Poezie základní jednotka: verš několik veršů: sloka zvuková shoda veršů: rým

Rytmus trochej Svatý Jene z Nepomuku drž nad námi svoji ruku. daktyl Domove, domove, sladký a jediný. daktylotrochej jamb Byl pozdní večer první máj

Rým zvuková shoda konců slov na konci veršů typy rýmu: abab – střídavý aabb – sdružený abba – obkročný aaaa – tirádový

LITERÁRNÍ DRUHY

Literární druhy lyrika – líčení pocitů, dojmů, nálady epika – obsahuje děj, zápletku, pointu drama – předvádí děj

LITERÁRNÍ ŽÁNRY

Literární žánry Epické Lyrické Lyricko-epické Dramatické

Epické žánry anekdota bajka pověst pohádka povídka novela román epos

Lyrické žánry píseň elegie = žalozpěv óda, hymnus

Lyricko-epické žánry balada romance

Dramatické žánry tragédie komedie tragikomedie – hořká komedie muzikál

NEJSTARŠÍ SLOVESNÉ PROJEVY

Nejstarší slovesné projevy ústní slovesnost zaklínadla, zaříkadla pranostiky (Svatá Anna – chladna z rána) přísloví

VÝVOJ PÍSMA

Vývoj písma předmětové písmo – malby na stěně, různý výklad hláskové písmo – znaky označují zvuky Mezopotámie – klínové písmo, asi 2000 znaků Egypťané – hieroglyfy; papyrus Féničané – první abeceda (22 znaků), souhláskové písmo Řekové – alfabeta = řecká abeceda Římané – latinka

Klínové písmo

Hieroglyfy

Alfabeta