Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
4. RELATIVNOST SOUČASNOSTI
Advertisements

Směrnicový a úsekový tvar přímky
Analytická geometrie II.
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
 př. 4 výsledek postup řešení Zjistěte, zda jsou vektory a, b, c lineárně závislé. a=(1;2;3), b=(3;0;1), c=(-1;4;5)
STEREOMETRIE polohové vlastnosti - incidence
Analytická geometrie pro gymnázia
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Polohové úlohy 1 Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.
Vzájemná poloha přímek daných obecnou rovnicí
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Nerovnice s neznámou pod odmocninou
Vzájemná poloha přímek daných parametrickým vyjádřením
Kvadratická nerovnice Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.
Soustava tří rovnic o třech neznámých
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Soustava lineárních nerovnic
Nerovnice v podílovém tvaru
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Rovnice v součinovém a podílovém tvaru
Parametrické vyjádření přímky v prostoru
Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice
Bod, přímka, rovina, prostor
Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice
Nerovnice v součinovém tvaru
Ekvivalentní úpravy rovnic
Nerovnice s absolutní hodnotou
Rovnice s absolutní hodnotou
Vztahy mezi kořeny a koeficienty kvadratické rovnice
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
8. Parametrické vyjádření a obecná rovnice přímky a roviny
Polohové úlohy 2 Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Soustava dvou rovnic o dvou neznámých – dosazovací metoda
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Operace s vektory Autor: RNDr. Jiří Kocourek.
Kvadratická rovnice 1 Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.
Vektor Autor: Mgr. Eva Hubáčková Použití: odvození a procvičení pojmu vektor Datum vypracování: Datum pilotáže:.2013 Anotace: Interaktivní prezentace.
Soustava lineární a kvadratické rovnice
Kvadratická rovnice 2 Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.
Parametrické vyjádření přímky v rovině
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Soustava dvou rovnic o dvou neznámých – sčítací metoda
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Rovnice s neznámou pod odmocninou
Repetitorium z matematiky Podzim 2012 Ivana Medková
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní vztahy mezi body, přímkami a rovinami
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Mgr. Petra Toboříková, Ph.D. VOŠZ a SZŠ Hradec Králové, Komenského 234
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
1 Lineární (vektorová) algebra
Parametrické vyjádření roviny
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Upravila R.Baštářová.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
ANALYTICKÁ GEOMETRIE Analytická geometrie je část geometrie, která v euklidovské geometrii zkoumá geometrické útvary pomocí algebraických a analytických.
Transkript prezentace:

Mgr. Martin Krajíc 2.3.2014 matematika 3.ročník analytická geometrie Název projektu: Moderní škola Operace s vektory 3 Mgr. Martin Krajíc   2.3.2014 matematika 3.ročník analytická geometrie Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková organizace Nad Špejcharem 574, 513 01 Semily, Česká republika Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0047

Operace s vektory - součin rozlišujeme tři druhy součinu dvou vektorů: skalární součin vektorový součin smíšený součin

Operace s vektory – vektorový součin !! výsledkem vektorového součinu dvou vektorů je vektor !! označujeme u x v na rozdíl od skalárního součinu je vektorový součin definován jen pro vektory v prostoru před zavedením vektorového součinu si popíšeme co jsou v prostoru pravotočivé a levotočivé báze

Operace s vektory – báze bází v prostoru nazveme každou trojici nenulových vektorů, které neleží v jedné rovině a mají identické počáteční body bázi v prostoru určenou vektory u, v, w budeme označovat (u, v, w) vektory u, v, w na obrázku, které jsou určené orientovanými úsečkami PA, PB a PC, tvoří bázi C w v B P u A Jiné zavedení báze: trojice vektorů v prostoru tvoří bázi právě tehdy, když se žádný z vektorů nedá vyjádřit jako lineární kombinace zbývajících dvou vektorů

Operace s vektory – pravo a levotočivá báze Pravotočivá a levotočivá báze: bázi vektorů dělíme na pravotočivou a levotočivou pravotočivá: zvolíme vektory u, v, w tak, aby jejich počáteční bod byl stejný. Položíme pravou ruku na rovinu určenou vektory u, v tak, aby pokrčené prsty ruky směřovaly nejkratším směrem od vektoru u k vektoru v. Vztyčený palec pak směřuje do stejného poloprostoru jako vektor w. C w v B P u A

Operace s vektory – pravo a levotočivá báze levotočivá: zvolíme vektory u, v, w tak, aby jejich počáteční bod byl stejný. Položíme pravou ruku na rovinu určenou vektory u, v tak, aby pokrčené prsty ruky směřovaly nejkratším směrem od vektoru u k vektoru v. Vztyčený palec pak směřuje do opačného poloprostoru jako vektor w. v B P u A w C

Operace s vektory – pravo a levotočivá báze Př: Dána krychle ABCDEFGH a vektory u = AB, v = AD, w = AE. Určete, zda jsou báze (u, v, w), (u, w, v), (v, u, w), (v, w, u) a (w, v, u) pravotočivé nebo levotočivé. báze (u, v, w): w v u Báze (u, v, w) je pravotočivá.

Operace s vektory – pravo a levotočivá báze báze (u, w, v): w v u báze (v, u, w): Báze (u, w, v) je levotočivá. Báze (v, u, w) je levotočivá.

Operace s vektory – pravo a levotočivá báze báze (v, w, u): w v u báze (w, v, u): Báze (v, w, u) je pravotočivá. Báze (w, v, u) je levotočivá.

Operace s vektory – samostatná práce Řešte příklady a na závěr doplňte citát (využijte písmen u správných řešení). Neznámý autor: „Ve škole …. studování, za školou studuj milování.“ Př: Báze (u, v, w) je pravotočivá, jaké jsou následující báze: (-u, v, w) a) S = pravotočivá b) M = levotočivá (u, -v, w) a) E = pravotočivá b) I = levotočivá (u, v, -w) a) U = pravotočivá b) L = levotočivá (-u, -v, w) a) U = pravotočivá b) Č = levotočivá (-u, v, -w) a) J = pravotočivá b) Í = levotočivá

Operace s vektory – správné řešení Neznámý autor: „Ve škole …….…. studování, za školou studuj milování.“ MILUJ

Operace s vektory – použitá literatura KOČANDRLE, Milan a Leo BOČEK. Matematika pro gymnázia: Analytická geometrie. Praha: Prometheus, 2009 SVOBODA, Martin. Http://citaty.net [online]. [cit. 2014-03-02]. http://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Right-hand_rule. [online]. [cit. 2014-03-02].