JAK JEDNAT S PROBLÉMOVÝM KLIENTEM?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
TYPOLOGIE KLIENTŮ s kým se mohu v praxi setkat
Advertisements

Projekt Fakultní nemocnice u sv
Náročné komunikační situace v práci s lidmi s duševním onemocněním
Konflikt a agrese Mgr. Gabriela Mahrová.
ASERTIVITA Společenská kultura Asertivita ; VY_32_INOVACE_D3_03
Vítáme Vás na semináři : Advokát umí zvládat konfliktní situace Brno, dne Přejeme hezký a příjemný den !
Struktura poradenského procesu
Vybrané typy verbální komunikace Robin Šimek Ondřej Kašpar.
Agrese a šikana jako pedagogické jevy
Řízení vztahu s klientem – rámec EDICT. Fáze Vstup. Pavla Kotyzová
Konflikty a způsoby jejich řešení
Asertivita Je-li člověk nespokojen se svým stavem, může jej změnit dvěma způsoby: buď změní podmínky svého života, nebo změní svůj duševní postoj. První.
Asertivita jako obrana proti manipulaci
Psychohygiena seniora
KONFLIKTY V MEZILIDSKÝCH VZTAZÍCH
OSOBNOST.
Jak vyjednávat o smlouvě a honoráři I. pro společnost JTP Roman Čiviš, A TREND.
Tento projekt je financován z prostředků Evropské unie Hodnota partnerství SROP 3.3.
Principy, zásady a chyby
Charakteristiky zdravé komunikace
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Obrana proti působení stresu a budování vlastního sebevědomí
Náročné životní situace, konflikty
KONFLIKT Božena Genrtová.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE _2211_VO8 KONFLIKT A STRES © Mgr. Jana Báčová, 2012Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou.
Kompromis a konsenzus Vrchol umění jednat asertivně. PhDr. Pavel Motyčka, Ph. D. Etická výchova, o.p.s.
Milana Reichlová. 1) co je konflikt 2) nesprávné chápání pojmu 3) konflikt je „ normální „ 4) druhy konfliktů 5) dvojí rovina konfliktu 6) typy chování.
Náročné životní situace
Jak efektivně komunikovat s klientem?
Udělejte si jarní úklid sama v
Vyjednávání I sebelepší mezilidské vztahy nebo manažerské techniky nás čas od času nedokážou ochránit před střetem různých názorů, myšlenek nebo přístupů.
Stres Petr Machala. anglicky stress = napětí, namáhání, tlak jedinec je vystaven mimořádným podmínkám následné obranné reakce mají za cíl zachování vnitřní.
Mgr. Zuzana Kročáková. podmínky pro získání zápočtu  1. DOCHÁZKA  toleruji jednu absenci z libovolných důvodů, tato absence ale musí být nahrazena 
KRIZOVÁ INTERVENCE.
Psychologie II Sociální psychologie
VY_32_INOVACE_PSYM25560ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
ASERTIVITA.
Komunikace s rodiči.
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Specifické metody SP LS 2014
Skupinová dynamika.
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
KOMUNIKACE A JEDNÁNÍ s LIDMI – na vysoké škole, v organizaci, ve společnosti.
Vzdělávací program Ekonomická, finanční, právní a insolvenční andragogika určená poradcům CZ.1.07/3.2.11/ PSYCHOLOGICKÝ POHLED NA INSOLVENCI 24.
Supervize. Slovo supervize můžeme doslovně přeložit jako nadhled. Jde o činnost, při které supervizor pomáhá pracovníkovi (supervidované osobě) získat.
Informační a poradenské centrum VIOLA Pilotní projekt Centra sociálních služeb Praha pro muže a ženy, kteří chtějí řešit konfliktní vztahy se svými blízkými.
OSOBNOST UČITELE JAKO JEDEN ZE SUBJEKTŮ VÝCHOVNĚ-VZDĚLÁVACÍHO PROCESU Seminární práce KPG/RPEPS Pavel Švejda.
Anotace Aneb o dorozumívání  Slovo cizího původu, které znamená 1. Spojení - veřejné dopravní prostředky a veřejnou dopravu ( silnice, dráha) 2. Dorozumívání.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Konflikt  Náročná situace, střetnutí protichůdných sil na cestě k cíli.  Situace, v níž je nutno vybrat z určitých variant či alternativ  Do konfliktu.
Komunikace a jednání mezi lidmi III. PROBLÉMOVÉ SITUACE A ASERTIVITA 1)Pasivita, agresivita, manipulace 2)Asertivita 3)Konflikt a jeho řešení 4)Chování.
Asertivita ve sportu doc.PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D.
Systemický přístup Mgr. Věra Pucová. Základní charakteristika přístup orientovaný na změnu opak diagnostického přístupu typický přístup pro sociální práci.
1 ODBORNÉ SOCIÁLNÍ PORADENSTVÍ Eva Jarolímová. 2 Odborné sociální poradenství se dle zákona vůči základnímu sociálnímu poradenství vymezuje jednak širším.
ASERTIVNÍ PRÁVA - MANIPULAČNÍ POVĚRY Ten, kdo se chce asertivně projevit, to má udělat slušně, ale důrazně. Má odolávat manipulacím, zbavit se úzkosti.
KONFLIKTY V MEZILIDSKÝCH VZTAZÍCH
Péče o pacienty v problematických situacích
Člověk a zdraví Vysvětlení pojmu ASERTIVITA
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Struktura poradenského procesu
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Vyrovnávání se stresem
KOMUNIKACE a JEDNÁNÍ III.
VY_32_INOVACE_17_12_Asertivita
Komunikace Opakování (prezentace, asertivita, přesvědčování, manipulace, řeč těla, zpětná vazba, naslouchání, motivace)
Stres a jeho zvládání.
Komunikace.
Náročné životní situace
Rodičovství biologické a pěstounské
EVROPSKÝ SOCIÁLNÍ FOND
Transkript prezentace:

JAK JEDNAT S PROBLÉMOVÝM KLIENTEM? NAČETLI, PROŽILI A K POUŽITÍ NABÍZÍ © SPURNÝ, MATOUŠKOVÁ, 2009

? KDO PRO MNE PŘEDSTAVUJE PROBLÉMOVÉHO PARTNERA V KOMUNIKACI A PROČ (V ČEM)?

PROBLÉMOVÝ PARTNER V KOMUNIKACI OPRÁVNĚNOST POŽADAVKU + ! _ STYL JEDNÁNÍ + Problémový klient – neoprávněný požadavek společensky přijatelným – nepřijatelným způsobem, příp. oprávněný požadavek společensky nepřijatelným způsobem REÁLNÝ POŽADAVEK SPOLEČENSKÝCH NEAKCEPTOVATELNÝM ZPŮSOBEM NEREÁLNÝ POŽADAVEK SPOLEČENSKY PŘIJATELNÝM ZPŮSOBEM Nereálný požadavek pramenící z neznalosti, neinformovanosti klienta Nereálný požadavek pramenící z nemožnosti úřadu (nejsou prostředky i když by mohly být) !! ! _

? Z ČEHO, JAK A KDY VZNIKAJÍ KONFLIKTNÍ SITUACE PŘI JEDNÁNÍ S DRUHÝMI LIDMI? PSYCHOLOGIE CHÁPE KONFLIKTY JAKO DŮSLEDEK PORUCH V KOMUNIKACI

PROČ VZNIKAJÍ KONFLIKTY? ZÁJMY, CÍLE, POSTOJE, NÁZORY, PŘEDSTAVY, PŘESVĚDČENÍ… PŘESVĚDČENÍ, PŘEDSTAVY, NÁZORY, POSTOJE, CÍLE, ZÁJMY… Konflikty intrapsychické – interpersonální (šikana) STŘET ROZUMU A CITU Svého přesvědčení se držíme ne proto, že je pravdivé, ale že je NAŠE Jediný lék na zlost spočívá v odstranění myšlenky“ kéž by ses mi víc podobal….

CO SE DĚJE PŘI KONFLIKTU? VZNIKAJÍ A PŮSOBÍ NEGATIVNÍ EMOCE (VZTEK, ZLOST, ZUŘIVOST) SNIŽUJE SE SCHOPNOST REÁLNÉHO VNÍMÁNÍ SNIŽUJE SE SCHOPNOST ŘEŠIT PROBLÉMY (TUNELOVÉ VIDĚNÍ) KOMUNIKACE PŘECHÁZÍ DO OSOBNÍ ROVINY ZVYŠUJE SE CITLIVOST NA REAKCE PARTNERA (OSOBNÍ ÚTOKY) SNIŽUJE SE OCHOTA KE SPOLUPRÁCI - MÍSTO TOHO SOUPEŘENÍ, MANIPULACE To zda vznikne konflikt, a jak se bude vyvíjet, ovlivňuje řada faktorů osobnostních i situačních. Co podmiňuje vznik problémových – až konfliktních situací při jednání s občany, v komunikaci?

INTERAKČNÍ MODEL KONFLIKTNÍHO JEDNÁNÍ XYZ??? ABC!!! Zda vznikne konflikt, komunikačně náročná situace je ovlivněno: s kým komunikujeme (osobnost), proč, o čem (obsah sdělení, postoj který ke komunikaci zaujímá) a jak, jakým způsobem (v jaké roli – očekávání , představa o realizaci role). Každý z těchto faktorů může být zdrojem sám o sobě, každý je různě ovlivnitelný. Proč a jak vznikají poruchy v komunikaci? Rolový charakter interakce – představa o roli v situaci, její realizaci, očekávání Sdělení a jeho složky S KÝM – PROČ (O ČEM) – JAK?

PROČ A O ČEM KOMUNIKUJEME? NEJČASTĚJŠÍ PŘÍČINY JEDNÁNÍ?

KOMUNIKAČNÍ PARTNER: CHCE PORADIT ŽÁDÁ VYSVĚTLENÍ, CHCE VĚDĚT PROČ ŽÁDÁ O ZMĚNU (ZMÍRNIT, OPRAVIT) UPLATŇUJE SVŮJ POŽADAVEK, NÁROK STĚŽUJE SI, KRITIZUJE (PŘÍP. OPAKOVANĚ) CHCE VYVOLAT KONFLIKT (JE TO JEHO HOBBY) Posuďte která situace (podle účelu kontaktu) má předpoklady stát se konfliktní situací?

PORAĎTE MI…. CO CHCE, O CO MU JDE, S ČÍM PŘICHÁZÍ? ZÍSKAT POTŘEBNÉ INFORMACE,, PORADIT S PROBLÉMEM, SE KTERÝM PŘICHÁZÍ CO OČEKÁVÁ? VĚCNOU, JASNOU, STRUČNOU ODPOVĚĎ, VYJÁDŘENÍ KOMPETENTNÍHO PRACOVNÍKA CO MŮŽE ZKOMPLIKOVAT JEDNÁNÍ? NEJASNĚ FORMULOVANÝ PROBLÉM, ŽÁDOST JEHO NESCHOPNOST ČI NEOCHOTA POROZUMĚT JINÉ INFORMACE, KTERÝMI DISPONUJE INFORMACE ČI RADA NEODPOVÍDAJÍ JEHO PŘEDSTAVĚ JAK JEDNAT? ZJISTIT PODSTATU PROBLÉMU POSILOVAT OCHOTU KOMUNIKOVAT POSKYTNOUT INFORMACE, RADU, PROBLÉM A JEHO ŘEŠENÍ STRUKTUROVAT PŘÍP. OVĚŘIT ZDA POROZUMĚL

PROČ?..... CO CHCE, O CO MU JDE, S ČÍM PŘICHÁZÍ? ZJISTIT, PROČ TO TAK JE, JAK K TOMU DOŠLO, CO JE PŘÍČINOU, ZDA-LI A CO SE S TÍM DÁ DĚLAT CO OČEKÁVÁ? USPOKOJIVÉ VYSVĚTLENÍ, DOPORUČENÍ, VYSVĚTLENÍ PROČ TO VZNIKLO, CO BY SE S TÍM DALO DĚLAT CO MŮŽE ZKOMPLIKOVAT JEDNÁNÍ? NEPOCHOPENÍ VYSVĚTLOVANÉHO (SLOŽITOST VĚCI) NEPŘIJETÍ VYSVĚTLENÍ (MÁ SVOJI VERZI) HLEDÁNÍ VINÍKA – KDO ZA TO MŮŽE? UŽÍVÁME ARGUMENTY, KTERÉ JSOU PRO NĚHO NEPŘIJATELNÉ JAK JEDNAT? ZJISTIT, DEFINOVAT PROBLÉM, SE KTERÝM PŘICHÁZÍ, VYSLECHNOUT, SHRNOVAT, PARAFRÁZOVAT, PTÁT SE VĚCNĚ – ARGUMENTOVAT, NAZNAČIT MOŽNÝ POSTUP, JAK ZMÍRNIT PŘÍPADNÉ NÁSLEDKY

ALE V TELEVIZI VČERA….. CO CHCE, O CO MU JDE, S ČÍM PŘICHÁZÍ? NĚCO ZMĚNIT, PŘICHÁZÍ SE „ZARUČENÝMI“ INFORMACEMI, NEJDE SI JE OVĚŘIT, ALE POTVRDIT CO OČEKÁVÁ? POTVRZENÍ SVÝCH INFORMACÍ, ZMĚNU CO MŮŽE ZKOMPLIKOVAT JEDNÁNÍ? NEOCHOTA NECHAT SI VĚC VYSVĚTLIT, SETRVÁVÁNÍ NA SVÉM STANOVISKU, NÁZORU PODEZÍRÁNÍ Z NEOCHOTY NĚCO ZMĚNIT JAK JEDNAT? NE IHNED ODPOROVAT – VYSLECHNOUT, PŘIPUSTIT…MÁTE PRAVDU, ALE:… VYSVĚTLIT, UVÉST NA PRAVOU MÍRU ZPOCHYBNIT VĚROHODNOST JEHO ZDROJE

ZA SVÉ DANĚ CHCI… CO CHCE, O CO MU JDE, S ČÍM PŘICHÁZÍ? UPLATŇUJE POŽADAVEK (OPRÁVNĚNÝ, NEOPRÁVNĚNÝ), CO OČEKÁVÁ? OČEKÁVÁ ŽE MU VYHOVÍME (NEJLÉPE OKAMŽITĚ) – A TO I V PŘÍPADĚ NEOPRÁVNĚNÉHO CO MŮŽE ZKOMPLIKOVAT JEDNÁNÍ? MOŽNOST – NEMOŽNOST VYHOVĚT VĚCNĚ, V TERMÍNECH ÚČAST DALŠÍCH OSOB – PORADCŮ PROBLÉM SE KTERÝM PŘICHÁZÍ NENÍ „NÁŠ ŠÁLEK ČAJE“, ŘEŠENÍ VĚCI JE SLOŽITĚJŠÍ, NEŽ SI PŘEDSTAVUJE PRO ŘEŠENÍ JE POTŘEBA JEHO SPOLUPRÁCE, NĚCO PRO TO MUSÍ JEŠTĚ UDĚLAT PODEZÍRÁNÍ Z NEOCHOTY JAK JEDNAT? VYSLECHNOUT, UJASNIT SI PODSTATU POŽADAVKU, POSOUDIT JEHO OPRÁVNĚNOST, VYSVĚTLIT POSTUP, V PŘÍPADĚ NEOPRÁVNĚNÉHO VYSVĚTLIT DŮVODY (A MOŽNÝ POSTUP)

ZAVOLEJTE MI VEDOUCÍHO!.... CO CHCE, O CO MU JDE, S ČÍM PŘICHÁZÍ? STĚŽOVAT SI, KRITIZOVAT, VYJÁDŘIT NESPOKOJENOST S VĚCNÝM ŘEŠENÍM ČI POSTUPEM CO OČEKÁVÁ? NÁPRAVU, URYCHLENÉ VYŘÍZENÍ, OMLUVU, NALEZENÍ A POTRESTÁNÍ VINÍKA CO MŮŽE ZKOMPLIKOVAT JEDNÁNÍ? V PŘÍPADĚ OPRÁVNĚNÉ STIŽNOSTI NELZE NÁPRAVU UDĚLAT OKAMŽITĚ KONFLIKTNÍ ATMOSFÉRA KOMPLIKUJE KOMUNIKACI MUZEUM KŘIVD, EFEKT SNĚHOVÉ KOULE, GENERALIZACE NEPŘIJETÍ ARGUMENTŮ, ŽE STÍŽNOST (KRITIKA) BYLA NEOPRÁVNĚNÁ JAK JEDNAT? OPRÁVNĚNÁ KRITIKA – UZNAT CHYBU, OMLUVIT, NAPRAVIT NEOPRÁVNĚNÁ – ODMÍTNOUT, VYSVĚTLIT V ČEM SE PLETE

UŽ TOHO MÁM TAK AKORÁT!…. CO CHCE, O CO MU JDE, S ČÍM PŘICHÁZÍ? VYVOLAT KONFLIKT, VYPROVOKOVAT, ZASTRAŠIT CO OČEKÁVÁ? VYBITÍ SVÉHO VZTEKU, VYTVOŘIT IMAGE ZLÉHO, ODVÉST POZORNOST OD PROBLÉMU, DÁT JEDNÁNÍ KONFLIKTNÍ RÁZ CO MŮŽE ZKOMPLIKOVAT JEDNÁNÍ? JEDNAJÍCÍ POD VLIVEM NÁVYKOVÝCH LÁTEK NEEXISTUJÍCÍ SKUTEČNÝ PROBLÉM, QUASI PROBLÉM DALŠÍ OSOBY A JEJICH JEDNÁNÍ JAK JEDNAT? NEREAGOVAT AŽ SE TROCHU ZKLIDNÍ ZJISTIT PROBLÉM (QUASIPROBLÉM) A PŘÍČINY JEHO VZNIKU, JEHO PŘEDSTAVY O PLNĚNÍ PROJEVIT OCHOTU ŘEŠIT HO ZA PŘEDPOKLADU ZKLIDNĚNÍ V PŘÍPADĚ ESKALUJÍCÍ AGRESE „STOP“, UPOZORNIT NA NEÚČELNOST PROJEVU, NEVHODNOU ATMOSFÉRA K ŘEŠENÍ VYVOLAT MOMENT PŘEKVAPENÍ, NEREAGOVAT NA INVEKTIVY

TYPY PROBLÉMOVÝCH KLIENTŮ JEDNÁ AGRESIVNĚ MANIPULUJE PŘEDVÁDÍ SE, EXHIBUJE JE NEÚSTUPNÝ OPAKOVANĚ SI STĚŽUJE JEDNÁ NESTANDARDNĚ (PODIVÍN, MIMO NORMU) Jak bude žádat o radu agresor – manipulátor – exhibicionista – duban (ten žádat nebude) – kverulant a Mauglí? Už způsob jakým žádá v nás může vyvolávat negativní emoce. Důležité se zaměřit na obsah, o co mu jde, až pak jak to prezentuje.

ČLOVĚK JEDNAJÍCÍ AGRESIVNĚ VYHROŽUJE, KŘIČÍ, NADÁVÁ, AKTUÁLNĚ ROZRUŠENÝ FRUSTROVANÝ PÓZA, OSVOJENÝ ZPŮSOB CHOVÁNÍ PŘEKŘIKUJE VLASTNÍ STRACH VZTEK, STRACH, OBAVY, TENDENCE K PROTIAGRESI ZASTAVIT TENDENCI K VLASTNÍ PROTIAGRESI VYJÁDŘIT POROZUMĚNÍ PRO JEHO ROZČILENÍ DÁT PROSTOR VYVENTILOVAT EMOCE ASERTIVNĚ K PROBLÉMU

MANIPULUJÍCÍ ČLOVĚK JEDNÁ ZDVOŘILE, VENTILUJE EMOCE, LICHOTÍ, VYDÍRÁ, ZKOUŠÍ TO PO DOBRÉM I PO ZLÉM (VYHRŮŽKY ZNÁMOSTMI) NEJISTOTA NAUČENÁ BEZMOC TĚŽÍ Z AKTUÁLNÍ SITUACE, ROLE ZLOST, PONÍŽENÍ, „DĚLÁ ZE MNE BLBCE“, POCIT NEKOMPETENTNOSTI VYJÁDŘIT SVÉ POCITY („VADÍ MI…“) POSKYTNOUT ZP.VAZBU POUKÁZAT NA NEÚČELNOST JEHO CHOVÁNÍ ASERTIVNĚ K PROBLÉMU

PŘEDVÁDĚJÍCÍ SE, EXHIBICIONISTA PROJEVUJE SE VELIKÁŠSKY, „JÁ“, POUČUJE, PŘEDVÁDÍ SE PREZENTUJE SVOJI SOCIÁLNÍ ROLI UPLATŇUJE PŘÍSTUP „JÁ JSEM OK TY NEJSI OK“ SKRÝVÁ SOCIÁLNÍ NEJISTOTU, ÚZKOST NARUŠENÉ SEBEVĚDOMÍ, NEJISTOTA, POCIT NEKOMPETENTNOSTI, VZTEK VYMEZIT ROLE PROJEVIT SVOJI KOMPETENTNOST ŘEŠIT PROBLÉM DÁT MU POCIT JEDINEČNOSTI ZBAVIT PUBLIKA

NEÚSTUPNÝ, „DUBAN“ RIGIDNĚ SETRVÁVÁ NA SVÝCH POSTOJÍCH, NÁZORECH,HLUCHÝ K NAŠIM ARGUMENTŮM, NEÚSTUPNÝ PŘESVĚDČENÍ O SVÉ PRAVDĚ NESCHOPNOST A NEOCHOTA PŘIJMOUT JINÝ NÁZOR STRACH ZE ZTRÁTY POZICE POCIT BEZMOCI, VZTEK, LÍTOST, ZVÝŠENÁ AKČNOST (SYNDROM LOVECKÉHO PSA) DEFINOVAT PROBLÉM VOLIT NEDIREKTIVNÍ ZPŮSOB PŘESVĚDČOVÁNÍ OCENIT ÚSTUPKY ASERTIVNĚ VYJÁDŘIT SVŮJ POSTOJ, NÁZOR

KVERULANT OPAKOVANĚ SI STĚŽUJE, PŘICHÁZÍ STÁLE S NOVÝMI POŽADAVKY, ZATAHUJE DO PROBLÉMU DALŠÍ OSOBY ZKRESLENÉ VIDĚNÍ REALITY, NESCHOPNOST REÁLNĚ PERCIPOVAT ZVÝŠENÁ PODEZÍRAVOST DLOUHODOBÁ FRUSTRACE OBAVY Z JEDNÁNÍ, Z NÁSLEDKŮ, BEZMOC, PŘESYCENOST, VZTEK, NAPĚTÍ, ÚNIK PROJEVIT POROZUMĚNÍ JASNĚ VYMEZIT PRAVIDLA HRY ZAMĚŘIT SE NA PROBLÉM STRUKTUROVAT KONTAKT, JEDNÁNÍ VYŽADOVAT POTVRZENÍ

PODIVÍN, JEDNAJÍCÍ NESTANDARDNĚ ZVLÁŠTNÍ PROJEVY A REAKCE, CHYBÍ KONTAKT S REALITOU, PROSAZUJE SVÉ VIDĚNÍ, ZVLÁŠTNÍ TEORIE PSYCHICKÉ ČI FYZICKÉ ONEMOCNĚNÍ VĚK VLIV VZTAHOVÝCH SKUPIN PŘEKVAPENÍ, POTŘEBA VYSVĚTLIT, OBAVY, POTŘEBA DIAGNOSTIKOVAT, RYCHLE UKONČIT VYSLECHNOUT NEVYVRACET POUŽÍT JEHO ZBRANĚ (PŘISTOUPIT NA HRU) REGISTROVAT PROJEVY (KVŮLI POZDĚJŠÍ DG.)

? JAK VZNIKÁ INTERPERSONÁLNÍ KONFLIKT, CO POSILUJE KONFLIKTNOST KONTAKTU, JAK ZVLÁDAT KONFLIKT, JAK SE VYROVNAT S NÁSLEDKY?

FÁZE VÝVOJE KONFLIKTU 3 2 1 + JÁ!!!!! JÁ…. JÁ já??? NE JÁ… Percepce partnera, jeho chování, postojů, projevů – hodnocení, volba odpovědi, reaguji Reakce na moji odpověď – neadekvátní, konflikt vzniká a eskaluje Moje reakce na agresivní jednání partnera

KONFLIKTNOST VZTAHU POSILUJE NENASLOUCHÁNÍ KOMUNIKAČNÍMU PARTNEROVI (VZÁJEMNÉ NEPOROZUMĚNÍ) VERBÁLNÍ PROJEVY (MENTOROVÁNÍ, KRITIZOVÁNÍ, BAGATELIZACE) NEVERBÁLNÍ PROJEVY (MANÝRY) VYUŽÍVÁNÍ STRATEGIE JÁ VÍTĚZ – TY PORAŽENÝ NEGATIVNÍ EMOCE RÁNY POD PÁS (VZTAHY) SETRVÁVÁNÍ NA POZICÍCÍCH (ZÁKOPOVÁ VÁLKA) ZKRESLENÁ PERCEPCE PARTNERA

JAK ZVLÁDAT KONFLIKT? ZAUJMĚTE PŘIROZENOU POZICI (UKOTVENÍ) SOUSTŘEĎTE SE NA PROBLÉM (NE EMOCIONÁLNÍ BALAST) „ODOSOBNĚTE“ SE OD INVEKTIV A AGRESIVNÍCH VÝPADŮ PARTNERA ZAMĚŘTE SE NA SVÉ POCITY (PROHLOUBENÉ DÝCHÁNÍ) KOMUNIKUJTE POMALU, TIŠŠÍM HLASEM, VYUŽÍVEJTE TICHA, OMEZTE SVOJI GESTIKULACI NA MINIMUM NESPĚCHEJTE, ZÍSKÁVEJTE ČAS

ZPŮSOBY VYROVNÁVÁNÍ SE S KONFLIKTEM OBRANNÉ STRATEGIE OSVOJENÉ ZPŮSOBY VYROVNÁVÁNÍ SE: SCHULTZŮV AT JACOBSONOVA PROGRESIVNÍ RELAXACE OBRANNÉ MECHANISMY AGRESE ÚNIK BAGATELIZACE KOMPENZACE RACIONALIZACE POPÍRÁNÍ VYTĚSNĚNÍ PROJEKCE

TECHNIKY KRÁTKODOBÉHO ULEHČENÍ OD STRESU SPONTÁNNÍ UVOLNĚNÍ (svaly, dýchání) ODVRÁCENÍ POZORNOSTI POZITIVNÍ INSTRUOVÁNÍ SEBE SAMA (vnitřní monolog, instrukce posilující sebe sama) ODREAGOVÁNÍ (fyzické, emocionální)

LITERATURA: Hayesová,N., Základy sociální psychologie. Praha: Portál 1998. Hlavsa,J.,Langová,M.,Všetečka,J., Člověk v životních situacích, Praha: Academia 1987. Grác,J., Persuázia. Martin: Osveta 1985. Křivohlavý,J., Konflikty mezi lidmi. Praha: Avicenum 1973. Křivohlavý,J.,Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha: Avicenum 1988. Matoušková, I., Spurný, J., Komunikačně náročné situace v policejní praxi. Plzeň : Nakladatelství a vydavatelství Aleš Čeněk, 2005 Spurný, J.: Psychologie násilí. Praha: Eurounion 1996. Vybíral, Z.: Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál 2000.

Poslední úprava textu: květen 2009 AUTORSKÁ POZNÁMKA Prezentace „JAK JEDNAT S PROBLÉMOVÝM KLIENTEM“je duševním vlastnictvím autora, a proto při jejím eventuelním využívání respektujte prosím autorská práva. Vzor citace: Spurný, J., Jak jednat s problémovým klientm. (nepublikovaná přednáška pro ČLK) . Praha 2009. 29 s. © Spurný, 2009 Poslední úprava textu: květen 2009