Alternativní a augmentativní komunikace, ranná péče

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
INTERNET PRO NEVIDOMÉ A SLABOZRAKÉ Služby veřejných knihoven zdravotně postiženým uživatelům PhDr. Ivana Štrossová Hradec Králové 26.března 2001.
Advertisements

Olga Václavová, knihovna ETF
Komunikace s uživateli knihoven s mentálním postižením Eva Cerniňáková Městská knihovna v Praze.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Martin Dlouhý. Vytvořeno dne Nový začátek (New start) CZ.1.07/1.4.00/
Řeč, jazyk, mluva.
Strukturované učení PROJEKT EU
Tomáš Dupal Lukáš Toman Garant: Marcela Fejtová Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
BLISS SYSTÉM .
Definování prostředí pro provozování aplikace dosud jsme řešili projekt v obecné rovině aplikace bude ovšem provozována v konkrétním technickém a programovém.
- projekt FRVŠ Inovace předmětu Alternativní a augmentativní komunikace - tematický okruh – F5A PROJEKT 2590/2011.
Vyučovací předmět Počítače Seznámit žáky s moderní informační a komunikační technologií a poznat její možnosti - PC, internet, mobilní telefon Umožnit.
Komunikace.
KOMUNIKACE S NEVIDOMÝM
Radek Pavlíček, duben 2010 Aktuální trendy v přístupnosti.
Specifika zpracování vzdělávacích obsahů vyučovacích předmětů: Čtení – globální a analyticko–syntetická metoda – vzhledem k vícečetnému postižení bylo.
Komunikace mezi generacemi
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
SMYSLOVÉ ORGÁNY 3. ročník
Alternativní a augmentativní komunikace
Alternativní a augmentativní komunikace
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Alternativní a augmentativní komunikace
I sss I nternet, elektronické informační zdroje a s lužby pro o s oby se s pecifickými potřebami v knihovnách Zlata Houšková, Jana Vejsadová Internet ve.
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
Klávesnice nejrozšířenější vstupní zařízení počítače
Iniciativa EQUAL v ČR. Iniciativa EQUAL Samostatná forma pomoci ze strukturálních fondů týkající se mezinárodní spolupráce při prosazování nových prostředků.
Alternativní a augmentativní komunikace
e-Komunikace nevidomých občanů s veřejnou správou
INTEGRACE DÍTĚTE SE ZRAKOVÝM POSTIŽENÍM
Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová 2011, MU Projekt FRVŠ
Název projektu Tvorba a realizace kurzů v rámci celoživotního vzdělávání rozšiřujících kvalifikaci v oblasti speciální pedagogiky Tento projekt je spolufinancován.
14. Informace vládnou sv ě tu Úloha ICT p ř i ř ízení podniku rb.
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Alternativní a augmentativní komunikace
Gerontopsychologie v praxi Mgr. Kateřina Bartošová Mgr. Markéta Kukaňová.
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
 nejvíce využívaná služba internetu založená na www stránkách  poskytuje virtuální informační prostor, přístupný pomocí prohlížeče  výhodou www stránek.
Poradenství v sociálních službách. Sociální poradenství Základní Odborné.
Prezentaci vytvořila : Veronika Jusková Nikola Chylková Alena Bujnochová Martin Kašpárek 1b.
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Lidé s mentálním postižením jako cílová skupina sociálních služeb.
Sociální prostředky rehabilitace zdravotně postižených JUDr. Pavel Ptáčník, MPSV.
TEXTOVÝ EDITOR Karin Tylšerová. Textový editor je software, kterým je možné editovat prostý text. Neobsahuje žádné informace o formátování, jako je použití.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Zpracování a využití informací pro 6. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_01_Základní pojmy,
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 32 AnotaceProgramové.
Zdravotně znevýhodnění jako cílová skupina sociálních služeb.
EU peníze školám Základní škola , Znojmo, Mládeže
Textový Editor.
Textový editor Lada Juráňová.
Seminář ke speciální pedagogice 1
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
VNÍMÁNÍ A PŘÍSTUPNOST PROSTŘEDÍ
Základní škola a mateřská škola Lázně Kynžvart Autor: Mgr
Rybolov – poznej svou značku
Sociální čtení.
Terénní péče o seniory s demencí a jejich podpora v domácím prostředí
Domaluj druhou polovinu
Microsoft Excel Funkce Když. Microsoft Excel Funkce Když.
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Příprava pěstounů a sociální zabezpečení
Narušená komunikační schopnost
Středisko rané péče SPRP, pobočka Brno
Alternativní augmentativní komunikace
Využití asistivních technologií v procesu vzdělávání
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Alternativní a augmentativní komunikace, ranná péče

Co je augmentativní a alternativní komunikace a komu je určena? Augmentativní a alternativní komunikace (AAK) se pokouší přechodně nebo trvale kompenzovat projevy poruchy a postižení u osob se závažným postižením řeči, jazyka a psaní. Augmentativní (z lat. augmentare - rozšiřovat) systémy komunikace mají podporovat již existující, ale pro běžné dorozumívání nedostatečné komunikační schopnosti. Alternativní komunikační systémy se používají jako náhrada mluvené řeči. Závažná porucha komunikace je nejčastěji důsledkem: vrozených poruch - mozkové obrny, těžkého sluchového postižení, těžkých vývojových vad řeči , mentálního postižení, autismu, kombinovaných postižení získaných poruch - po mozkové cévní příhodě, úrazech mozku, nádorech mozku, získaného těžkého sluchového postižení, získaných kombinovaných postižení degenerativních onemocnění - sklerózy multiplex, muskulární dystrofie, amyotrofické laterární sklerózy, Parkinsonovy choroby, Huntingtonovy choroby, Alzheimerova syndromu.

Metody a postupy AAK Zásadou je vždy to, aby způsob dorozumívání byl co nejpřirozenější, jak je to jen v dané situaci možné. Alternativní komunikace tedy využívá například: Systémy bez pomůcek cílené pohledy očí, mimika gesta, gestikulace, manuální znaky (např.jazykový program Makaton)

Systémy s pomůckami Předměty trojrozměrné symboly, se kterými je možno manipulovat, mají hmatovou strukturu a jsou snadno rozpoznatelné. Jsou vhodné u velmi malých dětí (hmatové symboly a významy vnímá už sedmiměsíční dítě), pro osoby se zrakovým postižením, s kombinací smyslového postižení či u osob s těžkým kognitivním postižením.

Fotografie Mohou znázornit předměty, činnosti, osoby, místa, činnosti. Systémy grafických symbolů (např. PCS, Bliss,piktogramy) Pro potřeby nemluvících byly navrženy různé typy grafických symbolů, černobílých či barevných. Některé se původně využívaly (a mohou využívat i nyní) pro výuku čtení u dětí s postižením. Grafické symboly dětem také pomáhají pochopit strukturu prostředí, sled činností v čase, stavbu věty, jsou výhodné i pro možnost vyjádření abstraktních jazykových pojmů.

Ukázky: komunikační systém VOKS

Říkanka

Komunikační desky:

Komunikační tabulky Symboly se pro potřeby nemluvící osoby sestavují do komunikačních tabulek. Forma komunikační tabulky vychází z potřeb uživatele: organizace symbolů v ploše, případně v prostoru je založena na pohybových a zrakových možnostech uživatele(velikost tabulky, velikost a umístění symbolů, barevný kontrast), a zohledňuje také jazykové potřeby. Písmena a psaná slova Pro nemluvící osoby je velmi výhodné, pokud se mohou vyjadřovat pomocí písma, protože možnosti komunikace jsou pak pro ně mnohem širší než při práci s jakkoliv dobře předpřipravenou sadou symbolů.

Technické pomůcky s hlasovým výstupem jsou to pomůcky jednoúčelové (dedicated), využívané pouze pro komunikaci. Počítače Počítač musí být vybaven speciálním softwarem. Výhodou je možnost současného využití počítače např. pro výuku, je také snazší případně změnit systém podle individuálních potřeb uživatele. Vhodnější je přenosný počítač. Pro jednoúčelová zařízení i počítač je důležitá fyzická přístupnost pro uživatele.

AAK a řeč Rodiče i odborníci mají často obavu, že používání metod AAK může zpomalit nebo zastavit vývoj mluvené řeči. Zahraničními studiemi je prokázáno, že využívání AAK nezpůsobí zbrždění ani zastavení vývoje řeči. Naopak uspokojení ze smysluplné komunikace a pochopení principu dorozumívání vede ke stimulaci řečového a jazykového rozvoje. Dítě, které je komunikačně aktivní a má rozvinutou potřebu účasti na dění kolem sebe, má lepší předpoklady uspět i ve školním prostředí a stát se rovnocenným v rodině i v širší sociální skupině.

Kdy začít u dětí s AAK? Kdy tedy s AAK začít? V případě dětí, u kterých můžeme očekávat problémy s vývojem řeči (děti s Downovým syndromem i jiným mentálním postižením, děti ohrožené vznikem DMO), lze některé metody AAK využívat v podstatě od narození, u těch ostatních v okamžiku, kdy se začne vývoj řeči výrazně opožďovat. Musíme mít přitom na paměti, že v raném věku takové postupy mají podpořit komunikační dovednosti dětí i vývoj mluvené řeči, ne mluvenou řeč nahradit.

Pod užíváním AAK u dětí v raném věku není nutné si představovat žádný složitý nácvik ani nějaké neobvyklé postupy. Stačí, pokud se budeme držet následujících zásad: Důsledně komentujeme vše, co se s dítětem i v jeho okolí děje. Pojmy, kterými svět kolem dítěte označujeme, volíme co nejjednodušší (raději papat než jíst) a hlavně - pro stejné situace užíváme vždy stejné pojmy. Na dítě mluvíme v krátkých větách, svoji řeč doprovázíme výraznou mimikou. Klíčové slovo ve větě nebo důležitý pojem zvýrazníme gestem (gesta pro konkrétní pojmy neměníme) nebo manuálním znakem (např. z programu Makaton). Později (kolem 7. – 9.měsíce) začneme pojmy spojovat i s konkrétními předměty (např. papat – lžička, jít ven – bota…), předměty necháme dítěti osahat. Do komunikace zapojujeme i další smysly – chuť, sluch, hmat. V době, kdy dítě začne jevit zájem o obrázky, začneme využívat fotografie jemu známých lidí, předmětů a míst. Podněcujeme dítě k tomu, aby si dokázalo vybrat mezi dvěma hračkami, jídly apod., které mu ukážeme. Je důležité nechat dítě vybírat takovým způsobem, abychom jeho výběr mohli respektovat. Podněcujeme dítě k vyjadřování souhlasu a nesouhlasu. Dítě podporujeme v jeho zvukových projevech tím, že ho napodobujeme. V případě, že si dítě pro označení nějaké věci (situace) vytvoří vlastní pojem (zvuk, gesto), je dobré tento pojem přebrat od dítěte do svého slovníku.

S podporou komunikačních dovedností dětí v raném věku mohou rodinám pomoci také střediska rané péče www.ranapece.cz

Počítačové programy Lidé s postižením řeči mohou používat řadu počítačových programů, které slouží ke komunikaci i k výuce. Důležité je řešení fyzického přístupu k počítači. Uvádíme zde hlavně programy, které mají možnost zjednodušeného ovládání.

Programy pro alternativní komunikaci Symwriter Symwriter funguje jako jednoduchý textový editor, v němž se ovšem při psaní textu automaticky objevují symboly. Ty se zobrazí rovnou nad napsané slovo v textu. Tak lze program využít např. pro jednoduché vytváření materiálů pro klienty, kteří špatně rozumí mluvené nebo psané řeči (např. smlouva uživatele a poskytovatele soc. péče, individuální plány apod). Pro uživatele, kteří nepíší na běžné klávesnici, lze využít klávesnice na obrazovce s principem skenování, takže ji lze ovládat jedním spínačem. Ke stažení: Trial verzi  programu (funguje 21 dní)  lze stáhnout na http://www.widgit.com/support/symwriter/download/ (pokud nebudete automaticky přesměrováni na stránku v češtině, klikněte na českou vlajku) .

Příslušenství k PC Alternativní myši Alternativní myši umožňují ovládání počítače lidem s obtížemi v používání běžné myši. Vyhovují různým nárokům na polohu ruky a rozsah pohybů prstů. SmartNav3 – AT je vhodným řešením pro osoby, které mohou ovládat počítač pouze pohybem hlavy. Ergo Mice Ergonomická myš, která umožňuje při práci vertikální polohu ruky, tlačítko pro kliknutí je umístěno pod palcem. To redukuje napětí svalů zápěstí a paže. PS2 nebo USB port.

Quillmouse Myš, která umožňuje velmi dobrou fixaci ruky od zápěstí k prstům, při ovládání stačí aktivita pouze konečky prstů. Je vhodná např. pro osoby s třesem. Varianta pro pravou a levou ruku. USB nebo PS2 port.

Spínače Spínače umožňují ovládání různých pomůcek včetně počítače jedním stiskem. V nabídce jsou různé typy spínačů zvolené tak, aby vyhovovaly individuálním potřebám uživatele.

Odkazy Česká republika SAAK - Sdružení pro augmentativní a alternativní komunikaci. ITAAC - katalog komunikačních pomůcek s hlasovým výstupem a příslušenství k počítači www.krizovatka.cz - vyhledávač nejen pro postižené. Obsahuje rozsáhlou řadu odkazů na organizace, firmy, školy apod. www.dobromysl.cz - jsou stránky určené hlavně rodičům a profesionálům, kteří pracují s lidmi s mentálním postižením nebo s autismem www.internetporadna.cz - Poradenský, informační a diskusní server pro osoby se specifickými potřebami. Stránky jsou členěny podle druhů postižení a poskytují řadu zajímavých informací i poradenství. www.alfabet.cz - poskytuje informace, které mohou pomoci hledat řešení v situacích, vznikajících v životě se zdravotně postiženým dítětem. Server je určen rodinám i odborníkům, kteří se jim snaží pomáhat. www.handicaphelp.cz - informační systém pro lidi s postižením, v němž byste měli najít všechny potřebné informace z různých oblastí - od vzdělání přes legislativu, možnosti získávání různých druhů kompenzačních pomůcek až po nabídky lázeňské léčby či kulturního využití. www.homohumanus.cz - 1. český server domácí a ošetřovatelské péče www.rana-pece.cz - stránky Střediska rané péče Diakonie ČCE, které poskytuje podporu a pomoc rodinám, v nichž se narodilo dítě s mentálním, pohybovým nebo s kombinovaným postižením. Na stránkách jsou kontakty i na poskytovatele rané péče pro rodiny s dětmi s jiným typem postižení. www.apla.cz - stránky Asociace pomáhající lidem s autismem. O autismu lze zde získat základní informace, k dispozici jsou důležité kontakty, nabídka kurzů. http://www.volny.cz/autistik/ - stránky občanského sdružení Autistik, které se zabývá problematikou lidí s autismem. http://www.rett-cz.com - stránky občanského sdružení rodičů a přátel dívek postižených Rettovým syndromem www.braillnet.cz - - nejstarší server pro zdravotně postižené, který provozuje Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých. Informační systém však slouží nejen lidem se zrakovým postižením. www.petit.netstudio.cz - stránky občanského sdružení Petit, které se snaží o pomoc při integraci dětí s mentálním, sluchovým, zrakovým i tělesným postižením do společnosti prostřednictvím speciálních výchovně-vzdělávacích a diagnostických počítačových programů. Na stránkách je nabídka těchto programů i speciálních zařízení k ovládání počítače. www.helpnet.cz - Základní kostru portálu tvoří přehledně uspořádané anotace s odkazy na nejdůležitější informace týkající se problematiky osob se specifickými potřebami, zveřejněné především na tuzemském Internetu www.bezbarier.cz - stránky občanského sdružení Bez bariér, zabývajícím se mapováním bezbariérových míst a prostředků na území České republiky