Vývoj marketingových koncepcí Mgr. Eliška Kubíčková
Krátce z teorie Marketing (Kotler) KMK/MARK1 Krátce z teorie Marketing (Kotler) = je společensky řídící proces, kterým jednotlivci a společenské skupiny získávají to, co potřebují a požadují, prostřednictvím tvorby, nabídky a směny hodnotných výrobků a služeb s ostatními. Manažerská definice: „umění prodávat“ Marketing je ucelený systém aktivit, který vede k řízené nabídce správného výrobku ve správnou dobu na správném trhu, za správnou cenu. Marketing je výkon podnikatelských činností, které usměrňují tok zboží a služeb od výrobce ke spotřebiteli. 2 2
Krátce z teorie !POZNÁMKA! Selský rozum říká: KMK/MARK1 Krátce z teorie !POZNÁMKA! Marketing nelze ztotožňovat s odbytem výrobků. Rozdíl ve funkci: Odbyt = přesvědčit kupujícího koupit již vyrobené zboží x Marketing = dodat na trh zboží, které kupující žádá a je ochoten za něj zaplatit stanovenou cenu Selský rozum říká: komunikace výrobky/služby firma zákazník peníze informace 3 2
Ideální stav Důležité je neobrátit pořadí ! Eliška Kubíčková: Kulturní aspekty TV reklamy na pivo KMK/MARK1 Ideální stav Vědět, kdo je můj zákazník! Co od výrobku očekává! Umět takový výrobek vyrobit! PRODAT!!! Důležité je neobrátit pořadí ! 4 7
Historické předpoklady Eliška Kubíčková: Kulturní aspekty TV reklamy na pivo KMK/MARK1 Historické předpoklady Marketing se objevuje začátkem 20. století v USA – reakce na situaci, kdy zaostávala koupěschopná poptávka za možnostmi výroby. V počátcích byl kladen důraz na jeho realizační funkci s cílem stimulovat poptávku na oslabeném trhu. Časové údaje – spíše orientační, určují období, kdy daná koncepce převládala. 5 7
Historické předpoklady Eliška Kubíčková: Kulturní aspekty TV reklamy na pivo KMK/MARK1 Historické předpoklady Etapa trhu „přežití“ – končí s vědeckotechnickou revolucí „Produktivní“ etapa trhu - počátek 20. st. - společnost je poprvé schopna vyprodukovat více zboží, než potřebuje ke svému přežití - neschopnost vypořádat se s ekonomickými důsledky nadprodukce vznik podnikatelských koncepcí 6 7
Celkový přehled podnikatelských koncepcí Eliška Kubíčková: Kulturní aspekty TV reklamy na pivo KMK/MARK1 Celkový přehled podnikatelských koncepcí Výrobní podnikatelská koncepce (1900 – 1920) Výrobková podnikatelská koncepce (1920 – 1930) Prodejní koncepce (1930 – 1950) Marketingová koncepce (1950 – dosud) - koncepce společenského marketingu - sociálně-ekologická marketingová koncepce - sociálně-etická marketingová koncepce - moderní trendy v marketingu 7 9
Výrobní podnikatelská koncepce Eliška Kubíčková: Kulturní aspekty TV reklamy na pivo KMK/MARK1 Výrobní podnikatelská koncepce 1900 – 1920 „trh prodávajícího“ – určující postavení na trhu má výrobce poptávka převyšuje nabídku pasivní vztah ke spotřebiteli předpoklady: široce dostupné výrobky za nízkou cenu široký rozsah distribuce a pokrytí trhu efektivní hromadná výroba – minimalizace nákladů na jednotku produkce 8 9
Výrobková podnikatelská koncepce Eliška Kubíčková: Kulturní aspekty TV reklamy na pivo KMK/MARK1 Výrobková podnikatelská koncepce 1920 – 1930 stále převis poptávky nad nabídkou, ale poptávka je již diferencovanější výrobci se zaměřují na kvalitu výrobků, inovace, zvyšují se požadavky na technickou náročnost, výkon rozvoj „hmotného produktu“ – kvalita, značka, design, obal, styl zákazníci jsou ochotni za prestižní výrobek zaplatit vyšší cenu pasivní přístup k prodejní politice – marketingová krátkozrakost (= marketing myopia = výrobce se soustředí pouze na výrobek, ne na uspokojování potřeby zákazníka) 9 9
Prodejní podnikatelská koncepce Eliška Kubíčková: Kulturní aspekty TV reklamy na pivo KMK/MARK1 Prodejní podnikatelská koncepce 1930 – 1950 trh se nasycuje – postupné vyrovnávání poptávky s nabídkou vedoucí postavení na trhu začíná mít spotřebitel – možnost výběru z více zaměnitelných výrobků výrobci nechtějí přistoupit na diktát spotřebitelem – prodat, co vyrobím x vyrobit, co mohu prodat výrobci si začínají uvědomovat, že mohou množství prodeje aktivně ovlivnit – vznik nových profesí a typů obchodů spotřebitelé nejsou o výrobku dostatečně informováni – informovat, přesvědčit, přimět k nákupu – reklama, propagace spotřebitel začíná podléhat novým NECENOVÝM faktorům – začíná se rozšiřovat pole pro marketing 10 9
Marketingová podnikatelská koncepce Eliška Kubíčková: Kulturní aspekty TV reklamy na pivo KMK/MARK1 Marketingová podnikatelská koncepce 1950 – dosud nabídka již převyšuje poptávku kupující mají na trhu silnější pozici než prodávající – mohou si vybírat – „trh kupujícího“ výrobci se snaží vyrábět pouze to, co mohou prodat – zaměřit se na zjištění potřeb zákazníka – základ marketingové podnikatelské koncepce základ: poznat trh, navázat se zákazníkem dlouhodobý kontakt – opakovaný prodej, sladit podnikové zájmy s požadavky trhu 11 9
Vývoj marketingových koncepcí Eliška Kubíčková: Kulturní aspekty TV reklamy na pivo KMK/MARK1 Vývoj marketingových koncepcí Koncepce společenského marketingu - idea: zvyšovat blahobyt spotřebitele a společnosti + kompromis mezi zisky – uspokojením potřeb – zájmy veřejnosti Sociálně - ekologická marketingová koncepce - idea: ochrana životního prostředí a) ve výrobě – zvýhodňovat ekologické produkty b) u spotřebitele – ochrana před zdraví škodlivými produkty Sociálně - etická marketingová koncepce - idea: marketing vede k komercionalizaci, konzumnímu způsobu života x nutno brát v potaz i globální problémy lidstva Moderní trendy v marketingu 12 9
KMK/MARK1 Eliška Kubíčková: Kulturní aspekty TV reklamy na pivo 13 9