Vznik rosy, jinovatky a mlhy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sytá pára Proč se za letadlem vytváří bílá viditelná stopa? ( produkty hoření –žhavé plyny z motoru odeberou teplo vodní páře a ta kondenzuje) Jak funguje.
Advertisements

Změny skupenství Druhy látek: A) pevná látka B) kapalná látka
POČASÍ PODNEBÍ je okamžitý stav troposféry v určitém místě na Zemi, který lze vyjádřit pomocí tzv. meteorologických prvků je dlouhodobý stav troposféry.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Zemská atmosféra - stavba - soustředné vrstvy - různé vlastnosti
POČASÍ = aktuální stav atmosféry Počasím se zabývá věda: meteorologie
Číslo projektu:  CZ.1.07/1.5.00/ Název VM: Povětrnostní podmínky
Počasí a podnebí Počasí Podnebí ( klima )
Podnebné oblasti v České republice
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
POČASÍ = STAV ATMOSFÉRY V URČITÉM OKAMŽIKU NA URČITÉM MÍSTĚ DO VÝŠKY 15 km Meteorologie = věda o počasí.
POČASÍ Meteorologie = věda o počasí
Voda Stejně jako vzduch, světlo a teplo je i voda neživou součástí přírody a nezbytnou podmínkou života na naší planetě. Vodu přijímáme spolu s potravou,
ATMOSFÉRA Obecná část Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Dohlednost.
Aneta Říhová Lukáš Kahoun Marek Pertlík Adam Stibůrek
AUSTRÁLIE Podnebí Austrálie.
Nebezpečné jevy v letectví
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Meteorologické nebezpečí pro silniční dopravu
Kurz meteorologie pro účely horoškoly.
Meteorologie: nebezpečné jevy 3
Vojtěch Škvor, Robert Kočí, Zuzana Podhorská, Lucie Syslová
Aleš Baťha Veronika Kohoutová Etela Kouklíková Monika Vančurová
ATMOSFÉRA atmosféra = plynný (vzdušný) obal Země Složení vzduchu:
PODNEBNÍ ČINITELÉ Šířková pásmovitost Výšková stupňovitost
Vypařování: Na rozdíl od tání a tuhnutí vypařování probíhá
Vypařování a kapalnění
Kapalnění Do sklenice nalijeme vodu.
Graf změn skupenství Pevná látka Tuhnutí Desublimace Tání Sublimace
Digitální učební materiál
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Co to vlastně voda je? Je to chemická sloučenina vodíku a kyslíku. Se vzduchem tvoří základní podmínky pro existenci života na Zemi. Je to chemická sloučenina.
POČASÍ.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s významem atmosféry, jejím složením.
INVERZE . Inverze teploty vzduchu neboli teplotní inverze je meteorologický jev, kdy teplota vzduchu v některé vrstvě dolní atmosféry s výškou neklesá,
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
FYZIKA ZEMSKÉ ATMOSFÉRY 3
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_180_Atmosféra AUTOR: Ing. Gavlas Miroslav ROČNÍK, DATUM: 7.,
FYZIKA ZEMSKÉ ATMOSFÉRY 2
Počasí.
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor:Mgr. Stanislava Kubíčková.
Atmosféra – vzdušný obal Země
Změny skupenství v přírodě shrnutí učiva o přeměnách skupenství
Speciální vzdělávací potřeby Klíčová slova Druh učebního materiálu
POČASÍ A PODNEBÍ Mgr. Petr Králík.
Podnebí.
Počasí L. Hronová, 8. K 2014.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
01.12 Práce s meteorologickou stanicí Ing. Magda Pavezová Projekt Praktický výcvik žáků v Malém hospodářském dvoře byl spolufinancován Evropským sociálním.
Atmosféra Filip Bordovský.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Počasí. obsah počasí sluneční záření, teplota vzduchu, vlhkost vzduchu, oblačnost, vodní srážky, tlak vzduchu, vítr předpověď počasí pozorování počasí.
Vypařování a kapalnění
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_14 Název materiáluVodní pára.
KAPALNĚNÍ.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Atmosféra Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_Inovace_
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák pozná podstatu přeměny skupenství kapalného na plynné (vypařování.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu:CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada:Přírodní prostředí Země2 Ověření ve výuce:
OBĚH VZDUCHU V ATMOSFÉRĚ
Ovzduší – teplotní inverze Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Podnebí ČR.
NEŽIVÁ PŘÍRODA VLASTNOSTI VODY.
Autor: Mgr.Renata Viktorinová
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Změny skupenství.
JAK SE RODÍ POČASÍ.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Libhošť 90, příspěvková organizace Autor: Mgr. Monika Hanzelková Reg.číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
ATMOSFÉRA.
Transkript prezentace:

Vznik rosy, jinovatky a mlhy Aneta Kozeleková 2. C

Rosa vzniká kondenzací vodní páry obsažené ve vzduchu na předmětech, které mají menší teplotu než je rosný bod okolního vzduchu vodní pára se tak sráží v podobě malých kapek na povrchu chladného předmětu největší četnost výskytu je večer nebo ráno ke vzniku rosy je zapotřebí radiační ochlazování (izobarické snižování teploty povrchu země) - teplo ze zemského povrchu uniká zářením do kosmu celý proces urychluje a podporuje jasné, bezvětrné počasí, které zabrání promíchávání vzduchu a tím i přísunu tepla k povrchu zemskému, dále vysoká vlhkost vzduchu

nejrychleji rosa vzniká na kovech, sklech či listech, tedy předmětech, které obsahují dostatek vláhy, jsou dobře tepelně vodivé a tak se rychle radiačně ochlazují, naopak pomalu se ochlazuje např. suchá tráva nebo dřevo rosa také nevzniká například pod stromy, protože ty svou korunou zabraňují vyzařování tepla z půdy, proto je pod korunami stromů tepleji a vodní pára pod nimi nekondenzuje vydatnost rosy, co se týče úhrnu srážek, je v našich zeměpisných podmínkách okolo 0,5 mm, v tropech to však může být i více než 2 mm srážek

Zmrzlá rosa zmrzlé kapky rosy, které nikdy nemají krystalickou strukturu a jsou bílé

Jinovatka = krystalická námraza jedná se o ledové křehké krystalky ve tvaru jehliček, šupin, sloupků, kornoutků nebo trsů se zřetelnou krystalickou strukturou vzniká desublimací (přeměnou plynného tělesa na pevné) vodní páry - při nasycení nebo přesycení vzduchu vodní párou podmínkou vzniku je teplota pod -3°C (většinou pod -8°C) vzniká zejména při slabém větru a mlze, ta však není nutná můžeme ji najít například na povrchu letadel, na trávě, na střechách budov 

Jíní = šedý mráz často bývá chybně zaměňováno se zmrzlou rosou, ale jeho vznik je odlišný nevzniká kondenzací a poté mrznutím, nýbrž stejně jako jinovatka desublimací, ale při vyšších teplotách – nad -3°C má patrnou krystalickou strukturu

Mlha jedná se o oblak, který leží bezprostředně nad zemí, čímž se odlišuje od normálního oblaku vzniká kondenzací vodní páry ve spodních vrstvách atmosféry při ochlazování vzduchu nad zemským povrchem výrazně snižuje dohlednost pod 1 km (pokud je vidět na vzdálenost mezi 1-2 km, jedná se o kouřmo, nad 2 km je to opar) skládá se z malých vodních kapiček nebo drobných ledových krystalků rozptýlených ve vzduchu typy: radiační mlha, advekční mlha, frontální mlha, mlha z promíchávání, městská (inverzní) mlha…

Radiační mlha = mlha z vyzařování vzniká zejména za jasných a bezvětrných nocí, kdy se přes den Sluncem zahřátý povrch rychle ochlazuje výškový dosah této mlhy je maximálně 10 m typická pro podzim tvoří se hlavně nad vodami a v údolích po východu Slunce se rozpouští

Advekční mlha vzniká při nasunutí teplého vzduch nad studený povrch, který se ochladí a utvoří vodní kapičky na rozdíl od mlhy radiační je mocnější – dosahuje výšky až několik set metrů a je rozlehlejší může vzniknout v kterékoliv denní době, obvykle však na podzim a v zimě, kdy se nad naše území dostávají teplé a vlhké vzduchové hmoty od oceánu mlhy zůstávají i přes den, rozpadávají se především vlivem změny synoptické situace (změna rychlosti větru, tlaku nebo fronty).

Frontální mlha = mlha z vypařování vzniká po dešti, kdy se vypařuje vlhký vzduch, který se střetává s frontální vzduchovou hmotou, která jej ochlazuje za vzniku mlhy

Městská mlha = smog směs především vodní páry, prachu, kouře a exhalací z dopravy, které smogu propůjčují jeho specifický namodralý až našedlý nádech kondenzace vodních par v městském prostředí je díky značné prašnosti i exhalacím o to snazší vznikají zejména na podzim a v zimě

Zdroje: http://cs.wikipedia.org/wiki/Rosa http://fyzmatik.pise.cz/987-jak-vznika-rosa.html http://www.in-pocasi.cz/clanky/teorie/rosa-jini-jinovatka/ http://cs.wikipedia.org/wiki/Jinovatka http://snih.in-pocasi.cz/clanky/jinovatka/ http://old.chmi.cz/meteo/olm/Let_met/_tmp/popis.htm http://cs.wikipedia.org/wiki/Mlha http://www.janmiklin.cz/clanek-mlhy-a-inverze/   obrázky: http://www.martinrak.cz/klicova-slova/valici-se-mlha-108.html http://www.panoramio.com/photo/23769955 http://www.ceskestavby.cz/clanky/kdy-roseni-oken-neskodi-a-kdy-se-mu-branit-21503.html  http://zantalalia.rajce.idnes.cz/podzim/#zmrzla_rosa.jpg  http://topwalls.net/wp-content/uploads/2012/04/fog-forest.jpg  http://www.petrpazour.cz/vyhlidka-maj-fotografie-488.html  http://www.novinky.cz/domaci/210965-prijdou-mlhy-prehanky-i-deste-vyjasni-se-az-v-nedeli.html  http://mraky.astronomie.cz/pic/mlhy_obr7.jpg  http://www.zahrada-centrum.cz/clanky/nahled/133-kouzleni-pani-zimy-slovem-i-obrazem