Lesní pedagogika motivace, cíle a praktická realizace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nabídka aktivit pro mateřské školy Mezinárodní environmentální vzdělávací, poradenské a informační středisko ochrany vod Vodňany Nabídka služeb:
Advertisements

EU PENÍZE ŠKOLÁM Učíme se pro život 2010 – 2013 reg. č. CZ 1.07/1.4.00/
Projekt Budu školákem Program pro předškoláky a jejich rodiče:
Podpora profesního rozvoje učitelů v počátečním vzdělávání
CLIL Content and Language Integrated Learning
Ekologická výchova v Zoo Ostrava
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA SOCIÁLNÍ U MATKY BOŽÍ JIHLAVA
Nové přístupy k využití ict ve výuce přírodovědných předmětů na základních školách CZ.1.07/1.1.07/
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
PROJEKT EU „Kvalitní a efektivní výuka zdravotně postiženého žáka – základní krok do života“ CZ 1.07/1.2.33/ Číslo aktivity: 03 ČLOVĚK A PŘÍRODA.
Strukturované učení PROJEKT EU
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Neratovice 24. ledna 2014 Cestou přírodovědných a technických oborů napříč Středočeským krajem Stáž pedagogických.
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
Držitel certifikátu kvality ISO 9001 a ISO
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř. 17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Jako příklad uznávání neformálního vzdělávání Ing. Petra Nakládalová, ČNA Mládež YOUTHPASS.
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
Rozvoj klíčových kompetencí ve všech ročnících nižšího gymnázia formou terénních cvičení TENTO PROJEKT BYL SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A.
Lidé kolem nás…….. Speciální mateřská škola Blanická 16 Olomouc
YOUTHPASS Akce 1.1 – Výměny mládeže (organizátorům)
On-line forma výuky Cvičení z techniky a technického vzdělávání Zpracoval: Jan Drobný (209671)
Motivace ve výuce přírodopisu
PAS MLÁDEŽE Akce 1.1 – Výměny mládeže (organizátorům)
Kompetence žáka – absolventa Ing. Dana Juchelková
Zdravá škola.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Komunitní a otevřená škola
CRR ČR, Společný technický sekretariát, Olomouc, ul. Jeremenkova 40B, , | tel.: | fax: +420.
Zahradní terapie Jabok ZS 2014 VK.
Základní norma zdravotnických znalostí pro pedagogické pracovníky
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Záměrem Moravskoslezského kraje je provést systémovou změnu v poskytování sociálních služeb Závěrečná konference k projektu „Podpora transformace pobytových.
PROJEKT „Integrace sociálně znevýhodněných občanů mikroregionu Prachaticko se zaměřením na začlenění klientů smíšeného Azylového domu v Husinci na trh.
Rámcové a školní vzdělávací programy
SLUŽBA PREVENCE KRIMINALITY A DOPRAVNÍ VÝCHOVY
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Představujeme školní družinu ZŠ Hovorčovice
Cíle projektu a projektové aktivity Aktivity na národní úrovni  Podpora Národní pracovní skupiny v práci na  Národním akčním plánu ochrany práv dětí.
Rozvoj dalšího vzdělávání obyvatel na venkově v Moravskoslezském a Zlínském kraji Cloverleaf spol. s r.o. IČ: Tento projekt je spolufinancován.
WOSA – výchovou a vzděláváním k občanské společnosti, reg. čís. CZ.1.07/1.1.32/ Žadatel: Sdružení obcí Sedlčanska Projektový manažer:Štěpánka Barešová.
Projekt Podpora přírodovědného a technického vzdělávání v Libereckém kraji PODPORA PŘÍRODOVĚDNÉHO A TECHNICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ V LIBERECKÉM KRAJI Leoš Křeček.
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
VÝSTUPY Z DOTAZNÍKOVÉHO ŠETŘENÍ POTŘEB MATEŘSKÝCH ŠKOL A ZÁKLADNÍCH ŠKOL pro ORP ŠUMPER Mgr. Ivana Hanáková.
Centra podpory integrace & Speciálně poradenské centrum aplikovaných pohybových aktivit Čísla projektů: CZ.1.07/1.2.00/ CZ.1.07/1.2.00/ Časový.
Profese učitele z pohledu praxe střední školy (vážně i nevážně) Duben 2008.
Co je program Mládež v akci? Největší evropský grantový program na podporu NEFORMÁLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ.
Osobnostní rozvoj Znalost a aplikace principů M.M. Pravidla Komunikace a zdvořilostní formy chování Mravní hodnoty Já rodina okolí Zralá osobnost dítěte.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Kraslice, – Úvod – několik slov o projektu … – Naladíme se … – Nadané děti – Ing. Petr Čavojský / Mgr.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb
Aktuální informace o stavu
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Neživá příroda ve výuce přírodopisu
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
Polytechnické vzdělávání v DVPP VISK seminář KAP Středočeského kraje
Polytechnické vzdělávání v praxi
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
MAP rozvoje vzdělávání v ORP Kralupy nad Vltavou
Krajský akční plán vzdělávání 1 ÚK
XIV. ROČNÍK KRAJSKÉ KONFERENCE
Dobré příklady z praxe aneb Jak to chodí u nás
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO)
Školní vzdělávací program
Sociálně aktivizační služby
Transkript prezentace:

Lesní pedagogika motivace, cíle a praktická realizace. 6. dubna 2017 Lesní pedagogika

Lesy tvoří významnou součást krajiny ČR Česká republika patří k zemím s vysokou lesnatostí. Lesní pozemky pokrývají v současné době výměru cca 33,4 % z celkového území státu a lesa přibývá Les – genius loci

Proč právě lesní pedagogika ? Potřeba obnovy a regenerace prostřednictvím přírody stoupá stejnou měrou jakou se všední život od přírody vzdaluje; Příroda bez lidí nemá smysl; Lesní pedagogika nezprostředkovává vědomosti, ale životní hodnoty; Prostřednictvím lesní pedagogiky získává naše poslání lesníků radost a smysl; 6. dubna 2017 Lesní pedagogika 3 3

Kdo je lesní pedagog ? Vzděláním a povoláním lesník Absolvent kurzu lesní pedagogiky Odborník s otevřeným srdcem

Co to znamená být lesnickým odborníkem ? Lesnická botanika, zoologie, nauka o lesním prostředí, stroje a zařízení, pěstování lesa, lesní těžba, ekonomika a účetnictví, hospodářská úprava lesa, ochrana lesa a přírodního prostředí, myslivost

Formy lesní pedagogiky Je realizována výhradně lesníky Prostřednictvím vlastního prožitku v lese Trvá zpravidla 4 hodiny střídají se v ní různé činnosti pohyb i zamyšlení, kolektivní i individuální činnosti pokusy i ukázky důsledků, ilustrace práce lesníků a úkolů lesnictví dle zaměření vycházky

Lesní pedagogika není jen sezónní záležitost 6. dubna 2017 Lesní pedagogika 7 7

Cíle lesní pedagogiky I. Zprostředkování všech funkcí lesa: Vodochranná, půdoochranná funkce; Klimatická funkce Společenská funkce; Rekreační funkce; Ekologická funkce. Hospodářská funkce; 6. dubna 2017 Lesní pedagogika

Význam moderního lesnictví Ochrana lesa pro jeho pokračování Zachovávání biodiversity Těžební rezervy Podpora pozitivního vlivu na klima Multifunkčnost lesa jako důležitého faktoru ekonomiky Multifunkčnost lesa pro občany, pro krajinu

Cíle lesní pedagogiky II Odpovědné chování přiměřené lesu; Úcta před tvořením; Respektování lesního prostředí, dodržování pravidel , zákonů a ochrany majetku 6. dubna 2017 Lesní pedagogika

Význam produkční f-ce lesa a LH HDP 0,6 % Investice 0,3% Počet pracovníků 0,7 % jako odvětví prvovýroby LH generuje 5% pracovních míst Obdobný je podíl na HDP zejména ve spojitosti s dodavatelským a zpracovatelským průmyslem, který je umístěn navíc především na venkově

Cíle lesní pedagogiky III Vzbuzování tvůrčích, kreativních sil; Rozvíjení fantazie; Rozvíjení bez výkonového tlaku. 6. dubna 2017 Lesní pedagogika

Cílové skupiny lesní pedagogiky Mateřská škola Základní škola Speciální školy Střední škola Volnočasové aktivity Rodiny Dospělí Senioři NNO 6. dubna 2017 Lesní pedagogika

Kroužky lesní pedagogiky I zájemcům zájemce z řad studentů 2. a 3. ročníků umožňujeme získat kvalifikaci lesního pedagoga, samostatně pracovat může ale až po ukončení lesnického vzdělání 6. dubna 2017 Lesní pedagogika

Kroužky lesní pedagogiky II Stejně jako na kurzech pro dospělé probíráme teorii komunikační dovednosti, základy psychologie, pedagogiky, didaktiky a samozřejmě praktické aktivity v lese 6. dubna 2017 Lesní pedagogika

Kroužky lesní pedagogiky III připravujeme se a realizujeme aktivity EVVO vnitřní – školky,školy, družiny, DD; venkovní – arboretum, školní polesí,; vyrábíme pomůcky; Účastníme se Dnů stromů a Země apod. 6. dubna 2017 Lesní pedagogika

Pomůcka pro CIJ Kufr plný dřeva (2007) Makroskopické znaky dřev Klíč k určování dřev Cizojazyčně popsané sbírky přírodnin 6. dubna 2017 Lesní pedagogika 17

Kroužky lesní pedagogiky IV Absolventi jsou schopni: vytvářet programy LP v místě svého působení; realizovat aktivity LP; obdrží certifikát o absolvování základního kurzu. 6. dubna 2017 Lesní pedagogika

Pořádáme kurzy pro začínající lesní pedagogy Kurz trvá 40 hodin během 5 dnů. (základy psychologie, didaktika, pedagogika, plánování a organizování aktivit, praktická hospitovaná realizace programů) Zakončen je předáním certifikátu. 6. dubna 2017 Lesní pedagogika

Kurzy pro pokročilé lesní pedagogy Kurz navazuje na předchozí pro začátečníky Je zaměřen na nestandartní skupiny klientů (handicapovaní , senioři , rodiny s dětmi…) a na specializovaná lesnická témata a na kontroverzní situace Prohlubuje předchozí zkušenosti a znalosti účastníků

Příklady aktivit I

Příklady aktivit II Ukázky práce s motorovou pilou Orientace v terénu 6. dubna 2017 Lesní pedagogika

Splňuje lesní pedagogika očekávání dětí Chtějí jít do aktivit s vášní a dychtivostí, potřebují být přijímáni a zažívat v činnostech pocit štěstí, příjemnosti a slasti. V prevenci patologických forem chování dávají přednost prožitkovým akcím, kde mohou mít prostor k aktivitě a seberealizaci Jsou zaměření na skupinové dění, chtějí sdílet společné hodnoty, účastnit se a být skupinou přijímáni. Mají potřebu podílet se na společných cílech. Chtějí se učit dovednostem, které zúročí v životě. Chtějí, aby jejich požadavky byly respektovány

Splňuje lesní pedagogika očekávání učitelů Zeměpis - regionální zeměpis, práce s mapami, terénní geografické práce a aplikace Dějepis - například při aktivitách rozhovor se stromem nebo počítání letokruhů se dají velmi neformálně připomenout historické události velmi poutavou formou Aplikace výpočetní techniky- práce s mapovými podklady,

Splňuje lesní pedagogika očekávání učitelů Matematika – závislosti, vztahy a práce s daty, geometrie v rovině a prostoru, aplikační úlohy, vytváření prostorové představivosti, orientace v terénu, např. měření výšek, tloušťky, objemy a povrchy, převody jednotek, odhady vzdáleností, používání měřítka mapy, číst a rozumět jednoduchým technickým výkresům – účast na stavbě jednoduchých zařízení, oplocenka, krmelec. Fyzika – klid a pohyb těles, gravitační pole gravitační síla - skládání sil, valivé a smykové tření – např. při přibližování dřeva, jednoduché stroje a jejich užití v praxi, motory, hydraulická zařízení a jejich užití v praxi , vlastnosti zvuku, optika, převody jednotek Chemie – pesticidy, koncentrace roztoků, jedy.

Splňuje lesní pedagogika očekávání učitelů Vzdělávací oblast Člověk a jeho svět Znalost regionu, popis zážitků z cest, znát běžná povolání a pracovní činnosti, čtení orientace v mapě, přírodní památky v okolí bydliště, popsat vliv činnosti lidí na přírodu, provést jednoduchý pokus Vzdělávací oblast Člověk a společnost kultivované vyjadřování vlastních myšlenek, názorů, postojů, osobních potřeb a jejich obhajování, znát základní práva povinnosti občanů – např. činnosti zakázané v lesích, využívat v krizových situacích služeb pomáhajících organizací- např. traumatologický plán

Splňuje lesní pedagogika očekávání učitelů Vzdělávací oblast Umění a kultura hra na jednoduché dřevěné nástroje, hudebně pohybové hry, realizovat svůj tvůrčí záměr pomocí přírodnin Vzdělávací oblast Člověk a zdraví – aplikace pohybových dovedností, les jako tělocvična Vzdělávací oblast Člověk a svět práce – vytvářet jednoduchými postupy různé předměty, dodržovat technologickou kázeň, provádění pěstitelských pozorování, zásady bezpečného kontaktu se zvířaty

Splňuje lesní pedagogika očekávání učitelů Cizí jazyk - lesní pedagogové existují a realizují své aktivity v několika desítkách evropských států.V případě výjezdu například do Rakouska či Německa ale i dalších států zahrnutých v mezinárodní síti lesních pedagogů by určitě byla možnost zařídit tam pro žáky aktivity lesní pedagogiky jak v němčině, tak v angličtině či francouzštině.

Splňuje lesní pedagogika očekávání učitelů Český jazyk a literatura – tvoření otázek a odpovídání na ně , vypravování vlastního prožitku, popsat činnosti a děje, dramatizace jednoduché situace, rozlišovaní odborné slovní zásoby, umocnění prožitku z četby krásné literatury nebo poezie o přírodě prostřednictvím konkrétních dojmů z toho, co autor popisuje, etymologie slov

Jiné aktivity EVVO konané lesníky Dny s LČR Různé akce pro děti na výstavách Účast na dnech Země, Den stromu Prázdninové akce Účast a pořádání přírodovědných soutěží Podpora SEV a dalších organizací, které se zabývají EVVO ……

Ústav pro hospodářskou úpravu lesů Brandýs nad Labem (ÚHÚL) Nábřežní 1326, 250 01 Brandýs nad Labem Kontaktní osoba: Ing. Lada Matoušková Prylová, Prylova.Lada@uhul.cz, www.uhul.cz ÚHÚL se lesní pedagogice věnuje aktivně od r. 2002,. má 9 poboček v celé České republice, na každé má průměrně 3 (vyškolené) lesní pedagogy, kteří po domluvě zdarma programy zajišťují. Ve spolupráci s dalšími lesnickými organizacemi (např. LČR) pořádá ÚHÚL jedno- až vícedenní akce v rámci hlavně lesnických výstav určené zejména pro ZŠ z dostupného okolí.

Lesní pedagogika- nástroj EVVO Významným atributem práce pedagoga je komunikace a interperetace. Lesní pedagogika se snaží, aby byla srozumitelným nástrojem, který dokáže předávat cílené a jasné odpovědi i když formou vlastního poznání prostřednictvím prožitku v lese.

Kontakty: Střední lesnická škola Jurikova 588, 753 01 Hranice tel: +420 581 601 231 fax: +420 581 602 312 e-mail: sls@slshranice.cz www.slshranice.cz Střední lesnická škola Sdružení lesních pedagogů ČR Jurikova 588, 753 01 Hranice e-mail: slpcr@slshranice.cz 6. dubna 2017 Lesní pedagogika

Kontakt na pobočku v Moravskoslezském kraji ÚHÚL, pobočka Frýdek-Místek Lesní pedagog: Daniela Šprochová Nádražní 2811 738 25 Frýdek-Místek 1 E-mail: sprochova.daniela@uhul.cz Tel.: 555 530 481 Více informací naleznete na www.lesnipedagogika.cz

Děkujeme za Váš čas a Vaši pozornost.  Těšíme se na setkání při lesní pedagogice Lesní pedagogika