Klient jako motor změny

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
„NAŠE CESTA K VLASTNÍMU HODNOCENÍ“ Základní umělecká škola J.B.Foerstera JIČÍN.
Advertisements

MRTVICE JAKO NEZVANÝ HOST
Zlepšování jakosti.
Vize, Strategie, Cíle.
Jak se uplatnit na trhu práce
K LIENT JAKO MOTOR ZMĚNY Klient jako partner a spolutvůrce terapie Mgr. Veronika SlepičkováBc. Tereza Peštová
SLEDUJTE NAŠE WEBOVÉ STRÁNKY, KDE SE DOZVÍTE PODROBNOSTI !!!
Evropský sociální fond
Vzdělávání zaměstnanců Střediska sociálních služeb městské části Praha 9 je finančně podpořeno z Evropského sociálního fondu v rámci realizace projektu.
Strategické plánování rozvoje obcí Dubovice 2010 " Projekt je financován z prostředků EAFRD v rámci Programu rozvoje venkova ČR pro období "
Škola pro udržitelný život 2010 Plánovací procesy ve škole a vzdělávání Jiří Kulich, Michal Veselý.
a jeho využití u klientů po CMP
Jaroslava Sýkorová Milena Tomášková Karlovy Vary, 2014
E M A S Workshop Pavel Růžička, MŽP Projekt „Environmentální řízení měst se zaměřením na energetický management“ Ústí nad Labem,
Lenka Zahradníčková
© GI, konzultační a vzdělávací skupina OLOMOUC Vyhodnocení a zefektivnění procesů plánování sociálních.
SLEZSKÁ DIAKONIE DOBROVOLNÍCTVÍ VE SLEZSKÉ DIAKONII.
Klíčová otázka č. 4 Zaměstnanost a práce Pavel Pěnkava 26. – 27. listopadu 2014.
1 Společně Měníme a Rozvíjíme Venkov – SMARV PRV ČR III /005/3310a/672/
Představení klubu manažerů
MRTVICE JAKO NEZVANÝ HOST
Jak se zařadit do společnosti? Nastínění podstaty sociální práce
Nenásilná komunikace Anastasia Vdovina. Nenásilná komunikace pomáhá vytvářet tolerantní, empatické a upřímné mezilidské vztahy Autorem Nenásilné komunikace.
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí KOORDINACE SLUŽEB V PÉČI O KLIENTA V RT.
Role edukační sestry v intenzivní péči
Péče o osoby s afázií.
Místní Agenda 21 Hodnocení místní udržitelnosti v ČR Ing. arch. Marie Petrová Hradec Králové, 18. února 2014.
Zásady pro stanovování cíle PhDr. Milada Blažková 2014
Seminář: Moc peněz (Cashflow). Peníze stále protékají životem každého z nás…
VY_62_INOVACE_1_2_01 „Pokud není uvedeno jinak, autorem obrázk ů a text ů je Ing. Renata Hethová.“ Finanční plánování.
Ambivalence sociální práce (Dilema mezi pomocí a kontrolou)
Plánovací proces a druhy plánování
Základní struktura projektu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
Životní úroveň obyvatel v České republice
Projektový cyklus, analýza SWOT
Multidisciplinární spolupráce ve zdravotnictví (MS)
 Příprava  Obecný záměr (současný stav, roční cíle oddílu)  Chytrý cíl (výchovný)  Atraktivní prostředek – naplnění cílů  Příprava plánu (název, termín,
Teambuilding 2 Posouzení potřeby Podávání zpětné vazby
aneb Assessment Centre a Development Centre
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
REMINISCENCE v Domově pro seniory Reynkova Havlíčkův Brod Bc. Martina Moravcová, DiS.
PROGRAMOVÉ OBDOBÍ Projekt Tvorba Strategie a Společného akčního plánu v oblasti rozvoje lidských zdrojů v Libereckém kraji I CZ.1.04/4.1.01/C
KOORDINOVANÁ REHABILITACE Z POHLEDU ERGOTERAPIE Mgr. Kateřina Svěcená Ergoterapeut Klinika rehabilitačního lékařství 1. LF UK a VFN v Praze.
„Podpora zaměstnanosti Litoměřicka“ CZ.1.04/3.3.05/ Projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a.
THE GRASSROOTS WOMEN´S INTERNATIONAL ACADEMY SÍŤ MATEŘSKÝCH CENTER o.s. Pečeť kvality Rut Kolínská
Projekt „Rozvoj místního partnerství a trhu práce“. CZ.1.04/5.1.01/ realizováno O.S. „Rozkvět zahrady jižních Čech – místní akční skupina“ a partnery.
Projekt Zvyšování kvality života uživatelů sociálních služeb se zdravotním postižením ve Zlínském kraji je spolufinancován Evropským sociálním fondem prostřednictvím.
REHABILITAČNÍ DÍLNA - PŘÍPRAVA NA PRÁCI. C ÍLOVÁ SKUPINA Služba je určena osobám s mentálním postižením, které mají vážný zájem o začlenění do pracovního.
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
Ájurvéda a já ročníková práce srpen Óm Dhanvantaraje Namaha Děkuji všem učitelům, kteří mi ukazují cestu.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_4_11_Sebepoznávání a sebepojetí Číslo projektu:
Komplexní péče o pacienty na 1. interní klinice VFN a 1.LF UK v Praze Mgr. Markéta Čermáková nemocniční kaplanka.
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb
Vliv týmové spolupráce na výsledky zdravotnických zařízení
Podpora začleňování cizích státních příslušníků na trh práce, reg. č
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
DRAMATURGIE TEAMBUILDINGOVÝCH PROGRAMŮ (seminář)
Projektování Projekt = plán, záměr, úmysl
STANOVISKO SKAV, o. s. K PROFESNÍMU STANDARDU KVALITY UČITELE
Péče o osoby s afázií.
Projektový management
PROJEKTOVÉ ŘÍZENÍ V NEZISKOVÝCH ORGANIZACÍCH
Financováno Nadací Sirius
Kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání. kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání.
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání v JčK
Projekt Evaluace sociálních služeb v Moravskoslezském kraji
SOCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Sociální komunikace.
Transkript prezentace:

Klient jako motor změny Mgr. Veronika Slepičková MUDr. Lucie Holohlavská veronika.slepickova@ergoaktiv.cz lucieholohlavska@seznam.cz

Individuální cíle aneb Klient jako partner a spolutvůrce terapie Mgr. Veronika Slepičková

Co jsou to vlastně cíle? jasně definovaný mezník v budoucnosti, kterého chceme dosáhnout cíle můžeme mít v kterékoliv oblasti našeho života, resp. měli bychom je mít! osobní cíle vs. cíle v rehabilitační péči Osobní cíle vs. Cíle v rehabilitační péči Jsou opravdu jiné nebo se mohou shodovat? Cíle v rehabilitaci nejsou jen fyzického charakteru, ale i psychického, sociálního… Tak jako si stanovujeme cíle ve svém osobním/profesním životě, jelikož je to něco, čím si určujeme, jaký život budeme mít, co nás žene dopředu, z toho samého důvodu je potřeba stanovit si mezníky/cíle i během terapie, která je mnohdy součástí celého života Jde o to nastartovat život po změně/zásahu/mrtvici – naše cíle se nemusí shodovat s těmi, které jsme měli před mrtvicí/úrazem…

SMART Mnemotechnická pomůcka využívaná v koučinku ve fázích stanovení cílů Způsob hodnocení kvality osobního rozvoje S = Specific (konkrétní) M = Measurable (měřitelný) A = Attainable (dosažitelný) R = Relevant (odpovídající) T = Time-bound (ohraničený v čase) Úvod - aby byl náš cíl skutečně cílem, měl by splňovat několik důležitých kritérií – pokračovat metodou SMART Cíl musí být pozitivní Cíl musí být motivující Cíl musí být pod mojí kontrolou Cíl nesmí být ani příliš snadný, ani příliš obtížný Cíl musí být orientovaný na výkon nebo na výsledek Cíl musí být zaznamenaný

Jaké mohou být cíle: Cíl jako sen, který si chci splnit - sen, jako motivace a hybná síla změny Cíl jako cesta, která se může vydávat různými směry a každý směr může mít jiný terén a jinou vzdálenost k cíli Udržení směru je těžké Cíle klienta se nemusí shodovat s představami terapeuta či rodiny a nemusí být čistě praktický – chtěl řídit pro potěšení, ne pro obživu a výdělečnou činnost (příklad Pavla) Cíle se nám mohou zdát nereálné (Příklad Jany) Snadno se stane, že do cílů vkládáme své vlastní představy, priority Snadno sklouzneme do stereotypu (ranní spěch – boty, oblékání…)

Vizualizace cílů klientů centra ERGO Aktiv Přístupů ve stanovování cílů v terapii je spousta… V našem centru jsou s každým klientem sestavovány jeho individuální cíle v prvních 14 dnech terapie. Cíle vycházejí z klienta a úkolem terapeuta je, aby s klientem cíle zkonzultoval a stanovily se takové cíle, které je reálné splnit během doby, co jsou u nás klienti v programu (obvykle 3 měsíce). V některých případech jsou cíle konzultovány i s rodinnými příslušníky – po domluvě s klientem, zdali s tím souhlasí. Znamená to, že u nás probíhá terapie zaměřená na člověka (vs. Individuální cíle)

Jak nesejít z cesty… Vizualizovat – obrázek, nápis… Mluvit spolu! Opakovat si, co chce klient (může docházet ke změnám názoru, zkušenosti, role, životní situace) Využít všech dostupných možností – existuje mnoho odborníků, organizací, profesí… Vytvářet příležitosti – býtaktivní! Vzhledem k tomu, že klienti, ale i terapeuti cíle jednotlivých klientů zapomínali, začali jsme si je průběžně připomínat – pravidelné týdenní porady nad cíli klientů, pravidelné měsíční reevaluace cílů s klienty… Stále nám to však nestačilo a tak postupně zavádíme vizuální podoby individuálních cílů. Jedná se o to, že každý klient si své cíle (buď všechny, nebo jen některé – volba je čistě na něm) graficky znázorní během sezení se sociálním pracovníkem. Jakým způsobem jsou cíle znázorněny, je také na klientovi – abstraktně, konkrétně, koláž, graf… Cíle jsou pak vyvěšeny ve společných prostorách centra, aby klienti své cíle, ale i cíle ostatních, měli každodenně na očích – každý den si tak cíle mohou zopakovat, vzájemně se popohánět k postupu ke splnění cíle… Na následujících slajdech uvidíte, jak si někteří naši klienti s vizualizací svých cílů poradili…

Individuální cíle zobrazené formou grafu…

Příběh Jany, aneb cíle mohou být košaté Klientka i 8 let po prodělané mrtvici stále hledala své vhodné pracovní uplatnění Možnosti: Návrat k původnímu? – překlady, výuka angličtiny, ruštiny… Tréninkové místo v kavárně – jenže co ta afázie? Zkusit něco „nového“? Nyní Vám představím příběh jedné naší klientky a jak se její cíle tvořily a následně plnily a měnily… Klientka po CMP s poruchou řeči, dříve učitelka ruštiny a angličtiny, překladatelka – návrat k původnímu zaměstnání, i přes velký chtíč klientky, nebyl možný Během práce s klientkou se hledaly další možnosti zaměstnání, které by klientce tzv. sedly: mluvila o tréninkovém místě v kavárně pro tělesně postižené – nicméně překážkou byla komunikace se zákazníky kavárny kvůli afázii předtím zkoušela být učitelkou v MŠ – opět zádrhel v komunikaci, především s rodiči Po několika rozhovorech se sociální pracovnicí z klientky „vypadlo“, že si před 20ti lety udělala masérský kurz Terapeutům se to zdálo jako výborný nápad – mladá žena, velmi citlivá, empatická, afázie u masáží nebyla překážkou, klientka se zprvu zdráhala, měla spíše malé sebevědomí, než že by to nechtěla dělat… A jak to dopadlo? (další slajd – Jany fotka )

Sebelepší terapeut či terapeutický záměr nepovede k naplnění cíle, pokud nedojde ke sdílení cílů terapie s klientem. Nejefektivnější je, pokud je klient v terapii partnerem a terapeut není diktátorem! Terapeut není diktátor - pokud klientovi v terapii určí cíle pouze terapeut, cíle se nemusí shodovat s představou klienta – terapie není pak tolik efektivní, klient je častokrát pasivnější, nespolupracuje a navíc klienti jsou na tento přístup zvyklí a jsou pak překvapeni, že když doma necvičí, vše se zas zhoršuje… Terapeut je odborník, který umí poradit a nasměrovat na správnou cestu - je důležité klienta aktivně zapojovat do terapie od samého počátku, aby si uvědomil, že za něj nikdo nic neudělá – tzn. od začátku s ním mluvit o terapii, co chce, aby se zlepšilo a proč, jestli ví, proč se co dělá a k čemu to vede, popř. pokud to možnosti zařízení dovolují, dotazovat se ho i na to, co chce momentálně trénovat, dávat mu na výběr Každý máme své sny a představy, ale ty nesmíme zaměnit se sny klienta Klient musí mít v terapii svůj prostor Ten správný odborník, jež může navést na správnou cestu a vytyčit si cíl je osobní kouč, kterému předávám své slovo!

Osobní koučink MUDr. Lucie Holohlavská

Workshop Nyní si vyzkoušíme dvě z výše uvedených koučovacích technik – pojďte si tedy představit, jako byste se ocitli v terapii…

Jděte si svou cestou, leťte za svým snem – vezměte život do vlastních rukou a splňte si své cíle! Děkuji za pozornost!