Škola pro život v 21. století ZŠ a MŠ Kotlářská Brno www.kotlarska.cz
Základní škola a mateřská škola Brno, Kotlářská 4 Počet žáků – 421 + 104 Počet tříd – 20 + 4 30 učitelů ZŠ, 6 vychovatelek ŠD, 8 učitelek MŠ Zřizovatel – ÚMČ Brno-střed Zdravá škola Otevřená škola Tvořivá škola
Co se podařilo v minulých letech Školní poradenské pracoviště Nový školní řád – dohoda (škola,žák,rodič) Nové třídnické hodiny Vlastní žákovská knížka OK skupina Výuka Etické výchovy OST Organizace spojených tříd
Školní poradenské pracoviště dva výchovní poradci, školní psycholog, metodik prevence rizikového chování, speciální pedagog práce s kolektivem třídy – cílem je pozitivně ovlivnit vztahy mezi dětmi, prohloubit jejich komunikační dovednosti a schopnost spolupráce, posílit třídní kolektiv prevence výskytu rizikového chování jako je např. šikana, zneužívání návykových látek poskytování individuálních poradenských konzultací dětem, jejich rodičům a učitelům - prospěchové, výchovné či jiné potíže, krizová intervence péče o děti se speciálními vzdělávacími potřebami – zaměřujeme se především na děti se speciálními poruchami učení a chování, žáky ze sociokultrně znevýhodněného prostředí, nadané děti zajištění profesního poradenství - volba střední školy a budoucího povolání náprava specifických poruch učení ve speciální skupině pod vedením speciální pedagožky
Nový školní řád - dohoda žáci si vytváří vlastní pravidla třídy v souladu s vnitřním řádem rodiče i žák svým podpisem potvrdí, že byli s vnitřním řádem seznámeni a že s ním souhlasí
Nové třídnické hodiny Manuál k třídnické hodině Proškolení pedagogů 1x za měsíc Dva způsoby vedení třídnické hodiny: Formou skupinové diskuze Osobnostně – sociální rozvoj žáků
Vlastní žákovská knížka Veškeré informace o žákovi, o škole, organizace školního roku Hodnocení a sebehodnocení (učitel, žák,rodič) Informace o ŠPP a školní družině
OK SKUPINA Skupina pro žáky s problémovým chováním Pod vedením psychologa 1x týdně odpoledne, mimo vyučování + dvoudenní výjezd Náplň skupiny: rozvoj schopnosti diskutovat, komunikovat, řešit problémy a konflikty zvýšení zdravého sebevědomí žáků rozvoj vzájemné úcty, sebeúcty a důvěry nácvik řešení zátěžových situací.
OST - Organizace spojených tříd prostor pro zapojení žáků do života školy aktivně se podílet na rozvoji pozitivního klimatu ve škole být prostředníky mezi žáky a učiteli realizovat své nápady a organizovat akce pro své spolužáky i veřejnost 1x týdně o velké přestávce – organizační záležitost 1x za 14 dní práce školním psychologem – osobnostní rozvoj, týmový duch, rozvoj vzájemné spolupráce Výjezdní zasedání – tři dny mimo školu
Výuka etické výchovy pomáhá utvářet třídní kolektiv a spoluvytvářet dobré vztahy mezi dětmi slouží k rozvoji sociální adaptability a zvýšení sebevědomí - využívají se interaktivní komunikační hry a aktivity pro rozvoj tvořivosti a fantazie Žáci vstupují do rolí a situací, ve kterých mají možnost se rozhodovat Důležitá je i reflexe, která umožňuje dětem ventilovat jejich prožitky a závěry, což přispívá k orientaci dětí v konkrétních životních situacích pomáhá utvářet třídní kolektiv a spoluvytvářet dobré vztahy mezi dětmi slouží k rozvoji sociální adaptability a zvýšení sebevědomí - využívají se interaktivní komunikační hry a aktivity pro rozvoj tvořivosti a fantazie Žáci vstupují do rolí a situací, ve kterých mají možnost se rozhodovat Důležitá je i reflexe, která umožňuje dětem ventilovat jejich prožitky a závěry, což přispívá k orientaci dětí v konkrétních životních situacích
Akce školy Projektová výuka Společné akce s rodiči Environmentální výchova Sportovní aktivity Školy v přírodě, výlety, koncepce výuky v terénu (II. stupeň) DVPP Prezentace školy pro veřejnost
Projektová výuka Interaktivní cesta Moravským krasem přes Pálavu a Blansko – komunikace trochu jinak Čtením k moudrosti + Literuška Klima třídy Den zdraví – v rámci projektu Zdravá škola HELP Jsme lidé jedné Země Otevřená přestávka – projekt žáků II. stupně
Společné akce s rodiči Den Země spojený s dobročinným jarmarkem (Adopce na dálku – Bizzibu Innocent) Brigáda ve školním lesoparku Zahradní slavnost Dny otevřených dveří (3x) Vysazování vánočních stomečků Společné výlety Den světel – adventní tradice
Environmentální výchova Den bez aut, Den stromů, Den Země spolupráce s ekologickými organizacemi – Lipka, Rezekvítek, Veronika vybudování učebny v přírodě – školní lesopark, bylinková spirála, krmítka zapojení do projektů – Recyklohraní, Evvoluce, Ekoškola, Les ve škole, Od semínka ke stromečku
Sportovní aktivity reprezentace školy na republikové úrovni (společenské tance, floorbal, házená, basketbal, lehká atletika) Maraton – celobrněnské akce pro školy v rámci akce Brno – zdravé město Zimní a letní den sportu Lyžařský kurz a zájezdy Vodácký kurz
Školy v přírodě, výlety, koncepce výuky v terénu (II. stupeň) týdenní přírodovědně zaměřené pobyty – I. stupeň terénní vyučování výlety do zahraničí – Paříž, Londýn
DVPP Učitelé sami sobě – workshopy, mentorský dohled I-výuka, I-učebnice Prevence šikany Jak úspěšně komunikovat – nejen s rodiči Projektové vyučování a integrovaná tematická výuka Práce s třídním kolektivem, diagnostika třídního učitele Respektovat a být respektován
Prezentace školy pro veřejnost články v odborných publikacích (Komenský, Jihomoravské ekolisty) články v místním tisku – zpravodaj Brna – střed vlastní školní zpravodaj – 1x měsíčně v papírové podobě pro každého žáka webové stránky www.kotlarska.cz
Děkujeme za pozornost a přejeme pěkný den! Mgr. Hanzlová Miroslava Mgr. Tachovská Kamila ZŠ a MŠ Kotlářská Brno, www.kotlarska.cz