Knihovna v obci - proč? aneb Víme, co máme? Kardašova Řečice říjen 2005 Zlata Houšková
Knihovna – proč? Poskytuje výpůjční a informační služby a přístup k vnějším zdrojům (knihovní zákon) Dle zákona poskytuje rovné služby všem ( kteří o to mají zájem )
Knihovna – proč? Každý z nás v určité etapě svého života potřeboval/bude potřebovat knihovnu…
Knihovna – proč? Každou obec tvoří jednotlivci a skupiny; mnoho lidí a skupin neví, co všechno lze od knihovny očekávat Mnohokrát to neví (neuvědomuje si) ani zřizovatel…
Knihovna – proč? Není (neměla by být) pouhou půjčovnou… Může poskytnout a nabídnout mnohem více služeb a možností jednotlivcům i skupinám v obci…
Knihovna - pro koho? Knihovna nežije ve vzduchoprázdnu, ale v obci, která má své potřeby, priority, problémy Obec knihovnu zřizuje, obci knihovna patří
Knihovna - pro koho Obec by měla sledovat efektivitu knihovny Knihovna není komerční zařízení, její efektivita spočívá v kvalitě služeb
Služby – jaké? Výpůjční (půjčování knih, časopisů, CD, společenských her…)
Služby – jaké? Informační centrum (informace literární, místní (o obci, službách, podnikání, historii…), regionální, turistické, informace „všedního dne“, prodej upomínkových předmětů…
Knihovna Knihovna je informačním srdcem obce, v ní se systematicky soustřeďuje (může soustřeďovat) velké množství informací o obci a životě v ní.
Služby – jaké? Vzdělávací (informační výchova dětí, práce s PC a Internetem pro seniory či jiné skupiny…) Kulturní centrum (společenské, kulturní a přátelské akce pro skupiny i celou obec, volnočasové aktivity dětí)
Služby – jaké? Komunitní centrum (akce k propojování skupin obyvatel, k budování sounáležitosti s obcí atp.) Prostor k setkávání
Knihovna pro obec Je schopna poskytovat (organizovat) prostor pro aktivity jednotlivých skupin lidí (připravit prostředí, informační zázemí, pomoc s aktivitami, propojovat, motivovat...)
Propojování Generací ( babiček, pamětníků a vnuků, mladých lidí) Zájmových skupin ( společné aktivity a akce ) Organizací Představitelů a občanů obce…
Propojování Může podporovat rozvoj partnerství mezi organizacemi a představiteli veřejné správy, neziskovými organizacemi, podnikateli, občany při vlastních akcích (Noc s Andersenem), ale i při akcích jiných subjektů
Proč knihovna? Je neutrální (neohrožující) místo Je příjemné, přívětivé, pěkné, vstřícné místo a takovou ji vnímají (měli by vnímat) ti, kteří ji znají Je otevřená instituce
Proč knihovna? Pracují zde ( měli by pracovat ) kvalifikovaní profesionálové - hlavní deviza knihovny… Uvědomují si (měli by si uvědomovat), že pracují v instituci, jež je především službou veřejnosti
Knihovna pro obec Měla by reagovat na potřeby (všech) skupin lidí v místě – hledat Měla by oslovovat celou obec, ne pouze uživatele - přemýšlet Měla by spolupracovat s místními organizacemi a institucemi
Knihovna pro obec Měla by posilovat vztah lidí k místu, ve kterém žijí Měla by podporovat rozvoj potenciálu místa
Knihovna pro obec Měla by napomáhat dobré komunikaci a podporovat dobré soužití lidí v místě a pomáhat jim zlepšovat místo (obec), ve které žijí
Otazníky a problémy Příliš drahá? Příliš málo uživatelů? Příliš malý fond? Příliš málo kvalifikovaný personál? Příliš krátká provozní doba? …
Víme-li proč, zjistíme, že otazníky neexistují a problémy lze řešit.