Základní ekonomické systémy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
V ÝUKOVÝ MATERIÁL VYTVOŘENÝ V RÁMCI PROJEKTU „EU PENÍZE ŠKOLÁM “ ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ.
Advertisements

Právní úprava podnikání
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity Aktivita VI/2 - Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností.
Problematika konkurence Projekt: Svět práce v každodenním životě Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.26/ Aktivita č.2: Podnikání a právo Prezentace č.
Kovy Aktivita č. 6: Poznáváme chemii Prezentace č. 11
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Finanční produkty Autor: Jaroslav Kvapil kód.
Základní pojmy v ekonomice
1 Projekt: Svět práce v každodenním životě Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.26/ ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství.
Typy firem, právní podklad jejich vzniku a fungování Projekt: Svět práce v každodenním životě Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.26/ Aktivita č.2: Podnikání.
Základní ekonomické pojmy
EKONOMIE JAKO PŘEDMĚT EKONOMIE
Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 1 Autor: Lenka Poláková
MAKROEKONOMIE – 2. část Autor: Ing. Vladimír Havlík.
Majetek podniku Aktivita č.2: Podnikání a právo Prezentace č. 7 Autor: Jiří Lysák 1 Projekt: Svět práce v každodenním životě Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.26/
Digitální učební materiál
1 Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A3 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníZáří 2012.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
1/2 FUNGOVÁNÍ TRŽNÍ EKONOMIKY EKONOMIKA LESNÍHO HOSPODÁŘSTVÍ.
Centrálně řízená – plánovaná ekonomika
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Ekonomie - předmět Autor: Jaroslav Kvapil.
1/4 FUNGOVÁNÍ TRŽNÍ EKONOMIKY EKONOMIKA LESNÍHO HOSPODÁŘSTVÍ.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Historie a současnost ochrany přírody v České republice
Řízení organizace, základy managementu
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A2 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníZáří 2012.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší školeNázev:TrhAutor: Jaroslav Kvapil kód DUMu: VY_32_INOVACE_Ek.8.4.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
4. srpna 2013VY_32_INOVACE_100205_Ekonomicke_systemy_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší školeNázev:PenízeAutor: Jaroslav Kvapil kód DUMu: VY_32_INOVACE_Ek.8.2.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Bankovní soustava Autor: Jaroslav Kvapil kód.
Aktivita č.2: Podnikání a právo
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Problematika nezaměstnanosti
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_564 _Sámova říše AUTOR: Mgr. Michaela Vašíčková ROČNÍK, DATUM:
EKONOMIKA Státní podnik Ing. Hana Kročová
ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PROJEKT: CZ.1.07/1.5.00/
Chráněná území v České republice
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Základní ekonomické pojmy Ing.František Balák Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“ Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_01.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_13_ZAKLADNI.
Petr Machala. Znáte odpověď na otázky? Osobní aktiva jsou: a)oprava vlastního automobilu b)osobní spotřební předměty c)vše co nám přináší příjem d)rekreační.
Národy světa Název školy
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší školeNázev: Nedostatek finančních prostředků Autor: Jaroslav.
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
EKONOMIKA PODNIKATELSKÝ ZÁMĚR Ing. Hana Kročová
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
V ÝUKOVÝ MATERIÁL VYTVOŘENÝ V RÁMCI PROJEKTU „EU PENÍZE ŠKOLÁM “ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší školeNázev: Přebytek finančních prostředků Autor: Jaroslav.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_16_ZAKLADNI.
Ekonomie, makro a mikroekonomie Ekonomie je věda, která se zabývá společenskou realitou zvanou ekonomika. Ekonomie je věda, která se zabývá společenskou.
Trh a tržní systém Trh směna místo, kde se dochází ke střetu poptávky a nabídky oblast ekonomiky, ve které dochází k výměně činností mezi.
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY Ekonomika, ekonomie, ekonomické systémy.
Základní ekonomické systémy. K čemu slouží? Aby lidé přežili, musí spojit své síly a efektivně využívat dostupné zdroje Ekonomický systém se stále mění.
Ekonomika – základní pojmy.
Ing. Veronika Dostálková MBA
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
DUM - Digitální Učební Materiál
Transkript prezentace:

Základní ekonomické systémy ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Projekt: Svět práce v každodenním životě Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.26/02.0007 Základní ekonomické systémy Aktivita č.2: Podnikání a právo Prezentace č. 1 Autor: Hana Mužíková

Ekonomický systém v historii sloužil vždy ke spojení lidských sil a pro efektivní využití lidských zdrojů celá historie lidstva je dána hledáním optimálního ekonomického uspořádání ideální ekonomický systém není ani dnes definitivně znám (1)

Základní ekonomické otázky Ekonomický systém co a kolik vyrábět jak vyrábět jak se rozdělí vyrobené zboží

Co a kolik vyrábět je spojeno s lidskými potřebami každý z nás má jiné potřeby, jsou nekonečné a stále se vyvíjejí (přemýšlejte o změnách spektra potřeb v průběhu historie lidstva) právo uplatnit své potřeby je základním lidským právem některé potřeby jednotlivce mohou ohrožovat ostatní, tady zasahuje stát prostřednictvím zákona

další jistě doplníte sami Potřeby nehmotné hmotné potraviny ošacení bydlení další jistě doplníte sami (2) (4) (3) (6) (3) (3)

Zdroje prostředků k uspokojování potřeb statky hmotné nehmotné služby věcné osobní

Statky a služby statky dále rozlišujeme na: volné (jsou k dispozici – voda, vzduch, lesní plody) ekonomické (jsou výsledkem činnosti člověka, mohou být spotřební nebo kapitálové) statky jsou vždy užitečné a vzácné (dostupné při námaze či nutnosti vzdát se jiného statku) služby rozlišujeme: věcné (týkají se předmětů, věcí, např. oprava obuvi, sklenářství atd.) osobní (týkají se přímo člověka, např. kadeřnictví, zdravotnické služby atd.) pokuste se vyjmenovat další

Základní typy ekonomických systémů zvykový systém příkazový systém tržní systém příkazový a tržní systém se v praxi kombinují na základě politického vlivu, bývá nazýván smíšeným

Zvykový systém historicky nejstarší ekonomické uspořádání kmenové uspořádání, rozhoduje náčelník a rada starších statky se dělily na základě potřeb jednotlivce nevznikala nadhodnota, která byla později důvodem bojů a válek v současné době lze pozorovat u primitivních národů v Africe, Jižní Americe a Austrálii

Příkazový systém jiným pojmem plánovaná ekonomika úzká mocenská skupina rozhoduje o dělení zdrojů i výsledných produktů vytváří se konkrétní plány na určitá časová období (dvouletky, pětiletky atd.) výhodou je rychlá mobilizace zdrojů v případě ohrožení nevýhodou je subjektivnost a zneužitelnost

Příkazový systém byl využíván v bývalých socialistických státech, kde převažovalo státní vlastnictví a monopolní postavení výrobců (5) (5)

Tržní systém ekonomika je koordinována pouze prostřednictvím trhů, dnes je tato situace nereálná vláda nijak nezasahuje do ekonomiky výhodou je fungování zákonů trhu bez subjektivních chyb jednotlivců tržní vztahy koriguje tzv. neviditelná ruka trhu nevýhodou je přerozdělování, které nepočítá se sociálně potřebnými občany

Smíšený systém v současné době převládající uspořádání vyspělých světových ekonomik tržní systém doplněný o zásahy vlády (tzv. hospodářská politika státu) stát řídí daňový systém, sociální opatření, výši minimální mzdy atd. jde o otevřený systém, propojený s jinými ekonomikami

Úkol na závěr jak jste během výkladu poznali, každý systém má své výhody a nevýhody pokuste se jmenovat některé z nich a vytvořit teorii ideálního ekonomického systému

Zdroje Literatura: Obrázky: Quandapanda. 2013. File:Gdpercapita.PNG. ekonomické systémy. [Online] 05. 09 2013. [Citace: 18. 08 2013.] Wikimedia Commons, the free media repository. Geralt. 2012. hledat obrázky. pixabay. [Online] 12. 03 2012. [Citace: 25. 08 2013.] http://pixabay.com/cs/srdce-l%C3%A1ska-%C5%A1t%C4%9Bst%C3%AD-abstraktn%C3%AD-68199/. Warby, William. 2007. :Statue of Liberty, NY.jpg. Wikimedia Commons. [Online] 13. 11 2007. [Citace: 26. 08 2013.] http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Statue_of_Liberty,_NY.jpg. Nemo. 2012. hledat obrázky. pixabay. [Online] 12. 04 2012. [Citace: 26. 08 2013.] http://pixabay.com/cs/znamen%C3%AD-%C4%8Dern%C3%A1-hudba-ikona-kl%C3%AD%C4%8D-24025/. NuclearVacuum. 2010. :Comecon.svg. Wikimedia Commons. [Online] 01. 06 2010. [Citace: 26. 08 2013.] http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Comecon.svg.  Literatura: 1. Švarcová, Jana. 2010. Ekonomie. Stručný přehled. Zlín : Ceed, 2010. ISBN: 978-80-87301-00-5. 2. Petr Klínský, Otto Munch, Danuše Chromá. Ekonomika, ekonomická a finanční gramotnost pro střední školy. Praha : Eduko, 2012. ISBN 978-80-87204-65-8.