SVĚTLO A TMA – HRANÍ SE SVĚTLEM

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Lom světla F f čočky, lidské oko Autor: Ing. Jiřina Ovčarová 2011.
Advertisements

Odraz světla na rozhraní dvou optických prostředí
Geometrická optika Mgr. Alena Tichá.
Čočky (Učebnice strana 110 – 114)
Světelné jevy a jejich využití
=NAUKA O SVĚTLE A JEHO VLASTNOSTECH
Lom světla (Učebnice strana 172 – 174)
Světelné jevy Optika I..
TLAČENÍ A TAHÁNÍ – KOUZLA SE VZDUCHEM
TLAČENÍ A TAHÁNÍ – VYUŽÍVÁNÍ TLAKU
SVĚT KOLEM NÁS – SVĚTLO A TMA Když světlo narazí na lesklý povrch zrcadla, odrazí se od něho zpět. Odrazy mohou být zdrojem neobvyklých a překvapivých.
Zobrazení zrcadlem a čočkou
Světelné jevy Optika II..
Světelné jevy a jejich využití
Světlo se po dopadu na jiné optické prostředí
Zákon lomu a odrazu světla - opakování
Zobrazení rovinným zrcadlem
19. Zobrazování optickými soustavami
Čočky průhledná optická prostředí princip založen na lomu světla
Pionýrů 400, Frýdek – Místek
zpracovaný v rámci projektu
OPTIKA II.
Odraz světla na rovinném zrcadle
Odraz světla. Zákon odrazu světla
ČOČKY Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Lom světla.
Přímočaré šíření světla
Přímočaré šíření světla, rychlost světla
SVĚTLO A TMA – ZATMĚNÍ SLUNCE Země obíhá kolem Slunce a Měsíc kolem Země. Měsíc občas prochází mezi Sluncem a Zemí. Když se tak stane, mluvíme o zatmění.
Sabina Mikulecká Anna Hejlová
Jevy na rozhraní dvou prostředí
S VĚTELNÉ JEVY. S VĚTELNÉ ZDROJE Vidíme jen ty předměty, ze kterých přichází do našeho oka světlo. Světelné zdroje – světlo vyzařují (Slunce, žárovka)
TLAČENÍ A TAHÁNÍ – PLOVACÍ TESTY Některé předměty, jako jsou například kameny, se vždycky potápějí. Kameny jsou vzhledem ke své velikosti těžké. Tíha předmětu.
zpracovaný v rámci projektu
Polarizace světla Světlo – elektromagnetické vlnění.
38. Optika – úvod a geometrická optika I
Elektřina a magnety 1. Pokusy s magnetem.
OPTIKA ZRCADLA A ČOČKY VY_32_INOVACE_17 - ZRCADLA A ČOČKY.
Rozklad světla optickým hranolem
39. Geometrická optika II Martin Lola.
Odraz světla.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Fyzika 8. ročník Mgr. Marcela Kubátová
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Kulová zrcadla - dutá
pokusně určí rozdíl mezi dutým a vypuklým zrcadlem dokáže uvést příklad jejich využití v praxi Zrcadla Zpracovala: ing. Alena Pawerová.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Odraz světla Číslo DUM: III/2/FY/2/3/5 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor: Ing.
L OM SVĚTLA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
Kulová zrcadla. vyleštěná kovová plocha zrcadla má tvar části kulové plochy 1.duté zrcadlo: - světlo se odráží od části vnitřního povrchu kulové plochy.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 7 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. Co vidíš? Co vidíš, když se podíváš do těchto předmětů?
Fyzika - optika Zákon odrazu u zrcadel a zákon lomu u čoček.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení zákonu lomu. Rozdělení čoček na spojku a rozptylku. Naučení.
Optika - část fyziky zabývající se světlem. Vlastnosti světla Světlo je elektromagnetické vlnění. Šíří se v každém prostředí. Od zdroje se šíří přímočaře.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k stručnému zopakování naučeného učiva o vlastnostech světle a k naučení nového učiva. Žák pochopí.
Aplikovaná optika I: příklady k procvičení celku Geometrická optika
39. Geometrická optika II Martin Lola.
Světlo, optické zobrazení - opakování
Přímočaré šíření světla, rychlost světla
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
ČOČKY Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Zákon odrazu světla, Zobrazení na rovinném zrcadle
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Rozdělení čoček a jejich charakteristické paprsky
Čočky Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Čočky Autor: Mgr. Alena Víchová
Světlo Jan Rambousek jp7nz-JMInM.
Třída 3.B 3. hodina.
Čočka spojka a rozptylka
Čočky průhledná optická prostředí princip založen na lomu světla
Transkript prezentace:

SVĚTLO A TMA – HRANÍ SE SVĚTLEM Při hraní si s paprskem kapesní svítilny můžeme provádět mnohé neobvyklé věci, které se světlem mohou přihodit. Například při prosvěcování skla nebo vody můžeme dostat světlo, které se ohýbá či odráží

ODRÁŽENÝ PAPRSEK Tento pokus se nejlépe provádí ve tmě. Za těchto podmínek uvidíte, kam pokračuje paprsek kapesní svítilny po průchodu nádoby s vodou Potřeby: čtvercová průhledná nádoba ze skla nebo z umělé hmoty, 1 čajová lžička mléka, list papíru, tlustá kniha, kapesní svítilna

POSTUP POKUSU 1) Postavíme čtvercovou nádobu plnou vody na knihu. K jedné straně dáme list papíru. Posvítíme kapesní svítilnou přímo na nádobu. Paprsek by měl projít přímo na druhou stranu. 2) Nyní zasvítíme kapesní svítilnou pod určitým úhlem do nádoby s vodou. Paprsek nevychází z vody přímo, ale v určitém úhlu. 3) Aby byl paprsek jasnější, zamícháme do vody mléko. Potom posvítíme svítilnou do vody z mnoha různých úhlů. Pozorujeme, jak se paprsek mění.

CO SE DĚJE? Paprsek pokračuje po vstupu do vody přímo. Hladina vody se chová jako zrcadlo. Znamená to, že se od ní světlo odráží ve stejném úhlu zpět.

FAKTA 1. Plavecký bazén vypadá mělčí, než opravdu je, protože se světlo při průchodu vodou ohýbá. To také způsobuje, že vaše nohy jsou kratší a silnější. 2. Každý kousek Slunce o velikosti nehtu svítí jasností 232 500 svíček

OHYB SVĚTLA Potřeby: plochá láhev, voda, mléko, kapesní svítilna, malý kousek kartónu Postup: Naplníme plochou láhev vodou a přidáme několik kapek mléka, aby se voda zamlžila. Prořízneme do kartónu úzkou štěrbinu. V tmavé místnosti umístíme kartón před svítilnu, takže do láhve padá slabý paprsek světla. Pozorujeme, kterým směrem paprsek svítí.

Co se děje? Světlo se ohýbá vždy při vstupu do vody a pak vodou prochází. Při výstupu z vody na druhé straně se ohýbá opačným směrem, a tak opět pokračuje ve svém původním směru.

KOUZELNÉ MINCE Potřeby: mince, široká mísa, lepící páska, voda Postup: Přilepíme minci ke dnu mísy. Podíváme se přes okraj mísy, potom ustoupíme tak, aby mince nebyla vidět. Požádáme spolužáky, aby vodu přilili. Co vidíme?

CO SE DĚJE? Když je mísa prázdná, okraj mísy brání minci vidět. Když je mísa plná, světlo se ohýbá tak, že minci uvidíme.

SLOVO ODBORNÍKA Co je čočka? Čočka je kus skla nebo průhledné umělé hmoty, která je vytvarována tak, aby ohýbala paprsky Vydutá čočka světlo rozptyluje. Zvětšovací skla jsou vypouklé čočky. Vypouklá čočka způsobuje, že se paprsky ohýbají dovnitř. Když ji držíme blízko předmětů, vidíme je větší.

NALÉVÁNÍ SVĚTLA Potřeby: průhledná láhev z umělé hmoty, špičaté nůžky, voda, kapesní svítilna, mísa Postup: špičatými nůžkami uděláme malý otvor do láhve z umělé hmoty. Prstem ucpeme otvor a naplníme láhev vodou. Potom zatemníme místnost. Necháme vodu vytékat z otvoru do mísy a svítíme kapesní svítilnou skrz lahev. Pohybujeme svítilnou dokola. Stane se, že proud světla bude v určitém okamžiku velmi jasný. Aby byl výsledek co nejlepší, probodneme láhev poblíž dna. Voda v míse by měla svítit.

CO SE DĚJE? Když svítilna svítí skrz láhev ve správném úhlu, proud vody by měl být jasný. Pravděpodobně to bude se svítilnou nejjasnější věc v místnosti. Je to proto, že světlo ze svítilny se odráží dokola ve vnitřku ohýbacího proudu vody, která vytéká z láhve. Vědci mají pro to, co se děje název: celkový vnitřní odraz.

Zobrazení na čočce Při znázornění paprsků na čočkách používáme tyto symboly: Spojka - Rozptylka Důležité pojmy: S – optický střed čočky F (F´) – předmětové (obrazové) ohnisko f (f´) – ohniskové vzdálenosti Předmětový prostor Obrazový prostor F S F´ Optická osa f f´

Rozhraní optických prostředí Paprsky světla se na rozhraní optických prostředí mohou: Odrážet – zrcadla, lesklé a světlé plochy Lámat a procházet průhledným nebo průsvitným prostředím Pohlcovat látkou – tmavé a matné plochy, světelná energie se mění na tepelnou

Odraz světla, rovinná zrcadla Na drsném povrchu tělesa (např. papír) se svazek rozptýlí: Vzniká tak nepřímé světlo (měkké – nevytváří ostré stíny) – příjemné osvětlení obytných místností Na hladkém (lesklém) povrchu se paprsky odráží shodně – podle zákona odrazu: Po vysvětlení zákona odrazu se zeptat znovu na rozptyl na papíru – zákon odrazu platí i zde! Úhel odrazu je roven úhlu dopadu! α = β k β α