Příprava zajímavé popularizační přednášky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PKML.
Advertisements

Stodůlky 1977 a 2007 foto Václav Vančura, 1977 foto Jan Vančura, 2007.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
PRŮZKUM NA TÉMA: „Dopady finanční krize“ eficia .
Města ČR – orientace na mapě
Tematická a kompoziční složka literárního díla
Český Internet po (uši v?) krizi Marek Antoš. snímek |datum |dokument | 1. Internetové prostředí 2.
Aktuální informace o vyšetřování c-erb-2 genu v referenční laboratoři a návrh změny v indikačních kritériích Hajdúch M., Petráková K., Kolář Z., Trojanec.
1 Týmová práce TYMP1/ C4 Verbální a neverbální komunikace - 1 Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV.
19.1 Odčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
Personální managament
Téma 3 ODM, analýza prutové soustavy, řešení nosníků
Urči název a zařaď do příslušné skupiny
Tomáš NETERDA 1961 Sportovní kariéra : plavecké třídy ZŠ Komenského gymnázium Dašická plavecká škola
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL 2
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
Animace Demo Animace - Úvodní animace 1. celé najednou.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Elektronická učebnice - I
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Proč je důležité studovat Principy
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Zábavná matematika.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
ZVÍŘATA AUSTRÁLIE (1) - PROCVIČUJEME SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ DO 100
Letokruhy Projekt žáků Střední lesnické školy a střední odborné školy sociální ve Šluknově.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.1.1.
Stav studie „Seroprevalence VHC u injekčních uživatelů drog“ k Národní monitorovací středisko pro drogy a drogové závislosti Úřad vlády ČR tel.
Umění prezentace.
Profesionální prezentační dovednosti a jejich trénink.
Jazyk vývojových diagramů
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
ODČÍTÁNÍ DO 100 S PŘECHODEM DESÍTKY
Únorové počítání.
Posloupnosti, řady Posloupnost je každá funkce daná nějakým předpisem, jejímž definičním oborem je množina všech přirozených čísel n=1,2,3,… Zapisujeme.
52_INOVACE_ZBO2_1364HO Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti.
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Náhoda, generátory náhodných čísel
Sexuální život u pacientů s mentálním postižením v ÚSP
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ V OBORU DO 100
Hrubá - prostá incidence nádorů kolorekta u mužů 1. Maďarsko 88,29 2. Česká Republika 86,73 3. Japonsko 77,74 4. Německo 75,39 5. Nový Zéland71,77 6. Austrálie.
TRUHLÁŘ II.ročník Výrobní zařízení Střední škola stavební Teplice
Profesionální prezentační dovednosti a jejich trénink Cíl: V době vymezené na seminář zopakovat a prohloubit znalosti a dovednosti účastníků v oblasti.
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
Celá čísla Dělení.
DĚLENÍ ČÍSLEM 7 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ
Fyzika 2 – ZS_4 OPTIKA.
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
Technické kreslení.
Úkoly nejen pro holky.
Hodnocení ústní prezentace Mgr. Petra Janečková šk. r. 2007/2008
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
Prezentační dovednosti
Krizová komunikace a princip kontinuity Přednáška od 12:15 do 13: PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla.
Přednost početních operací
DĚLENÍ ČÍSLEM 5 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ Zpracovala: Mgr. Jana Francová, výukový materiál EU-OP VK-III/2 ICT DUM 50.
Slovní úlohy řešené soustavou rovnic
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
KONTROLNÍ PRÁCE.
Porovnání výroby a prodejů vozidel ve světě
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.1.4.
Diplomový seminář 3. Company LOGO "Analýza problému" jako typ textu něco se tam venku děje nějaký pohyb(nebo ticho), trend, jev (fenomén)... my na to.
Jak prezentovat Dana Hlaváčková.
Transkript prezentace:

Příprava zajímavé popularizační přednášky Petr Sládeček Petr Uherka 21. 9. 2011 Akademie věd ČR „Jak udělat něco slovy.“ J. L. Austin

Dvoučlenný lektorský tým Petr Sládeček, MBA Vystudoval MBA Senior Executive na Open University v Londýně a Nottingham Trent University / BIBS Brno. Sedmnáctiletá praxe ve vrcholovém a středním managementu v oblasti médií (ČT, Nova, CME London, FEBIOFEST, FEBIO TV). Desetiletá praxe lektorská (VOX), poradenská a pedagogická (ČT, FAMU, DAMU, FSV UK, VOŠP). Mgr. Petr Uherka, Dipl. Mgmt (Open) Vystudoval filosofii a historii na Filosofické fakultě UK v Praze a Diploma in Management Studies na Open University. Pracuje jako ředitel Vyšší odborné školy publicistiky v Praze. Desetiletá praxe projektového manažera a manažera v akademickém sektoru, v profesionálních službách a v médiích. Desetiletá praxe lektorská (Pragoeduca, VOX), poradenská a konzultantská (CS-PROJECT a e-Merit) a pedagogická (FHS, FSV UK).

Vybrané reference Česká televize (2003, 2005, 2009, 2010 strategie programového rozvoje pro ředitelství, marketing pro útvar marketingové komunikace), ČNB (2002, 2007 řízení znalostí a organizační umění pro útvar krizového řízení, procesy interní a externí krizové komunikace), 1. VOX, a. s. (2006 - , společné lektorování otevřených kursů Sám sobě manažerem, Komunikační management, Mikro MBA, Kvalita bez ISO?, Profesionální asistentka, Strategie jako umění válečné, Úspěch strategie - její implementace, Kompetence pro nový svět práce, Nesamozřejmé umění vůdcovství) Česká pojišťovna (2006/07, management znalostí a business model obchodní služby), ČSOB (2007, využití CSR ve strategickém marketingu banky), Centrum vzdělanosti Libereckého kraje (2002, analýza tržní matice, trendová analýza, KFS pro komunikaci), MPSV, Europrofis (2006/08, strategické plánování, management změny, management znalostí pro manažery ESF),

Rétorika: „Mluvit tak, abychom přesvědčili.“ Marcus Fabius Quintilianus, Institutio Oratoria

PROBLÉM: - laické publikum - dorozumění - rétorická zdatnost přednášejícího

INVENTIO, HEURÉSIS: příprava, téma, látka, objev-invence, příklady Osnova Pět fází řečnického procesu (podle Ad herennium) INVENTIO, HEURÉSIS: příprava, téma, látka, objev-invence, příklady DISPOSITIO, TAXIS: uspořádání, struktura, kompozice ELOCUTIO, LEXIS: styl, výběr výrazových prostředků, tropů a figur MEMORIA, MNÉMÉ: napsání, připravení v paměti, naučení PRONUNTIATIO, ACTIO, HYPOCRISIS: přednes, deklamace, intonace

Klasické dělení rétorických disciplin: De arte (o řečnickém umění) De artifice (o řečníkově osobnosti) De opere (o řečnickém projevu)

1. INVENTIO

INVENTIO Vyhledáme látku, pak téma, a předložíme ho posluchači způsobem, jenž ho zaujme.

INVENTIO - rešerše - námět - koncept

Co potřebujeme, abychom mohli upéct koláč?

„Abychom mohli upéct koláč, musíme nejprve vytvořit vesmír. “ „Abychom mohli upéct koláč, musíme nejprve vytvořit vesmír.“ Carl Sagan

INVENTIO Koncept obsahuje

INVENTIO: kontrolní otázky - Je má rešerše pro přednášku INVENTIO: kontrolní otázky - Je má rešerše pro přednášku dostatečně široká i hluboká? - Znám svůj základní motiv-téma, mám vhled do zájmů publika? - Odkud mohu přednášku otevřít, v jakém výkladovém rámci (klíč)? - Za koho mne lidé mají? - Proč přišli? Co chtějí? - S čím chci, aby odcházeli?

INVENTIO: kontrolní otázky podle prof INVENTIO: kontrolní otázky podle prof. Jiřího Krause (Člověk mluvící, Leda, 2011) - Co mám na mysli? - Co vůbec chci povědět? - Jak jsem na to přišel? - Co si o zvoleném tématu myslím? - V čem se od ostatních odlišuji? - V čem se se svými posluchači shoduji?

2. DISPOSITIO

DISPOSITIO Dáme látce a tématu strukturu, vhodnou kompozici DISPOSITIO Dáme látce a tématu strukturu, vhodnou kompozici. Kompozice znamená pořadí a způsob řazení prvků podle požadavků přehlednosti a návaznosti, záměrné uspořádání všech složek v jeden celek.

DISPOSITIO: antická rétorika 1. úvod (proxemium) 2 DISPOSITIO: antická rétorika 1. úvod (proxemium) 2. rozvinutá argumentace (argumentatio) 3. shrnutí a závěr (peroratio)

DISPOSITIO - začátek - prostředek - konec

Celé je to, co má začátek, střed a konec. Začátek je to, co samo nenásleduje po jiném nezbytně, ale po čem přirozeně následuje nebo se děje něco jiného. Konec je naopak to, co samo následuje přirozeně po něčem jiném buďto nezbytně, nebo zpravidla, a po čem už nenásleduje nic jiného. Střed je to, co samo následuje po něčem jiném a po čem následuje něco dalšího. Nesmějí tedy děje dobře sestavené začínat odkudkoli ani končit, kde se namane, nýbrž musí se řídit právě uvedenými zásadami. Aristotelés, Poetika Aristoteles: Poetika. Praha 1962, překlad Julie Nováková, 7. kapitola, s. 42 20

DISPOSITIO - teze - antiteze - syntéza

DISPOSITIO: další možnosti - 5W - obrácená pyramida - abstrakt-orientace-evaluace- akce-rozuzlení-coda

DISPOSITIO: věda a příběh „… vědec totiž v pravém slova smyslu uplatňuje tvořivou imaginaci. Tvůrčím způsobem vypráví příběhy, a pak se snaží na základě pečlivého testování ověřit, jestli se týkají reálného světa či nikoli. Nezbytným předpokladem vědecké práce je obratnost při vymýšlení hypotéz. Vytvoření hypotézy se tak neliší od vypravěčského umění. Obojí je tvořivým uměním a empirická povaha vědce se uplatní teprve ve stadiu, kdy hypotézu ověřuje či vyvrací.“ Paul Johnson, Nepřátelé společnosti, Rozmluvy, 1999

DISPOSITIO jako PŘÍBĚH koncepce tří dějství - situace-komplikace-rozuzlení - expozice-komplikace-rozuzlení

DISPOSITIO jako PŘÍBĚH koncepce tří dějství - expozice-kolize-krize-peripetie- katastrofa - práce s motivy (rýmování, předznamenání)

Postava v příběhu aneb o morfologii pohádky Vladimir Propp rozpoznal 31 základních mytologických / narativních situací. Když se je pokusíme více schematizovat, dostaneme pět základních situací: Hrdina objevuje nedostatek. Hrdina se vydává na cestu. Hrdina nachází pomocníka/protivníka. Hrdinovi je uložena zkouška. Hrdina je odměněn, nebo se rozvíjí nový nedostatek. Schéma lze aplikovat nejen na pohádky, ale na jakýkoli příběh. Zdroj: www.wikipedia.org 26

Proces tvorby příběhu rozpoznání jádra – schéma příběhu – rozkládání příběhu In G. Reynolds, Prezentace a zen, Zoner Press, Praha 2009, str. 89 28

Proč vizualizovat? probouzet pozornost a podporovat názornost, vyjadřovat myšlenky shrnujícím způsobem, (nejlépe kreslit je před publikem s komentářem)

Jak vizualizovat? Co obrázek, to scéna… Situace – kulisa záměru Scéna – situace spojené motivem Sekvence – scény spojené dějovou linií Příběh – od A po Z, třeba vtip Konečně vyšla i česky knížka o estetice komiksu a sekvenčním umění, ke kterému se dá počítat i prezentace. Více na http://scottmccloud.com/ Zdroj: http://sites.google.com/site/tomaszykan/home/inspirace 30

Postupná vizualizace nápadů od papíru k softwaru… In G. Reynolds, Prezentace a zen, Zoner Press, Praha 2009, str. 93 31

DISPOSITIO: kontrolní otázky - Co musím říct DISPOSITIO: kontrolní otázky - Co musím říct? (klíčové sdělení přednášky) - Co bych měl říct? - Co mohu říct, zbude-li čas?

2. DISPOSITIO: kontrolní otázky podle prof 2. DISPOSITIO: kontrolní otázky podle prof. Jiřího Krause (Člověk mluvící, Leda, 2011) - Čím svůj projev začít? - Čím ho zakončit? - Jak nic podstatného pro porozumění nevynechat? - Kolik místa věnovat úvodu, vlastnímu sdělení a závěrečné rekapitulaci toho nejzávažnějšího?

3. ELOCUTIO

3. ELOCUTIO Styl, to je člověk sám.

Trojího musí řečník dbát: co říká, kde to říká a jak to říká. Cesare Maccari, Oratio in Catilinam Prima in Senatu Habita, 1888

3. ELOCUTIO: Klasická rétorika - výběr tropů a figur - aktualizace, ozvláštněná řeč - obecná místa (loci communes, topoi - anekdoty, citáty, rčení, aluze…) - plánované odbočky: exkurzy a digrese

3. ELOCUTIO: Dnes Je lépe být autentickým než dokonalým.

Čtyři pravidla konverzačních maxim Maxima kvantity. Buď tak informativní, jak je v dané fáze komunikace potřeba, ale ne více. Maxima kvality. Pokud možno, říkej jen to, o čem jsi sám přesvědčen. Maxima relevance. Mluv tak, aby byla tvá promluva v dané fázi dialogu relevantní. Mluv k věci, v kontextové shodě se situací. Maxima způsobu. Vyjadřuj se jasně a jednoznačně, vyhýbej se dvojznačnostem a nepřehlednostem. Neupadej do rozvláčnosti a mnohomluvnosti. Paul Grice: Logic and Conversation, 1975

Tři principy zenové estetiky Jednoduchost je esencí jasné komunikace Tři principy zenové estetiky KANSO – prostá krása prostřednictvím vynechávání. ŠIZEN – přirozenost, nestrojenost, soulad s rytmem světa, celek odkrýván postupně. ŠIBUMI – dobrý vkus vědomé rezervovanosti, tichá elegance méně je více.

Infografika

Infografika pokus o flow-chart

Vyhnout se: Chybné argumenty aneb fallacia

3. ELOCUTIO: kontrolní otázky - Jsou mé inventio a dispositio dostatečně nosné, abych nemusel měnit svůj obvyklý řečový styl? - Pokud musím styl upravit, jak? - Ovládám dialektický styl řeči? - Umím publikum 1. informovat, 2. instruovat, 3. přesvědčit, 4. domluvit se s ním, 5. pobavit? - Vybavil jsem svou prezentaci vizuály, infografikou?

4. MEMORIA

4. MEMORIA Co svěřit paměti, co ponechat improvizaci.

Pomocná média

4. MEMORIA: kontrolní otázky - Jsem schopen udržen v paměti hlavní linii přednášky? - Umím zpaměti úvodní slova (individuální)? - Připravil jsem si paměťové opory (seznam tezí, pojmovou mapu, náčrtek)? - Pamatuji si několik důležitých vět (citát, příklad, příhoda, metafora atp.)?

5. PRONUNCIATIO

5. PRONUNTIATIO. Jak podáme své téma 5. PRONUNTIATIO Jak podáme své téma? Přednes obsah přednášky vždy dokresluje, zdůrazňuje, nebo i zpochybňuje. Je dobré mluvit dostatečně nahlas, zřetelně vyslovovat, měnit intonaci, umět se vyrovnat s trémou.

Příprava před zahájením Pravidlo 60/ 40/ 20 60 - Být na místě 60 minut před plánovaným začátkem. 40 - Prvních 40 minut - úprava vlastních poznámek, techniky, podkladů a všech rekvizit, zkontrolování místnosti a míst k sezení. 20 - Posledních 20 minut - navazujte kontakt s příchozími (žádné úpravy přednášky v počítači, seřizování projektoru, zoufalé hledání v poznámkách…). Vítejte hosty, představte je mezi sebou, buďte iniciátory konverzace.

Genius loci aneb jak pracovat s místem „(…) najít své místo v prostoru a být tam nutným.“ Charles Dullin

Nejvhodnější místo pro prezentaci Zakažte si „vyhledávání úkrytů“. Nedržte se stolu, židle, flipchartu ani zdi. Nacházejte volný prostor, vždy být blízko posluchačům. Sledujte, kde stáli předchozí řečníci.

Jak si šetřit hlas Hlasivkám neprospívají: chladné a vařící čaje, alkohol, kouření, fandění na fotbalovém stadionu. Pozor na přetopený, zakouřený sál. Před projevem řekněte NE ořechům, čokoládě, kolovým nápojům, mléčným jogurtům. Kdy vám hlasivky poděkuji: kvalitní spánek před důležitým projevem, dechová a hlasová cvičení, žvýkačka (lepší rozmluvení a uvolnění svalů)

Jak se rozmluvit? hlas je barometrem citů… Mluvidla probudit! Promnout tváře. Bezhlasá cvičení (svaly mluvidel) „mňau“. Dostat hlas do masky – kompletně se rozeznít „míní, míní, míní“ Zuby na sebe – „hmmm“ – kdy vás nejvíce brní nos - to je ta správná hladina. Posadit hlas – rezonance všech dutin – hlava, nos, maska, za hrudní kostí.

Správné dýchání Mluvit, když vydechujeme! - „výdechový proud“ Nedostatek vzduchu = polykání koncovek, nepřesná artikulace Mluvit, když vydechujeme! - „výdechový proud“ Rozšířit hrudní pancíř – nádech do celého těla Potřebujeme KVALITNÍ a DLOUHÝ výdech

Vývoj pozornosti

Intonace – alfa a omega projevu Tzv. „uspávač hadů“ začíná fungovat již po pěti minutách.

Trénink v přípravě projevu jako trénink ve sportu

Shrnutí – práce s hlasem Síla hlasu - zesílení (probudí pozornost) i ztlumení (dodá dramatičnost) Výška tónu hlasu - zkoušejte mluvit hlubším hlasem (zpomalíme = hlas se stane hlubším) Tempo, rytmus - zrychlení i zpomalení zvýší pozornost, podbarvuje téma Pauza - chvilka mlčení, pomlka, řečnická otázka

Výplňková slova: Pokuste se jimi šetřit… „é“ „tak“ „takže“ „celkem vzato“ „prostě“ „prosím vás pěkně“ „v podstatě“ „tedy“ „v zásadě“ „zkrátka“ „vlastně“ „tak nějak“

Naslouchání Ti, kdo neumějí naslouchat, neumějí ani mluvit Naslouchání Ti, kdo neumějí naslouchat, neumějí ani mluvit. Hérakleitos z Efesu In Robert Fisher, Učíme děti myslet a učit se. Praktický průvodce strategiemi vyučování, Portál, Praha 1997, str. 159 65

Tréma – přítel, či nepřítel? NE - Strach z prezentace. ANO - Pocit radostného vzrušení (tréma dodá odvahu, povzbudí k lepšímu výkonu).

SOUSTŘEDĚNÍ POZORNOSTI Tréma SOUSTŘEDĚNÍ POZORNOSTI - trénink koncentrace (schopnost udržet pozornost na jednu věc) - vytěsnit negativní myšlenky - zopakovat si úvod projevu

DECHOVÁ CVIČENÍ (potřebujete tělo uklidnit) Tréma DECHOVÁ CVIČENÍ (potřebujete tělo uklidnit) Výdech 4 vteřiny, počkejte 2 vteřiny, 4 vteřiny se opět nadechujte, a pak zadržte dech po dobu 2 vteřin a stále dokola – pusťte všechno z hlavy a soustřeďte se pouze na dýchání. Cíl: výdech o 1/3 delší než nádech (když v klidu skutečně jste)

5. PRONUNCIATIO: kontrolní otázky - Jsem „na místě“ s dostatečným předstihem? - Zkontroloval jsem všechny technické náležitosti, nalezl jsem své místo v prostoru sálu? - Jsem dobře rozmluvený? - Zpracoval jsem svou trému? - 3, 2, 1…

„Dobrá (… popularizační přednáška) se neobjeví jako hotová zmražená večeře, kterou vložíme na patnáct vteřin do mikrovlnné trouby; vzniká pomalým mírným varem pečlivě míšených přísad.“ Ted Sizer

Prezentace v dnešním světě podle Daniela Pinka (A Whole New Mind, 2006) In G. Reynolds, Prezentace a zen, Zoner Press, Praha 2009, str. 15 71

Děkujeme za pozornost.