Myš
Douglas Engelbart 1963 - první prototyp počítačové myši dřevěná kostka s jedním červeným tlačítkem tři tlačítka a zkosené hrany pro lepší držení pro ovládání pseudografického prostředí NLS
Princip Engelbartovy myši dvě na sebe kolmá kovová kolečka přenášela pohyb na dva zabudované potenciometry, jejich odpor byl digitalizován a převeden na změnu souřadnic
70. léta 1970 - Douglas Engelbart získává patent na svou myš počátek 70. let - kotouče nahrazeny kuličkou - pohyb je stále ještě přenášen na dva válce ovládající potenciometry
80. léta 1981 - na trhu první myš pro běžného uživatele 1981 - založena firmy Logitech 1982 - optomechanická myš (dnešní kuličková myš) (Logitech) 1983 - osobní počítač dodávaný společně s myší
80. léta 1983 - myš od Microsoftu ($195) 1984 - bezdrátová myš využívající infra-červenou komunikaci (Logitech) 1985 - společnost Genius
90. léta 1991 - bezdrátové myši s rádiovým přenosem 1996 - kolečko pro posouvání obsahu v okně (Microsoft) 1999 - optické myši bez nutnosti rastrové podložky
21. století 2001 - bezdrátová optická myš prostorová 3D myš vibrační myš myš s vestavěným gyroskopem myš s čtečkou otisků prstů
Dělení myší elektromechanické optomechanické optické
Optomechanická myš - princip
Optomechanická myš - princip Ve směru osy X a Y jsou umístěny dva válečky, doléhající na kuličku, umístěnou ve středu myši. Pohyb kuličky se rozkládá na oba válečky. Na konci každého válečku je nalisován malý disk s otvory po obvodu. Na jedné straně disku je zabudován zdroj světla (nejčastěji infračervená dioda), na druhé pak optický senzor.
Optomechanická myš - princip Jak se disk otáčí, infračervené světlo je střídavě propouštěno a blokováno, čímž vznikají záblesky, které optický senzor detekuje a elektronika myši je převádí na elektrický signál. Signál je posílán kabelem do počítače, který tento signál vyhodnocuje.
Elektromechanická myš - princip V zásadě stejný jako u optoelektrické myši. Na kuličku doléhají dva válečky umístěné vzájemně pod úhlem 90°. Válečky se otáčejí současně s kuličkou a rozkládají pohyb myši na vodorovný a svislý směr. Při otáčení válečků se přerušuje proud pomocí elektrických kontaktů, čímž vznikají el. impulsy. Podle nich počítač určuje polohu.
Optická myš - princip V myši je umístěna malá kamerka (CCD nebo CMOS prvek s maticí o velikosti několika desítek bodů), která vysokou rychlostí snímá obraz (1000 - 6000 snímků/s). potřeba výkonného procesoru nutnost osvětlení plochy pod myší (LED)
Optická myš - princip
Optická myš dříve nutnost speciální podložky s rastrem dnes téměř jakýkoliv povrch (kromě skla, zrcadla a jiných povrchů s velkou odrazivostí nebo průhledností) výhody oproti mechanickým myším: údržba notebooky
Speciální myši vibrační myš - integrovaný motorek, myš po stisku tlačítka vibruje myš s vestavěným gyroskopem - lze ovládat PC myší na dálku jako dálkovým ovladačem myš s čtečkou otisků prstů - pro zapomětlivé (netřeba si pamatovat hesla)
Další informace http://www.zive.cz/h/Uzivatel/AR.asp?ARI=114803 http://www.pf.jcu.cz/toCP1250.en/stru/katedry/fyzika/prof/Tesar/diplomky/pruvodce_hw/ http://www.pcsvet.cz/art/article.php?id=2567 http://www.chipmunk.nl/ProMouse http://www.howstuffworks.com/mouse2.htm http://www.entrepreneur.com/mag/article/0,1539,271920,00.html http://vstupnizarizeni.rames.info/2mouse.html
TrackBall vpodstatě obrácená myš otáčí se kuličkou, která je umístěna oproti myši navrchu a tím se určuje pozice kurzoru nepoužívá se optická technologie tlačítka na boku, která slouží k obyčejným kliknutím původně integrováno v přenosných zařízeních
Joystick v současnosti slouží především jako herní periferie páka otáčející se na jednom konci a přenášející úhel otočení ve 2D nebo 3D do počítače obvykle 2D, se dvěma osami rotace (podobně jako myš) 3D – pohyb v ose z pomocí kroucení páky joysticku
Joystick analogový digitální spojitý vrací úhel v rovině nebo v prostoru potenciometry digitální poskytuje pouze informaci on/off ve čtyřech směrech a jejich možných mechanických kombinacích (doprava a nahoru, doleva a dolů apod.)
Něco pro kutily – elektrické zapojení joysticku
TouchPoint v podstatě miniaturní joystick zabudovaný v noteboocích pouze k pohybu kurzoru
TouchPad vstupní zařízení počítače, které slouží k posunu kurzoru, poklepání na něj nahrazuje kliknutí tlačítkem myši ploška reagující na tlak nebo na elektrickou vodivost obvykle jsou vedle citlivé plochy umístěna většinou dvě tlačítka, která mají podobnou funkci jako na myši a případně i dvojtlačítko nahrazující funkci otočného kolečka na myši.
TouchPad u notebooků, zabírají méně místa než myši lze jej najít též v externím provedení, které lze připojit pomocí standardního rozhraní USB, COM nebo PS2 k velké skupině osobních počítačů
Multifunkční TouchPad firma Synaptics Dual Mode touchpad se po stisku tlačítka (resp. pravého horního rohu touchpadu) přepne v multimediální ovládací panel s modře podsvícenými funkcemi. Díky těmto dotykovým tlačítkům se dá ovládat multimediální přehrávač (funkce jako play, pause, stop...) a nebo prohlížeč internetu (zpět, vpřed...).
Tablet hlavně pro práci s grafikou práce s ním nejvíce připomíná kreslení tužkou na papír velká citlivá plocha podobná touchpadu, ale je odolnější a přesnější
Tablet speciální tužka malá vzdálenost nad tabletem = pohyb kurzoru dotek povrchu = stisk tlačítka myši přítlak = různá tloušťka čáry (až 1.024 úrovní) funkce guma spojená s tabletem kabelem bezdrátová (napájení el.-mag. indukcí)
Světelné pero vypadá jako obyčejná tužka pro tablet pokud s ním pohybujeme po obrazovce, dokáže podle aktuální polohy světelného bodu na monitoru přesně rozpoznat naši pozici náhrada dotykového displeje
Další informace http://en.wikipedia.org/wiki/Joystick http://vstupnizarizeni.rames.info/2mouse.html http://notebook.cz/__/,clanky,kratke-zpravy,2005,051115-Synaptics-Dual-mode-TouchPad,index.html