Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Advertisements

Irena Svobodová Gymnázium Na Zatlance
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak,
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Dědičnost krevních skupin
ZÁKLADY DĚDIČNOSTI Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Mendelovy zákony, gonozomální dědičnost, Hardy-Weibergův zákon
Mendelovy zákony, zpětné křížení
GENETIKA MNOHOBUNĚČNÝCH ORGANISMŮ
Genetika eukaryotní buňky
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Genetika Biologická věda zabývající se zkoumáním zákonitostí dědičnosti a proměnlivosti organismů.
Základní genetické pojmy – AZ kvíz
Dědičnost monogenních znaků
Základy genetiky.
Genetika populací, rodokmen
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Dědičnost kvantitativních znaků
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Základy genetiky Role nukleových kyselin DNA – A,T,C,G báze
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE 2_20 Tematická.
Dědičnost monogenní znaků
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Dědičnost základní zákonitosti.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
 Biologie 19. století má dvě hvězdy první velikosti : Darwina a Mendela.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Úvod do obecné genetiky
Mendelistická genetika
meiotická segregace a kombinace genů
Tercie 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Příklady z mendelovské genetiky
gonozomální dědičnost
Autozomální dědičnost
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
INTEGROVANÝ VĚDNÍ ZÁKLAD 2 ŽIVOT - OBECNÉ VLASTNOSTI (III.) (ROZMNOŽOVÁNÍ základy genetiky) Ing. Helena Jedličková.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Úvod do genetiky – Mendelovská genetika Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /2 Šablona: III/2 Inovace.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_21_14 Název materiáluDědičnost.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vazba genů – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/8 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Mendelovská genetika – Dihybridismus: procvičování modelových příkladů Číslo vzdělávacího materiálu:
VY_32_INOVACE_15_PR_ZÁKLADY GENETIKY Základní škola, Moravský Krumlov, náměstí Klášterní 134, okres Znojmo, příspěvková organizace.
Genetika v příkladech I - monohybridní křížení Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Dědičnost vázaná na pohlaví – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/10 Šablona:
Vazba genů I Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetika v příkladech II - dihybridní křížení
Genetika Přírodopis 9. r..
3. Mendelovy zákony.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetické zákony.
Genetika.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetika. Pojmy: dědičnost genetika proměnlivost DNA.
Transkript prezentace:

Střední zdravotnická škola, Národní svobody 420 397 11 Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0580 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_MOTYCKOVA_06 Tematická oblast: Biologie - genetika Cílová skupina žáci školy Téma: Dědičnost mnohobuněčného organismu. Dědičnost kvalitativních znaků Anotace: Monohybridismus, úplná a neúplná dominance, homozygót, heterozyg´t, zpětné křížení Autor: PaedDr. Erika Motyčková Datum vytvoření: 17.01. 2013

Dědičnost monogenních kvalitativních znaků Autozomální dědičnost   geny uloženy na autozomech (tělní chromozomy), jejich projev nezávisí na pohlaví jedince 2 alely genu leží v odpovídajících úsecích homologních chromozomů stejné => homozygot - dominantní AA, recesivní aa různé => heterozygot – Aa

= křížení dvou jedinců = sledujeme dědičnost jednoho genu Monohybridismus = křížení dvou jedinců = sledujeme dědičnost jednoho genu

Monohybridismus s úplnou a neúplnou dominancí Příklady křížení Platí A = červená, a = bílá

Křížení 2 stejných dominantních homozygótů AA P: ( parietální, rodičovská generace ) = AA x AA gamety : A A A A F1 ( filiární generace potomků ) = AA AA AA AA = čistá linie AA - lze udržet inbreedingem nebo nepohlavním rozmnožováním = potomci jsou stejní (uniformní) - všichni červení,homozygótní = stejní s rodičovskou generací

Křížení 2 stejných recesivních homozygotů aa P : aa x aa F 1 : aa aa aa aa potomci jsou stejní a identičtí s rodiči G ( genotypový štěpný poměr) = 1 F ( fenotypový štěpný poměr ) =1

Křížení dominantního homozygóta a heterozygóta P : AA x Aa Gamety : A A A a F1 : AA Aa AA Aa ~ potomci se štěpí v poměru 1:1 = jedinci genotypově i fenotypově shodní s rodiči v poměru 1 : 1 ( 50% : 50% ) = potomci nejsou uniformní G=2:2=1:1 F (úplná dominance) = všichni červení = 1 F (neúplná dominance) = 1 : 1 po1ovina červený ( AA), polovina růžových (Aa ) růžový = červená ( A ) a bílá ( a )

Křížení recesivního homozygóta a heterozygóta P : aa x Aa F 1 : Aa aa Aa aa G = 2 : 2 = 1: 1 F ( úplná dominance ) = polovina červených, polovina bílých = 1 : 1 F ( neúplná dominance ) = polovina bílých ( aa ), polovina růžových ( Aa ) = 1 : 1

Křížení 2 různých homozygótů Platí 1. Mendelův zákon P : AA x aa Gamety : A A a a F1 : Aa Aa Aa Aa  potomci jsou stejní - uniformní Aa, ale heterozygótní  uniformní = genotypově i fenotypově shodní heterozygotní jedinci G=1 F1( úplná dominance) = všichni potomci červení F1( neúplná dominance) = všichni potomci růžoví

Křížení 2 heterozygótů Platí 2. Mendelův zákon P : Aa x Aa Gamety : A a A a F 1 AA Aa Aa aa G= 1: 2: 1 1 AA : 2Aa : 1 aa  25 % : 50 % : 25 % F (úplná dominance) = 3 : 1  3 červený : 1 bílý 75 % : 25 % F (neúplná dominance) = 1 : 2 : 1  1 červený : 2 růžový : 1 bílý

Mendelovy zákony Zákon o uniformitě hybridů Fl generace homozygotů Při křížení dvou homozygotně rozdílných jedinců vznikají genotypově i fenotypově shodní heterozygotní jedinci (= uniformní) AA ¨x AA  AA AA AA AA

II. Zákon o čistotě a segregaci vloh Při vzájemném křížení heterozygotů vznikají genotypově i fenotypově různorodí potomci, jejichž genotypový štěpný poměr j e 1 : 2 : 1 a fenotypový 3 : 1 Aa x Aa  AA Aa Aa aa

IIL Zákon o volné kombinovatelnosti alel různých alelových párů Vzájemným křížením polyhybridů vzniká genotypově i fenotypově nejednotné potomstvo s tolika kombinacemi genů, kolik je možných matematických kombinací mezi dvěma veličinami -viz dihybridní křížení s úplnou dominancí-sledujeme 2 znaky (přenos 2 párů alel: A,a,B,b) ~ v F2 generaci vzniká 9 různých genotypů . Při úplné dominanci se vyskytují pouze 4 různé fenotypy a F = 9 : 3: 3: 1

Zpětné křížení = při vhodné volbě rodiče (recesivní homozygot) = křížení hybrida F1 generace s jedním rodičů = při vhodné volbě rodiče (recesivní homozygot) lze prokázat, že heterozygot vytváří 2 typy alel (A, a) v poměru 1:1

Analytické zpětné křížení = křížení hybrida F1 generace s homozygotním recesivním rodičem = lze dokázat zda znak hybrida je homozygotní nebo heterozygotní

Příklad Sledujeme červenou barvu hrachu kde A = červená barva a = bílá barva   Otázka : Je červená barva hrachu založena homozygotně ( AA ), nebo heterozygotně (Aa ) ?

F1 Aa x P aa Gamety A,a x a Potomstvo Aa Aa aa aa 50% červený květ 50% bílý květ  znak je podmíněn heterozygotně

F1 AA x P aa Gamety A x a Potomstvo Aa Aa Aa Aa 100% heterozygotů červený květ  znak je podmíněn homozygotně

Zdroje :   HANČOVÁ, Hana. Biologie v kostce I: Obecná biologie, mikrobiologie, botanika, mykologie, ekologie, genetika. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 1997, 112 s. ISBN 80-720-0059-4. NEČÁSEK, Jan a Ivo CETL. Genetika. Praha, 1979. JELÍNEK, Jan a Vladimír ZICHÁČEK. Biologie pro gymnázia: (teoretická a praktická část). 9. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2007, 575 s., [92] s. barev. obr. příl. ISBN 978-80-7182-213-4. ŠMARDA, Jan. Biologie pro psychology a pedagogy. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007, 420 s. ISBN 978-80-7367-343-7. Nový přehled biologie. 1. vyd. Praha: Scientia, 2003, xxii, 797 s. ISBN 80-718-3268-5. Genetika. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-2013 [cit. 2013-06-09]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Genetika