PERLY Tereza Blahetová KBI/APBI 2012/2013.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Exogenní činitelé Činnost stojatých vod.
Advertisements

NÁZEV ŠKOLY : ZŠ a MŠ Blatnice pod Sv. Ant.
MLŽI.
Měkkýši Plži Mlži Hlavonožci. Měkkýši Plži Mlži Hlavonožci.
MĚKKÝŠI Základní škola a mateřská škola, Tupesy, Mlži
MĚKKÝŠI – ŽIVOČICHOVÉ S MĚKKÝM TĚLEM
Jak přicházejí na svět perly
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: ŽAHAVCI VY_inovace_32_PR6_18
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
JAK PŘICHÁZEJÍ PERLY NA SVĚT
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: MĚKKÝŠI VY_inovace_32_PR6_19
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Škola 1. ZŠ T.G. Masaryka Milevsko, Jeřábkova 690,Milevsko Autor
Základní škola Rosice, okres Chrudim
Třída: Mlži Škeble rybničná: rybníky dvoustranně souměrné tělo kryté
Organolity.
Opakování a procvičení učiva
Měkkýši Digitalizace výuky Příjemce
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Mlži Mgr. Helena Roubalová
Číslo projektu CZ.1.07/ / Číslo projektu: Rozvoj vzdělanosti
Kmen: MĚKKÝŠI Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou a systémem.
Vliv pohybu Země a Měsíce na život na Zemi
David Hnátek A Radka Střihavková
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Mgr. Vlasta Havránková Název.
Uhličitan vápenatý.
VODA.
KMEN Měkkýši Kmen měkkýši má 3 třídy Plži – hlemýžď zahradní
Aneta Kiková, KMD FreeDeK
Kmen: Měkkýši /Mollusca/
MĚKKÝŠI 2 1 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Živá a neživá příroda III. 3. přednáška
vnější a vnitřní stavba těla rakovci mořští korýši další korýši
Řasy červené a hnědé zdroj:www. cs.wikipedia.org/wiki/Ruduchy
Moje první prezentace. Téma : zvířata.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_205_Mlži AUTOR: Jana Harbichová ROČNÍK, DATUM: 7.,
Schránky měkkýšů VY_32_INOVACE_CH3 – 04 AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
PČ_040_Knoflíkový obrázek
VY_32_INOVACE_75_BOLÍVIE Jm é no autora VM Mgr. Markéta Fišerová Datum vytvořen í VM říjen 2011 Ročn í k použit í VM 7., 9.ročník Vzděl á vac í oblast/obor.
Vnitřní stavba Země Jan Dušek.
CHOBOTNATCI - největší suchozemští savci
Delfín obecný.
Měkkyši Berenika Jurková 5.A.
Mlži -2lastury Zdroj:cs.wikipedia.org/wiki/mlži.
Žahavci mořští – žahaví dravci
Kmen: MĚKKÝŠI.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: únor 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VI Vzdělávací.
Anotace – Ulity, lastury Anotace - Pracovní list k procvičení plynulého čtení s porozuměním, schopnosti k zapamatování si podrobností a odpovědí na doplňující.
HÁDEJ, KDO JSEM - MĚKKÝŠI Základní škola a Mateřská škola Knínice u Boskovic, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ číslo DUMu: VY_32_INOVACE_47_Pr6_hadej_mekkysi.
STAVBA ZEMĚ. Stavba Země POZOR Země není rozhodně kulatá jako glóbus! Má nepravidelný tvar zvaný GEOID!
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Žahavci – žahaví dravci
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Kmen: MĚKKÝŠI Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou a systémem.
Sekundární sektor Průmyslová výroba.
Živá a neživá příroda III. 3. přednáška
zpracovaný v rámci projektu
MĚKKÝŠI měkké tělo (někdy ukryté ve vápenaté schránce)
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
VY_32_INOVACE_36_Měkkýši - 2.část
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
zpracovaný v rámci projektu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
VY_32_INOVACE_37_Měkkýši - 3.část
Měkkýši.
Kmen: Měkkýši /Mollusca/
Kmen: Měkkýši /Mollusca/
MĚKKÝŠI - MLŽI PŘÍRODOPIS 6.
Nekovy Halogeny VII. A skupina vlastnosti: tvoří anionty
Transkript prezentace:

PERLY Tereza Blahetová KBI/APBI 2012/2013

Klenot z hlubin 2206 př. n. l. – první zmínka v čínském písemnictví Symbol úspěšnosti jedince Čím vzácnější, tím dražší Božský původ – magická a léčivá síla Lov = nebezpečná záležitost Hlavní cíl → perleť – knoflíky, perla byl bonus 18. století – odhalení tajemství vzniku perel 1968 - první farma na výrobu umělých perel

Perly Produkty sebeobrany měkkýše před cizopasníkem či cizím tělískem Tvořeny vrstvami uhličitanu vápenatého Přírodní - různé nepravidelné tvary a barvy Kultivované – pravidelný tvar Botticelli,1485 → Když Afrodita zrozená z mořské pěny vystoupila z vln, skanuly z jejího těla krůpěje vody a ve světle měsíce se proměnily v perly.

Tvůrci perel Sladkovodní – perlorodky Mořské - perlotvorky Rod Margaritifera (g) Některé druhy rodu velevrubů  (d) Ušeň (k) Křídlatec velký (j)

Jak perly vznikají? 1) Náhodně ve volné přírodě Sběratelská rarita Astronomická cena 2) Kultivací Do lastury se vloží vhodné jádro – po několika letech vznikne perla Sladkovodní – jádro z měkké tkáně

Vznik přírodní perly Cizí tělísko se dostane mezi plášť a lasturu perlotvorky

Vznik umělé perly Do zárodečného vaku se vloží perleťové jádro a nepatrný kousíček pláště dárcovské perlotvorky

Kultivace perel V 15 měsících života – vpravení 6 mm kuličky (z lastur sladkovodních měkkýšů) Katalyzátor - malý kousek tkáně jiné perlotvorky Provrtání lastury Navázání na lana a vrácení zpět do vody V hloubce 5 – 9 metrů po dobu 1,5 roku Perleť narůstá 1 mm/rok Perlotvorky lze použít vícekrát

Naleziště – perlové farmy Dříve v Perském zálivu a Rudém moři Japonsko Indonésie Polynésie Panama Venezuela Austrálie Filipíny Čína

Jak vypěstovat perlu doma? Dospělé zdravé perlorodky + dárcovská Z dárcovské odebrat plášť a vybrousit zrníčko perleti – jádro Obojí vložit do naříznutého pláště živé perlotvorky Vrátit ji zpět do vody Zajistit dostatek čisté, okysličené proudící vody bohaté na plankton Pravidelné čištění a obracení Za dva až tři roky lasturu otevřít - kulatá perla Po vyjmutí lze postup opakovat

Sladkovodní x mořská

Pravá X falešná Pravé Falešné Specifický lesk a barva Nejsou navlečeny jako běžné korálky – uzlíky Uzávěry šperků - bezpečnostní pojistka Nedokonalé Při oděru – vrstvy z jemného písku (o zub) Leskem připomínají sklo Plastové perly - lehké Skleněné – těžké U dírky odlupující barva Hladce po sobě kloužou → Gemologická expertiza

Typy perel Akoya Barokní Keshi Mabe Majorca Potato Rýžové Sladkovodní South Sea Tahitské perly

Zdroje: http://www.abicko.cz/clanek/casopis- abc/2745/tajemny-klenot-z-hlubin.html http://www.nase-voda.cz/perlotvorka- perlorodka-vite-jaky-je-mezi-nimi-rozdil/ http://www.leola.cz/cs/o-perlach/rozdily- pravost/jak-poznat-prave-perly http://www.praveperly.cz/rozdil-mezi- sladkovodni-a-morskou-perlou/