Regulační diagram je to základní grafický nástroj statistické regulace procesu, který umožňuje posoudit statistickou zvládnutost procesu statisticky zvládnutý.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PLAYBOY Kalendar 2007.
Advertisements

Statistika.
Histogram představuje grafické zobrazení intervalového zobrazení četnosti znaku jakosti slouží k názornému zobrazení „struktury“ naměřených dat hranice.
Riziko zbytečného signálu v regulačním diagramu
Stodůlky 1977 a 2007 foto Václav Vančura, 1977 foto Jan Vančura, 2007.
Sedm základních nástrojů managementu jakosti
Města ČR – orientace na mapě
UKAZATELE ZPŮSOBILOSTI A VÝKONNOSTI
Statistické řízení procesů
*Zdroj: Průzkum spotřebitelů Komise EU, ukazatel GfK. Ekonomická očekávání v Evropě Březen.
Český Internet po (uši v?) krizi Marek Antoš. snímek |datum |dokument | 1. Internetové prostředí 2.
Příprava R&R studie Obsluha by měla měřit alespoň 10 dílů - nebo více Vyberte díly, které reprezentují výrobní proces z dlouhodobého hlediska Vyberte alespoň.
NORMOVANÉ NORMÁLNÍ ROZDĚLENÍ
Hodnocení způsobilosti procesů
STATISTICKÁ REGULACE S P C první část.
Hodnocení způsobilosti měřících systémů
Téma 3 ODM, analýza prutové soustavy, řešení nosníků
Kvalita elektrické energie z pohledu distributora
POPISNÁ STATISTIKA ZPRACOVÁNÍ DAT Výpočet výběrových charakteristik
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
Vizualizace projektu větrného parku Stříbro porovnání variant 13 VTE a menšího parku.
Dělení se zbytkem 3 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Lineární rovnice Běloun 91/1 a
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
Národní informační středisko
Národní informační středisko pro podporu kvality.
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
ARITMETICKÁ POSLOUPNOST I
Národní informační středisko
Názorné příklady výpočtu regulačních mezí
ZOHO OFFICE Vypracovala: Iva Ptáčková, A11B0605P 1.
Získávání informací Získání informací o reálném systému
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Letokruhy Projekt žáků Střední lesnické školy a střední odborné školy sociální ve Šluknově.
BOX - PLOT OA a VOŠ Příbram.
Jazyk vývojových diagramů
Analýza způsobilosti procesů a výrobních zařízení
„EU peníze středním školám“

Nejmenší společný násobek
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
Posloupnosti, řady Posloupnost je každá funkce daná nějakým předpisem, jejímž definičním oborem je množina všech přirozených čísel n=1,2,3,… Zapisujeme.
Histogram OA a VOŠ Příbram
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
TRUHLÁŘ II.ročník Výrobní zařízení Střední škola stavební Teplice
Národní informační středisko
Národní informační středisko
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
MS PowerPoint Příloha - šablony.
Pojmy a interpretace.
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
Technické kreslení.
Úkoly nejen pro holky.
Přednost početních operací
DĚLENÍ ČÍSLEM 5 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ Zpracovala: Mgr. Jana Francová, výukový materiál EU-OP VK-III/2 ICT DUM 50.
1 6 Predikce potřeby Servisní logistika prof. Ing. Václav Legát, DrSc. Technická fakulta ČZU v Praze Katedra jakosti a spolehlivosti strojů
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Charakteristiky variability
1 Nedodržení předpokladu normality v regulačním diagramu.
Regulační diagram Ing. Zdeněk Aleš, Ph.D.
Opakování.
Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie CZ.1.07/2.2.00/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
Transkript prezentace:

Regulační diagram je to základní grafický nástroj statistické regulace procesu, který umožňuje posoudit statistickou zvládnutost procesu statisticky zvládnutý proces je takový proces, který ovlivňují pouze náhodné příčiny variability právě regulační diagram umožňuje odlišit působení náhodných příčin variability od působení vymezitelných příčin variability statistická regulace představuje preventivní přístup k řízení jakosti

Náhodné (přirozené) příčiny variability široká škála neidentifikovatelných příčin, z nichž se každá podílí na celkové variabilitě zanedbatelnou složkou součet příspěvků náhodných příčin je měřitelný a je chápán jako přirozený rys procesů působení náhodných příčin je trvalé a relativně předvídatelné vlivem náhodných příčin se poloha ani variabilita sledovaných znaků jakosti prakticky nemění omezit celkové působení náhodných příčin lze jen nežádoucímu radikálními zásahy do výrobního procesu (změna technologie, změna výrobního zařízení, atd.)

Vymezitelné (zvláštní) příčiny variability příčiny vyvolávající variabilitu procesu, která vede k nežádoucí reálné změně výrobního procesu jejich působení je nežádoucí působení vymezitelných příčin je náhodné a nepředvídatelné vymezitelné příčiny variability se dělí na: nepředvídatelné vymezitelné příčiny - nepředstavují přirozené chování procesu a měly by být odstraněny předvídatelné vymezitelné příčiny - jejich působení je dáno fyzikální podstatou daného procesu (otupování nástroje při obrábění, postupné zanášení filtru při filtraci, atd.) - lze je do jisté míry omezit, ale nelze je zcela odstranit

Typy regulačních diagramů Regulační diagramy srovnáním (statistická regulace procesu srovnáním): pro počty neshodných jednotek: RD (p) – podíl neshodných jednotek ve skupině, RD (n . p) – počet neshodných jednotek v podskupině, pro počty neshod: RD (c) – počet neshod v podskupině, RD (u) – podíl neshod v podskupině, Regulační diagramy měřením (statistická regulace procesu měřením): RD ( ) – pro střední hodnotu a variační rozpětí, RD ( ) – pro střední hodnotu a směrodatnou odchylku, RD ( ) – pro jednotlivé hodnoty a klouzavé rozpětí, RD ( ) – pro medián a variační rozpětí,

Volba typu regulačního diagramu Jaké znaky jakosti? Měřitelné Neměřitelné Jaký rozsah podskupiny? Neshodné jednotky Neshody Rozsah podskupiny je konst. Ne Ano p np u c Jaký rozsah podskupiny? 1 2-10 nad 10

Postup aplikace regulačního diagramu Odběr určitého předem stanoveného pevného počtu produktů (tzv. logická podskupina o stanoveném rozsahu). Rozsah podskupiny n = 4 Měření stejného znaku jakosti na odebraných produktech. Produkt č. 1 2 3 4 5 6 7 8 … 38 34 Produkt č. 1 2 3 4 5 6 7 8 … 38 34 41 46 49 29 39 Produkt č. 1 2 3 4 5 6 7 8 … 38 Produkt č. 1 2 3 4 5 6 7 8 … Výpočet jedné nebo více výběrových charakteristik pro každou podskupinu (střední hodnotu, výběrové rozpětí, směrodatnou odchylku, atd.). Číslo podskupiny 1 2 … 39,75 40,75 Číslo podskupiny 1 2 … 39,75 40,75 Číslo podskupiny 1 2 … Číslo podskupiny 1 2 … 39,75

Postup aplikace regulačního diagramu RD (x, R) Zakreslení vypočtených výběrových charakteristik chronologicky do regulačního diagramu. Číslo podskupiny 1 2 … 39,75 40,75 30 34 36 32 38 40 42 44 46 48 UCL – horní regulační mez CL – centrální přímka LCL – dolní regulační mez Číslo podskupiny 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25

Postup aplikace regulačního diagramu RD (x, R) Analýza regulačního diagramu (statistická zvládnutost procesu, stabilita procesu, atd.). Poloha bodu vůči tolerančním mezím. 30 34 36 32 38 40 42 44 46 48 UCL – horní regulační mez CL – centrální přímka LCL – dolní regulační mez Číslo podskupiny 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 !!! Možné vymezitelné příčiny: - proces se posunul právě u dané podskupiny - změna měřícího systému

Postup aplikace regulačního diagramu RD (x, R) Posuzování sekupení a trendů uvnitř regulačních mezí. Šest bodů za sebou stoupá nebo klesá. 30 34 36 32 38 40 42 44 46 48 UCL – horní regulační mez CL – centrální přímka LCL – dolní regulační mez Číslo podskupiny 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 !!! Možné vymezitelné příčiny: - optřebení nástroje

Postup aplikace regulačního diagramu RD (x, R) Posuzování sekupení a trendů uvnitř regulačních mezí. Devět bodů za sebou leží nad nebo pod centrální přímkou 30 34 36 32 38 40 42 44 46 48 UCL – horní regulační mez CL – centrální přímka LCL – dolní regulační mez Číslo podskupiny 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 !!! Možné vymezitelné příčiny: - změna měřidel nebo způsobu měření - změna změna prvků procesu

Postup aplikace regulačního diagramu RD (x, R) Posuzování sekupení a trendů uvnitř regulačních mezí. Patnáct bodů v řadě za sebou leží ve vnitřní třetině pásma mezi reg. mezemi 30 34 36 32 38 40 42 44 46 48 UCL – horní regulační mez CL – centrální přímka LCL – dolní regulační mez Číslo podskupiny 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 !!! Možné vymezitelné příčiny: - nesprávně vypočtené regulační meze - nesprávně zakreslené body - nesprávně kalibrované měřidlo, atd.

Vztahy pro výpočet regulačních mezí a centrální přímky … aritmetický průměr hodnot v j–té podskupině … i–tá hodnota v j–té podskupině … rozsah podskupiny … výběrové variační rozpětí v j–té podskupině … maximální hodnota v j–té podskupině … minimální hodnota v j–té podskupině … střední hodnota průměrů v podskupinách … střední hodnota variačních rozpětí v podskupinách … počet podskupin … tabulkový koeficient závislý na rozsahu podskupiny